Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
|
|
|
Algemene chemie 1 (3830)
|
6.0 stptn |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Statistiek + (4084)
|
4.0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
|
|
|
Chemie schakel (2830)
|
4.0 stptn |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Statistiek schakel (2915)
|
3.0 stptn |
|
Risico's of veiligheidsproblemen op basis waarvan deze volgtijdelijkheid wordt opgelegd
Er wordt in dit opleidingsonderdeel gewerkt met risicohoudende stoffen (o.a. toxische, corrosieve, sterk oxiderende, ontvlambare producten), ioniserende straling (open en gesloten bronnen) en met risicovolle opstellingen. De veiligheid van de medestudenten en de gebouwen van de gezamenlijke opleiding komen in gevaar indien de student de nodige labovaardigheden niet beheerst.
|
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelor in de industriële wetenschappen - nucleaire technologie | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijke en technologisch toepassingsgerichte kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang van het specifieke domein. (kennis bezitten) | | - DC
| NT 1.6 De student heeft kennis van de klassieke chemische analysemethoden en kent de basisprincipes van statische verwerking van experimentele resultaten en validatiemethoden van chemische analysemethoden. | | | - BC
| De student kent de verschillende stappen van een kwantitatieve analysemethode, de verschillende klassieke analysemethoden (volumetrie en gravimetrie), de verschillende foutenbronnen tijdens een chemische analyse en basisprincipes van de statistische verwerking van analyseresultaten | | | - BC
| De student kan de belangrijkste chemische evenwichten (ZB, neerslag, complexometrische) in waterige oplossingen beschrijven. | | | - BC
| De student kent het correcte gebruik van analytisch materialen en toestellen, chemische stoffen en afvalmanagement nodig voor de uitvoering van de laboproeven | - EC
| EC2 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen) | | - DC
| NT 2.6 De student heeft inzicht in de klassieke chemische analysemethoden en kent de basisprincipes van statische verwerking van experimentele resultaten en validatiemethoden van chemische analysemethoden. | | | - BC
| De student kan de invloed van elektrolieten op evenwichtsystemen en de interactie in meervoudige evenwichtssystemen beschrijven. | | | - BC
| De student heeft inzicht in de diverse foutenbronnen in een klassieke analysemethoden en kan de correcte foutenweergave en statistische dataverwerkingsmethoden selecteren. | - EC
| EC4 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan doelgericht relevante wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken en verzamelen of efficiënt en nauwgezet de benodigde informatie meten en correct refereren. (data verwerven) | | - DC
| 4.1 De student kan doelgericht wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken. | | | - BC
| De student kan als voorbereiding op oefeningen en labo's de relevante info verzamelen en gebruiken | | - DC
| 4.2 De student kan op gestructureerde wijze meetresultaten verzamelen. | | | - BC
| De student kan tijdens de labo's gestructureerd werken en de bekomen meetresultaten evalueren en eventueel bijsturen | - EC
| EC5 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen analyseren, opsplitsen in deelproblemen, logisch structureren, de randvoorwaarden bepalen en de gegevens op een wetenschappelijke manier interpreteren. (analyseren) | | - DC
| 5.1 De student kan op gestructureerde wijze meetresultaten, resultaten uit simulaties, statistische data en/of technische informatie interpreteren. | | | - BC
| De student kan in het kader van oefeningen en laboverslagen op een gestructureerde wijze meetresultaten, resultaten uit simulaties, statische data interpreteren | | - DC
| 5.2 De student kan toepassingsgerichte opgaven vertalen naar een 'gegeven-gevraagde-formule'-structuur. | | | - BC
| De student kan in het kader van oefeningen en laboopgaven/voorbereiding een 'gegeven-gevraagde-formule' structuur toepassen | | - DC
| 5.3 De student kan een gegeven probleemstelling symbolisch/parametrisch correct (her)formuleren. | | | - BC
| De student kan in het kader van oefeningen en laboverslagen een gegeven probleemstelling symbolisch/parametrisch correct formuleren | | - DC
| 5.4 De student kan problemen opsplitsen in deelproblemen. | | | - BC
