Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
3D-analyse en differentiaalvergelijkingen (3829)
|
6.0 stptn |
|
|
Algemene chemie 1 (3830)
|
6.0 stptn |
|
|
Fysische chemie en transportverschijnselen (4466)
|
6.0 stptn |
|
|
Industriële proceschemie (2512)
|
3.0 stptn |
|
|
Lineaire algebra en 2D-analyse (3822)
|
5.0 stptn |
|
|
Organische chemie en procestechnologie (4088)
|
4.0 stptn |
|
|
Reactorkunde (3301)
|
4.0 stptn |
|
|
Scheidingsprocessen (4335)
|
3.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelor in de industriële wetenschappen - chemie | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC2 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen) | | - DC
| CE 2.3 De student kan kernbegrippen, denkkaders en berekeningswijzen van diverse eenheidsbewerkingen uit de chemische industrie herkennen en toepassen. | | | - BC
| De student onderbouwt het verloop van bekomen grafieken uit simulaties. | | | - BC
| De student analyseert tussentijdse resultaten en stuurt processen en berekeningen gericht bij aan de hand van de bevindingen. | - EC
| EC4 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan doelgericht relevante wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken en verzamelen of efficiënt en nauwgezet de benodigde informatie meten en correct refereren. (data verwerven) | | - DC
| CE 4.1 De student kan a.h.v bestaande simulatiepakketten unit operaties en eenvoudige chemische processen simuleren met het oog op dataverwerving. | | | - BC
| De student kan eenvoudig processen en eenheidsbewerking ingeven in het simulatiepakket Aspen en data genereren om de invloed van variërende procescondities op ontwerp- en werkingsparameters na te gaan. | | | - BC
| De student kan design specificaties en sensitiviteitsanalyses in Aspen uitvoeren voor een gegeven proces of eenheidsoperatie. | | | - BC
| De student kan relevante eigenschappen over de componenten uit de databank halen. | | | - BC
| De student kan een gepast simulatiemodel selecteren voor een eenheidsoperatie en dit correct invullen, eventueel gebruik makend van de help functie. | | | - BC
| De student kan na een gelopen simulatie afmetingen, ontwerpdetails en werkingsparameters van eenheidsoperaties terugvinden. | - EC
| EC5 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen analyseren, opsplitsen in deelproblemen, logisch structureren, de randvoorwaarden bepalen en de gegevens op een wetenschappelijke manier interpreteren. (analyseren) | | - DC
| CE 5.1 De student kan bestaande processen, technieken of reacties uit de (bio)chemie, materiaalkunde of microbiologie doelgericht analyseren | | | - BC
| De student kan relatief eenvoudige processen analyseren, eventueel opsplitsen in deelprocessen en vervolgens simuleren via een gepaste keuze van een blok of het combineren van blokoperaties. | | | - BC
| De student kan de juistheid en relevantie van bekomen resultaten en grafieken uit een simulatie correct inschatten. | | | - BC
| De student kan experimentele data fitten om een wiskundige model op te stellen. | - EC
| EC6 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan adequate oplossingsmethodes selecteren om niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen op te lossen en kan methodologisch te werk gaan in ontwerp en hierin gefundeerde keuzes maken. (oplossen en ontwerpen) | | - DC
| CE 6.1 De student kan onderbouwde keuzes maken inzake productiemethode, analysetechniek, materialen, apparatuur en/of procesparameters. | | | - BC
| De student kan een gesimuleerde installatie bijsturen door het veranderen van procesparameters om een opgelegd doel vb. zuiverheid van een stroom te behalen. | | | - BC
| De student kan een gepast thermodynamisch model selecteren. | | - DC
| CE 6.2 De student kan IT-tools aanwenden om simulaties te maken en/of oplossingsstrategieën uit te werken. | | | - BC
| De student kan aan de hand van een beschrijving, data en/of schema een chemisch proces analyseren in ASPEN. | | | - BC
| De student kan zelf een eenvoudig probleem programmeren. | | | - BC
| De student kan met behulp van eenvoudige programmatie op een efficiënte manier eenvoudige massabalansen en thermodynamische berekeningen uitvoeren. | - EC
| EC8 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan (onvolledige) resultaten interpreteren, kan omgaan met onzekerheden en beperkingen en kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | - DC
| 8.1 De student kan (berekende, gemeten of gesimuleerde) resultaten toetsen aan de literatuur en de werkelijkheid. | | | - BC
