Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Sterkteleer (4087)
|
5.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelor in de industriële wetenschappen - elektromechanica | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijke en technologisch toepassingsgerichte kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang van het specifieke domein. (kennis bezitten) | | - DC
| EM 1.8 De student heeft gevorderde kennis van de kernbegrippen van de sterkteleer en kennis van de functionele werking van courante machineonderdelen en mechanismen. | | | - BC
| kent de belangrijkste eigenschappen van de besproken mechanismen. | | | - BC
| kent de basisbegrippen nodig om gevorderde sterkteberekeningen te maken. | - EC
| EC2 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen) | | - DC
| EM 2.10 De student heeft inzicht in de kernbegrippen van de sterkteleer en de functionele werking van courante machineonderdelen en mechanismen. | | | - BC
| herkent de verbanden tussen de basisbegrippen uit de gevorderde sterkteleer nodig om gevorderde sterkteberekeningen te maken. | | | - BC
| kan de voor- en nadelen van een mechanisme vertalen naar voor- en nadelen voor specifieke toepassingen. | - EC
| EC5 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen analyseren, opsplitsen in deelproblemen, logisch structureren, de randvoorwaarden bepalen en de gegevens op een wetenschappelijke manier interpreteren. (analyseren) | | - DC
| EM 5.7 De student kan praktijkgerichte casussen naar sterkte en functionele werking analyseren. | | | - BC
| kan de kinematica en dynamica van stangenmechanismen, nokken, ketting- en riemoverbrengingen en koppelingen en casussen uit de gevorderde sterkteleer analyseren. | | - DC
| 5.1 De student kan op gestructureerde wijze meetresultaten, resultaten uit simulaties, statistische data en/of technische informatie interpreteren. | | | - BC
| kan de resultaten van de simulatie van een mechanisme interpreteren. | - EC
| EC6 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan adequate oplossingsmethodes selecteren om niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen op te lossen en kan methodologisch te werk gaan in ontwerp en hierin gefundeerde keuzes maken. (oplossen en ontwerpen) | | - DC
| EM 6.7 De student kan machineonderdelen en mechanismen gepast selecteren, op sterkte berekenen en dimensioneren. | | | - BC
| kan een geschikt mechanisme kiezen en/of ontwerpen voor een gegeven overbrengingsprobleem. | | | - BC
| kan een machineonderdeel op sterkte berekenen volgens de wetten van de gevorderde sterkteleer. | - EC
| EC7 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan de geselecteerde methodes en hulpmiddelen innovatief aanwenden om domeinspecifieke oplossingen en ontwerpen planmatig te implementeren met aandacht voor de praktische en economische randvoorwaarden en bedrijfsgebonden implicaties. (implementeren en operationaliseren) | | - DC
| 7.2 De student kan technische hulpmiddelen zoals rekentoestellen, meettoestellen en software gebruiken. | | | - BC
| kan de berekening van de krachten in een mechanisme implementeren in software en hiermee correcte berekeningen uitvoeren. | - EC
| EC8 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan (onvolledige) resultaten interpreteren, kan omgaan met onzekerheden en beperkingen en kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | - DC
| 8.1 De student kan (berekende, gemeten of gesimuleerde) resultaten toetsen aan de literatuur en de werkelijkheid. | | | - BC
| vergelijkt steeds de berekende spanning met de toelaatbare spanning, en trekt daaruit de juiste conclusie. De student stelt bij elke oplossing de vraag of deze oplossing realistisch is. | | - DC
| 8.2 De student kan kritisch reflecteren met betrekking tot een technisch-wetenschappelijk project. | | | - BC
| kan de voor- en nadelen van alternatieve mechanismes definiëren en voor een gegeven toepassing tegen elkaar afwegen en de voor- en nadelen van de uiteindelijke oplossing motiveren. | - EC
| EC9 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan met vakgenoten mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren over domeingebonden aspecten in een relevante taal en met gebruik van de toepasselijke terminologie. (communiceren) | | - DC
| 9.1 De student kan correct, gestructureerd en gepast schriftelijk communiceren in relevante talen voor zijn vakgebied. | | | - BC
| kan de analyse en dimensionering van een mechanisme rapporteren in een correct verslag. | - EC
| EC10 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan op een constructieve en verantwoordelijke wijze functioneren als lid van een (multidisciplinair) team. (samenwerken) | | - DC
| 10.2 De student kan op een actieve constructieve manier samenwerken met anderen om een gemeenschappelijk doel te bereiken (product). | | | - BC
| kan met een collega-student de analyse van een mechanisme uitvoeren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan de wetten van de dymanica correct toepassen. De student kent de vier basisgevallen van de sterkteleer (axiale belasting, buiging, wringing en afschuiving) en kan deze toepassen.
