Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Algemene chemie 1 (3830)
|
6.0 stptn |
|
|
Basic Engineering Skills (3825)
|
6.0 stptn |
|
|
Organische chemie en procestechnologie (4088)
|
4.0 stptn |
|
|
Statistiek + (4084)
|
4.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelor in de industriële wetenschappen - chemie | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijke en technologisch toepassingsgerichte kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang van het specifieke domein. (kennis bezitten) | | - DC
| CE 1.1 De student heeft kennis van relevante grootheden en eenheden waarmee materialen, verbindingen, mengsels en (bio)chemische processen gekwantificeerd worden. | | | - BC
| De student kan de belangrijkste grootheden in verband met elektromagnetische straling berekenen en toelichten. | | | - BC
| De student kan het principe van de wet van Lambert-Beer uitleggen. | | - DC
| CE 1.2 De student heeft een ruime chemische basiskennis over de fysico-chemische eigenschappen en reactiviteit van (an)organische moleculen. | | | - BC
| De student kan de interactie van elektromagnetische straling met (an)organische moleculen uitleggen. | | - DC
| CE 1.4 De student kent de principes, apparatuur en opbouw van chemische analysetechnieken. | | | - BC
| De student kan de opbouw van apparatuur voor UV-VIS spectroscopie in een blokschema weergeven. | | | - BC
| De student kan de functie en werking van de verschillende onderdelen van meetapparatuur uitleggen. | | | - BC
| De student kan de chemische achtergrond die aan de basis ligt van spectroscopie toelichten. | | - DC
| CE 1.7 De student kent de begrippen inzake kwaliteitscontrole, validatie en meetonzekerheid. | | | - BC
| De student kan de betekenis van de basisbegrippen van chemometrie, inclusief de verschillende prestatiekenmerken in eigen woorden uitleggen en hoe ze bepaald worden. | | | - BC
| De student kan het belang van meetonzekerheden in onderzoek en de verschillende niveaus van meetonzekerheden bij analytische chemie uitleggen. | - EC
| EC2 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen) | | - DC
| 2.11 De student heeft inzicht in de sleutelaspecten van onderzoeksmethodiek en projectmatig werken. | | | - BC
| De student kan voor een gegeven probleemsituatie de belangrijkste stappen in een onderzoek beschrijven en motiveren in een eindrapport. | | - DC
| CE 2.1 De student kan de kernbegrippen uit algebra, analyse, numerieke wiskunde en statistiek toepassen bij chemische reacties, processen en analyses. | | | - BC
| De student kan een regressie analyse uitvoeren, lineair gebied bepalen, de onzekerheid op een analyseresultaat (obv de ijklijn) berekenen, uitschieters detecteren en 2 groepen meetresultaten statistisch met elkaar vergelijken. | | - DC
| CE 2.2 De student kan fysico-chemische eigenschappen en reactiviteit van (an)organische verbindingen voorspellen en verklaren. | | | - BC
| De student kan op basis van structuur van moleculen voorspellen of ze met UV-VIS spectroscopie kunnen gedetecteerd worden. | | | - BC
| De student kan verklaren waarom een molecule bij een welbepaalde golflengte UV-VIS licht kan absorberen en in welke mate een verandering in structuur hier impact op heeft. | | | - BC
| De student kan op basis van tabellen de absorptie golflengte van een organisch molecule berekenen. | | - DC
| CE 2.7 De student kan een protocol van een synthese, analyse of opzuivering begrijpen. | | | - BC
| De student kan zelfstandig vragen oplossen en berekeningen uitvoeren over een gegeven protocol ter voorbereiding van het labo. | | - DC
| CE 2.8 De student heeft inzicht in de principes, opbouw en procesparameters van (bio)chemische en microbiologische analyse- en detectietechnieken en hun toepasbaarheid. | | | - BC
| De student kent het verschil in aanpak tussen verschillende kwantificatiemethodieken, kan deze herkennen in een protocol en kan verklaren in welke situatie welke methode het meest geschikt is. | - EC