| De student kan op een systematische manier complexe oefeningen opsplitsen in deelproblemen | - EC
| EC6 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan adequate oplossingsmethodes selecteren om niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen op te lossen en kan methodologisch te werk gaan in ontwerp en hierin gefundeerde keuzes maken. (oplossen en ontwerpen) | | - DC
| 6.1 De student kan een gepaste oplossingsmethode selecteren. | | | - BC
| De student kan in het kader van oefeningen of laboverslagen een correcte oplossings/analyse methode selecteren | | - DC
| 6.2 De student kan de gekozen oplossingsmethode correct uitvoeren. | | | - BC
| De student kan in het kader van oefeningen/labo's de gekozen oplossingmethode correct toepassen/uitvoeren | | - DC
| 6.4 De student kan een gegeven probleemstelling symbolisch/parametrisch correct oplossen. | | | - BC
| De student kan in het kader van oefeningen/laboverslagen een gegeven probleemstelling correct symbolisch/parameterisch oplossen | - EC
| EC7 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan de geselecteerde methodes en hulpmiddelen innovatief aanwenden om domeinspecifieke oplossingen en ontwerpen planmatig te implementeren met aandacht voor de praktische en economische randvoorwaarden en bedrijfsgebonden implicaties. (implementeren en operationaliseren) | | - DC
| NT 7.4 De student kan nucleaire en chemische analysemethoden nauwkeurig implementeren. | | | - BC
| De student kan in het kader van de labo's een experiment correct uitvoeren zowel qua keuze van materialen en methoden als qua nauwkeurigheid | | | - BC
| De student kan in het kader van de oefeningen de oplossing met een juiste nauwkeurigheid berekenen en correct weergeven (beduidende cijfers en eenheden) | - EC
| EC8 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan (onvolledige) resultaten interpreteren, kan omgaan met onzekerheden en beperkingen en kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | - DC
| 8.1 De student kan (berekende, gemeten of gesimuleerde) resultaten toetsen aan de literatuur en de werkelijkheid. | | | - BC
| De student kan in het kader van oefeningen en labo's de bekomen resultaten toetsen aan de literatuur en de werkelijkheid | | - DC
| 8.3 De student kan door kritische reflectie eigen denken en handelen bijsturen. | | | - BC
| De student kan tijdens labo's veilige en correct werken en handelingen bijsturen tijdens het verloop | - EC
| EC9 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan met vakgenoten mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren over domeingebonden aspecten in een relevante taal en met gebruik van de toepasselijke terminologie. (communiceren) | | - DC
| 9.1 De student kan correct, gestructureerd en gepast schriftelijk communiceren in relevante talen voor zijn vakgebied. | | | - BC
| De student kan Engelstalige literatuur verwerken en kan in het Nederlands correct, gestructureerd schriftelijk en mondeling communiceren | | - DC
| 9.2 De student kan correct, gestructureerd en gepast mondeling communiceren in relevante talen voor zijn vakgebied. | | | - BC
| De student kan in correcte vaktermen en chemische terminologie voor en tijdens de uitvoering van de laboproeven mondeling de verschillende handelingen toelichten. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kent de bouw en de samenstelling van moleculen, de fysische en chemische eigenschappen van moleculen; heeft kennis van en vaardigheden met het begrip reactiesnelheid en chemisch evenwicht, reactietypes in waterig midden (ZB, Redox en neerslag) , begrip pH en concentratie-eenheden. De student kent de basisbegrippen van de statistiek en data verwerking.
|
|
|
THEORIE en OEF
De cursus omvat een inleidende situering van de analytische chemie, een uiteenzetting van de oorsprong en aard van fouten in een chemische analyse en de statische verwerking en evaluatie van chemische data. Nadien wordt vertrekkend van eenvoudige chemische evenwichten tot meer complexe systemen o.a. rekening houdend met effecten van elektrolieten, complexe evenwichten de basis gelegd naar de analysemethoden. Ten slotte komen de belangrijkste klassieke kwantitatieve analyses (volumetrie en gravimetrie) aan bod, telkens vanuit een specifieke toepassing (ZB, neerslag, complexometrisch) met dieper inzicht in de onderliggende principes, voordelen en nadelen van een techniek en specifieke berekeningen. Toepassingen worden ingeoefend in oefen- en labosessies.
