Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P2 SBU | P3 SBU | P4 SBU | P4 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| Educatieve master in de gezondheidswetenschappen keuzetraject BMW/GEN met vakdidactiek biologie | Verplicht | 81 | 3,0 | 20 | 20 | 20 | 21 | 3,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen keuzetraject BMW/GEN met vakdidactiek chemie | Verplicht | 81 | 3,0 | 20 | 20 | 20 | 21 | 3,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master heeft inzicht in de organisatie van de gezondheidszorg, de beleids- en ethische aspecten van de gezondheidszorg en de interactie tussen de verschillende stakeholders. | - EC
| De educatieve master heeft inzicht in de gezondheidsprincipes, het ontstaan van leefstijlgerelateerde aandoeningen en het huidige preventief gezondheidsbeleid. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Door toenemende mondialisering de laatste decennia is een nieuwe benadering ontstaan voor werken en denken rond gezondheid in een internationale omgeving: Global Health.
Chronische aandoeningen, pandemieën (zoals heden Covid-19), mentale gezondheid, vergrijzing, de gevolgen van migratie, klimaatverandering , verontreiniging ,.. zijn gezondheidsproblemen en - determinanten die als mondiale uitdagingen van de 21ste eeuw worden beschouwd. De complexiteit van deze uitdagingen vereist een interdisciplinaire en transnationale aanpak.
Dit OPO leert je anders te denken over gezondheidsproblemen en oplossingen én om meer inzicht en vaardigheden te verwerven in het overbruggen van de grote verschillen tussen gezond of ongezond, arm of rijk en alle andere mogelijke sociale ongelijkheden. Tevens leer je om inzicht te verwerven in de complexiteit van de wereldgezondheid en krijg je onderzoeksvaardigheden aangeleerd die je toepast via het schrijven van een paper en het maken van een posterpresentatie .
Binnen dit OPO realiseer je volgende doelstellingen:
- De student heeft kennis over de socio-culturele verschillen tussen bevolkingsgroepen en gezondheidssystemen
- De student heeft begrip van en kan de mondiale ziektelast analyseren.
- De student begrijpt de verschillen in gezondheidszorg tussen landen, bevolkingsgroepen en kan deze verschillen analyseren.
- De student heeft kennis van kosten-effectiviteit van gezondheidsimplementaties.
- De student heeft inzicht in de evoluerende mondiale gezondheidsvraagstukken, wetenschappelijke en maatschappelijke gevolgen van klimaatverandering.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Individueel begeleidingsmoment ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 70 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel die onderdelen hernemen waarvoor hij/zij een onvoldoende heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel die onderdelen hernemen waarvoor hij/zij een onvoldoende heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het actief doorlopen en afronden van de leerpaden is verplicht (P/F). Actieve deelname aan de werkzittingen is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student alle leerpaden niet actief doorlopen heeft, krijgt de student een 'F' (Fail) als eindcijfer.
Indien de student afwezig is op een werkzitting maakt de student een alternatieve opdracht volgens de richtlijnen van de coördinator. Indien de opdracht als voldoende wordt beoordeeld, krijgt de student het behaalde eindcijfer van het opleidingsonderdeel. Indien de opdracht als onvoldoende wordt beoordeeld, krijgt de student ‘F’ (fail) als eindcijfer. |
|
|
|
Extra info | Het eindcijfer wordt aan de hand van de volgende sleutel berekend: - P/F actief doorlopen van de leerpaden - 70% groepspaper - 30% presentatie |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De student moet enkel die onderdelen hernemen waarvoor hij/zij een fail heeft behaald. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Lesmateriaal wordt op Blackboard ter beschikking gesteld. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Foundations for Global Health Practice,Lori Diprete Brown,published 2018,Publishing House: Jossey-Bass,9781118603635
- Global Health 101,Richard Skolnik,Third edition,Publishing house: Jones & Bartlett learning books,9781284050547
|
|
|
|
|
|
| 3de bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Keuze | 81 | 3,0 | 20 | 20 | 20 | 21 | 3,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 4 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan onder begeleiding functioneren in teamverband binnen een multidisciplinaire context. | - EC
| EC 5 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan zijn/haar werk doelmatig en tijdsefficiënt organiseren en hierop reflecteren. | - EC
| EC 10 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie gaat in elke fase van het kinesitherapeutisch handelen (niveau gesimuleerde patiënt/cliënt) op ethisch verantwoorde wijze te werk. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Door toenemende mondialisering de laatste decennia is een nieuwe benadering ontstaan voor werken en denken rond gezondheid in een internationale omgeving: Global Health.
