Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Verplicht | 324 | 12,0 | 324 | 12,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan - voor courante problemen en op basisniveau - in functie van preventief of curatief handelen evidenced based en op ethisch verantwoorde wijze een kinesitherapeutische diagnose stellen, uitgaande van de hulpvraag van de gesimuleerde patiënt/cliënt, de doelgerichte anamnese en het klinisch kinesitherapeutisch onderzoek en deze professioneel communiceren naar de patiënt/cliënt. | | - DC
| De student kent de basisprincipes van de biomechanica (kinematica en kinetica) | | | - BC
| De student kan de bewegingsbaan en de invloed van de biarticulariteit evalueren | | | - BC
| De student kan de begrippen kracht en hefboom bepalen en interpreteren in verschillende systemen en het menselijk lichaam | | | - BC
| De student kan het effect van inwerkende krachten op het lichaam bepalen en interpreteren doordat hij krachten kan ontbinden en de grootte van de componenten kan berekenen | | | - BC
| De student kan het effect van een rotatie ter hoogte van een gewricht tekenen en interpreteren doordat hij het moment van een kracht kan berekenen | | | - BC
| De student kan de algemene opbouw van de kinesiologische bewegingseenheid benoemen en tekenen en kan het arthrokinematisch bewegingsgedrag van articulerende botstukken beschrijven | | | - BC
| De student kan de positie van punten op segmenten bepalen om de lengte van segmenten en hoeken tussen de segmenten te bepalen en interpreteren. | | | - BC
| De student kan de positie, snelheid en versnelling van een punt bepalen en interpreteren, en op basis van de positie van een punt in de tijd, de snelheids- en versnellingsgrafiek bepalen en omgekeerd. | | - DC
| De student kan redeneren omtrent houding en beweging in functie van de ligging van deelzwaartepunten en algemeen lichaamszwaartepunt | | | - BC
| De student kan verschillende lichaamshoudingen analyseren door de ligging van deelzwaartepunten van lichaamssegmenten en het algemeen lichaamszwaartepunt te bepalen | | - DC
| De student kent de verschillende types bind-, steun- en spierweefsels, inclusief de spierfysiologie | | | - BC
| De student kan de verschillende types bind, steun- en spierweefsel differentiëren op basis van hun bouw en functie | | | - BC
| De student kan het botvormingsproces beschrijven en hierover inzichtelijk redeneren | | | - BC
| De student kan het spiercontractiemechanisme, de verschillende spiertypes en de verschillende vormen van spiercontractie uitleggen en kan hierover kritisch nadenken | | - DC
| De student kan de functionele anatomie, kinesiologie, biomechanica (kinematica en kinetica), musculoskeletale evaluatie en medische beeldvorming mbt het vrije bovenste lidmaat en het schoudercomplex beschrijven en verklaren | | | - BC
| De student kan de materie juist situeren, juist interpreteren en hierover kritisch reflecteren | | | - BC
| De student legt verticaal en horizontaal verbanden in het eigen vakgebied met inhouden van verwante vakgebieden en vakoverschrijdende domeinen | | | - BC
| De student moet de ligging of plaats van structuren, voorwerpen of ledematen kunnen beschrijven ten opzichte van het centrum van het lichaam of ten opzichte van een andere structuur | | | - BC
| De student moet een beweging van een voorwerp kunnen beschrijven ten opzichte van het centrum van het lichaam of ten opzichte van een andere structuur | | | - BC
| De student kan statische evenwichtsvergelijkingen en een vrijlichaamsdiagram opstellen om krachten en momenten thv het bovenste lidmaat te berekenen en te interpreteren | | | - BC
| De student kan grijp- en reikfuncties van het bovenste lidmaat analyseren en beschrijven in een anatomische en biomechanische context | | - DC
| De student kan zelfstandig het menselijk lichaam inspecteren en kinesitherapeutische handelingen uitvoeren van het bovenste lidmaat (schouder, elleboog, pols/hand regio) | | | - BC
| De student kan het bovenste lidmaat juist inspecteren | | | - BC
| De student kan de beenderige herkenningspunten en spieren palperen | | | - BC
| De student kan basis kinesitherapeutische handelingen van het bovenste lidmaat correct uitvoeren | | | - BC
| De student kan kritisch reflecteren over de inspectie, palpatie en het kinesitherapeutisch handelen van het bovenste lidmaat | | - DC
| De student heeft kennis van de bouw en functie van de biomoleculen | | | - BC
| De student kan kritisch reflecteren en inzichtelijke vragen beantwoorden over de structuur en functie van de verschillende biomoleculen | | - DC
| De student heeft kennis en inzicht in de structuur en de functie van cellen, celmembranen en de belangrijkste celorganellen | | | - BC
| De student kan verbanden leggen tussen de structuur en de functie van de verschillende celorganellen en vragen hierover beantwoorden | | | - BC
| De student kan vragen over de transportfuncties van de celmembraan beantwoorden | | | - BC
| De studenten kan vragen over de verschillende celtypes en hun functionele aanpassingen beantwoorden | | - DC
| De student heeft kennis van en inzicht in de eiwitsynthese | | | - BC
| De student kan kritisch reflecteren en inzichtelijke vragen beantwoorden over de deelprocessen van de eiwitsynthese | | - DC
| De student heeft kennis van en inzicht in de celdeling | | | - BC
| De student kan kritisch reflecteren en inzichtelijke vragen over de verschillende fasen van de mitose en de meiose beantwoorden |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kent de stelling van Pythagoras, en kan deze gebruiken om hoeken en zijdes in een driehoek te bepalen.
