Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelorjaar in de industriële wetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijke en technologisch toepassingsgerichte kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang van het specifieke domein. (kennis bezitten) | | - DC
| 1.4 De student kent de elementaire functionele bouwblokken voor analoge en digitale schakelingen. | | | - BC
| kan de meest voorkomende elektronische basiscomponenten en bouwblokken identificeren. | | | - BC
| kan de meest voorkomende elektronische basiscomponenten en bouwblokken uitleggen en definiëren. | | | - BC
| kan de belangrijkste componenten van een microprocessor uitleggen en definiëren. | | | - BC
| kent de werkingsprincipes van verschillende soorten sensoren. | - EC
| EC2 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen) | | - DC
| 2.4 De student heeft inzicht in de functionaliteit van de elementaire bouwblokken voor analoge en digitale schakelingen. | | | - BC
| kan het werkingsprincipe van de meest voorkomende elektronische basiscomponenten en bouwblokken uitleggen. | | | - BC
| kan zelfstandig een praktische toepassing bedenken voor een gegeven elektronische schakeling. | - EC
| EC4 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan doelgericht relevante wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken en verzamelen of efficiënt en nauwgezet de benodigde informatie meten en correct refereren. (data verwerven) | | - DC
| 4.1 De student kan doelgericht wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken. | | | - BC
| kan de functionaliteit en de toepasbaarheid van digitale componenten interpreteren a.d.h.v. datasheets. | | - DC
| 4.2 De student kan op gestructureerde wijze meetresultaten verzamelen. | | | - BC
| verzamelt op een wetenschappelijk correcte manier experimentele gegevens uit laboproeven. | - EC
| EC5 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen analyseren, opsplitsen in deelproblemen, logisch structureren, de randvoorwaarden bepalen en de gegevens op een wetenschappelijke manier interpreteren. (analyseren) | | - DC
| 5.1 De student kan op gestructureerde wijze meetresultaten, resultaten uit simulaties, statistische data en/of technische informatie interpreteren. | | | - BC
| verwerkt de experimentele gegevens verkregen uit laboproeven zodanig dat hij hieruit wetenschappelijk gefundeerde besluiten kan formuleren. | | - DC
| 5.8 De student kan elektronische schakelingen analyseren. | | | - BC
| kan een gegeven probleem m.b.t. het implementeren van een elektronisch systeem opsplitsen in deelproblemen. | | | - BC
| kan het gedrag van elektronische schakelingen voorspellen en beoordelen. | - EC
| EC6 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan adequate oplossingsmethodes selecteren om niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen op te lossen en kan methodologisch te werk gaan in ontwerp en hierin gefundeerde keuzes maken. (oplossen en ontwerpen) | | - DC
| 6.9 De student kan elektronische schakelingen ontwerpen. | | | - BC
| ontwerpt een schakeling bestaande uit de basiscomponenten of bouwblokken. | | | - BC
| kan een praktische toepassing te bedenken voor een gegeven elektronische schakeling. | - EC
| EC7 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan de geselecteerde methodes en hulpmiddelen innovatief aanwenden om domeinspecifieke oplossingen en ontwerpen planmatig te implementeren met aandacht voor de praktische en economische randvoorwaarden en bedrijfsgebonden implicaties. (implementeren en operationaliseren) | | - DC
| 7.1 De student kan een experiment opbouwen en/of uitvoeren. | | | - BC
| kan zelfstandig een voorbereide laboproef op een nauwkeurige, veilige manier uitvoeren binnen de voorziene tijd, kan de experimentele resultaten correct interpreteren en verwerken. | | - DC
| 7.2 De student kan technische hulpmiddelen zoals rekentoestellen, meettoestellen en software gebruiken. | | | - BC
| kan de werking van een zelfstandig geïmplementeerd systeem, bestaande uit TTL-IC's en een microprocessor evalueren a.d.h.v. metingen. | | - DC
| 7.3 De student kan correcte en kwaliteitsvolle code schrijven aan de hand van een gepaste ontwikkel-, test- en onderhoudsstrategie. | | | - BC
| kan m.b.v. de programmeertaal C een programma implementeren en operationaliseren in een Arduino-microprocessor. | | - DC
| 7.4 De student kan elektronische schakelingen bouwen en implementeren. | | | - BC
| kan m.b.v. TTL-IC's en een microprocessor een elektronisch ontwerp implementeren en operationaliseren. | | | - BC
| identificeert fouten in een analoge of digitale schakeling om ze vervolgens op te lossen. | | | - BC
| kan een schakeling bestaande uit de analoge basiscomponenten of bouwblokken operationaliseren. | - EC
| EC8 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan (onvolledige) resultaten interpreteren, kan omgaan met onzekerheden en beperkingen en kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | - DC
| 8.2 De student kan kritisch reflecteren met betrekking tot een technisch-wetenschappelijk project. | | | - BC
| kan een ontworpen elektronische schakeling kritisch te evalueren. | | - DC
| 8.3 De student kan door kritische reflectie eigen denken en handelen bijsturen. | | | - BC
| is kritisch tov het resultaat van zijn modellering/berekening van een elektronische schakeling. | - EC