| De student reflecteert over de haalbaarheid van bekomen resultaten op basis van theoretische grondslagen en inschatting van de praktische haalbaarheid. | - EC
| EC9 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan met vakgenoten mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren over domeingebonden aspecten in een relevante taal en met gebruik van de toepasselijke terminologie. (communiceren) | | - DC
| 9.3 De student kan correct, gestructureerd en gepast grafisch communiceren. | | | - BC
| De student kan zijn gedachtengang gestructureerd neerschrijven, communiceert met gepast technisch jargon en communiceert resultaten van de simulaties en berekeningen op gepaste wijze. | | | - BC
| De student stelt bekomen resultaten correct grafisch voor en houdt rekening met beduidende cijfers. | | - DC
| CE 9.1 De student kan de gekozen/gevolgde strategie onderbouwd motiveren en gestructureerd voorstellen. | | | - BC
| De student kan het verloop van een proces en de uitgevoerde/ uit te voeren handelingen tijdens de simulaties op elk moment toelichten aan de begeleider (formatief). |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Algemene beschrijving: Met de opleiding willen we ingenieurs vormen met voldoende voeling voor de praktijk. De student is daarom in staat om via simulaties met het commerciële pakket Aspen eenvoudige unit operaties te simuleren, het effect van werkingsparameters op deze unit operaties te bestuderen en tot slot de gewenste ontwerp- of werkingsparameters te bepalen in functie van een opgelegde eis. Een tweede deel focust op het eenvoudige zelf programmeren of gebruiken van bestaande codes in excel en python voor het oplossen van chemische problemen en analyse van data.
Inhoud:
|
ASPEN
Simuleren van unit operaties met name destillatie, flash, extractie, warmtewisselaar, compressor, reactor,...
Simuleren van eenvoudige processen in Aspen
Definiëren van designspecificaties en het uitvoeren van sensitiviteitsanalyses voor opgegeven units en eenvoudige chemische processen
ICT tools voor chemisch ingenieurs
1) Iteratieve methoden, goal seek, solver
2) Numerieke integralen en afgeleiden
3) Macro codes en macro recording voor functies uit 1 en 2.
4) Oefeningen
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Bij het Labo examen van Aspen en ICT tools mag de studenten zijn eigen nota's en cursus meebrengen. |
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student kan enkel slagen voor het vak indien hij minimaal 8/20 behaalde voor elk onderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Indien op één onderdeel minder dan 8/20 behaald werd, bedraagt het eindcijfer maximaal 7/20. |
|
|
|
Extra info | Eerste examenkans: punt wordt samengesteld volgens gewicht toegekende ECTS)
Aspen (1,8 ECTS)
1 Verslag per 2 studenten tijdens de zittingen (20%), de docent wijst per groep studenten de opdrachten toe waarover verslag wordt gemaakt.
2. Labo examen (individuele ontwerpopdracht - 80%).
De totale score wordt bovendien vermenigvuldigd met een aanwezigheidsfactor zijnde (aantal aanwezig+gewettigd afwezige zittingen)/totaal aantal zittingen.
ICT tools voor ingenieur (1,2 ECTS) Labo examen of in te dienen opdracht - toepassingen en oefeningen - schriftelijk zonder mondelinge toelichting.
Overdracht van een van de onderdelen naar volgend academiejaar is mogelijk vanaf 12/20. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor het gedeelte ASPEN en ICT Tools for engineers is een herexamen mogelijk (ASPEN: individuele ontwerpopdracht - 100%- schriftelijk, ICT tools: schriftelijk examen - oefeningen/toepassingen). Vrijstelling van de afzonderlijke delen naar volgend academiejaar is mogelijk indien 12/20 werd gehaald. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Handleidingen en opgaves ter beschikking gesteld via toledo voor beide delen. |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering in het curriculum:
Dit vak behoort tot de leerlijn Proces design en engineering. Algemene beschrijving: Met de opleiding willen we ingenieurs vormen met voldoende voeling voor de praktijk. De student is daarom in staat om via simulaties met het commerciële pakket Aspen eenvoudige unit operaties te simuleren, het effect van werkingsparameters op deze unit operaties te bestuderen en tot slot de gewenste ontwerp- of werkingsparameters te bepalen in functie van een opgelegde eis. Tot slot wil de opleiding ingenieurs vormen waarvoor eenvoudige programmeren een evidentie is om zo op termijn repetitief werk te sparen.