|
De student kan een hoek berekenen d.m.v. de sinus, cosinus en tangens in de goniometrische cirkel.
|
De student kan hoeken berekenen op basis van relaties tussen hoeken (e.g. overstaande hoeken, hoeken gemaakt door een rechte die twee evenwijdige rechten snijdt).
|
De student kent de cosinusregel en kan deze toepassen om hoeken en zijdes in een driehoek te bepalen.
|
De student kan een beschrijving geven van de bouw van een atoom en heeft inzicht in de verschillende manieren waarop atomen een stabiele toestand bereiken.
|
De student kent de verschillende atomen die deel uitmaken van een levend organisme en kan deze, op basis van specifieke kenmerken, situeren in het periodiek systeem.
|
De student heeft inzicht in de vorming van verschillende soorten chemische bindingen en herkent deze in structuurformules.
|
De student kent de, voor een menselijke lichaam, relevante organische en anorganische stoffen (zoals koolhydraten, vetten, water, eiwitten) en heeft inzicht in de fysische eigenschappen ervan.
|
De student kan reactievergelijkingen voor eenvoudige chemische reacties uitschrijven.
|
De student is zich bewust van het trainen van fysieke handelingen op elkaar met als doel het verwerven van kinesitherapeutische vaardigheden.
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel komen naast basisprincipes in de kinesiologie en systeemfysiologie de functionele anatomie, musculoskeletale evaluatie (osteo- en arthrokinematica), biomechanica (kinematica en kinetica), medische beeldvorming en de basis kinesitherapeutische handelingen (inclusief inspectie en palpatie) van het bovenste lidmaat aan bod.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Flipped classroom ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 12,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel een deelcijfer gelijk aan of boven 10/20 zal behouden worden. |
|
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 60 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel een deelcijfer gelijk aan of boven 10/20 zal behouden worden. |
|
|
|
|
|
|
|
Praktijkexamen | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel een deelcijfer gelijk aan of boven 10/20 zal behouden worden. |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De evaluatie bestaat uit verschillende onderdelen (praktijk, mondeling, schriftelijk). Voor alle onderdelen van de evaluatie dient minstens een 8/20 behaald te worden om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Een student die op een (of meerdere) onderdelen van de evaluatie een lager cijfer dan 8/20 behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier “F fail”. Dit eindcijfer is niet-tolereerbaar.
Een student die op een (of meerdere) onderdelen een 8/20 of 9/20 behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier 9/20, ongeacht het rekenkundig gewogen gemiddelde. Dit eindcijfer is tolereerbaar. Bv. 8/20 + 16/20 = 9/20 (tolereerbaar) |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Functionele anatomie van de beweging,Frank Vandenabeele & Anouk Agten,2,Acco,9789463799980 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Dermografisch potlood
Goniometer 360° (20cm - plastiek) - referentie (Gymna): 533.030 |
|
leerpaden in digitale leeromgeving |
|
Blokwijzer: Kinesiologie deel 1 |
|
Ozkaya, N., Leger, D., Goldheyder, D., & Nordin, M. (2017). Fundamentals of biomechanics (Fourth Edition). (Cham, Springer). - online gratis aan te kopen |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Kinesiology of the Musculoskeletal System - Foundations for Rehabilitation,Donald A. Neumann,3rd Revised edition,Elsevier - Health Sciences Division,9780323287531
- Natuurkunde: Deel 1 Mechanica en thermodynamica,Giancoli, D.C.,vierde editie,Pearson Education,9789043013246
|
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Acland's Video Atlas of Human Anatomy (website bibliotheek UHasselt E-bronnen) |
|
Muscle premium (website Bibliotheek UHasselt - e-bronnen) |
|
Giancoli, D.C. (2008). Natuurkunde: Deel 1 Mechanica en thermodynamica ( vierde editie). (Pearson Education). |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|