Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Mechanica (3322)
|
5.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelorjaar in de fysica | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 2: De bachelor Fysica kan verschillende basistheorieën van de fysica combineren in de bestudering van meer complexe verschijnselen zoals die bijvoorbeeld voorkomen in de fysica van de gecondenseerde materie, de astrofysica, de atomaire fysica, de kern- en deeltjesfysica en de biofysica. | - EC
| EC 3: De bachelor Fysica kan modellen en technieken uit de fysica en andere wetenschappelijke domeinen gebruiken voor het oplossen van multidisciplinaire problemen. | - EC
| EC 9: De bachelor Fysica kent de domeinen waarin de fysici werkzaam zijn en houdt rekening met de belangen van de verschillende stakeholders hierin.
| - EC
| EC 10: De bachelor Fysica integreert ethische en normatieve denkwijzen in zijn eigen wetenschappelijk denken en handelen. | - EC
| EC 11: De bachelor Fysica kan op een constructieve en verantwoordelijke wijze functioneren als lid van een team. | - EC
| EC 12: De bachelor Fysica kan correct en gepast communiceren, rapporteren en presenteren aan vakgenoten. | - EC
| EC13: De bachelor Fysica heeft inzicht in de maatschappelijke en historische context van de fysica. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student heeft een basiskennis Mechanica (Q1) met inbegrip van de universele gravitatiewet en de wetten van Kepler...
|
|
|
“Wat is er speciaal aan planeet aarde ?”, “Hoe zit het met de klimaatopwarming ?”, "Wat is leven ?", “Hoe werken de fysische wetten in op het leven en de natuur?”... De inhoud van dit opleidingsonderdeel wil de student laten kennismaken met de wetenschappelijke grondslagen en historische context gerelateerd aan deze fundamentele en maatschappelijke vragen, vanuit een multidisciplinair perspectief. Thema’s die aan bod komen zijn : ontstaan en evolutie van planeet aarde, interactie van zon en planeet aarde, klimaat- en klimaatverandering, globale uitdagingen (klimaat, energie, principes van duurzaamheid en circulariteit,..), fysica van de sferen (magnetosfeer, atmosfeer, biosfeer,..) en het leven (e.g. fotosynthese, bio-elektriciteit,..). Naast een inleidend inzicht in deze begrippen en mechanismen, beoogt het opleidingsonderdeel dat de begrippen en principes door de studenten kunnen worden toegepast in gerelateerde concrete vraagstukken/problems. Tevens krijgt de student een inleiding in experimenteer vaardigheid door het zelf uitvoeren van experimenten in practica. In een project zullen de studenten zich verdiepen in een gekozen fenomeen in de natuur. Door de multidisciplinariteit en maatschappelijke actualiteit van dit opleidingsonderdeel zal het programma tevens bestaan uit externe studiebezoeken en lezingen door gastsprekers.
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Portfolio presentaties ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Deelname aan de geprogrammeerde practica is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | De student(e) die ongewettigd afwezig is bij deelname aan een of meerdere practica, krijgt voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een "N" ("examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie"). |
|
|
|
Extra info | De portfolio-opdracht en practica tellen mee voor 25% van het eindcijfer. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | 1. De practica kunnen niet hernomen worden in de tweede examenkans 2. Indien een student aan het einde van het academiejaar niet geslaagd is voor het opleidingsonderdeel, kan -op vraag van de student- het deelresultaat voor het examenonderdeel behouden blijven in de eerstvolgende examenkans bij herinschrijving in het opleidingsonderdeel als de student een minimumscore van 50% behaalde voor het betreffende onderdeel. Lagere deelcijfers zijn niet overdraagbaar naar een volgende inschrijving in het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
University Physics, Young & Freedman, 15e editie, Pearson Education, 9781292314730 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Reader (selectie van artikels, teksten en presentaties ; cfr. Blackboard). |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek fysica | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| WET 1. De educatieve master heeft gevorderde kennis van en inzicht in de domeindisciplines relevant voor zijn specifieke vakdidactiek(en). |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student heeft een basiskennis Mechanica (Q1) met inbegrip van de universele gravitatiewet en de wetten van Kepler...
|
|
|
“Wat is er speciaal aan planeet aarde ?”, “Hoe zit het met de klimaatopwarming ?”, "Wat is leven ?", “Hoe werken de fysische wetten in op het leven en de natuur?”... De inhoud van dit opleidingsonderdeel wil de student laten kennismaken met de wetenschappelijke grondslagen en historische context gerelateerd aan deze fundamentele en maatschappelijke vragen, vanuit een multidisciplinair perspectief. Thema’s die aan bod komen zijn : ontstaan en evolutie van planeet aarde, interactie van zon en planeet aarde, klimaat- en klimaatverandering, globale uitdagingen (klimaat, energie, principes van duurzaamheid en circulariteit,..), fysica van de sferen (magnetosfeer, atmosfeer, biosfeer,..) en het leven (e.g. fotosynthese, bio-elektriciteit,..). Naast een inleidend inzicht in deze begrippen en mechanismen, beoogt het opleidingsonderdeel dat de begrippen en principes door de studenten kunnen worden toegepast in gerelateerde concrete vraagstukken/problems. Tevens krijgt de student een inleiding in experimenteer vaardigheid door het zelf uitvoeren van experimenten in practica. In een project zullen de studenten zich verdiepen in een gekozen fenomeen in de natuur. Door de multidisciplinariteit en maatschappelijke actualiteit van dit opleidingsonderdeel zal het programma tevens bestaan uit externe studiebezoeken en lezingen door gastsprekers.
