Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Bouwfysica en installaties 3 (3404)
|
3.0 stptn |
|
|
Draagstructuur / Constructie 3A (3799)
|
5.0 stptn |
|
|
Draagstructuur / Constructie 3B (3800)
|
4.0 stptn |
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
Advies
Als je Geïntegreerde opdracht bouwkunde in je studietraject opneemt, raden we je sterk aan dit samen op te nemen met 3203 Bouwfysica en installaties 4 en 3438 Draagstructuur 4 (samen = in je studieprogramma van hetzelfde academiejaar)
|
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste masterjaar in de architectuur | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De student heeft kennis over materialen, constructieve samenhang, comfort, berekenings- en simulatiemethodes en uitvoeringswijzen en kan deze kennis doordacht en innoverend inzetten en verantwoorden in het ontwerp en ontwerpproces. | - EC
| De student kan zelfstandig en kritisch reflecteren over een complexe maatschappelijke vraag en ruimtelijke omgeving, en op basis hiervan visies en mogelijkheden formuleren en een concept vertalen naar een ruimtelijk samenhangend ontwerp op verschillende schaalniveaus, rekening houdend met economische, ecologische, sociale, historische en esthetische dimensies. | - EC
| De student kan ontwerpen en onderzoeken met zin voor verbeelding, kunstzinnigheid, intuïtie en emotie en met ruimtelijke intelligentie, zonder hierbij de bouwtechnische, architectuurwetenschappelijke en menswetenschappelijke aspecten uit het oog te verliezen. | - EC
| De student kan een architecturaal concept, ontwerp, ontwerpproces en onderzoeksdata inzichtelijk maken, doelgericht communiceren en ruimtelijk visualiseren op basis van een grondige beheersing van de beeldende media, zowel handmatig als digitaal, en dit zowel voor een breed als voor een gespecialiseerd publiek. | - EC
| De student kan projectmatig en resultaatgericht werken in een realistische omgeving met oog voor maatschappelijk verantwoord ondernemerschap. | - EC
| De student heeft kennis over en inzicht in de procedurele, juridische, deontologische en economische aspecten van architectuur en stedenbouw. | - EC
| De student kan zelfstandig en in team functioneren in een multidisciplinaire, internationale en interculturele omgeving. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Opdracht in groepjes waarbij een gebouw uit de tertiaire sector multidisciplinair (vanuit de vakgebieden 'constructie', 'bouwfysica & technische installaties', en 'draagstructuur') geanalyseerd en geoptimaliseerd wordt. Het geheel wordt ondersteund door gastlezingen.
Binnen het vakgebied 'constructie' komen volgende aspecten aan bod:1) analyse, documentatie en verantwoording (in functie van functionaliteit en architectuur) van de bestaande constructie en bijhorende detaillering op basis van architectuur- en uitvoeringsplannen;2) reproductie van de bestaande detaillering, op basis van detailplannen en/of gebouw/werf -bezoek; 3) evaluatie en optimalisatie van de bestaande detaillering; 4) bouwkundig ontwerp van een alternatieve huid, in wisselwerking met het ruimtelijk ontwerp, ifv vooropgestelde criteria; 5) detaillering van de ontworpen alternatieve huid. Deze aspecten leiden tot de opmaak van uitvoeringsplannen (1/20), gevelsneden (1/10), detailleringen van bouwknopen (1/5 en 1/1) en mock-ups (1/1).
Voor het vakgebied 'bouwfysica & technische installaties' wordt het gebouw in vijf stappen geïnventariseerd, onderzocht, geanalyseerd en van aanbevelingen voorzien om dit gebouw verder te optimaliseren qua comfort, binnenmilieu, welzijn en energiegebruik (richting energieneutraal). Nadruk ligt hierbij om via een integrale aanpak tot een juiste afweging te komen tussen passieve en actieve strategieën om een voor de gebruikers zo aangenaam en duurzaam mogelijk gebouw te realiseren. De stappen zijn: 1) inventarisatie, opnames en documentatie; 2) analyses; 3) eerste iteratie: optimalisering bestaand gebouw; 4) tweede iteratie: alternatieve oplossingen; 5) derde iteratie: uitwerking van voorkeur oplossingen en uiteindelijke thesis.
Binnen het vakgebied 'draagstructuur' komen volgende aspecten aan bod: 1) ontleding van de architectuurplannen en de stabiliteitsplannen naar functionaliteit; 2) structuureigenschappen (overspanningen, steunpunten, modulatie, funderingstechnieken,...); 3) samenhang architectuur, bouwfysica, constructie, draagconstructie; 4) materiaaleigenschappen; 5) materialisatie vloeren, daken, ondergrondse ruimtes,... De ontleding van deze aspecten leidt tot schematisering, modulaties, onderzoek van het krachtenverloop en opstellen van schema's van vloerbelasting. Voor belangrijke bouwknopen wordt aan detailontleding gedaan (constructieve ontleding, lastendaling, stabiliteitsontleding).