|
|
|
Algemene omschrijving
Dit opleidingsonderdeel verdiept de kennis van mechanica en sterkteleer nodig voor de berekening van machineonderdelen en mechanische constructies.
Inhoud sterkteleer:
- Balken met variabele doorsnede
- Spannings- en vervormingstransformaties
- Dunwandige drukvaten
- Verplaatsing en hoekverdraaiing van balken en assen - statische en hyperstatische belastingsgevallen
- Knik
- Energiemethodes
Inhoud applicatiecolleges mechanismen:
- Inleiding en voorbeelden
- Stangenmechanismen
- Nokken
- Koppelingen
- Tandwielen
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Project kinematische en dynamische analyse van een stangenmechanisme, met schriftelijk rapport/verslag (20%). Voor de opdracht voor het deel stangenmechanismen maakt de student een kinematische en dynamische analyse van een zelf gekozen stangenmechanisme (na goedkeuring door de docent). Van deze analyse worden een aantal voorbeelden ter beschikking gesteld. De opdracht rond stangenmechanismen wordt ingediend voor de eerste examenperiode. De resultaten van deze evaluatie worden niet meegedeeld voor het einde van de eerste examenperiode. - Schriftelijk, gesloten boek examen over de andere onderdelen (80%).
Deelname aan alle deelevaluaties is een voorwaarde om een examenresultaat voor het volledige opleidingsonderdeel te krijgen. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student geen verslag inlevert of niet deelneemt aan het examen tijdens de examenperiode is het resultaat van het gehele opleidingsonderdeel "niet afgelegd". |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Bij niet afleggen van een deelevaluatie in tweede examenkans blijft de score/evaluatie uit de 1ste examenkans behouden. De student kan ervoor kiezen om toch een deelevaluatie te hernemen maar hij moet dit dan expliciet melden aan de docent. Voor de tweede examenperiode valt de deadline voor indiening van de opdracht rond stangenmechanismen samen met de datum van het schriftelijk examen.
Indien de student 12/20 of meer behaalt op een deelevaluatie wordt dit resultaat automatisch overgedragen naar een volgend academiejaar. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Oefeningenbundel gevorderde sterkteleer EM
- Theoriecursus gevorderde sterkteleer EM
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Cursus Mechanismen beschikbaar op het elektronisch leerplatform, en aanvullende informatie beschikbaar op het elektronisch leerplatform |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Mechanisms and Dynamics of Machinery,Hamilton H. Mabie; Charles F. Reinholtz,4,Wiley,9780471802372
- Kinematics and Dynamics of Machinery,Wilson, Charles E.; Sadler, Peter J,3,Pearson Education,9780201350999
- Theory of Machines and Mechanisms,John Uicker, Gordon Pennock, Joseph Shigley,4,Oxford University Press,9780195371239
- Roloff/Matek Machineonderdelen - theorieboek,Muhs-Wittel-Becker-Jannasch-Vossiek,5,Academic Service,9789039526941
- Design of Machinery,Norton R.,6th edition,McGraw Hill,9781260113310
- Sterkteleer,Hibbeler,9,Pearson Benelux,9789043034067
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
De gevorderde sterkteleer past de kennis van dynamica en sterkteleer toe op constructies, mechanismen en machineonderdelen. Hierbij worden een aantal nieuwe berekeningsmethodes en toepassingsgebieden aangeleerd die nodig zijn voor de selectie van machineonderdelen en ontwerp van mechanische (bewegende) constructies. De berekeningen gebeuren op realistische toepassingen uit het werkveld. |
|
|
|
|
|
| schakel IW Elektromechanica optie ontwerp en productie - deel 1 | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
De student kan de wetten van de dymanica correct toepassen. De student kent de vier basisgevallen van de sterkteleer (axiale belasting, buiging, wringing en afschuiving) en kan deze toepassen.
