Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelorjaar in de geneeskunde | Verplicht | 297 | 11,0 | 297 | 11,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en inzicht in de werking van de cel, de weefsels, de organen en het menselijk lichaam, in normale en pathologische omstandigheden, in interactie met de omgeving en rekening houdend met de beschikbare evidentie. | | - DC
| DC1.1 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en inzicht in de werking van de cellen en weefsels in normale en pathologische omstandigheden. | - EC
| EC5 De bachelor in de geneeskunde kan in academische context en in het werkveld doeltreffend communiceren met andere spelers. | | - DC
| DC5.1 De bachelor in de geneeskunde communiceert schriftelijk en mondeling op een begrijpelijke, volledige, correcte en overzichtelijke manier in de academische context. | - EC
| EC6 De bachelor in de geneeskunde kan functioneren in een bestaand team en erkent de meerwaarde van het werken in interdisciplinaire en interprofessionele context. | | - DC
| DC6.1 De bachelor in de geneeskunde werkt effectief samen met medestudenten, artsen en andere zorgverleners. | | - DC
| DC6.4 De bachelor in de geneeskunde kan verschillende rollen in een team opnemen en is vertrouwd met de beginselen van leiderschap. | - EC
| EC7 De bachelor in de geneeskunde kan het eigen werk effectief en efficiënt organiseren. | | - DC
| DC7.1 De bachelor in de geneeskunde maakt een realistische planning en respecteert deadlines. | - EC
| EC10 De bachelor in de geneeskunde kan gericht relevante wetenschappelijke informatie opzoeken, kritisch analyseren en omzetten naar de praktijk. | | - DC
| DC10.2 De bachelor in de geneeskunde kan wetenschappelijke informatie kritisch analyseren. | | - DC
| DC10.3 De bachelor in de geneeskunde kan gepaste kennisbronnen opzoeken en selecteren om vragen te beantwoorden. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
- De student(e) kan de componenten van de celmembraan die belangrijk zijn in de transport- en communicatiefunctie op (sub)cellulair niveau beschrijven
- De student(e) kan de elektrische verschijnselen beredeneren t.h.v. het celmembraan van prikkelbare cellen en kan de structuur en kenmerken van ionenkanalen beschrijven? (Voltage gevoelige kanalen, acetylcholine receptoren)
- De student(e) kan de rol van de celmembraan in de homeostase van de cel beschrijven
- De student(e) kan de communicatiefunctie van onderdelen van de celmembraan op cellulair niveau beredeneren en uitleggen in het kader van communicatie tussen cellen onderling en tussen cellen en het uitwendige/inwendige milieu
- De student(e) kent de algemene structuur, de rol en de werking van het somatische en autonome zenuwstelsel
- De student(e) kent de structuur en de werking van skelet-, hart- en gladde spiercel
- De student beheerst de algemene principes van de farmacologie, toepasbaar op moleculen, cellen en organen die in dit opleidingsonderdeel bestudeerd worden en heeft inzicht in drug-receptor interacties.
- De student(e) kan helder communiceren, zowel schriftelijk als mondeling
- De student(e) organiseert zijn leerproces
- De student(e) heeft inzicht in de structurele, ruimtelijke en elektronische opbouw van de organische moleculen.
- De student(e) herkent de primaire structuur en de ruimtelijke structuur van de biomoleculen.
- De student(e) kan het verband leggen tussen de structuur en de functie van de biomoleculen in de cel.
- De student(e) heeft inzicht in de energetische aspecten, inzonderheid de betekenis van de vrije energie van (bio)chemische reacties.
- De student(e) heeft inzicht in het begrip snelheid van (bio)chemische reacties en begrijpt de invloed van diverse factoren op de reactiesnelheid.
- De student(e) heeft inzicht in enzymatisch gekatalyseerde reacties.
- De student(e) kent de voornaamste organische reactietypes, gebaseerd op de elektronendichtheid als maat voor reactiviteit, en kan deze terugvinden in reacties van biomoleculen.
