Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Project Engineering Skills (3833)
|
5.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelor in de industriële wetenschappen - elektromechanica | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijke en technologisch toepassingsgerichte kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang van het specifieke domein. (kennis bezitten) | | - DC
| 1.10 De student kent de basisprincipes en tekenconventies van technisch tekenen. | | | - BC
| Kent voor het opstellen van een werktuigbouwkundig dossier, de algemeen geldende tekenconventies(voorstellingswijze, aanzichten, doorsnedes, bematingen, geometrische toleranties, passingen,oppervlaktetoestand,...) | - EC
| EC2 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen) | | - DC
| EM 2.7 De student heeft inzicht in een werktuigbouwkundig(e) tekening of dossier. | | | - BC
| De student heeft inzicht in het bepalen van de nodige functionele bematingen, (geometrische) toleranties, passingen en oppervlaktetoestand zodat een product of werktuigkundige machine kan werken. | | | - BC
| De student heeft inzicht in het bepalen van de geschikte materialen van de onderdelen van een product of werktuigkundige machine. | | | - BC
| De student heeft inzicht in de algemeen geldende veiligheidsvoorschriften voor industriële machines. | - EC
| EC3 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan zelfstandig problemen herkennen, op eigen initiatief activiteiten plannen en actie ondernemen. (initiëren en plannen) | | - DC
| 3.2 De student kan op gestructureerde wijze een technisch-wetenschappelijk project plannen. | | | - BC
| De student kan (samen met de projectpartner) een planning opstellen voor hun ontwerpproject. | - EC
| EC4 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan doelgericht relevante wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken en verzamelen of efficiënt en nauwgezet de benodigde informatie meten en correct refereren. (data verwerven) | | - DC
| 4.1 De student kan doelgericht wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken. | | | - BC
| De student kan de geldende normering omtrent mechanisch ontwerpen opzoeken (Handboek, Tabellenboek, ISO normen , ...) | | | - BC
| De student kan relevante mechanische componenten vinden voor zijn/haar project. | - EC
| EC5 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen analyseren, opsplitsen in deelproblemen, logisch structureren, de randvoorwaarden bepalen en de gegevens op een wetenschappelijke manier interpreteren. (analyseren) | | - DC
| EM 5.4 De student kan een werktuigbouwkundige tekening analyseren. | | | - BC
| Kan een conceptuele analyse van een samenstellingstekening van een product of machine maken en daaruit de werking afleiden en de technische samenbouw identificeren en verklaren. | | - DC
| EM 5.6 De student kan een werktuigbouwkundig eisenpakket analyseren. | | | - BC
| De student kan voor een bestaande machine/mechanisme de functionele eisen opstellen. | - EC
| EC6 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan adequate oplossingsmethodes selecteren om niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen op te lossen en kan methodologisch te werk gaan in ontwerp en hierin gefundeerde keuzes maken. (oplossen en ontwerpen) | | - DC
| EM 6.4 De student kan een werktuigbouwkundige tekening opstellen. | | | - BC
| Kan een onvolledig dossier verder afwerken tot een productierijp ontwerp, door de nodige informatie op te zoeken of af te leiden uit de gegeven informatie. | | | - BC
| Kan op basis van een onvolledig dossier de nodige detailtekeningen maken van de aanwezige onderdelen. | | - DC
| EM 6.6 De student kan een werktuigbouwkundig eisenpakket en bijhorend concept omzetten naar een mechanisch ontwerpdossier. | | | - BC
| De student kan voor een werktuigbouwkundige ontwerpopdracht het mechanisch ontwerp uitwerken in een compleet dossier met samenstellingstekeningen, detailtekeningen en stuklijsten. | | | - BC
| De student houdt bij het opstellen van zijn ontwerpdossier rekening met de geldende veiligheidsvoorschriften. | - EC
| EC7 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan de geselecteerde methodes en hulpmiddelen innovatief aanwenden om domeinspecifieke oplossingen en ontwerpen planmatig te implementeren met aandacht voor de praktische en economische randvoorwaarden en bedrijfsgebonden implicaties. (implementeren en operationaliseren) | | - DC
