Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Kinesiologie deel 1 (3915)
|
12.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Verplicht | 324 | 12,0 | 324 | 12,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan - voor courante problemen en op basisniveau - in functie van preventief of curatief handelen evidenced based en op ethisch verantwoorde wijze een kinesitherapeutische diagnose stellen, uitgaande van de hulpvraag van de gesimuleerde patiënt/cliënt, de doelgerichte anamnese en het klinisch kinesitherapeutisch onderzoek en deze professioneel communiceren naar de patiënt/cliënt. | | - DC
| De student kan de functionele anatomie, kinesiologie, biomechanica (kinematica en kinetica), musculoskeletale evaluatie en medische beeldvorming mbt het vrije onderste lidmaat, de heupregio en de romp beschrijven en verklaren. | | | - BC
| De student moet de ligging of plaats van structuren, voorwerpen of ledematen kunnen beschrijven ten opzichte van het centrum van het lichaam of ten opzichte van een andere structuur | | | - BC
| De student moet een beweging van een voorwerp kunnen beschrijven ten opzichte van het centrum van het lichaam of ten opzichte van een andere structuur. | | | - BC
| De student kan de materie juist situeren, juist interpreteren en hierover kritisch reflecteren. | | | - BC
| De student legt verticaal en horizontaal verbanden in het eigen vakgebied met inhouden van verwante vakgebieden en vakoverschrijdende domeinen. | | | - BC
| De student kan statische evenwichtsvergelijkingen en een vrijlichaamsdiagram opstellen om krachten en momenten thv het onderste lidmaat en romp te berekenen en te interpreteren | | | - BC
| De student kan de gangcyclus analyseren en beschrijven in een anatomische en biomechanische context | | - DC
| De student kan zelfstandig het menselijk lichaam inspecteren en kinesitherapeutische handelingen uitvoeren van het onderste lidmaat (heup, knie en enkel/voet regio) en de romp. | | | - BC
| De student kan het onderste lidmaat en de wervelkolom juist inspecteren. | | | - BC
| De student kan de beenderige herkenningspunten en spieren van het onderste lidmaat en de wervelkolom palperen. | | | - BC
| De student kan de basis kinesitherapeutische handelingen op het onderste lidmaat en wervelkolom correct uitvoeren. | | | - BC
| De student kan kritisch reflecteren over de inspectie, palpatie en het kinesitherapeutisch handelen van het onderste lidmaat en de wervelkolom. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan de basisprincipes van de biomechanica (kinematica en kinetica van translaties en rotaties, massamiddelpunt, dynamica en statica, arbeid/ energie/ vermogen en interne biomechanica) toelichten, gebruiken, hanteren en toepassen in functie van de integratie van de leerinhouden biomechanica, functionele anatomie en osteo-/arthrokinematica voor het onderste lidmaat en de romp.
|
De student kan de anatomische taal (vlakken, assen, richtingen) toelichten, gebruiken, hanteren en toepassen in functie van de integratie van de leerinhouden biomechanica, functionele anatomie en osteo-/ arthrokinematica voor het onderste lidmaat en de romp.
|
De student kan de basisprincipes osteo- en arthrokinematica (rollen, glijden, spin rotatie) toelichten, gebruiken, hanteren en toepassen in functie van de integratie van de leerinhouden biomechanica, functionele anatomie en osteo-/ arthrokinematica voor het onderste lidmaat en de romp.
|
De student kan de basisprincipes van het kinesitherapeutisch handelen (incl. inspectie en palpatie) gebruiken, hanteren en toepassen voor het onderste lidmaat en de romp.
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel komt de functionele anatomie, kinesiologie, MSK evaluatie (osteo- en arthrokinematica), biomechanica (kinematica en kinetica), medische beeldvorming en de basis kinesitherapeutische handelingen (inlcusief inspectie en palpatie) van het onderste lidmaat en de romp aan bod.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Flipped classroom ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 12,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 60 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel een deelcijfer gelijk aan of boven 10/20 zal behouden worden. |
|
|
|
|
|
|
|
Praktijkexamen | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel een deelcijfer gelijk aan of boven 10/20 zal behouden worden. |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De evaluatie bestaat uit een evaluatie tijdens de onderwijsperiode (meerkeuzevragen) en een evaluatie tijdens de examenperiode (mondeling, praktijk). Voor alle onderdelen van de evaluatie tijdens de examenperiode (mondeling, praktijk) dient minstens een 8/20 behaald te worden om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Een student die op een (of meerdere) onderdelen van de evaluatie tijdens de examenperiode (mondeling, praktijk) een lager cijfer dan 8/20 behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier “F fail”. Dit eindcijfer is niet-tolereerbaar.
Een student die op een (of meerdere) onderdelen van de evaluatie tijdens de examenperiode (mondeling, praktijk) een 8/20 of 9/20 behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier 9/20, ongeacht het rekenkundig gewogen gemiddelde. Dit eindcijfer is tolereerbaar. Bv. 8/20 + 16/20 = 9/20 (tolereerbaar) |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
ACSM Health-Related Physical Fitness Assessment Manual, American College of Sports Medicine,4th edition,Lippincott Williams & Wilkins,9781451115680 |
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Functionele anatomie van de beweging,F. Vandenabeele, A. Agten,2de editie,Acco,9789463799980 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Goniometer 360° (20cm plastiek) referentie (Gymna): 533.030
Dermografisch potlood
|
|
leerpaden in digitale leeromgeving |
|
Blokwijzer: Kinesiologie deel 2 - theorie, F. Vandenabeele, A. Agten, 1ste editie, Acco, 9789463793629 |
|
Blokwijzer: Kinesiologie deel 2 - Vaardigheden, F. Vandenabeele, A. Agten, 1ste editie, Acco, 9789463797726 |
|
Ozkaya, N., Leger, D., Goldheyder, D., & Nordin, M. (2017). Fundamentals of biomechanics (Fourth Edition). (Cham, Springer). online gratis aan te kopen |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Natuurkunde: Deel 1 Mechanica en thermodynamica,Giancoli, D.C,vierde editie,Pearson Education,9789043013246
- Kinesiology of the Musculoskeletal System - Foundations for Rehabilitation,Donald A. Neumann,3rd Revised edition,Elsevier - Health Sciences Division,9780323287531
|
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Acland's Video Atlas of Human Anatomy (website Bibliotheek UHasselt - e-bronnen) |
|
Muscle premium (website Bibliotheek UHasselt - e-bronnen) |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|