LABO EN OEF: toepassen van
- analytische basisvaardigheden
- buffers
- ZB titratie
- complexometrische titratie
- gravimetrie
- statische dataverwerking
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Procesevaluatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van het practicum blijven behouden bij de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van het practicum blijven behouden bij de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van het practicum blijven behouden bij de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | De student mag bij het schriftelijk examen gebruik maken van het periodiek systeem en aanvullende numerieke gegevens die bezorgd worden door de docent tijdens het examen. Het gebruik van het grafisch rekentoestel is toegestaan op voorwaarde dat het werkgeheugen én het permanent geheugen leeg zijn voor de start van het examen. |
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Verplichte aanwezigheid tijdens alle labo's. Verslag inleveren voor de afgesproken termijn. |
|
|
|
Gevolg | Bij gewettigde afwezigheid voor een practicum dient de student de docent binnen de 48 uur te contacteren voor een mogelijke vervangopdracht.
Bij gewettigde afwezigheid van maximum 25% van de practica, telt het gemiste practicum niet mee in het bepalen van het eindresultaat. Bij ongewettigde afwezigheid op één practicum of een gewettigde afwezigheid van meer dan 25% van de practica, krijgt de student als eindresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel een code N (dwz. evaluatie niet volledig afgelegd).
Per dag dat een verslag te laat wordt ingeleverd (zonder geldige reden), wordt het bekomen resultaat met 10 % verminderd. |
|
|
|
Extra info | Voor de permanente evaluatie van de practica is het kunnen afronden van de opdracht(en) in het voorziene tijdsbestek onderdeel van de evaluatie. Studenten in bijzondere omstandigheden die als faciliteit een relatieve meertijd kregen toegekend kunnen hierop daarom geen beroep doen voor de bovenstaande deelevaluaties.
De studenten worden zowel beoordeeld op de ingeleverde verslagen als op de inzet en het inzicht om praktische problemen op te lossen. Hij/zij wordt hierbij permanent geëvalueerd waarbij gekeken wordt hoe opdrachten, ontwerpen en berekeningen voorbereid worden. Er wordt verwacht dat de student zelfstandig de labozittingen tot een goed einde kan brengen. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor de permanente evaluatie is er geen tweede examenkans. De behaalde punten van de eerste examenkans blijven behouden.
Overdracht van het cijfer van de permanente evaluatie naar een volgend academiejaar gebeurt automatisch indien de student minimaal 12/20 behaalde. De student kan er voor kiezen om toch de permanente evaluatie te hernemen, maar hij moet dit expliciet melden aan de betrokken docent(en) tijdens de eerste ontmoeting. Studenten die minder dan 12/20 behaalden dienen de permanente evaluatie volledig opnieuw uit te voeren. Het is de verantwoordelijkheid van de student om tijdens de eerste ontmoeting met de docent navraag te doen naar het behaalde punt van het vorig academiejaar. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Fundamentals of Analytical Chemistry,Douglas A. Skoog; Donald M. West; F. James Holler; Stanley R. Crouch,10,Published by Cengage Learning,9780357450390,verschijingsdatum 25 juni 2021, 1072p |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Extra lesmateriaal (ppt, oef, labobeschrijvingen) worden ter beschikking gesteld via toledo. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Quantitative Chemical Analysis,Daniel C. Harris, Charles A. Lucy,10th edition,Macmillan Learning,9781319164300,uitgegeven in 2020, ook gebruikt bij wetenschappen chemie
- Statistiek, validatie en meetonzekerheid voor het laboratorium,J.W.A. Klaessens,Syntax Media,9789077423943
|
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Chemiekaarten Quantitative inorganic analysis, Arthur I. Vogel |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering binnen leerdomein/curriculum:
Chemische analyses geeft de nodige wetenschappelijke en technische kennis en vaardigheden als voorbereiding op vervolg binnen het curriculum NT : chemische analysemethoden, statische dataverwerking en labovaardigheden zijn van belang voor OPOs in het domein van nucleaire of milieutoepassingen (nucleaire en radiochemische meettechnieken, radiochemie, analyse van milieukwaliteit, bachelor en masterproeven)
Relatie met onderzoek en werkveld:
Chemische analysemethoden en analytische labovaardigheden zijn een aanvullling bij de uitgebreiden nucleaire meetmethoden voor de volledige karakterisatie van materialen in een zowel een milieu als nucleair (medisch) vakgebied.