| EM 7.4 De student kan een 3D-model met bijhorende 2D-assemblage en productietekeningen maken in een basis CAD/CAM pakket. | | | - BC
| De student kan voor een werktuigbouwkundige ontwerpopdracht een mechanisch ontwerp uitwerken m.b.v. tekenpakket Inventor | - EC
| EC8 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan (onvolledige) resultaten interpreteren, kan omgaan met onzekerheden en beperkingen en kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | - DC
| 8.2 De student kan kritisch reflecteren met betrekking tot een technisch-wetenschappelijk project. | | | - BC
| De student kan voor een werktuigbouwkundige ontwerpopdracht zijn/haar ontwerp kritisch beoordelen. | - EC
| EC9 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan met vakgenoten mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren over domeingebonden aspecten in een relevante taal en met gebruik van de toepasselijke terminologie. (communiceren) | | - DC
| 9.1 De student kan correct, gestructureerd en gepast schriftelijk communiceren in relevante talen voor zijn vakgebied. | | | - BC
| De student maakt een wetenschappelijk-technisch duidelijk verslag (dossier) van het ontwerp. | | - DC
| 9.2 De student kan correct, gestructureerd en gepast mondeling communiceren in relevante talen voor zijn vakgebied. | | | - BC
| De student presenteert zijn/haar ontwerp mondeling (gedeeltelijk in een vreemde taal) op een duidelijke en begrijpbare wijze. | - EC
| EC10 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan op een constructieve en verantwoordelijke wijze functioneren als lid van een (multidisciplinair) team. (samenwerken) | | - DC
| 10.2 De student kan op een actieve constructieve manier samenwerken met anderen om een gemeenschappelijk doel te bereiken (product). | | | - BC
| De student stelt samen met zijn/haar partner een planning op voor het project waarin de taken correct verdeelt zijn en werken beiden samen om tot een gewenste oplossing te komen. | | - DC
| 10.3 De student heeft oog voor en draagt bij tot een constructieve sfeer en samenwerking (proces). | | | - BC
| De student werkt op een actieve constructieve manier samen met zijn/haar partner | - EC
| EC11 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan bij het realiseren van een opdracht verantwoord denken en handelen rekening houdend met de maatschappelijke en internationale waarden, relaties en consequenties. (internationaal gericht en maatschappelijk verantwoord handelen) | | - DC
| 11.1 De student heeft oog voor duurzaamheid in de verschillende fases van de innovatieketen. | | | - BC
| De student houdt rekening met de volledige productlevenscyclus (materiaalkeuze, recyclage, ...) in zijn/haar ontwerpopdracht. | | - DC
| 11.3 De student heeft inzicht in en houdt rekening met de maatschappelijke relevantie en consequenties in het realiseren van een opdracht. | | | - BC
| De student houdt bij zijn ontwerp rekening met de ergonomie en veiligheid van operatoren. | - EC
| EC12 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan toepassings- en oplossingsgericht, met het vereiste doorzettingsvermogen, professioneel en academisch handelen met oog voor realisme en efficiëntie en geeft blijk van een onderzoekende houding tot levenslang leren. (ingenieursattitude) | | - DC
| 12.3 De student eigent zich een gepaste ingenieursattitude toe (nauwkeurig, efficiënt, veilig, resultaatgericht,...). | | | - BC
| De student toont een gepaste ingenieursattitude in zijn/haar werk (gemotiveerd, leergierig, nauwkeurig, zelfstandig, ...) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan een technische tekening lezen.
De student heeft algemene kennis van technische materialen en algemene kennis van productietechnieken
De student heeft ervaring in het schriftelijk en mondeling presenteren.
De student heeft basiskennis in vreemde talen (Engels en Frans).
|
|
|
De student bouwt verder aan de aangeleerde technieken van Mechanisch Ontwerpen1 (PES) voor het creëren van een complete afgewerkte werktuigkundige tekening. De studenten leren hoe mechanische elementen correct worden voorgesteld en kunnen worden opgezocht in de normen. Uiteindelijk werken de studenten individueel of per groep aan een werktuigkundig dossier waarmee het mechanisch ontwerpen wordt ingeoefend.