Chronische aandoeningen, pandemieën (zoals heden Covid-19), mentale gezondheid, vergrijzing, de gevolgen van migratie, klimaatverandering , verontreiniging ,.. zijn gezondheidsproblemen en - determinanten die als mondiale uitdagingen van de 21ste eeuw worden beschouwd. De complexiteit van deze uitdagingen vereist een interdisciplinaire en transnationale aanpak.
Dit OPO leert je anders te denken over gezondheidsproblemen en oplossingen én om meer inzicht en vaardigheden te verwerven in het overbruggen van de grote verschillen tussen gezond of ongezond, arm of rijk en alle andere mogelijke sociale ongelijkheden. Tevens leer je om inzicht te verwerven in de complexiteit van de wereldgezondheid en krijg je onderzoeksvaardigheden aangeleerd die je toepast via stage.
Binnen dit OPO realiseer je volgende doelstellingen:
- De student heeft kennis over de socio-culturele verschillen tussen bevolkingsgroepen en gezondheidssystemen
- De student heeft begrip van en kan de mondiale ziektelast analyseren.
- De student begrijpt de verschillen in gezondheidszorg tussen landen, bevolkingsgroepen en kan deze verschillen analyseren.
- De student heeft kennis van kosten-effectiviteit van gezondheidsimplementaties.
- De student heeft inzicht in de evoluerende mondiale gezondheidsvraagstukken, wetenschappelijke en maatschappelijke gevolgen van klimaatverandering.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Stage ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 90 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel die onderdelen hernemen waarvoor hij/zij een onvoldoende heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel die onderdelen hernemen waarvoor hij/zij een onvoldoende heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het actief doorlopen en afronden van de leerpaden is een voorwaarde om de stage te kunnen aanvatten (P/F). De stage kan enkel aangevat worden wanneer de student in orde is met zijn/haar stagecontract. Actieve deelname aan de werkzittingen is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Indien de stagecontracten niet in orde zijn en/of de student de leerpaden niet actief doorloopt, kan de stage niet aangevat worden.
Indien de student afwezig is op een werkzitting maakt de student een alternatieve opdracht volgens de richtlijnen van de coördinator. Indien de opdracht als voldoende wordt beoordeeld, krijgt de student het behaalde eindcijfer van het opleidingsonderdeel. Indien de opdracht als onvoldoende wordt beoordeeld, krijgt de student ‘F’ (fail) als eindcijfer. |
|
|
|
Extra info | Het eindcijfer wordt aan de hand van de volgende sleutel berekend: - P/F actief doorlopen en afronden van de leerpaden - 10% evaluatie door stageplaats - 90% reflectie- en activiteitenverslag stage |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De student moet enkel die onderdelen hernemen waarvoor hij/zij een fail heeft behaald. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Lesmateriaal wordt op Blackboard ter beschikking gesteld. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Foundations for Global Health Practice,Lori Diprete Brown,published 2018,Publishing House: Jossey-Bass,9781118603635
- Global Health 101,Richard Skolnik,Third edition,Publishing house: Jones & Bartlett learning books,9781284050547
|
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de gezondheidswetenschappen keuzetraject REKI met vakdidactiek biologie | Keuze | 81 | 3,0 | 20 | 20 | 20 | 21 | 3,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master heeft inzicht in de organisatie van de gezondheidszorg, de beleids- en ethische aspecten van de gezondheidszorg en de interactie tussen de verschillende stakeholders. | - EC
| De educatieve master heeft inzicht in de gezondheidsprincipes, het ontstaan van leefstijlgerelateerde aandoeningen en het huidige preventief gezondheidsbeleid. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Door toenemende mondialisering de laatste decennia is een nieuwe benadering ontstaan voor werken en denken rond gezondheid in een internationale omgeving: Global Health.
Chronische aandoeningen, pandemieën (zoals heden Covid-19), mentale gezondheid, vergrijzing, de gevolgen van migratie, klimaatverandering , verontreiniging ,.. zijn gezondheidsproblemen en - determinanten die als mondiale uitdagingen van de 21ste eeuw worden beschouwd. De complexiteit van deze uitdagingen vereist een interdisciplinaire en transnationale aanpak.