- De student(e) kan het chemisch evenwicht en het verschuiven van een evenwichtssysteem toepassen op volgende biochemische systemen: zuurbase, redox, interacties tussen receptor en substraat (enzymen, antilichamen, geneesmiddelen).
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 11,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 18 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel de onderdelen hernemen waarvoor hij/zij niet geslaagd is of de compensatieregels niet van toepassing zijn. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 6 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel de onderdelen hernemen waarvoor hij/zij niet geslaagd is of de compensatieregels niet van toepassing zijn. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 76 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel de onderdelen hernemen waarvoor hij/zij niet geslaagd is of de compensatieregels niet van toepassing zijn. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Actieve deelname aan de integratiecasussen is verplicht.
De evaluatie van het kwartiel bestaat uit verschillende onderdelen. Voor alle onderdelen (de gewogen kennistoetsen en de kwartieltoets) dient de student minstens 8/20 te behalen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student gewettigd afwezig is op de integratiecasus neemt de student contact op met de coördinerend verantwoordelijke om een ad hoc regeling uit te werken. Een student die ongewettigd afwezig is op de integratiecasus maakt een alternatieve opdracht en dient deze uiterlijk in op de dag van het examen. Indien de opdracht als voldoende wordt beoordeeld door de coördinator, krijgt de student het behaalde eindcijfer van het opleidingsonderdeel. Indien de opdracht als onvoldoende wordt beoordeeld door de coördinator, krijgt de student ‘F’ (fail) als eindcijfer en neemt hij/zij contact op met de coördinator voor de opdracht in de tweede zitperiode.
Een student die op een onderdeel van de evaluatie een lager cijfer dan 8/20 behaalt, krijgt als eindresultaat voor het opleidingsonderdeel in zijn studentendossier 'F' (fail). Dit eindcijfer is niet tolereerbaar. Een student die voor alle onderdelen van de evaluatie minstens een 8/20 scoort, wordt een gewogen gemiddelde van de punten gemaakt als eindresultaat voor het opleidingsonderdeel. Dit eindcijfer is tolereerbaar.
Indien een student niet geslaagd is op het opleidingsonderdeel in de eerste zitperiode, neemt de student contact op met de coördinator van het opleidingsonderdeel om na te gaan welke onderdelen hij/zij moet hernemen. |
|
|
|
Extra info | De schriftelijke toets tijdens het blok bestaat uit één kennistoets (2sp) en bevraagt de domeinspecifieke kennis. Een tweede kennistoets (2sp) wordt afgenomen tijdens de examenperiode. Aan de kennistoetsen wordt één gewogen deelcijfer toegekend (4sp). De kwartieltoets (7sp) wordt afgenomen in de examenperiode.
De kennistoetsen worden afgenomen in DOCIMO/ANS met zekerheidsgraden. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
- Katzung & Trevor's pharmacology: Examination & board review,A.J. Trevor, B.G. Katzung, M. Kruidering-Hall,13e,McGraw-Hill Education,9781260117127
- Medical Physiology,W. Bouron & E. Boulpaep,3e,Elsevier,9781455743773
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Reader Celcommunicatie en biochemie |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Online studieleidraad 'Celcommunicatie en biochemie' |
|
Handouts van de in de colleges gebruikte powerpoint slides beschikbaar via Blackboard. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Marks' Basic Medical Biochemistry,M. Lieberman et al.,5e,Lippincott Williams & Wilkins,9781496387721
- Biochemistry,Berg, Tymoczko & Stryer
- Biochemistry,Voet & Voet
- Lehninger Principles of Biochemistry,Nelson & Cox
- Principles of Medical Biochemistry,Meisenberg,4th edition,Elsevier,Beschikbaar als e-book: https://ebookcentral.proquest.com/lib/ubhasselt/detail.action?docID=4698614
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|