Topics die aan bod komen:
- Normdelen opzoeken en ontwerpen: schroeven, moeren, verzinkingen, pennen, spieën, veren, tandwielen, lagers, dichtingen
- Materiaalaanduiding
- Dossier: detailtekening samenstellingstekening stuklijsten
- Maattoleranties en ISO passingen
- Oppervlakteruwheden
- Geometrische toleranties
- Lasaanduidingen
In de ontwerpopdracht oefenen ze dit m.b.v. het 3D tekenpakket Inventor Professional. Hiervoor krijgen ze een opdracht toegewezen. Met behulp van Reverse Engineering maken ze een ontwerp van een bestaande machine/mechanisme of breiden ze een bestaand ontwerp uit. Het totaalontwerp omvat een Ontwerpverslag (paper), uitgewerkt 3D ontwerp, 2D samenstellingstekeningen, 2D detailtekeningen, stuklijsten . Het ontwerp wordt finaal voorgesteld in een mondelinge presentatie waarin ook de vreemde talen (Engels en Frans) gebruikt worden.
Daarnaast leren de studenten de algemeen geldende veiligheidsvoorschriften kennen die gangbaar zijn in de industrie en die van toepassing zijn bij het ontwerpen van machines. Volgende topics komen aan bod:
- Arbeidsongevallen en reglementering
- Gevaar bij machines (mechanisch, elektrisch, chemisch, straling)
- Opstellen van een Risico-analyse
- Ergonomie en PBM's
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 60 % |
|
|
|
|
Andere: | Presentatie: toelichting van de paper. |
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | gebruik van Tabellenboek tijdens schriftelijk examen. |
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Om te slagen voor het volledige opleidingsonderdeel dient de student een minimum van 8/20 te behalen voor de deelevaluaties (schriftelijk examen, paper, casus+test veiligheid). De presentatie van de paper wordt beoordeeld met een pass/fail. Om te slagen dient de student een pass te behalen. |
|
|
|
Gevolg | Indien een student minder dan 8/20 haalt op één of meerdere deelevaluaties of een fail op de presentatie dan is het totaalcijfer voor het opleidingsonderdeel maximaal 8/20. |
|
|
|
Extra info | De permanente evaluatie omvat de volgende onderdelen: * paper = uitgebreid ontwerpdossier van een zelf gekozen mechanisme * presentatie = mondelinge toelichting van het ontwerpdossier in het Engels en Frans * casus = case study van de arbeidsveiligheid van een zelf gekozen machine * test = test omtrent arbeidsveiligheid |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Herkansing is mogelijk per deelevaluatie: schriftelijk examen , presentatie, paper, casus+test veiligheid |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Tabellenbuch Metall Nr. 10609,Roland Gomeringer et al.,2022,Europa Lehrmittel,9783758511424,met formularium |
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Producttekenen en -documenteren van 3D naar 2D,Arnoud Breedveld,6e druk,Academic Service,9789024400461 |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Oefenboek Mechanisch Ontwerpen
- Veiligheid
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
* Powerpoint presentaties beschikbaar op Toledo
* 3D tekenpakket Inventor Professional
* Inventor quick guide
* Instructievideo's i.v.m. Inventor Professional |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Inventor,ir. R. Boeklagen,2023,TEC CadCollege BV |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering in het curriculum / Volgtijdelijkheid:
- Onderzoek en communicatie vormt verder een belangrijke link naar de Bachelorproef in 3 aba, de Masterproef (of elk projectmatig vak) en internationale toegepaste communicatie 1 en 2 in 3aba en master. De student(e) heeft in semester 2 van 2aba reeds een ruimer algemeen projectwerk uitgevoerd en een basis aan communicatieve vaardigheden in Engels en Frans verworven in Project Engineering Skills in 1aba. Bovendien worden de communicatieve vaardigheden in Engels en Frans verder aangescherpt.
Relatie met onderzoek:
- In dit vak voeren de studenten zelf een klein onderzoeksproject uit, hetzij op basis van reverse engineering, hetzij door een bestaand ontwerp uit te breiden of te verbeteren.
Relatie met werkveld:
- De op te lossen dossiers zijn praktijkvoorbeelden van werktuigbouwkundige dossiers en worden opgelost/vervolledigt. Dit zijn dossiers met stuklijsten en afgewerkte tekeningen zoals gebruikt in de industrie.De inhoud van dit opleidingsonderdeel draagt bij tot de algemene ingenieursvorming, de onderzoekende houding en de communicatieve vaardigheden van de studenten. Het in te leveren werktuigbouwkundig dossier bestaat uit tekeningen en stuklijsten die door aankoop- of verkoopdiensten kunnen worden gebruikt.