Dit OPO leert je anders te denken over gezondheidsproblemen en oplossingen én om meer inzicht en vaardigheden te verwerven in het overbruggen van de grote verschillen tussen gezond of ongezond, arm of rijk en alle andere mogelijke sociale ongelijkheden. Tevens leer je om inzicht te verwerven in de complexiteit van de wereldgezondheid en krijg je onderzoeksvaardigheden aangeleerd die je toepast via het schrijven van een paper en het maken van een posterpresentatie.
Binnen dit OPO realiseer je volgende doelstellingen:
- De student heeft kennis over de socio-culturele verschillen tussen bevolkingsgroepen en gezondheidssystemen
- De student heeft begrip van en kan de mondiale ziektelast analyseren.
- De student begrijpt de verschillen in gezondheidszorg tussen landen, bevolkingsgroepen en kan deze verschillen analyseren.
- De student heeft kennis van kosten-effectiviteit van gezondheidsimplementaties.
- De student heeft inzicht in de evoluerende mondiale gezondheidsvraagstukken, wetenschappelijke en maatschappelijke gevolgen van klimaatverandering.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Individueel begeleidingsmoment ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 70 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel die onderdelen hernemen waarvoor hij/zij een onvoldoende heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel die onderdelen hernemen waarvoor hij/zij een onvoldoende heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het actief doorlopen en afronden van de leerpaden is verplicht (P/F). Actieve deelname aan de werkzittingen is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student alle leerpaden niet actief doorlopen heeft, krijgt de student een 'F' (Fail) als eindcijfer.
Indien de student afwezig is op een werkzitting maakt de student een alternatieve opdracht volgens de richtlijnen van de coördinator. Indien de opdracht als voldoende wordt beoordeeld, krijgt de student het behaalde eindcijfer van het opleidingsonderdeel. Indien de opdracht als onvoldoende wordt beoordeeld, krijgt de student ‘F’ (fail) als eindcijfer. |
|
|
|
Extra info | Het eindcijfer wordt aan de hand van de volgende sleutel berekend: - P/F actief doorlopen van de leerpaden - 70% groepspaper - 30% presentatie |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Lesmateriaal wordt op Blackboard ter beschikking gesteld. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Foundations for Global Health Practice,Lori Diprete Brown,published 2018,Publishing House: Jossey-Bass,9781118603635
- Global Health 101,Richard Skolnik,Third edition,Publishing house: Jones & Bartlett learning books,9781284050547
|
|
|
|
|
|
| schakelprogramma master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg | Keuze | 81 | 3,0 | 20 | 20 | 20 | 21 | 3,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
schakelprogramma master verpleegkunde en vroedkunde | Keuze | 81 | 3,0 | 20 | 20 | 20 | 21 | 3,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De student kan op onderbouwde en kritische wijze denkkaders en uitdagingen in de gezondheidszorg analyseren en beargumenteren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Door toenemende mondialisering de laatste decennia is een nieuwe benadering ontstaan voor werken en denken rond gezondheid in een internationale omgeving: Global Health.
Chronische aandoeningen, pandemieën (zoals heden Covid-19), mentale gezondheid, vergrijzing, de gevolgen van migratie, klimaatverandering , verontreiniging ,.. zijn gezondheidsproblemen en - determinanten die als mondiale uitdagingen van de 21ste eeuw worden beschouwd. De complexiteit van deze uitdagingen vereist een interdisciplinaire en transnationale aanpak.
Dit OPO leert je anders te denken over gezondheidsproblemen en oplossingen én om meer inzicht en vaardigheden te verwerven in het overbruggen van de grote verschillen tussen gezond of ongezond, arm of rijk en alle andere mogelijke sociale ongelijkheden. Tevens leer je om inzicht te verwerven in de complexiteit van de wereldgezondheid en krijg je onderzoeksvaardigheden aangeleerd die je toepast via het schrijven van een paper en het maken van een posterpresentatie.
Binnen dit OPO realiseer je volgende doelstellingen:
- De student heeft kennis over de socio-culturele verschillen tussen bevolkingsgroepen en gezondheidssystemen
- De student heeft begrip van en kan de mondiale ziektelast analyseren.
- De student begrijpt de verschillen in gezondheidszorg tussen landen, bevolkingsgroepen en kan deze verschillen analyseren.
- De student heeft kennis van kosten-effectiviteit van gezondheidsimplementaties.
- De student heeft inzicht in de evoluerende mondiale gezondheidsvraagstukken, wetenschappelijke en maatschappelijke gevolgen van klimaatverandering.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Individueel begeleidingsmoment ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 70 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel die onderdelen hernemen waarvoor hij/zij een onvoldoende heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel die onderdelen hernemen waarvoor hij/zij een onvoldoende heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het actief doorlopen en afronden van de leerpaden is verplicht (P/F). Actieve deelname aan de werkzittingen is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student alle leerpaden niet actief doorlopen heeft, krijgt de student een 'F' (Fail) als eindcijfer.