|
|
|
Algemene omschrijving
Dit opleidingsonderdeel verdiept de kennis van mechanica en sterkteleer nodig voor de berekening van machineonderdelen en mechanische constructies.
Inhoud sterkteleer:
- Balken met variabele doorsnede
- Spannings- en vervormingstransformaties
- Dunwandige drukvaten
- Verplaatsing en hoekverdraaiing van balken en assen - statische en hyperstatische belastingsgevallen
- Knik
- Energiemethodes
Inhoud applicatiecolleges mechanismen:
- Inleiding en voorbeelden
- Stangenmechanismen
- Nokken
- Koppelingen
- Tandwielen
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Project kinematische en dynamische analyse van een stangenmechanisme, met schriftelijk rapport/verslag (20%). Voor de opdracht voor het deel stangenmechanismen maakt de student een kinematische en dynamische analyse van een zelf gekozen stangenmechanisme (na goedkeuring door de docent). Van deze analyse worden een aantal voorbeelden ter beschikking gesteld. De opdracht rond stangenmechanismen wordt ingediend buiten de gewone examenperiode, typisch in de week na de Paasvakantie (voor de eerste examenperiode). De resultaten van deze evaluatie worden niet meegedeeld voor het einde van de eerste examenperiode. - Schriftelijk, gesloten boek examen over de andere onderdelen (80%).
Deelname aan alle deelevaluaties is een voorwaarde om een examenresultaat voor het volledige opleidingsonderdeel te krijgen. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student geen verslag inlevert of niet deelneemt aan het examen tijdens de examenperiode is het resultaat van het gehele opleidingsonderdeel "niet afgelegd". |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Bij niet afleggen van een deelevaluatie in tweede examenkans blijft de score/evaluatie uit de 1ste examenkans behouden. De student kan ervoor kiezen om toch een deelevaluatie te hernemen maar hij moet dit dan expliciet melden aan de docent. Voor de tweede examenperiode valt de deadline voor indiening van de opdracht rond stangenmechanismen samen met de datum van het schriftelijk examen.
Indien de student 12/20 of meer behaalt op een deelevaluatie wordt dit resultaat automatisch overgedragen naar een volgend academiejaar. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Oefeningenbundel gevorderde sterkteleer EM
- Theoriecursus gevorderde sterkteleer EM
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Cursus Mechanismen beschikbaar op het elektronisch leerplatform, en aanvullende informatie beschikbaar op het elektronisch leerplatform |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Mechanisms and Dynamics of Machinery,Hamilton H. Mabie; Charles F. Reinholtz,4,Wiley,9780471802372
- Kinematics and Dynamics of Machinery,Wilson, Charles E.; Sadler, Peter J,3,Pearson Education,9780201350999
- Theory of Machines and Mechanisms,John Uicker, Gordon Pennock, Joseph Shigley,4,Oxford University Press,9780195371239
- Roloff/Matek Machineonderdelen - theorieboek,Muhs-Wittel-Becker-Jannasch-Vossiek,5,Academic Service,9789039526941
- Design of Machinery,Norton R.,6th edition,McGraw Hill,9781260113310
- Sterkteleer,Hibbeler,9,Pearson Benelux,9789043034067
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
De gevorderde sterkteleer past de kennis van dynamica en sterkteleer toe op constructies, mechanismen en machineonderdelen. Hierbij worden een aantal nieuwe berekeningsmethodes en toepassingsgebieden aangeleerd die nodig zijn voor de selectie van machineonderdelen en ontwerp van mechanische (bewegende) constructies. De berekeningen gebeuren op realistische toepassingen uit het werkveld. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|