- Het ontwerpen van machines voor gebruik in de industrie dient aan de wettelijke veiligheidsvoorschriften te voldoen. De studenten leren deze veiligheidsvoorschriften kennen.
|
|
|
|
|
|
| schakel IW Elektromechanica optie automatisering - deel 2 | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijke en technologisch toepassingsgerichte kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang van het specifieke domein. (kennis bezitten) | | - DC
| 1.10 De student kent de basisprincipes en tekenconventies van technisch tekenen.
| | | - BC
| Kent voor het opstellen van een werktuigbouwkundig dossier, de algemeen geldende tekenconventies(voorstellingswijze, aanzichten, doorsnedes, bematingen, geometrische toleranties, passingen, oppervlaktetoestand,...) | - EC
| EC2 - De bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeenwetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen) | | - DC
| EM 2.7 De student heeft inzicht in een werktuigbouwkundig(e) tekening of dossier. | | | - BC
| De student heeft inzicht in het bepalen van de nodige functionele bematingen, (geometrische) toleranties, passingen en oppervlaktetoestand zodat een product of werktuigkundige machine kan werken. | | | - BC
| De student heeft inzicht in het bepalen van de geschikte materialen van de onderdelen van een product of werktuigkundige machine. | - EC
| EC3 - De bachelor in de industriële wetenschappen kan zelfstandig problemen herkennen, op eigen initiatief activiteiten plannen en actie ondernemen. (initiëren en plannen) | | - DC
| 3.2 De student kan op gestructureerde wijze een technisch-wetenschappelijk project plannen. | | | - BC
| De student kan (samen met de projectpartner) een planning opstellen voor hun ontwerpproject. | - EC
| EC4 - De bachelor in de industriële wetenschappen kan doelgericht relevante wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken en verzamelen of efficiënt en nauwgezet de benodigde informatie meten en correct refereren. (data verwerven) | | - DC
| 4.1 De student kan doelgericht wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken. | | | - BC
| De student kan de geldende normering omtrent mechanisch ontwerpen opzoeken (Handboek, Tabellenboek, ISO normen , ...) | | | - BC
| De student kan relevante mechanische componenten vinden voor zijn/haar project. | - EC
| EC5 - De bachelor in de industriële wetenschappen kan niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen analyseren, opsplitsen in deelproblemen, logisch structureren, de randvoorwaarden bepalen en de gegevens op een wetenschappelijke manier interpreteren. (analyseren) | | - DC
| EM 5.4 De student kan een werktuigbouwkundige tekening analyseren. | | | - BC
| Kan een conceptuele analyse van een samenstellingstekening van een product of machine maken en daaruit de werking afleiden en de technische samenbouw identificeren en verklaren. | | - DC
| EM 5.6 De student kan een werktuigbouwkundig eisenpakket analyseren. | | | - BC
| De student kan voor een bestaande machine/mechanisme de functionele eisen opstellen. | - EC
| EC6 - De bachelor in de industriële wetenschappen kan adequate oplossingsmethodes selecteren om niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen op te lossen en kan methodologisch te werk gaan in ontwerp en hierin gefundeerde keuzes maken. (oplossen en ontwerpen) | | - DC
| EM 6.4 De student kan een werktuigbouwkundige tekening opstellen. | | | - BC
| Kan een onvolledig dossier verder afwerken tot een productierijp ontwerp, door de nodige informatie op te zoeken of af te leiden uit de gegeven informatie. | | | - BC
| Kan op basis van een onvolledig dossier de nodige detailtekeningen maken van de aanwezige onderdelen. | | - DC
| EM 6.6 De student kan een werktuigbouwkundig eisenpakket en bijhorend concept omzetten naar een mechanisch ontwerpdossier. | | | - BC
| De student kan voor een werktuigbouwkundige ontwerpopdracht het mechanisch ontwerp uitwerken in een compleet dossier met samenstellingstekeningen, detailtekeningen en stuklijsten. | - EC