Indien de student afwezig is op een werkzitting maakt de student een alternatieve opdracht volgens de richtlijnen van de coördinator. Indien de opdracht als voldoende wordt beoordeeld, krijgt de student het behaalde eindcijfer van het opleidingsonderdeel. Indien de opdracht als onvoldoende wordt beoordeeld, krijgt de student ‘F’ (fail) als eindcijfer. |
|
|
|
Extra info | Het eindcijfer wordt aan de hand van de volgende sleutel berekend: - P/F actief doorlopen van de leerpaden - 70% groepspaper - 30% presentatie |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Lesmateriaal wordt op Blackboard ter beschikking gesteld. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Foundations for Global Health Practice,Lori Diprete Brown,published 2018,Publishing House: Jossey-Bass,9781118603635
- Global Health 101,Richard Skolnik,Third edition,Publishing house: Jones & Bartlett learning books,9781284050547
|
|
|
|
|
|
| Master in de ergotherapeutische wetenschap | Keuze | 81 | 3,0 | 20 | 20 | 20 | 21 | 3,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| MI2 - Bijdragen aan de ontwikkeling van ergotherapeutische of multidisciplinaire ‘evidence based’ richtlijnen voor de diagnostiek en behandeling van specifieke en complexe problematieken. | - EC
| MI4 - Een actieve houding vertonen voor beroepsvernieuwing en levenslang leren en hierbij oog hebben voor de maatschappelijke veranderingen van de éénentwintigste eeuw. | - EC
| MI5 - Het beroep en het werkveld vergelijken met die van andere hulpverleners in nationale en internationale context, hierbij de rol en het beroep van de ergotherapeut onderzoeken en ondersteunen. | - EC
| MI8 - De principes van clinical en scientific reasoning kennen en toepassen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Door toenemende mondialisering de laatste decennia is een nieuwe benadering ontstaan voor werken en denken rond gezondheid in een internationale omgeving: Global Health.
Chronische aandoeningen, pandemieën (zoals heden Covid-19), mentale gezondheid, vergrijzing, de gevolgen van migratie, klimaatverandering , verontreiniging ,.. zijn gezondheidsproblemen en - determinanten die als mondiale uitdagingen van de 21ste eeuw worden beschouwd. De complexiteit van deze uitdagingen vereist een interdisciplinaire en transnationale aanpak.
Dit OPO leert je anders te denken over gezondheidsproblemen en oplossingen én om meer inzicht en vaardigheden te verwerven in het overbruggen van de grote verschillen tussen gezond of ongezond, arm of rijk en alle andere mogelijke sociale ongelijkheden. Tevens leer je om inzicht te verwerven in de complexiteit van de wereldgezondheid en krijg je onderzoeksvaardigheden aangeleerd die je toepast via het schrijven van een paper en het maken van een posterpresentatie.
Binnen dit OPO realiseer je volgende doelstellingen:
- De student heeft kennis over de socio-culturele verschillen tussen bevolkingsgroepen en gezondheidssystemen
- De student heeft begrip van en kan de mondiale ziektelast analyseren.
- De student begrijpt de verschillen in gezondheidszorg tussen landen, bevolkingsgroepen en kan deze verschillen analyseren.
- De student heeft kennis van kosten-effectiviteit van gezondheidsimplementaties.
- De student heeft inzicht in de evoluerende mondiale gezondheidsvraagstukken, wetenschappelijke en maatschappelijke gevolgen van klimaatverandering.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Individueel begeleidingsmoment ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 70 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel die onderdelen hernemen waarvoor hij/zij een onvoldoende heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel die onderdelen hernemen waarvoor hij/zij een onvoldoende heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het actief doorlopen en afronden van de leerpaden is verplicht (P/F). Actieve deelname aan de werkzittingen is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student alle leerpaden niet actief doorlopen heeft, krijgt de student een 'F' (Fail) als eindcijfer.