| EC3 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan zelfstandig problemen herkennen, op eigen initiatief activiteiten plannen en actie ondernemen. (initiëren en plannen) | | - DC
| CE 3.1 De student kan een oplossingsstrategie of plan van aanpak omzetten in een concreet werkplan. | | | - BC
| De student kan met beperkte ondersteuning voor een analytische techniek in een gegeven context een concreet validatie-werkplan opstellen. | - EC
| EC4 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan doelgericht relevante wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken en verzamelen of efficiënt en nauwgezet de benodigde informatie meten en correct refereren. (data verwerven) | | - DC
| 4.1 De student kan doelgericht wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken. | | | - BC
| De student kan voor een gegeven analytisch probleem geschikte analysemethoden en bewaringsmethoden opzoeken en een overzicht maken van de gevonden methoden. | | - DC
| 4.2 De student kan op gestructureerde wijze meetresultaten verzamelen. | | | - BC
| De student kan de juiste meetresultaten verzamelen bij het zelfstandig analytische zuiver en nauwkeurig uitvoeren van een protocol of werkplan hiervoor stuurt hij zijn werkplan bij of herhaalt hij metingen indien nodig. | - EC
| EC5 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen analyseren, opsplitsen in deelproblemen, logisch structureren, de randvoorwaarden bepalen en de gegevens op een wetenschappelijke manier interpreteren. (analyseren) | | - DC
| 5.1 De student kan op gestructureerde wijze meetresultaten, resultaten uit simulaties, statistische data en/of technische informatie interpreteren. | | | - BC
| De student kan de bekomen meetresultaten verwerken in Excel en de gepaste keuzes maken en/of conclusies formuleren, rekeninghoudende met de doelstellingen. | - EC
| EC6 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan adequate oplossingsmethodes selecteren om niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen op te lossen en kan methodologisch te werk gaan in ontwerp en hierin gefundeerde keuzes maken. (oplossen en ontwerpen) | | - DC
| CE 6.5 De student kan chemische stoffen identificeren of kwantificeren op basis van analyseresultaten. | | | - BC
| De student kan met de standaardadditie methode of andere geschikte kwantificatiemethode de concentratie berekenen in een oplossing op basis van gekregen of gemeten absorbanties. | | - DC
| CE 6.1 De student kan onderbouwde keuzes maken inzake productiemethode, analysetechniek, materialen, apparatuur en/of procesparameters. | | | - BC
| De student kan in een gegeven context de juiste keuzes maken voor het opstellen van een validatieplan. | - EC
| EC7 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan de geselecteerde methodes en hulpmiddelen innovatief aanwenden om domeinspecifieke oplossingen en ontwerpen planmatig te implementeren met aandacht voor de praktische en economische randvoorwaarden en bedrijfsgebonden implicaties. (implementeren en operationaliseren) | | - DC
| 7.2 De student kan technische hulpmiddelen zoals rekentoestellen, meettoestellen en software gebruiken. | | | - BC
| De student kan op een efficiënte en gestructureerde manier analyseresultaten verwerken in Excel: regressie analyse, grafieken opstellen, berekeningen uitvoeren, hypothese testen uitvoeren,... | | - DC
| CE 7.1 De student kan een (zelfgemaakt) werkplan van een proces of analyse implementeren, valideren en optimaliseren. | | | - BC
| De student kan zelfstandig een eigen validatieplan voor een al gekende analysetechniek operationaliseren en indien nodig bijsturen op basis van eigen meetresultaten. | | | - BC
| De student kan een controlekaart opstellen en een analyse evalueren op basis van het analyseresultaat van een controle staal. | - EC
| EC8 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan (onvolledige) resultaten interpreteren, kan omgaan met onzekerheden en beperkingen en kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | - DC
| 8.1 De student kan (berekende, gemeten of gesimuleerde) resultaten toetsen aan de literatuur en de werkelijkheid. | | | - BC