| EC7 - De bachelor in de industriële wetenschappen kan de geselecteerde methodes en hulpmiddelen innovatief aanwenden om domeinspecifieke oplossingen en ontwerpen planmatig te implementeren met aandacht voor de praktische en economische randvoorwaarden en bedrijfsgebonden implicaties. (implementeren en operationaliseren) | | - DC
| EM 7.4 De student kan een 3D-model met bijhorende 2D-assemblage en productietekeningen maken in een basis CAD/CAM pakket. | | | - BC
| De student kan voor een werktuigbouwkundige ontwerpopdracht een mechanisch ontwerp uitwerken m.b.v. tekenpakket Inventor | - EC
| EC8 - De bachelor in de industriële wetenschappen kan (onvolledige) resultaten interpreteren, kan omgaan met onzekerheden en beperkingen en kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | - DC
| 8.2 De student kan kritisch reflecteren met betrekking tot een technisch-wetenschappelijk project. | | | - BC
| De student kan voor een werktuigbouwkundige ontwerpopdracht zijn/haar ontwerp kritisch beoordelen. | - EC
| EC9 - De bachelor in de industriële wetenschappen kan met vakgenoten mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren over domeingebonden aspecten in een relevante taal en met gebruik van de toepasselijke terminologie. (communiceren) | | - DC
| 9.1 De student kan correct, gestructureerd en gepast schriftelijk communiceren in relevante talen voor zijn vakgebied. | | | - BC
| De student maakt een wetenschappelijk-technisch duidelijk verslag (dossier) van het ontwerp. | | - DC
| 9.2 De student kan correct, gestructureerd en gepast mondeling communiceren in relevante talen voor zijn vakgebied. | | | - BC
| De student presenteert zijn/haar ontwerp mondeling (gedeeltelijk in een vreemde taal) op een duidelijke en begrijpbare wijze. | - EC
| EC10 - De bachelor in de industriële wetenschappen kan op een constructieve en verantwoordelijke wijze functioneren als lid van een (multidisciplinair) team. (samenwerken) | | - DC
| 10.2 De student kan op een actieve constructieve manier samenwerken met anderen om een gemeenschappelijk doel te bereiken (product). | | | - BC
| De student stelt samen met zijn/haar partner een planning op voor het project waarin de taken correct verdeelt zijn en werken beiden samen om tot een gewenste oplossing te komen. | | - DC
| 10.3 De student heeft oog voor en draagt bij tot een constructieve sfeer en samenwerking (proces).
| | | - BC
| De student werkt op een actieve constructieve manier samen met zijn/haar partner | - EC
| EC11 - De bachelor in de industriële wetenschappen kan bij het realiseren van een opdracht verantwoord denken en handelen rekening houdend met de maatschappelijke en internationale waarden, relaties en consequenties. (internationaal gericht en maatschappelijk verantwoord handelen) | | - DC
| 11.1 De student heeft oog voor duurzaamheid in de verschillende fases van de innovatieketen. | | | - BC
| De student houdt rekening met de volledige productlevenscyclus (materiaalkeuze, recyclage, ...) in zijn/haar ontwerpopdracht. | - EC
| EC12 - De bachelor in de industriële wetenschappen kan toepassings- en oplossingsgericht, met het vereiste doorzettingsvermogen, professioneel en academisch handelen met oog voor realisme en efficiëntie en geeft blijk van een onderzoekende houding tot levenslang leren. (ingenieursattitude) | | - DC
| 12.3 De student eigent zich een gepaste ingenieursattitude toe (nauwkeurig, efficiënt, veilig, resultaatgericht,...). | | | - BC
| De student toont een gepaste ingenieursattitude in zijn/haar werk (gemotiveerd, leergierig, nauwkeurig, zelfstandig, ...) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan een technische tekening lezen.
De student heeft algemene kennis van technische materialen en algemene kennis van productietechnieken
De student heeft ervaring in het schriftelijk en mondeling presenteren.
De student heeft basiskennis in vreemde talen (Engels en Frans).
|
|
|
De student verwerft de nodige competenties voor het creëren van een complete afgewerkte werktuigkundige tekening. De studenten leren hoe mechanische elementen correct worden voorgesteld en kunnen worden opgezocht in de normen. Uiteindelijk werken de studenten individueel of per groep aan een werktuigkundig dossier waarmee het mechanisch ontwerpen wordt ingeoefend.
