Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
De student heeft tot op heden alle opleidingsonderdelen opgenomen in volgend studieprogramma om het onderliggende bachelordiploma te kunnen behalen
|
|
|
bachelor in de toegepaste economische wetenschappen
|
|
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Entrepreneurial finance (1685)
|
6.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master TEW-AFF | Verplicht | 162 | 6,0 | 12 | 150 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master TEW past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master TEW neemt initiatief en verantwoordelijkheid om bij te dragen aan waardecreatie voor een organisatie. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master TEW volgt actief evoluties op in de bedrijfseconomische wetenschappen en praktijken. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master TEW werkt samen in een team en toont leiderschapsvaardigheden met het oog op de multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch probleem. (Samenwerken in teamverband) | - EC
| De master TEW communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De master TEW integreert het perspectief van stakeholders bij het nemen van beslissingen in een organisatie. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master TEW formuleert verbetervoorstellen voor de bedrijfsvoering rekening houdend met de regionale en/of (inter)nationale beleids-en bedrijfscontext. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master TEW kan strategische beleidsvraagstukken oplossen vanuit een conceptueel en analytisch denken en gebruikt hiervoor bedrijfseconomische denkkaders. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master TEW kan evidence based de strategische beleidsopties voor een organisatie formuleren en beargumenteren. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master TEW kan diepgaande inzichten en argumentatiewijzen uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toepassen bij het oplossen van strategische beleidsvraagstukken. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master TEW kan het strategisch beleid van een organisatie ontwikkelen en bijsturen met het oog op het creëren van bedrijfseconomische en/of maatschappelijke waarde. (Opleidingsspecifieke competenties) | - EC
| De master TEW kan inspelen op veranderende omgevingsfactoren die een impact hebben op een organisatie en haar beleid. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
1. Financiële Kennis: Studenten moeten de basisprincipes van bedrijfsfinanciering begrijpen, waaronder de tijdswaarde van geld, kosten van kapitaal, rendement en risico, en financiële analyse. Ze moeten in staat zijn om financiële modellen voor waardering te bouwen en te interpreteren (multiples, DCF).
2. Accounting: Studenten moeten vertrouwd zijn met boekhoudkundige principes. Ze moeten de vaardigheid hebben om financiële staten zoals balansen, resultatenrekeningen en kasstroomoverzichten te lezen, te analyseren en te interpreteren.
3. Strategie: Studenten moeten de basisprincipes van strategisch management kennen en de brede omgeving van een bedrijf kunnen analyseren en de impact daarvan op financiële waardering kunnen begrijpen.
4. Studenten moeten een helder managementrapport kunnen opstellen. Dit omvat het kunnen organiseren van informatie op een duidelijke en beknopte manier, het gebruiken van gepaste taal en stijl, en het effectief presenteren van informatie om beleidsaanbevelingen te ondersteunen.
5. Kritisch denken: Studenten moeten in staat zijn om complexe financiële vraagstukken kritisch te analyseren, assumpties te kunnen maken en beoordelen, en onderbouwde conclusies te trekken.
|
|
|
Het Finance Project is gekoppeld aan het opleidingsonderdeel Entrepreneurial Finance. De studenten werken in groepen van twee à drie studenten en geven financieel advies aan een middelgrote tot grote onderneming (minimum 50 werknemers) omtrent één van de onderzoeksvragen die vooraf gedefinieerd worden door het docententeam. De studenten toetsen af met de onderneming welk van deze onderzoeksvragen het meest relevant is voor de onderneming op dit moment.
Mogelijke onderzoeksvragen zijn: een waardering van het bedrijf maken; advies geven omtrent de beste manier voor het financieren van groei voor deze onderneming; etc.
Het docententeam zal voor iedere onderzoeksvraag aangeven welke elementen minimaal dienen te worden opgenomen in het adviesrapport. De verdediging van het project bestaat uit een presentatie en een Q&A sessie.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Stage ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Andere: | 5% staat op proces/mogelijke peer evaluatie, 25% op attitude. |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De specifieke regels met betrekking tot herkansing van het bedrijfsproject zijn opgenomen in de studieleidraad (zie Blackboard). |
|
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|