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | De evaluatie bestaat uit een opdracht die a.d.h.v. een eindjury met een peerreview wordt beoordeeld. |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient deel te nemen aan elk onderdeel en aan de evaluatie (eindjury, peerreview) om geslaagd te kunnen zijn voor dit opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student niet deelneemt aan één van de onderdelen of niet tijdig zijn/haar opdracht indient, krijgt hij/zij een 0 als totaalcijfer in eerste zit. |
|
|
|
Extra info | O.b.v. de peerreview (peer-assessment) kan het groepscijfer per student worden aangepast |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De evaluatie gebeurt op basis van een nieuwe opdracht gegeven begin juli en te verdedigen voor een jury in de herexamenperiode. Geen van de deelpunten van de eerste examenkans worden overgedragen. |
|
|
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de ontwerpwetenschappen bouwkunde | Keuze | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master verdiept of verbreedt zijn domeininhoudelijke expertise verworven in de bachelor in de domeinen ontwerpen, bouwkunde, beelding en cultuur verder in minstens twee van deze domeinen op masterniveau. Hij beschikt daardoor over ontwerpmatige, bouwtechnische, beeldend-artistieke en cultuur- en menswetenschappelijke kennis en vaardigheden en kan deze aanwenden in zijn onderwijspraktijk. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Opdracht in groepjes waarbij een gebouw uit de tertiaire sector multidisciplinair (vanuit de vakgebieden 'constructie', 'bouwfysica & technische installaties', en 'draagstructuur') geanalyseerd en geoptimaliseerd wordt. Het geheel wordt ondersteund door gastlezingen.
Binnen het vakgebied 'constructie' komen volgende aspecten aan bod: 1) analyse, documentatie en verantwoording (in functie van functionaliteit en architectuur) van de bestaande constructie en bijhorende detaillering op basis van architectuur- en uitvoeringsplannen; 2) reproductie van de bestaande detaillering, op basis van detailplannen en/of gebouw/werf -bezoek; 3) evaluatie en optimalisatie van de bestaande detaillering; 4) bouwkundig ontwerp van een alternatieve huid, in wisselwerking met het ruimtelijk ontwerp, ifv vooropgestelde criteria; 5) detaillering van de ontworpen alternatieve huid. Deze aspecten leiden tot de opmaak van uitvoeringsplannen (1/20), gevelsneden (1/10), detailleringen van bouwknopen (1/5 en 1/1) en mock-ups (1/1).
Voor het vakgebied 'bouwfysica & technische installaties' wordt het gebouw in vijf stappen geïnventariseerd, onderzocht, geanalyseerd en van aanbevelingen voorzien om dit gebouw verder te optimaliseren qua comfort, binnenmilieu, welzijn en energiegebruik (richting energieneutraal). Nadruk ligt hierbij om via een integrale aanpak tot een juiste afweging te komen tussen passieve en actieve strategieën om een voor de gebruikers zo aangenaam en duurzaam mogelijk gebouw te realiseren. De stappen zijn: 1) inventarisatie, opnames en documentatie; 2) analyses; 3) eerste iteratie: optimalisering bestaand gebouw; 4) tweede iteratie: alternatieve oplossingen; 5) derde iteratie: uitwerking van voorkeur oplossingen en uiteindelijke thesis.
Binnen het vakgebied 'draagstructuur' komen volgende aspecten aan bod: 1) ontleding van de architectuurplannen en de stabiliteitsplannen naar functionaliteit; 2) structuureigenschappen (overspanningen, steunpunten, modulatie, funderingstechnieken,...); 3) samenhang architectuur, bouwfysica, constructie, draagconstructie; 4) materiaaleigenschappen; 5) materialisatie vloeren, daken, ondergrondse ruimtes,... De ontleding van deze aspecten leidt tot schematisering, modulaties, onderzoek van het krachtenverloop en opstellen van schema's van vloerbelasting. Voor belangrijke bouwknopen wordt aan detailontleding gedaan (constructieve ontleding, lastendaling, stabiliteitsontleding).
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | De evaluatie bestaat uit een opdracht die a.d.h.v. een eindjury met een peerreview wordt beoordeeld. |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient deel te nemen aan elk onderdeel van de evaluatie (eindjury, peerreview) om geslaagd te kunnen zijn voor dit opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student niet deelneemt aan één van de onderdelen of niet tijdig zijn/haar opdracht indient, krijgt hij/zij een 0 als totaalcijfer in eerste zit. |
|
|
|
Extra info | O.b.v. de peerreview (peer-assessment) kan het groepscijfer per student worden aangepast |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De evaluatie gebeurt op basis van een nieuwe opdracht gegeven begin juli en te verdedigen voor een jury in de herexamenperiode. Geen van de deelpunten van de eerste examenkans worden overgedragen. |
|
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|