| EC9 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan met vakgenoten mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren over domeingebonden aspecten in een relevante taal en met gebruik van de toepasselijke terminologie. (communiceren) | | - DC
| 9.2 De student kan correct, gestructureerd en gepast mondeling communiceren in relevante talen voor zijn vakgebied. | | | - BC
| kan een demonstratie geven over de werking en evaluatie van een systeem. | - EC
| EC10 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan op een constructieve en verantwoordelijke wijze functioneren als lid van een (multidisciplinair) team. (samenwerken) | | - DC
| 10.2 De student kan op een actieve constructieve manier samenwerken met anderen om een gemeenschappelijk doel te bereiken (product). | | | - BC
| kan samenwerken in teams van 2 studenten voor het ontwerpen en implementeren van de zelfstandige opdracht. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel heeft als doel een degelijke basis bij te brengen over basisbegrippen binnen de digitale en analoge elektronica. Tegenwoordig is het van primordiaal belang dat elke ingenieur (ook een toekomstig ingenieur bouwkunde, chemie of elektromechanica) een degelijk inzicht heeft in de achtergronden en de mogelijkheden van elektronica. Dit inzicht begint bij het begrijpen van de componenten die in de elektronica gebruikt worden. Dit inzicht is dan ook de voornaamste focus van de cursus. In dit opleidingsonderdeel kom je meer te weten over de materialen en bouwstenen van elektronische componenten in het analoge en digitale domein. Verder bestudeer je verschillende werkingsprincipes van een aantal sensoren om vervolgens zelf aan de slag te gaan om zelf een slim apparaat te maken dat sensorsignalen vertaald naar de digitale wereld.
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Portfolio ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 5 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Er is geen grafisch rekenmachine toegelaten. |
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1.Een student moet het schriftelijk examen een tolereerbaar examenresultaat (≥ 8/20) behalen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. of 2.Verplichte aanwezigheid tijdens de labo's. |
|
|
|
Gevolg | 1.Een student die op zijn schriftelijk examen een niet-tolereerbaar cijfer behaalt en een rekenkundig gewogen gemiddeld behaalt ≥ 10, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier een 9/20, ongeacht het rekenkundig gewogen gemiddelde.
2.Bij afwezigheid op 1/2/3/4/5 labo('s): aftrek van 2/4/6/8/10 van de 20 punten van de projectbeoordeling. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Er is geen tweede examenkans mogelijk voor de permanente evaluatie. De punten uit de eerste examenkans worden overgenomen.
Overdracht van cijfer van de permanente evaluatie naar volgend academiejaar is mogelijk als minstens 12/20 behaald werd. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Elektronisch leerplatform met slides en aanvullende informatie Elektronicapakket (verplicht, Arduino studentenpakket) |
|
 
|
Opmerkingen |
|
situering binnen het curriculum: De aanpak van deze cursus is derhalve dat ze de nodige achtergrond en inzicht geeft in de werking van de elektronica geeft die iedere ingenieur nodig heeft ongeacht de verdere keuze in zijn studieloopbaan en gelijktijdig de fundamenten legt voor de ingenieur die kiest voor elektronica als specialisatie.
relatie met het werkveld: Inzicht in de basiswerking van de elektronica biedt de facto ook een inzicht in mogelijkheden van deze elektronica. Inzicht in de mogelijkheden van de elektronica is onontbeerlijk voor eender welke ingenieur die vernieuwend wenst bezig te zijn in het werkveld. |
|
|
|
|
|
| schakel IW informatica - deel 1 | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel heeft als doel een degelijke basis bij te brengen over basisbegrippen binnen de digitale en analoge elektronica. Tegenwoordig is het van primordiaal belang dat elke ingenieur (ook een toekomstig ingenieur bouwkunde, chemie of elektromechanica) een degelijk inzicht heeft in de achtergronden en de mogelijkheden van elektronica. Dit inzicht begint bij het begrijpen van de componenten die in de elektronica gebruikt worden. Dit inzicht is dan ook de voornaamste focus van de cursus. In dit opleidingsonderdeel kom je meer te weten over de materialen en bouwstenen van elektronische componenten in het analoge en digitale domein. Verder bestudeer je verschillende werkingsprincipes van een aantal sensoren om vervolgens zelf aan de slag te gaan om zelf een slim apparaat te maken dat sensorsignalen vertaald naar de digitale wereld.
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Portfolio ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 5 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Er is geen grafisch rekenmachine toegelaten. |
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1.Een student moet het schriftelijk examen een tolereerbaar examenresultaat (≥ 8/20) behalen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. of 2.Verplichte aanwezigheid tijdens de labo's. |
|
|
|
Gevolg | 1.Een student die op zijn schriftelijk examen een niet-tolereerbaar cijfer behaalt en een rekenkundig gewogen gemiddeld behaalt ≥ 10, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier een 9/20, ongeacht het rekenkundig gewogen gemiddelde.
