Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelor in de industriële wetenschappen - bouwkunde | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijke en technologisch toepassingsgerichte kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang van het specifieke domein. (kennis bezitten) | | - DC
| BK 1.5 De student kent de eigenschappen van materialen in de bouwkunde. | | | - BC
| De student heeft kennis van de verschillende constructie- en isolatiematerialen toegepast in gebouwen. | | - DC
| BK 1.6 De student kent de onderdelen van gebouwen en infrastructuurprojecten. | | | - BC
| De student kan de verschillende constructietypologieën (inclusief massa-, vector- en vormactieve structuren) en hun geëigende materialen met hun respectievelijke eigenschappen benoemen. | | - DC
| BK 1.8 De student heeft kennis van courante bouwkundige plannings- en uitvoeringsconcepten. | | | - BC
| De student kent de verschillende uitvoeringsvormen van funderings-, wand-, vloer-, balk-, kolom- en dakconstructies en hun fabricageproces. | - EC
| EC2 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen) | | - DC
| BK 2.5 De student heeft inzicht in de manier waarop materialen worden verwerkt tot constructieonderdelen. | | | - BC
| De student heeft inzicht in de krachtswerking van verschillende constructievormen en -onderdelen, de uitvoering en opbouw van gebouwen en hun onderdelen, de instabiliteits- en schadefenomenen bij constructies, en het gedrag van diverse bouwmaterialen. | | | - BC
| De student weet hoe een gebouw van fundering tot afwerking wordt geconstrueerd. | | | - BC
| De student heeft inzicht in de detaillering van de interactie tussen draag- en isolatiefunctie in een gebouw. | | - DC
| BK 2.6 De student heeft inzicht in courante bouwkundige uitvoeringsconcepten. | | | - BC
| De student heeft inzicht in de verschillende uitvoeringsvormen van funderings-, wand-, vloer-, balk-, kolom- en dakconstructies. | - EC
| EC4 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan doelgericht relevante wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken en verzamelen of efficiënt en nauwgezet de benodigde informatie meten en correct refereren. (data verwerven) | | - DC
| 4.1 De student kan doelgericht wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken. | | | - BC
| De student kan in een groepswerk informatie verzamelen rond de meest recente ontwikkelingen op het vlak van de constructie van gebouwen. | - EC
| EC5 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen analyseren, opsplitsen in deelproblemen, logisch structureren, de randvoorwaarden bepalen en de gegevens op een wetenschappelijke manier interpreteren. (analyseren) | | - DC
| BK 5.1 De student kan de geschiktheid van bouwmaterialen voor een specifieke toepassing bepalen, analyseren en beoordelen. | | | - BC
| De student kan, op basis van een analyse van de huidige EPB-vereisten en materiaaleigenschappen, voor een bepaalde toepassing (bv. wand, vloer, ...) de isolatiedikte berekenen van een bepaald isolatiemateriaal. | - EC
| EC6 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan adequate oplossingsmethodes selecteren om niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen op te lossen en kan methodologisch te werk gaan in ontwerp en hierin gefundeerde keuzes maken. (oplossen en ontwerpen) | | - DC
| BK 6.1 De student kan courante bouwkundige constructies en constructie-elementen in verschillende materialen ontwerpen en berekenen. | | | - BC
| De student kan, op basis van gegeven randvoorwaarden, een gemotiveerd voorstel doen van een constructievorm en -materiaal met het oog op het geïntegreerd en duurzaam ontwerp van een gebouw. | - EC
| EC9 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan met vakgenoten mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren over domeingebonden aspecten in een relevante taal en met gebruik van de toepasselijke terminologie. (communiceren) | | - DC
| 9.2 De student kan correct, gestructureerd en gepast mondeling communiceren in relevante talen voor zijn vakgebied. | | | - BC
| De student kan de resultaten van een groepswerk helder en correct voorstellen op een presentatie. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Situering binnen het curriculum/leerdomein Het opleidingsonderdeel maakt deel uit van het leerdomein Gebouwen. Het vormt de basis voor de opleidingsonderdelen m.b.t. bouwfysica, technische installaties en EPB, geotechniek en het dimensioneren van constructieonderdelen.
|
|
|
De cursus focust op inleidende principes met betrekking tot het ontwerp en de uitvoering van gebouwen. Hierbij wordt aandacht besteed aan volgende aspecten:
- het bouwproces: van ontwerp tot oplevering,
- de actoren en hun samenwerking in het het bouwproces,
- structuurelementen en constructietypologieën,
- constructiematerialen,
- algemene stabiliteitsaspecten,
- instabiliteit en schade aan constructies,
- inleiding tot Eurocode-berekeningen (samenstellen van lasten, methode van de grenstoestanden, veiligheidsfactoren, ...),
- isolatiematerialen en een elementaire berekening van de gebouwschil,
- technische installaties,
- bouwakoestische aspecten,
- aspecten m.b.t. brandveiligheid,
- duurzaam en circulair bouwen.
De cursus wil de studenten inzicht geven in de bouwtechnische mogelijkheden en randvoorwaarden van een bepaald ontwerp. De wederzijdse verbanden tussen duurzame en architectonische uitgangspunten, bouwtechnische en de bouwfysische aspecten van het bouwen staan hierbij centraal. Via werfbezoeken wordt de cursusinhoud in de praktijk geïllustreerd.
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Groepspresentatie ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Tijdens het schriftelijk examen mag gebruik worden gemaakt van het cursusmateriaal (handouts van de slides en notities). |
|
|
|
Extra info | Schriftelijk examen (50%). Permanente evaluatie van een groepswerk m.b.t. het voorontwerp van een gebouw (50%), via een verslag (30%) en groepspresentatie (20%). |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Schriftelijk examen (50%). De resultaten van de permanente evaluatie (50%) uit de eerste examenkans blijven behouden. De punten van PE kunnen niet overgedragen worden naar een volgend academiejaar. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Up-to-date studiemateriaal (slides, wetenschappelijke publicaties, enz.) in de les en elektronische leeromgeving. |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Relatie met onderzoek
De student zal a.d.h.v. internationale en nationale wetenschappelijke publicaties op de hoogte blijven van innovaties binnen de bouwkunde.
Relatie met werkveld
Tijdens de lessen zullen ook verschillende werfbezoeken worden gepland om zo de praktische uitwerking van de theoretische kennis te illustreren. Deze werfbezoeken worden begeleid door domeindeskundigen uit studiebureaus en bouwbedrijven.
Duurzaamheidsaspecten
Tijdens dit opleidingsonderdeel wordt bijzondere aandacht besteed aan duurzaam bouwen. Zo wordt de context van duurzame gebouwen geschetst en wordt stilgestaan bij concepten zoals levenscyclusanalyses (LCA), circulaire bouwen en gelinkte evaluatietools (GRO, Totem, ...). |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|