Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Inleiding tot kanstheorie en statistiek (3319)
|
4.0 stptn |
|
|
Mechanica (3322)
|
5.0 stptn |
|
|
Thermodynamica (2572)
|
3.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de fysica | Keuze | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 2: De bachelor Fysica kan verschillende basistheorieën van de fysica combineren in de bestudering van meer complexe verschijnselen zoals die bijvoorbeeld voorkomen in de fysica van de gecondenseerde materie, de astrofysica, de atomaire fysica, de kern- en deeltjesfysica en de biofysica. | - EC
| EC 3: De bachelor Fysica kan modellen en technieken uit de fysica en andere wetenschappelijke domeinen gebruiken voor het oplossen van multidisciplinaire problemen. | - EC
| EC 8: De bachelor Fysica kan zelfstandig en zelfsturend basiskennis verwerven in nieuwe domeinen. | - EC
| EC 9: De bachelor Fysica kent de domeinen waarin de fysici werkzaam zijn en houdt rekening met de belangen van de verschillende stakeholders hierin.
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student heeft inzicht in de basisbegrippen van de wiskunde en heeft rekenvaardigheden bij het toepassen hiervan. Dit omvat onder andere: limieten- , (partiële) afgeleide -, Taylorontwikkeling - en integratie van functies (behandeld in Calculus 1).
De student begrijpt en kan toepassen: principes van de klassieke Mechanica zoals de wetten van Newton, arbeid en energie, potentiële energie en behoud van energie (behandeld in Mechanica ).
De student heeft kennis van de thermodynamica, en rekenvaardigheden met entropie en thermodynamische potentialen (behandeld in Thermodynamica).
De student heeft kennis van kansverdelingen, zowel continue als discrete, en rekenvaardig gebruik hiervan voor bepaling van verwachtingswaarden en onzekerheden (behandeld in Inleiding tot kanstheorie en statistiek).
|
|
|
In dit OPO wordt de student vertrouwd met de fysische eigenschappen van biologische macromoleculen zoals DNA, RNA en eiwitten.
In een theoretisch deel wordt de geometrie van een polymeerketen beschreven evenals de intermoleculaire krachten die de structuur hiervan bepalen. Daarna wordt dieper ingegaan op enkele theoretische modellen die in het bijzonder worden toegepast op DNA. Ook worden enige single molecule technieken besproken.
In een tweede deel maakt de student kennis met een aantal experimentele technieken waarmee men de structuur van biomoleculen kan bepalen: kristallografische technieken, magnetische resonantie en SPR (surface plasmon resonance).
In alle onderdelen van dit OPO wordt de belangrijke rol van fysische concepten en meettechnieken in de moleculaire biologie benadrukt.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Andere: | Beoordeling op verslag van het practicum |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Deelname aan het practicum (voor het onderdeel `Fysica en leven`) is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | De student(e) die ongewettigd afwezig is bij deelname aan het practicum, krijgt voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een "N" ("examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie"). |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het benodigde studiemateriaal zal via Blackboard verspreid worden |
|
|
|
|
|
| 3de bachelorjaar in de fysica optie vrije keuze aanvulling | Keuze | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 2: De bachelor Fysica kan verschillende basistheorieën van de fysica combineren in de bestudering van meer complexe verschijnselen zoals die bijvoorbeeld voorkomen in de fysica van de gecondenseerde materie, de astrofysica, de atomaire fysica, de kern- en deeltjesfysica en de biofysica. | - EC
| EC 3: De bachelor Fysica kan modellen en technieken uit de fysica en andere wetenschappelijke domeinen gebruiken voor het oplossen van multidisciplinaire problemen. | - EC
| EC 8: De bachelor Fysica kan zelfstandig en zelfsturend basiskennis verwerven in nieuwe domeinen. | - EC
| EC 9: De bachelor Fysica kent de domeinen waarin de fysici werkzaam zijn en houdt rekening met de belangen van de verschillende stakeholders hierin.
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student heeft inzicht in de basisbegrippen van de wiskunde en heeft rekenvaardigheden bij het toepassen hiervan. Dit omvat onder andere: limieten- , (partiële) afgeleide -, Taylorontwikkeling - en integratie van functies (behandeld in Calculus 1).
De student begrijpt en kan toepassen: principes van de klassieke Mechanica zoals de wetten van Newton, arbeid en energie, potentiële energie en behoud van energie (behandeld in Mechanica ).
De student heeft kennis van de thermodynamica, en rekenvaardigheden met entropie en thermodynamische potentialen (behandeld in Thermodynamica).
De student heeft kennis van kansverdelingen, zowel continue als discrete, en rekenvaardig gebruik hiervan voor bepaling van verwachtingswaarden en onzekerheden (behandeld in Inleiding tot kanstheorie en statistiek).
|
|
|
In dit OPO wordt de student vertrouwd met de fysische eigenschappen van biologische macromoleculen zoals DNA, RNA en eiwitten.
In een theoretisch deel wordt de geometrie van een polymeerketen beschreven evenals de intermoleculaire krachten die de structuur hiervan bepalen. Daarna wordt dieper ingegaan op enkele theoretische modellen die in het bijzonder worden toegepast op DNA. Ook worden enige single molecule technieken besproken.
In een tweede deel maakt de student kennis met een aantal experimentele technieken waarmee men de structuur van biomoleculen kan bepalen: kristallografische technieken, magnetische resonantie en SPR (surface plasmon resonance).
In alle onderdelen van dit OPO wordt de belangrijke rol van fysische concepten en meettechnieken in de moleculaire biologie benadrukt.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Andere: | Beoordeling op verslag van het practicum |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Deelname aan het practicum (voor het onderdeel `Fysica en leven`) is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | De student(e) die ongewettigd afwezig is bij deelname aan het practicum, krijgt voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een "N" ("examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie"). |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het benodigde studiemateriaal zal via Blackboard verspreid worden |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|