Indien de student afwezig is op een werkzitting maakt de student een alternatieve opdracht volgens de richtlijnen van de coördinator. Indien de opdracht als voldoende wordt beoordeeld, krijgt de student het behaalde eindcijfer van het opleidingsonderdeel. Indien de opdracht als onvoldoende wordt beoordeeld, krijgt de student ‘F’ (fail) als eindcijfer. |
|
|
|
Extra info | Het eindcijfer wordt aan de hand van de volgende sleutel berekend: - P/F actief doorlopen van de leerpaden - 70% groepspaper - 30% presentatie |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Lesmateriaal wordt op Blackboard ter beschikking gesteld. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Foundations for Global Health Practice,Lori Diprete Brown,published 2018,Publishing House: Jossey-Bass,9781118603635
- Global Health 101,Richard Skolnik,Third edition,Publishing house: Jones & Bartlett learning books,9781284050547
|
|
|
|
|
|
| 2de bachelorjaar in de geneeskunde | Extra-curriculair | 81 | 3,0 | 20 | 20 | 20 | 21 | 3,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC8 De bachelor in de geneeskunde heeft als 'arts van morgen' inzicht in de brede organisatie (juridisch en financieel) van de gezondheidszorg, het kader, de ontwikkelingen en de maatschappelijke verwachtingen inzake kwaliteitsvolle zorg en het belang van samenwerken in interdisciplinaire teams. | - EC
| EC9 De bachelor in de geneeskunde heeft inzicht in de principes en processen van ziektepreventie, gezondheidspromotie en gedragsverandering en past deze toe in zijn/haar omgeving. | - EC
| EC10 De bachelor in de geneeskunde kan gericht relevante wetenschappelijke informatie opzoeken, kritisch analyseren en omzetten naar de praktijk. | - EC
| EC12 De bachelor in de geneeskunde kan het eigen functioneren kritisch evalueren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Door toenemende mondialisering de laatste decennia is een nieuwe benadering ontstaan voor werken en denken rond gezondheid in een internationale omgeving: Global Health.
Chronische aandoeningen, pandemieën (zoals heden Covid-19), mentale gezondheid, vergrijzing, de gevolgen van migratie, klimaatverandering , verontreiniging ,.. zijn gezondheidsproblemen en - determinanten die als mondiale uitdagingen van de 21ste eeuw worden beschouwd. De complexiteit van deze uitdagingen vereist een interdisciplinaire en transnationale aanpak.
Dit OPO leert je anders te denken over gezondheidsproblemen en oplossingen én om meer inzicht en vaardigheden te verwerven in het overbruggen van de grote verschillen tussen gezond of ongezond, arm of rijk en alle andere mogelijke sociale ongelijkheden. Tevens leer je om inzicht te verwerven in de complexiteit van de wereldgezondheid en krijg je onderzoeksvaardigheden aangeleerd die je toepast via stage.
Binnen dit OPO realiseer je volgende doelstellingen:
- De student heeft kennis over de socio-culturele verschillen tussen bevolkingsgroepen en gezondheidssystemen
- De student heeft begrip van en kan de mondiale ziektelast analyseren.
- De student begrijpt de verschillen in gezondheidszorg tussen landen, bevolkingsgroepen en kan deze verschillen analyseren.
- De student heeft kennis van kosten-effectiviteit van gezondheidsimplementaties.
- De student heeft inzicht in de evoluerende mondiale gezondheidsvraagstukken, wetenschappelijke en maatschappelijke gevolgen van klimaatverandering.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Stage ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 90 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel die onderdelen hernemen waarvoor hij/zij een onvoldoende heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel die onderdelen hernemen waarvoor hij/zij een onvoldoende heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het actief doorlopen en afronden van de leerpaden is een voorwaarde om de stage te kunnen aanvatten (P/F). De stage kan enkel aangevat worden wanneer de student in orde is met zijn/haar stagecontract. Actieve deelname aan de werkzittingen is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Indien de stagecontracten niet in orde zijn en/of de student de leerpaden niet actief doorloopt, kan de stage niet aangevat worden.