2.Bij afwezigheid op 1/2/3/4/5 labo('s): aftrek van 2/4/6/8/10 van de 20 punten van de projectbeoordeling. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Labo's: Er is geen tweede examenkans mogelijk. De beoordeling over het labo uit de eerste examenkans wordt overgenomen. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Elektronisch leerplatform met slides en aanvullende informatie Elektronicapakket (verplicht, Arduino studentenpakket) |
|
 
|
Opmerkingen |
|
situering binnen het curriculum: De aanpak van deze cursus is derhalve dat ze de nodige achtergrond en inzicht geeft in de werking van de elektronica geeft die iedere ingenieur nodig heeft ongeacht de verdere keuze in zijn studieloopbaan en gelijktijdig de fundamenten legt voor de ingenieur die kiest voor elektronica als specialisatie.
relatie met het werkveld: Inzicht in de basiswerking van de elektronica biedt de facto ook een inzicht in mogelijkheden van deze elektronica. Inzicht in de mogelijkheden van de elektronica is onontbeerlijk voor eender welke ingenieur die vernieuwend wenst bezig te zijn in het werkveld. |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek engineering & technology | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| ENG&TECH 2. De educatieve master heeft een gespecialiseerde kennis van en inzicht in de verworven vakdidactieken en kan deze creatief concipiëren, plannen en uitvoeren in een educatieve context en in het bijzonder als geïntegreerd deel van een methodologisch en projectmatig geordende reeks van handelingen binnen een multidisciplinair STEM project met een belangrijke onderzoeks- en/of innovatiecomponent. | - EC
| ENG&TECH 3. De educatieve master heeft gevorderde of gespecialiseerde kennis van en inzicht in de principes, opbouw en gebruikte technologieën van diverse industriële processen en technieken relevant voor zijn specifieke vakdidactieken en kan hierin complexe, multidisciplinaire, niet-vertrouwde, praktijkgerichte ontwerp- of optimalisatieproblemen autonoom herkennen, kritisch analyseren en methodisch en gefundeerd oplossen met oog voor de toepassing, selectie van materialen, automatisatie, veiligheid, milieu en duurzaamheid, bewust van praktische beperkingen en met aandacht voor de actuele technologische ontwikkelingen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel heeft als doel een degelijke basis bij te brengen over basisbegrippen binnen de digitale en analoge elektronica. Tegenwoordig is het van primordiaal belang dat elke ingenieur (ook een toekomstig ingenieur bouwkunde, chemie of elektromechanica) een degelijk inzicht heeft in de achtergronden en de mogelijkheden van elektronica. Dit inzicht begint bij het begrijpen van de componenten die in de elektronica gebruikt worden. Dit inzicht is dan ook de voornaamste focus van de cursus. In dit opleidingsonderdeel kom je meer te weten over de materialen en bouwstenen van elektronische componenten in het analoge en digitale domein. Verder bestudeer je verschillende werkingsprincipes van een aantal sensoren om vervolgens zelf aan de slag te gaan om zelf een slim apparaat te maken dat sensorsignalen vertaald naar de digitale wereld.
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Portfolio ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 5 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Er is geen grafisch rekenmachine toegelaten. |
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1.Een student moet het schriftelijk examen een tolereerbaar examenresultaat (≥ 8/20) behalen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. of 2.Verplichte aanwezigheid tijdens de labo's. |
|
|
|
Gevolg | 1.Een student die op zijn schriftelijk examen een niet-tolereerbaar cijfer behaalt en een rekenkundig gewogen gemiddeld behaalt ≥ 10, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier een 9/20, ongeacht het rekenkundig gewogen gemiddelde.
2.Bij afwezigheid op 1/2/3/4/5 labo('s): aftrek van 2/4/6/8/10 van de 20 punten van de projectbeoordeling. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Er is geen tweede examenkans mogelijk voor de permanente evaluatie. De punten uit de eerste examenkans wordt overgenomen.
Overdracht van cijfer van de permanente evaluatie naar volgend academiejaar is mogelijk als minstens 12/20 behaald werd. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Elektronisch leerplatform met slides en aanvullende informatie Elektronicapakket (verplicht, Arduino studentenpakket) |
|
 
|
Opmerkingen |
|
situering binnen het curriculum: De aanpak van deze cursus is derhalve dat ze de nodige achtergrond en inzicht geeft in de werking van de elektronica geeft die iedere ingenieur nodig heeft ongeacht de verdere keuze in zijn studieloopbaan en gelijktijdig de fundamenten legt voor de ingenieur die kiest voor elektronica als specialisatie.
relatie met het werkveld: Inzicht in de basiswerking van de elektronica biedt de facto ook een inzicht in mogelijkheden van deze elektronica. Inzicht in de mogelijkheden van de elektronica is onontbeerlijk voor eender welke ingenieur die vernieuwend wenst bezig te zijn in het werkveld. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|