Relatie met het werkveld:
Er wordt gewerkt met het simulatiepaket Aspen wat ook in het werkveld wordt gebruikt. De student leert hierbij een basis aan die hem in staat moet stellen om eenvoudige processen te simuleren. Daarnaast dient elke ingenieur in staat te zijn om eenvoudige rekensheets te programmeren om zo repetitief werk te sparen en snel data te kunnen verwerken. |
|
|
|
|
|
| schakel IW Chemie - gemeenschappelijk | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Algemene beschrijving: Met de opleiding willen we ingenieurs vormen met voldoende voeling voor de praktijk. De student is daarom in staat om via simulaties met het commerciële pakket Aspen eenvoudige unit operaties te simuleren, het effect van werkingsparameters op deze unit operaties te bestuderen en tot slot de gewenste ontwerp- of werkingsparameters te bepalen in functie van een opgelegde eis. Een tweede deel focust op het eenvoudige zelf programmeren of gebruiken van bestaande codes in excel en python voor het oplossen van chemische problemen en analyse van data.
Inhoud:
|
ASPEN
Simuleren van unit operaties met name destillatie, flash, extractie, warmtewisselaar, compressor, reactor,...
Simuleren van eenvoudige processen in Aspen
Definiëren van designspecificaties en het uitvoeren van sensitiviteitsanalyses voor opgegeven units en eenvoudige chemische processen
ICT tools voor chemisch ingenieurs
1) Iteratieve methoden, goal seek, solver
2) Numerieke integralen en afgeleiden
3) Macro codes en macro recording voor functies uit 1 en 2.
4) Oefeningen
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Bij het Labo examen van Aspen en ICT tools mag de studenten zijn eigen nota's en cursus meebrengen. |
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student kan enkel slagen voor het vak indien hij minimaal 8/20 behaalde voor elk onderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Indien op één onderdeel minder dan 8/20 behaald werd, bedraagt het eindcijfer maximaal 7/20. |
|
|
|
Extra info | Eerste examenkans: punt wordt samengesteld volgens gewicht toegekende ECTS)
Aspen (1,8 ECTS)
1 Verslag per 2 studenten tijdens de zittingen (20%), de docent wijst per groep studenten de opdrachten toe waarover verslag wordt gemaakt.
2. Labo examen (individuele ontwerpopdracht - 80%).
De totale score wordt bovendien vermenigvuldigd met een aanwezigheidsfactor zijnde (aantal aanwezig+gewettigd afwezige zittingen)/totaal aantal zittingen.
ICT tools voor ingenieur (1,2 ECTS) Labo examen of in te dienen opdracht - toepassingen en oefeningen - schriftelijk zonder mondelinge toelichting.
Overdracht van een van de onderdelen naar volgend academiejaar is mogelijk vanaf 12/20. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor het gedeelte ASPEN en ICT Tools for engineers is een herexamen mogelijk (ASPEN: individuele ontwerpopdracht - 100%- schriftelijk, ICT tools: schriftelijk examen - oefeningen/toepassingen). Vrijstelling van de afzonderlijke delen naar volgend academiejaar is mogelijk indien 12/20 werd gehaald. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Handleidingen en opgaves ter beschikking gesteld via toledo voor beide delen. |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering in het curriculum:
Dit vak behoort tot de leerlijn Proces design en engineering. Algemene beschrijving: Met de opleiding willen we ingenieurs vormen met voldoende voeling voor de praktijk. De student is daarom in staat om via simulaties met het commerciële pakket Aspen eenvoudige unit operaties te simuleren, het effect van werkingsparameters op deze unit operaties te bestuderen en tot slot de gewenste ontwerp- of werkingsparameters te bepalen in functie van een opgelegde eis. Tot slot wil de opleiding ingenieurs vormen waarvoor eenvoudige programmeren een evidentie is om zo op termijn repetitief werk te sparen.
Relatie met het werkveld:
Er wordt gewerkt met het simulatiepaket Aspen wat ook in het werkveld wordt gebruikt. De student leert hierbij een basis aan die hem in staat moet stellen om eenvoudige processen te simuleren. Daarnaast dient elke ingenieur in staat te zijn om eenvoudige rekensheets te programmeren om zo repetitief werk te sparen en snel data te kunnen verwerken. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|