Naast vakspecifieke competenties komen ook andere competenties aan bod die in een latere fase in het werkveld van nut kunnen zijn:
Persoonsgebonden competenties zoals inzet en doorzettingsvermogen. Cognitieve competenties zoals analytisch vermogen, creativiteit, abstractievermogen en probleemoplossend vermogen |
|
|
|
|
|
| schakel IW Nucleaire technologie-Milieu: pba elektronica-ICT 2 - deel 2 | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
schakel IW Nucleaire technologie-Milieu: pba medische beeldvorming - deel 2 | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
schakel IW Nucleaire technologie-Nucleair en medisch: pba elektronica-ICT - deel 2 | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
schakel IW Nucleaire technologie-Nucleair en medisch: pba medische beeldvorming - deel 2 | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
De student kent de bouw en de samenstelling van moleculen, de fysische en chemische eigenschappen van moleculen; heeft kennis van en vaardigheden met het begrip reactiesnelheid en chemisch evenwicht, reactietypes in waterig midden (ZB, Redox en neerslag) , begrip pH en concentratie-eenheden. De student kent de basisbegrippen van de statistiek en data verwerking.
|
|
|
THEORIE en OEF
De cursus omvat een inleidende situering van de analytische chemie, een uiteenzetting van de oorsprong en aard van fouten in een chemische analyse en de statische verwerking en evaluatie van chemische data. Nadien wordt vertrekkend van eenvoudige chemische evenwichten tot meer complexe systemen o.a. rekening houdend met effecten van elektrolieten, complexe evenwichten de basis gelegd naar de analysemethoden. Ten slotte komen de belangrijkste klassieke kwantitatieve analyses (volumetrie en gravimetrie) aan bod, telkens vanuit een specifieke toepassing (ZB, neerslag, complexometrisch) met dieper inzicht in de onderliggende principes, voordelen en nadelen van een techniek en specifieke berekeningen. Toepassingen worden ingeoefend in oefen- en labosessies.
LABO EN OEF: toepassen van
- analytische basisvaardigheden
- buffers
- ZB titratie
- complexometrische titratie
- Gravimetrie
- statische dataverwerking
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Procesevaluatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van het practicum blijven behouden bij de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van het practicum blijven behouden bij de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van het practicum blijven behouden bij de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | De student mag bij het schriftelijk examen gebruik maken van het periodiek systeem en aanvullende numerieke gegevens die bezorgd worden door de docent tijdens het examen. Het gebruik van het grafisch rekentoestel is toegestaan op voorwaarde dat het werkgeheugen én het permanent geheugen leeg zijn voor de start van het examen. |
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Verplichte aanwezigheid tijdens alle labo's. Verslag inleveren voor de afgesproken termijn. |
|
|
|
Gevolg | Bij gewettigde afwezigheid voor een practicum dient de student de docent binnen de 48 uur te contacteren voor een mogelijke vervangopdracht.
Bij gewettigde afwezigheid van maximum 25% van de practica, telt het gemiste practicum niet mee in het bepalen van het eindresultaat. Bij ongewettigde afwezigheid op één practicum of een gewettigde afwezigheid van meer dan 25% van de practica, krijgt de student als eindresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel een code N (dwz. evaluatie niet volledig afgelegd).
Per dag dat een verslag te laat wordt ingeleverd (zonder geldige reden), wordt het bekomen resultaat met 10 % verminderd. |
|
|
|
Extra info | Voor de permanente evaluatie van de practica is het kunnen afronden van de opdracht(en) in het voorziene tijdsbestek onderdeel van de evaluatie. Studenten in bijzondere omstandigheden die als faciliteit een relatieve meertijd kregen toegekend kunnen hierop daarom geen beroep doen voor de bovenstaande deelevaluaties.
De studenten worden zowel beoordeeld op de ingeleverde verslagen als op de inzet en het inzicht om praktische problemen op te lossen. Hij/zij wordt hierbij permanent geëvalueerd waarbij gekeken wordt hoe opdrachten, ontwerpen en berekeningen voorbereid worden. Er wordt verwacht dat de student zelfstandig de labozittingen tot een goed einde kan brengen. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor de permanente evaluatie is er geen tweede examenkans. De behaalde punten van de eerste examenkans blijven behouden.