| De student kan een uitgevoerd validatieplan evalueren. | | - DC
| 8.3 De student kan door kritische reflectie eigen denken en handelen bijsturen. | | | - BC
| De student kan zijn eigen opdrachten kritisch evalueren en bijsturen. | | - DC
| 8.4 De student kan omgaan met onzekere en/of beperkende context. | | | - BC
| De student kan bij het evalueren van een validatieplan eigen realistische eisen vooropstellen. | | - DC
| CE 8.1 De student kan kritisch reflecteren over bekomen resultaten, modellen en vergelijkingen. | | | - BC
| De student kan op basis van validatiegegevens en onderzoeksgegevens evalueren of een analyse methode geschikt is voor het doel. | | | - BC
| De student kan in een gegeven context de kwaliteit van analytische meetresultaten beoordelen en verbeterpunten voor de kwaliteitsopvolging formuleren. | - EC
| EC9 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan met vakgenoten mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren over domeingebonden aspecten in een relevante taal en met gebruik van de toepasselijke terminologie. (communiceren) | | - DC
| CE 9.1 De student kan de gekozen/gevolgde strategie onderbouwd motiveren en gestructureerd voorstellen. | | | - BC
| De student kan bij het opstellen van een validatieplan opstellen in een gegeven context zijn keuzes inzake concentratiegebied, prestatiekenmerken en gekregen meetresultaten onderbouwd motiveren. | | | - BC
| De student kan een efficiënt eindrapport schrijven voor zijn opdrachtgever met de belangrijkste resultaten, conclusies en aanbevelingen ivm de onderzoeksvraag/probleemstelling. | - EC
| EC12 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan toepassings- en oplossingsgericht, met het vereiste doorzettingsvermogen, professioneel en academisch handelen met oog voor realisme en efficiëntie en geeft blijk van een onderzoekende houding tot levenslang leren. (ingenieursattitude) | | - DC
| 12.1 De student heeft een open houding om te leren uit ervaring, feedback en fouten. | | | - BC
| De student gebruikt de feedback van de docent om zijn opdrachten beter uit te voeren. | | - DC
| 12.3 De student eigent zich een gepaste ingenieursattitude toe (nauwkeurig, efficiënt, veilig, resultaatgericht,...). | | | - BC
| De student kan een risico-analyse opstellen voor activiteiten met chemische producten | | | - BC
| De student kan de risico's oplijsten die verbonden zijn aan een toestel, machine of handeling in een chemisch industriële omgeving | | | - BC
| De student houdt bij het formuleren van verbeterpunten rond kwaliteitszorg en analytische resultaten ook rekening met economische impact, efficiëntie en realisme eigen aan een bedrijfscontext. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
* De student kent de belangrijkste principes van statistiek: opstellen van betrouwbaarheidsintervallen, testen van hypothesen, lineaire regressie
* De student kent de opbouw van organische en anorganische moleculen
* De student kent de begrippen inzake elektromagnetische golven
|
|
|
Algemene beschrijving:
De basisprincipes van kwaliteitsvol en veilig onderzoek komen aan bod toegepast op een chemisch-analytische onderzoeksvraag.
Inhoud theorie:
- Veiligheid:
- Kwaliteit:
- Standard Operating Procedures (S.O.P.)
- Controlekaarten
- Kalibreren van chemische analyse apparatuur
- Valideren van een analyse methode
- Onderzoek:
- Fasen in het onderzoek
- Bronnenonderzoek (analyse methode + staalname + bewaring staal)
- Onzekerheid op een analyse/in het onderzoek
- Vergelijken van methoden
- Rapporteren
- Theorie spectroscopie
- Absorptie en emissie van elektromagnetische straling door (an)organische moleculen
- Berekenen van de max. absorptie golflengte
- Opbouw apparatuur
- kwantitatief en kwalitatief onderzoek met UV-VIS spectrofotometrie
Inhoud practicum:
- Pipet kalibratie aan de hand van een S.O.P.
- Kalibreren van UV-VIS spectrofotometer
- Uitvoeren van een validatieplan voor het kwantificeren van een analyt in een gegeven matrix met een UV-VIS spectrofotometer.