Indien de student afwezig is op een werkzitting maakt de student een alternatieve opdracht volgens de richtlijnen van de coördinator. Indien de opdracht als voldoende wordt beoordeeld, krijgt de student het behaalde eindcijfer van het opleidingsonderdeel. Indien de opdracht als onvoldoende wordt beoordeeld, krijgt de student ‘F’ (fail) als eindcijfer. |
|
|
|
Extra info | Het eindcijfer wordt aan de hand van de volgende sleutel berekend: - P/F actief doorlopen en afronden van de leerpaden - 10% evaluatie door stageplaats - 90% reflectie- en activiteitenverslag stage |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De student moet enkel die onderdelen hernemen waarvoor hij/zij een fail heeft behaald. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Lesmateriaal wordt op Blackboard ter beschikking gesteld. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Foundations for Global Health Practice,Lori Diprete Brown,published 2018,Publishing House: Jossey-Bass,9781118603635
- Global Health 101,Richard Skolnik,Third edition,Publishing house: Jones & Bartlett learning books,9781284050547
|
|
|
|
|
|
| 3de bachelorjaar in de geneeskunde | Extra-curriculair | 81 | 3,0 | 20 | 20 | 20 | 21 | 3,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC8 De bachelor in de geneeskunde heeft als 'arts van morgen' inzicht in de brede organisatie (juridisch en financieel) van de gezondheidszorg, het kader, de ontwikkelingen en de maatschappelijke verwachtingen inzake kwaliteitsvolle zorg en het belang van samenwerken in interdisciplinaire teams. | - EC
| EC9 De bachelor in de geneeskunde heeft inzicht in de principes en processen van ziektepreventie, gezondheidspromotie en gedragsverandering en past deze toe in zijn/haar omgeving. | - EC
| EC10 De bachelor in de geneeskunde kan gericht relevante wetenschappelijke informatie opzoeken, kritisch analyseren en omzetten naar de praktijk. | - EC
| EC12 De bachelor in de geneeskunde kan het eigen functioneren kritisch evalueren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Door toenemende mondialisering de laatste decennia is een nieuwe benadering ontstaan voor werken en denken rond gezondheid in een internationale omgeving: Global Health.
Chronische aandoeningen, pandemieën (zoals heden Covid-19), mentale gezondheid, vergrijzing, de gevolgen van migratie, klimaatverandering , verontreiniging ,.. zijn gezondheidsproblemen en - determinanten die als mondiale uitdagingen van de 21ste eeuw worden beschouwd. De complexiteit van deze uitdagingen vereist een interdisciplinaire en transnationale aanpak.
Dit OPO leert je anders te denken over gezondheidsproblemen en oplossingen én om meer inzicht en vaardigheden te verwerven in het overbruggen van de grote verschillen tussen gezond of ongezond, arm of rijk en alle andere mogelijke sociale ongelijkheden. Tevens leer je om inzicht te verwerven in de complexiteit van de wereldgezondheid en krijg je onderzoeksvaardigheden aangeleerd die je toepast via stage.
Binnen dit OPO realiseer je volgende doelstellingen:
- De student heeft kennis over de socio-culturele verschillen tussen bevolkingsgroepen en gezondheidssystemen
- De student heeft begrip van en kan de mondiale ziektelast analyseren.
- De student begrijpt de verschillen in gezondheidszorg tussen landen, bevolkingsgroepen en kan deze verschillen analyseren.
- De student heeft kennis van kosten-effectiviteit van gezondheidsimplementaties.
- De student heeft inzicht in de evoluerende mondiale gezondheidsvraagstukken, wetenschappelijke en maatschappelijke gevolgen van klimaatverandering.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Stage ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 90 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel die onderdelen hernemen waarvoor hij/zij een onvoldoende heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel die onderdelen hernemen waarvoor hij/zij een onvoldoende heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het actief doorlopen en afronden van de leerpaden is een voorwaarde om de stage te kunnen aanvatten (P/F). De stage kan enkel aangevat worden wanneer de student in orde is met zijn/haar stagecontract. Actieve deelname aan de werkzittingen is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Indien de stagecontracten niet in orde zijn en/of de student de leerpaden niet actief doorloopt, kan de stage niet aangevat worden.
Indien de student afwezig is op een werkzitting maakt de student een alternatieve opdracht volgens de richtlijnen van de coördinator. Indien de opdracht als voldoende wordt beoordeeld, krijgt de student het behaalde eindcijfer van het opleidingsonderdeel. Indien de opdracht als onvoldoende wordt beoordeeld, krijgt de student ‘F’ (fail) als eindcijfer. |
|
|
|
Extra info | Het eindcijfer wordt aan de hand van de volgende sleutel berekend: - P/F actief doorlopen en afronden van de leerpaden - 10% evaluatie door stageplaats - 90% reflectie- en activiteitenverslag stage |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De student moet enkel die onderdelen hernemen waarvoor hij/zij een fail heeft behaald. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Lesmateriaal wordt op Blackboard ter beschikking gesteld. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Foundations for Global Health Practice,Lori Diprete Brown,published 2018,Publishing House: Jossey-Bass,9781118603635
- Global Health 101,Richard Skolnik,Third edition,Publishing house: Jones & Bartlett learning books,9781284050547
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|