Overdracht van het cijfer van de permanente evaluatie naar een volgend academiejaar gebeurt automatisch indien de student minimaal 12/20 behaalde. De student kan er voor kiezen om toch de permanente evaluatie te hernemen, maar hij moet dit expliciet melden aan de betrokken docent(en) tijdens de eerste ontmoeting. Studenten die minder dan 12/20 behaalden dienen de permanente evaluatie volledig opnieuw uit te voeren. Het is de verantwoordelijkheid van de student om tijdens de eerste ontmoeting met de docent navraag te doen naar het behaalde punt van het vorig academiejaar. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Fundamentals of Analytical Chemistry,Douglas A. Skoog; Donald M. West; F. James Holler; Stanley R. Crouch,10,Published by Cengage Learning,9780357450390,verschijingsdatum 25 juni 2021, 1072p |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Extra lesmateriaal (ppt, oef, labobeschrijvingen) worden ter beschikking gesteld via toledo. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Quantitative Chemical Analysis,Daniel C. Harris, Charles A. Lucy,10th edition,Macmillan Learning,9781319164300,uitgegeven in 2020, ook gebruikt bij wetenschappen chemie
- Statistiek, validatie en meetonzekerheid voor het laboratorium,J.W.A. Klaessens,Syntax Media,9789077423943
|
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Chemiekaarten Quantitative inorganic analysis, Arthur I. Vogel |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering binnen leerdomein/curriculum:
Chemische analyses geeft de nodige wetenschappelijke en technische kennis en vaardigheden als voorbereiding op vervolg binnen het curriculum NT : chemische analysemethoden, statische dataverwerking en labovaardigheden zijn van belang voor OPOs in het domein van nucleaire of milieutoepassingen (nucleaire en radiochemische meettechnieken, radiochemie, analyse van milieukwaliteit, bachelor en masterproeven)
Relatie met onderzoek en werkveld:
Chemische analysemethoden en analytische labovaardigheden zijn een aanvullling bij de uitgebreiden nucleaire meetmethoden voor de volledige karakterisatie van materialen in een zowel een milieu als nucleair (medisch) vakgebied.
Naast vakspecifieke competenties komen ook andere competenties aan bod die in een latere fase in het werkveld van nut kunnen zijn:
Persoonsgebonden competenties zoals inzet en doorzettingsvermogen. Cognitieve competenties zoals analytisch vermogen, creativiteit, abstractievermogen en probleemoplossend vermogen |
|
|
|
|
|
| voorbereidingsprogramma industriële wetenschappen: nucleaire technologie - milieu | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
voorbereidingsprogramma industriële wetenschappen: nucleaire technologie afst.nucleair en medisch | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
De student kent de bouw en de samenstelling van moleculen, de fysische en chemische eigenschappen van moleculen; heeft kennis van en vaardigheden met het begrip reactiesnelheid en chemisch evenwicht, reactietypes in waterig midden (ZB, Redox en neerslag) , begrip pH en concentratie-eenheden. De student kent de basisbegrippen van de statistiek en data verwerking.
|
|
|
THEORIE en OEF
De cursus omvat een inleidende situering van de analytische chemie, een uiteenzetting van de oorsprong en aard van fouten in een chemische analyse en de statische verwerking en evaluatie van chemische data. Nadien wordt vertrekkend van eenvoudige chemische evenwichten tot meer complexe systemen o.a. rekening houdend met effecten van elektrolieten, complexe evenwichten de basis gelegd naar de analysemethoden. Ten slotte komen de belangrijkste klassieke kwantitatieve analyses (volumetrie en gravimetrie) aan bod, telkens vanuit een specifieke toepassing (ZB, neerslag, complexometrisch) met dieper inzicht in de onderliggende principes, voordelen en nadelen van een techniek en specifieke berekeningen. Toepassingen worden ingeoefend in oefen- en labosessies.
