Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P4 SBU | P4 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Verplicht | 324 | 12,0 | 324 | 12,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan - voor courante problemen en op basisniveau - in functie van preventief of curatief handelen evidenced based en op ethisch verantwoorde wijze een kinesitherapeutische diagnose stellen, uitgaande van de hulpvraag van de gesimuleerde patiënt/cliënt, de doelgerichte anamnese en het klinisch kinesitherapeutisch onderzoek en deze professioneel communiceren naar de patiënt/cliënt. | | - DC
| De student heeft kennis en inzicht in de belangrijke rol van psychologische aspecten | | | - BC
| De student beheerst de terminologie en de basisconcepten met betrekking tot psychosociaal functioneren. | | - DC
| De student kan de motorische ontwikkeling en het huidig functioneren van een oudere persoon en het kind in kaart brengen | | | - BC
| De student kan de mogelijkheden en beperkingen van een kind, jongere en oudere in kaart brengen | - EC
| EC 3 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan, in functie van een efficiënt verloop van het kinesitherapeutisch handelen en met respect voor de identiteit/privacy van de cliënt, het resultaat van elke fase van het kinesitherapeutisch handelen, schriftelijk en mondeling communiceren, met inbegrip van het dossier. | | - DC
| De student kan op een adequate en professionele wijze schriftelijk rapporteren. | | | - BC
| De student schrijft grammaticaal juist en met een correcte spelling. | | | - BC
| De student hanteert een zakelijk en professioneel taalgebruik. | | | - BC
| De student kan een bondige en gestructureerde tekst schrijven. | | - DC
| De student kan een presentatie geven. | | | - BC
| De student voorziet duidelijke, correcte en boeiende visuele ondersteuning. | | | - BC
| De student geeft een logisch opgebouwde en gestructureerde presentatie. | - EC
| EC 4 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan onder begeleiding functioneren in teamverband binnen een multidisciplinaire context. | | - DC
| De student kan in samenwerking met anderen een gemeenschappelijke opdracht uitvoeren. | | | - BC
| De student neemt zijn verantwoordelijkheid op binnen het groepswerk (met medestudenten) | | | - BC
| De student helpt de andere teamleden in functie van de gezamelijke opdracht (in een team met medestudenten) | | | - BC
| De student komt taakgerelateerde afspraken binnen het team (met medestudenten) tijdig na | | - DC
| De student kan reflecteren over zijn eigen functioneren en het functioneren van de groepsleden binnen het team. | | | - BC
| De student detecteert en formuleert sterke en zwakke punten wat betreft de eigen bijdrage in het groepswerk (in een team met medestudenten) | | | - BC
| De student detecteert en formuleert sterke en zwakke punten betreffende de bijdrage van de groepsleden aan het groepswerk (in een team met medestudenten) | - EC
| EC 5 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan zijn/haar werk doelmatig en tijdsefficiënt organiseren en hierop reflecteren. | | - DC
| De student kan eigen werkzaamheden doelgericht organiseren. | | | - BC
| De student levert opdrachten in volgens vooraf vastgelegde richtlijnen. | | - DC
| De student kan eigen werkzaamheden tijdsefficiënt organiseren. | | | - BC
| De student levert opdrachten tijdig in. | | | - BC
| De student is tijdig aanwezig op gemaakte afspraken. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Doorheen de levensloop maakt het menselijk lichaam een hele ontwikkeling door. Niet alleen lichamelijk maakt de mens grote veranderingen door maar ook psychologisch is er en enorme evolutie van jong naar oud. Binnen dit OPO bestudeer je de veranderingen van het menselijk lichaam en geest doorheen de levensloop. Er wordt dieper ingegaan op de fysiologische, motorische, cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling de mens, met aandacht voor de belangrijkste basisconcepten uit de psychologie (zoals leren, geheugen, waarneming en motivatie).
|
|
|
|
|
|
|
Groepsopdracht ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 12,00
Evaluatievorm | |
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel een deelcijfer gelijk aan of boven 10/20 zal behouden worden. |
|
|
|
|
|
|
Andere: | Inclusief peer assessment (via Buddy Check) |
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 80 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel een deelcijfer gelijk aan of boven 10/20 zal behouden worden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1. De student dient de deadlines voor de groepsopdracht strikt te volgen. Deadline 1 is het inschrijven in een groep, deadline 2 is uploaden van de presentatie, deadline 3 is het invullen van de buddycheck.
2. De evaluatie bestaat uit twee onderdelen: 80 % schriftelijk examen ( fysiologie, motoriek en psychologie) en 20 % groepsopdracht. Voor beide onderdelen dient minstens een 8/20 behaald te worden om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. Om een score op de groepsopdracht te ontvangen moet de student aanwezig zijn op alle presentaties en moet de presentatie en het verslag ingediend zijn volgens de richtlijnen. |
|
|
|
Gevolg | 1. Indien de student één van de deadlines niet respecteert leidt dit voor deze student tot een 0/20 voor de groepsopdracht.
2. -Een student die op één of beide onderdelen van de evaluatie een lager cijfer dan 8/20 behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier “F fail”. Dit eindcijfer is niet-tolereerbaar. -Een student die op één of beide onderdelen een 8/20 of 9/20 behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier 9/20, ongeacht het rekenkundig gewogen gemiddelde. Dit eindcijfer is tolereerbaar. Bv. 8/20 + 16/20 = 9/20 (tolereerbaar) -Indien niet voldaan is aan bovenstaande voorwaarden voor scoring van de groepsopdracht wordt een 0/20 toegekend. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien de student niet slaagt of getolereerd wordt voor dit OPO in eerste zittijd moet elk onderdeel, waarvoor een cijfer lager dan 10/20 behaald werd, hernomen worden.
Als de Geïntegreerde opdracht moet worden herkanst, krijgt de student individuele feedback op de eerste versie van de opdracht. Vervolgens neemt de student contact op met de CV (of een van de betrokken collega’s) om te bekijken hoe de opdracht herwerkt moet worden voor de tweede zittijd. De herwerking is altijd individueel.
De evaluatie van de Geïntegreerde opdracht in de tweede periode wijkt af van de eerste omdat er geen peer assessment meer is. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
- Motor control: Translating research into clinical practice,Anne Shumway-Cook, Marjorie H Woollacott,Sixth edition,Wolters Kluwer,9781975209575
- Psychologie, een inleiding,Zimbardo,8e herzien,Uitgeverij Pearson,9789043040037
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
leerpaden in digitale leeromgeving |
|
Blokwijzer: Jong en oud: biopsychosociaal model. Tops, Braeken, et al. Acco. 9789463793643 |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|