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Portfolio presentaties ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Deelname aan de geprogrammeerde practica is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | De student(e) die ongewettigd afwezig is bij deelname aan een of meerdere practica, krijgt voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een "N" ("examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie"). |
|
|
|
Extra info | De portfolio-opdracht en practica tellen mee voor 25% van het eindcijfer. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | 1. De practica kunnen niet hernomen worden in de tweede examenkans 2. Indien een student aan het einde van het academiejaar niet geslaagd is voor het opleidingsonderdeel, kan -op vraag van de student- het deelresultaat voor het examenonderdeel behouden blijven in de eerstvolgende examenkans bij herinschrijving in het opleidingsonderdeel als de student een minimumscore van 50% behaalde voor het betreffende onderdeel. Lagere deelcijfers zijn niet overdraagbaar naar een volgende inschrijving in het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
University Physics, Young & Freedman, 15e editie, Pearson Education, 9781292314730 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Reader (selectie van artikels, teksten en presentaties ; cfr. Blackboard). |
|
|
|
|
|
| 1ste bachelorjaar in de fysica | Overgangscurriculum | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 2: De bachelor Fysica kan verschillende basistheorieën van de fysica combineren in de bestudering van meer complexe verschijnselen zoals die bijvoorbeeld voorkomen in de fysica van de gecondenseerde materie, de astrofysica, de atomaire fysica, de kern- en deeltjesfysica en de biofysica. | - EC
| EC 3: De bachelor Fysica kan modellen en technieken uit de fysica en andere wetenschappelijke domeinen gebruiken voor het oplossen van multidisciplinaire problemen. | - EC
| EC 9: De bachelor Fysica kent de domeinen waarin de fysici werkzaam zijn en houdt rekening met de belangen van de verschillende stakeholders hierin.
| - EC
| EC 10: De bachelor Fysica integreert ethische en normatieve denkwijzen in zijn eigen wetenschappelijk denken en handelen. | - EC
| EC 11: De bachelor Fysica kan op een constructieve en verantwoordelijke wijze functioneren als lid van een team. | - EC
| EC 12: De bachelor Fysica kan correct en gepast communiceren, rapporteren en presenteren aan vakgenoten. | - EC
| EC13: De bachelor Fysica heeft inzicht in de maatschappelijke en historische context van de fysica. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student heeft een basiskennis Mechanica (Q1) met inbegrip van de universele gravitatiewet en de wetten van Kepler...
|
|
|
“Wat is er speciaal aan planeet aarde ?”, “Hoe zit het met de klimaatopwarming ?”, "Wat is leven ?", “Hoe werken de fysische wetten in op het leven en de natuur?”... De inhoud van dit opleidingsonderdeel wil de student laten kennismaken met de wetenschappelijke grondslagen en historische context gerelateerd aan deze fundamentele en maatschappelijke vragen, vanuit een multidisciplinair perspectief. Thema’s die aan bod komen zijn : ontstaan en evolutie van planeet aarde, interactie van zon en planeet aarde, klimaat- en klimaatverandering, globale uitdagingen (klimaat, energie, principes van duurzaamheid en circulariteit,..), fysica van de sferen (magnetosfeer, atmosfeer, biosfeer,..) en het leven (e.g. fotosynthese, bio-elektriciteit,..). Naast een inleidend inzicht in deze begrippen en mechanismen, beoogt het opleidingsonderdeel dat de begrippen en principes door de studenten kunnen worden toegepast in gerelateerde concrete vraagstukken/problems. Tevens krijgt de student een inleiding in experimenteer vaardigheid door het zelf uitvoeren van experimenten in practica. In een project zullen de studenten zich verdiepen in een gekozen fenomeen in de natuur. Door de multidisciplinariteit en maatschappelijke actualiteit van dit opleidingsonderdeel zal het programma tevens bestaan uit externe studiebezoeken en lezingen door gastsprekers.
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Portfolio presentaties ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Deelname aan de geprogrammeerde practica is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | De student(e) die ongewettigd afwezig is bij deelname aan een of meerdere practica, krijgt voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een "N" ("examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie"). |
|
|
|
Extra info | De portfolio-opdracht en practica tellen mee voor 25% van het eindcijfer. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | 1. De practica kunnen niet hernomen worden in de tweede examenkans 2. Indien een student aan het einde van het academiejaar niet geslaagd is voor het opleidingsonderdeel, kan -op vraag van de student- het deelresultaat voor het examenonderdeel behouden blijven in de eerstvolgende examenkans bij herinschrijving in het opleidingsonderdeel als de student een minimumscore van 50% behaalde voor het betreffende onderdeel. Lagere deelcijfers zijn niet overdraagbaar naar een volgende inschrijving in het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
University Physics, Young & Freedman, 15e editie, Pearson Education, 9781292314730 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Reader (selectie van artikels, teksten en presentaties ; cfr. Blackboard). |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|