LABO EN OEF: toepassen van
- analytische basisvaardigheden
- buffers
- ZB titratie
- complexometrische titratie
- gravimetrie
- statische dataverwerking
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Procesevaluatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van het practicum blijven behouden bij de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van het practicum blijven behouden bij de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van het practicum blijven behouden bij de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | De student mag bij het schriftelijk examen gebruik maken van het periodiek systeem en aanvullende numerieke gegevens die bezorgd worden door de docent tijdens het examen. Het gebruik van het grafisch rekentoestel is toegestaan op voorwaarde dat het werkgeheugen én het permanent geheugen leeg zijn voor de start van het examen. |
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Verplichte aanwezigheid tijdens alle labo's. Verslag inleveren voor de afgesproken termijn. |
|
|
|
Gevolg | Bij gewettigde afwezigheid voor een practicum dient de student de docent binnen de 48 uur te contacteren voor een mogelijke vervangopdracht.
Bij gewettigde afwezigheid van maximum 25% van de practica, telt het gemiste practicum niet mee in het bepalen van het eindresultaat. Bij ongewettigde afwezigheid op één practicum of een gewettigde afwezigheid van meer dan 25% van de practica, krijgt de student als eindresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel een code N (dwz. evaluatie niet volledig afgelegd).
Per dag dat een verslag te laat wordt ingeleverd (zonder geldige reden), wordt het bekomen resultaat met 10 % verminderd. |
|
|
|
Extra info | Voor de permanente evaluatie van de practica is het kunnen afronden van de opdracht(en) in het voorziene tijdsbestek onderdeel van de evaluatie. Studenten in bijzondere omstandigheden die als faciliteit een relatieve meertijd kregen toegekend kunnen hierop daarom geen beroep doen voor de bovenstaande deelevaluaties.
De studenten worden zowel beoordeeld op de ingeleverde verslagen als op de inzet en het inzicht om praktische problemen op te lossen. Hij/zij wordt hierbij permanent geëvalueerd waarbij gekeken wordt hoe opdrachten, ontwerpen en berekeningen voorbereid worden. Er wordt verwacht dat de student zelfstandig de labozittingen tot een goed einde kan brengen. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor de permanente evaluatie is er geen tweede examenkans. De behaalde punten van de eerste examenkans blijven behouden.
Overdracht van het cijfer van de permanente evaluatie naar een volgend academiejaar gebeurt automatisch indien de student minimaal 12/20 behaalde. De student kan er voor kiezen om toch de permanente evaluatie te hernemen, maar hij moet dit expliciet melden aan de betrokken docent(en) tijdens de eerste ontmoeting. Studenten die minder dan 12/20 behaalden dienen de permanente evaluatie volledig opnieuw uit te voeren. Het is de verantwoordelijkheid van de student om tijdens de eerste ontmoeting met de docent navraag te doen naar het behaalde punt van het vorig academiejaar. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Fundamentals of Analytical Chemistry,Douglas A. Skoog; Donald M. West; F. James Holler; Stanley R. Crouch,10,Published by Cengage Learning,9780357450390,verschijingsdatum 25 juni 2021, 1072p |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Extra lesmateriaal (ppt, oef, labobeschrijvingen) worden ter beschikking gesteld via toledo. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Quantitative Chemical Analysis,Daniel C. Harris, Charles A. Lucy,10th edition,Macmillan Learning,9781319164300,uitgegeven in 2020, ook gebruikt bij wetenschappen chemie
- Statistiek, validatie en meetonzekerheid voor het laboratorium,J.W.A. Klaessens,Syntax Media,9789077423943
|
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Chemiekaarten Quantitative inorganic analysis, Arthur I. Vogel |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering binnen leerdomein/curriculum:
Chemische analyses geeft de nodige wetenschappelijke en technische kennis en vaardigheden als voorbereiding op vervolg binnen het curriculum NT : chemische analysemethoden, statische dataverwerking en labovaardigheden zijn van belang voor OPOs in het domein van nucleaire of milieutoepassingen (nucleaire en radiochemische meettechnieken, radiochemie, analyse van milieukwaliteit, bachelor en masterproeven)
Relatie met onderzoek en werkveld:
Chemische analysemethoden en analytische labovaardigheden zijn een aanvullling bij de uitgebreiden nucleaire meetmethoden voor de volledige karakterisatie van materialen in een zowel een milieu als nucleair (medisch) vakgebied.
Naast vakspecifieke competenties komen ook andere competenties aan bod die in een latere fase in het werkveld van nut kunnen zijn:
Persoonsgebonden competenties zoals inzet en doorzettingsvermogen. Cognitieve competenties zoals analytisch vermogen, creativiteit, abstractievermogen en probleemoplossend vermogen |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|