Verplicht bijwonen lezingen onderzoek:
- Bachelorproef chemie/biochemie: eindpresentatie
- Masterproef chemie/biochemie: korte voorstelling onderwerpen
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 68 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | zie evaluatievoorwaarden |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 17 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | zie evaluatievoorwaarden |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 15 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
Andere: | mondeling zonder voorbereiding (gedeelte spectrofotometrie) |
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Voor het schriftelijke examen tijdens de examenperiode over het gedeelte spectrofotometrie mag de student tabellen en een grafisch rekenmachine gebruiken. |
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1) De student is verplicht aanwezig op de practicum sessies. 2) De student is verplicht aanwezig op de lezingen ivm onderzoek. 3) De student moet de deadlines van de opdrachten en huiswerktaken respecteren. 4) De student moet minimum 8.0/20 behalen voor het gewogen gemiddelde van de opdrachten EN minimum 8.0/20 op het gedeelte spectrofotometrie. |
|
|
|
Gevolg | 1) De student is ongewettigd afwezig en krijgt geen eindscore voor dit vak, maar code A (ongewettigd afwezig). 2) De student kan niet slagen voor het vak indien hij ongewettigd afwezig is op de lezingen ivm onderzoek. 3) Bij het laattijdig indienen van opdrachten en huiswerktaken wordt 10% in mindering gebracht voor die opdracht. Indien dit consequent gebeurt (min. 3x) krijgt de student een niet-tolereerbaar cijfer (7/20) als eindresultaat. 4) De student krijgt maximum 9/20 als eindscore indien de minimum score niet behaald werd, ongeacht het gewogen gemiddelde. |
|
|
|
Extra info | Alle opdrachten en huistaken tellen mee voor 2/3 van de punten. Het deel spectrofotometrie (PE test schriftelijk + mondeling) telt mee voor 1/3 van de punten. Overdracht van cijfer naar volgend academiejaar is mogelijk voor het gedeelte spectrofotometrie vanaf 10/20. De student neemt bij het begin van het academiejaar zelf contact op met de docent om na te kijken of het cijfer mag overgedragen worden. Geen overdracht van cijfer mogelijk naar volgend academiejaar voor de opdrachten. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Tweede examenkans ook mogelijk voor de ingediende opdrachten en taken. De student neemt ten laatste 1 week na de uitslag contact op met de docent om af te spreken welke extra taken gemaakt moeten worden en tegen welke deadline. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Statistiek, validatie en meetonzekerheid voor het laboratorium,J.W.A. Klaessens,Syntax media,9789491764509 |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Spectrofotometrische analyse |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
- Documenten + ppt slides op Toledo
- Leermodule Toledo |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Principles of instrumental analysis,Skoog, Holler and Crouch,10th edition,Boston, MA : Cengage Learning.,9780357450390 |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering in het curriculum Dit vak situeert zich in de leerlijn onderzoek en communicatie en de leerlijn analyse en monitoring. De studenten doorlopen aan de hand van een case een volledig onderzoekstraject: opzoeken van verschillende analysetechnieken en bewaringsmethoden, vergelijken van bestaande technieken, het selecteren van de meest geschikte techniek, de analysetechniek uittesten, valideren en evalueren, analyseresultaten statistisch verwerken, interpreteren en kritisch reflecteren. Het is een hands-on cursus waarbij studenten eerder verworven competenties met min. begeleiding moeten toepassen. Een intensieve begeleiding bij de schriftelijke rapportering geeft de student de mogelijkheid tot kritische zelfreflectie en zelfevaluatie.
Relatie met onderzoek
In chemisch onderzoek zijn veiligheid en betrouwbaarheid van analyses de basis om aan kwaliteitsvol en veilig onderzoek te doen. De studenten leren de beginselen van onderzoek en worden essentiële onderzoeksattitudes en methodologiëen aangeleerd.
Relatie met werkveld Oog voor veiligheid (opstellen van risico analyses) en kwaliteit zijn belangrijk voor elk bedrijf. In de case werken we rond een analytisch probleem in een industriële context. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|