Topics die aan bod komen:
- Normdelen opzoeken en ontwerpen: schroeven, moeren, verzinkingen, pennen, spieën, veren, tandwielen, lagers, dichtingen
- Materiaalaanduiding
- Dossier: detailtekening samenstellingstekening stuklijsten
- Maattoleranties en ISO passingen
- Oppervlakteruwheden
- Geometrische toleranties
- Lasaanduidingen
In de ontwerpopdracht oefenen ze dit m.b.v. het 3D tekenpakket Inventor Professional. Hiervoor krijgen ze een opdracht toegewezen. Met behulp van Reverse Engineering maken ze een ontwerp van een bestaande machine/mechanisme of breiden ze een bestaand ontwerp uit. Het totaalontwerp omvat een Ontwerpverslag (paper), uitgewerkt 3D ontwerp, 2D samenstellingstekeningen, 2D detailtekeningen, stuklijsten . Het ontwerp wordt finaal voorgesteld in een mondelinge presentatie waarin ook de vreemde talen (Engels en Frans) gebruikt worden.
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
|
Andere: | Presentatie: toelichting van de paper. |
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | gebruik van Tabellenboek tijdens schriftelijk examen. |
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Om te slagen voor het volledige opleidingsonderdeel dient de student een minimum van 8/20 te behalen voor de deelevaluaties (schriftelijk examen, paper). De presentatie van de paper wordt beoordeeld met een pass/fail. Om te slagen dient de student een pass te behalen. |
|
|
|
Gevolg | Indien een student minder dan 8/20 haalt op één of meerdere deelevaluaties of een fail op de presentatie dan is het totaalcijfer voor het opleidingsonderdeel maximaal 8/20. |
|
|
|
Extra info | De permanente evaluatie omvat de volgende onderdelen: * paper = uitgebreid ontwerpdossier van een zelf gekozen mechanisme * presentatie = mondelinge toelichting van het ontwerpdossier in het Engels en Frans |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Herkansing is mogelijk per deelevaluatie: schriftelijk examen , presentatie, paper. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Tabellenbuch Metall Nr. 10609,Roland Gomeringer et al.,2022,Europa Lehrmittel,9783758511424,met formularium |
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Producttekenen en -documenteren van 3D naar 2D,Arnoud Breedveld,6e druk,Academic Service,9789024400461 |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Oefenboek Mechanisch Ontwerpen
- Veiligheid
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
* Powerpoint presentaties beschikbaar op Toledo
* 3D tekenpakket Inventor Professional
* Inventor quick guide
* Instructievideo's i.v.m. Inventor Professional |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Inventor,ir. R. Boeklagen,2023,TEC CadCollege BV |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering in het curriculum / Volgtijdelijkheid:
- Onderzoek en communicatie vormt verder een belangrijke link naar de Bachelorproef in 3 aba, de Masterproef (of elk projectmatig vak) en internationale toegepaste communicatie 1 en 2 in 3aba en master. De student(e) heeft in semester 2 van 2aba reeds een ruimer algemeen projectwerk uitgevoerd en een basis aan communicatieve vaardigheden in Engels en Frans verworven in Project Engineering Skills in 1aba. Bovendien worden de communicatieve vaardigheden in Engels en Frans verder aangescherpt.
Relatie met onderzoek:
- In dit vak voeren de studenten zelf een klein onderzoeksproject uit, hetzij op basis van reverse engineering, hetzij door een bestaand ontwerp uit te breiden of te verbeteren.
Relatie met werkveld:
- De op te lossen dossiers zijn praktijkvoorbeelden van werktuigbouwkundige dossiers en worden opgelost/vervolledigt. Dit zijn dossiers met stuklijsten en afgewerkte tekeningen zoals gebruikt in de industrie.De inhoud van dit opleidingsonderdeel draagt bij tot de algemene ingenieursvorming, de onderzoekende houding en de communicatieve vaardigheden van de studenten. Het in te leveren werktuigbouwkundig dossier bestaat uit tekeningen en stuklijsten die door aankoop- of verkoopdiensten kunnen worden gebruikt.
- Het ontwerpen van machines voor gebruik in de industrie dient aan de wettelijke veiligheidsvoorschriften te voldoen. De studenten leren deze veiligheidsvoorschriften kennen.
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|