Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Kinesiologie deel 1 (3915)
|
12.0 stptn |
|
|
Kinesiologie deel 2 (3917)
|
12.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Verplicht | 324 | 12,0 | 324 | 12,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan - voor courante problemen en op basisniveau - in functie van preventief of curatief handelen evidenced based en op ethisch verantwoorde wijze een kinesitherapeutische diagnose stellen, uitgaande van de hulpvraag van de gesimuleerde patiënt/cliënt, de doelgerichte anamnese en het klinisch kinesitherapeutisch onderzoek en deze professioneel communiceren naar de patiënt/cliënt. | | - DC
| De student heeft kennis van en inzicht in de communicerende lichaamsstelsels met name het zenuwstelsel en het endocrien stelsel. | | | - BC
| De student kan de belangrijkste onderdelen van het zenuwstelsel herkennen en benoemen op 2D neuroanatomische snedes, ruimtelijke modellen en op een dood menselijk lichaam. | | | - BC
| De student kan het proces van elektrochemische communicatie beschrijven en hierop toepassingen maken. | | | - BC
| De student kan de interactie tussen sensoriek en motoriek en autonoom zenuwstelsel toelichten en hierop toepassingen maken. | | | - BC
| De student kan de dynamiek binnen het zenuwstelsel, belangrijk voor leerprocessen alsook neurologische revalidatie, toelichten. | | | - BC
| De student kan de endocriene klieren op een blinde figuur benoemen en hun regulerende functies beschrijven. | | - DC
| De student heeft kennis van en inzicht in de verschillende lichaamsfuncties: de circulatie, de ademhaling, de spijsvertering, de excretie en de afweer. | | | - BC
| De student kan de belangrijkste onderdelen van de verschillende stelsels herkennen en benoemen op ruimtelijke modellen, een blinde figuur, digitaal beeldmateriaal en op een dood menselijk lichaam. | | | - BC
| De student kan vragen omtrent de functionele anatomie van de aangeduide delen beantwoorden. | | | - BC
| De student kan inzichtelijke vragen omtrent de opgesomde lichaamsfuncties beantwoorden. | | | - BC
| De student kan inzichtelijke vragen omtrent het proces van homeostase en de verschillende regulatiemechanismen beantwoorden. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan de moleculaire structuur van de verschillende biomoleculen toelichten en kan de hieraan verbonden fysische eigenschappen beschrijven.
|
De student kan de bouw van een menselijke cel toelichten evenals de rol van de verschillende biomoleculen.
|
De student kan het verloop van de celdeling beschrijven.
|
De student kent de verschillende weefseltypen (bind-, steun-, spier- en zenuwweefsel) en hun overeenkomstige functies.
|
De student kent het spiercontractiemechanisme op moleculair niveau. De student kan de kennis rond spiercontractievormen toepassen.
|
De student kent het verloop van de belangrijkste perifere zenuwen en bloedvaten.
|
De student kan in het kader van de energievoorziening van een cel het koolhydratenmetabolisme toelichten, zowel in aërobe als anaërobe omstandigheden.
|
|
|
Binnen dit kwartiel leer je alle belangrijke lichaamsfuncties (circulatie, ademhaling, spijsvertering, afweer, bezenuwing,...) kennen, zowel op gebied van functionele anatomie als fysiologie om zo een goed beeld te krijgen in het algemeen gezond functioneren. Speciale aandacht wordt besteed aan het neurologisch systeem. Niet alleen verdiep je je in de structuur en manier van communiceren van het zenuwstelsel, maar ook in de interactie tussen sensoriek en motoriek.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 12,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijk examen | 40 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Het deelcijfer "neurologisch systeem" is het gewogen gemiddelde van praktijk (20%) en schriftelijk (40%). Enkel het samengesteld deelcijfer, dat gelijk is aan of groter dan 10/20, wordt behouden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 40 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel een deelcijfer gelijk aan of groter dan 10/20 wordt behouden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Praktijkexamen | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Het deelcijfer "neurologisch systeem" is het gewogen gemiddelde van praktijk (20%) en schriftelijk (40%). Enkel het samengesteld deelcijfer, dat gelijk is aan of groter dan 10/20, wordt behouden. |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De evaluatie bestaat uit 2 onderdelen: - neurologisch systeem (praktijk + schriftelijk examen). Het verkregen cijfer op dit onderdeel is het gewogen gemiddelde van het resultaat van het praktijk en schriftelijk examen. - inwendige systemen (mondeling examen) Voor ieder onderdeel dient minstens 8/20 behaald te worden om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Een student die op één of beide onderdelen van de evaluatie een lager cijfer dan 8/20 behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier “F fail”. Dit eindcijfer is niet-tolereerbaar.
Een student die op één of beide onderdelen een 8/20 of 9/20 behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier 9/20, ongeacht het rekenkundig gewogen gemiddelde. Dit eindcijfer is tolereerbaar. Bv. 8/20 + 16/20 = 9/20 (tolereerbaar) |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
- Muscle and Sensory Testing,Berryman-Reese,9780323596282
- Neuroscience fundamentals for rehabilitation,Lundy-Ekman L.,5th edition,Elsevier,9780323478410
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Blokwijzer: Neurologische en inwendige systemen, M. Van Erum, K. Cuypers, 1ste editie, Acco, |
|
Leerpaden in een digitale leeromgeving. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|