Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Chemische analyses (4071)
|
4.0 stptn |
|
|
Organische chemie en procestechnologie (4088)
|
4.0 stptn |
|
|
Statistiek + (4084)
|
4.0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Chemie schakel (2830)
|
4.0 stptn |
|
|
Chemische analyses (4071)
|
4.0 stptn |
|
|
Statistiek schakel (2915)
|
3.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelor in de industriële wetenschappen - nucleaire technologie - focus milieu | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijke en technologisch toepassingsgerichte kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang van het specifieke domein. (kennis bezitten) | | - DC
| NT 1.4 De student heeft kennis van gevorderde chemische analysemethoden voor zowel het identificeren als het kwantificeren van chemische stoffen en materiaaleigenschappen. | | | - BC
| De student kan de verschillende instrumentele analysemethoden (elektrochemische, spectrometrische en scheidingstechnieken) algemeen beschrijven of in detail een specifiek onderdeel er van. | | | - BC
| De student kan van elke analysetechniek een toepassing uitleggen. | | | - BC
| De student kan een overzicht geven van de verschillende stappen van methodevalidatie en elke stap in detail uitleggen. | | | - BC
| De student kent de prestatiekenmerken voor de validatie van een analysemethode en kan de bepaling van elke kort toelichten | - EC
| EC2 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen) | | - DC
| NT 2.4 De student heeft inzicht in de gevorderde chemische analysemethoden voor zowel het identificeren als het kwantificeren van chemische stoffen en materiaaleigenschappen. | | | - BC
| De student kent de voor- en nadelen van elke techniek en kan dit illustreren aan de hand van voorbeelden. | | | - BC
| de student heeft inzicht in de verschillende foutenbronnen van een specifieke analysetechniek | - EC
| EC4 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan doelgericht relevante wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken en verzamelen of efficiënt en nauwgezet de benodigde informatie meten en correct refereren. (data verwerven) | | - DC
| 4.1 De student kan doelgericht wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken. | | | - BC
| De student kan als voorbereiding op labo's de relevante info verzamelen en gebruiken | | - DC
| 4.2 De student kan op gestructureerde wijze meetresultaten verzamelen. | | | - BC
| De student kan tijdens de labo's gestructureerd werken en de bekomen meetresultaten evalueren en eventueel bijsturen. | - EC
| EC5 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen analyseren, opsplitsen in deelproblemen, logisch structureren, de randvoorwaarden bepalen en de gegevens op een wetenschappelijke manier interpreteren. (analyseren) | | - DC
| 5.1 De student kan op gestructureerde wijze meetresultaten, resultaten uit simulaties, statistische data en/of technische informatie interpreteren. | | | - BC
| De student kan in het kader van de laboverslagen op een gestructureerde wijze meetresultaten, statistische data interpreteren. | - EC
| EC7 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan de geselecteerde methodes en hulpmiddelen innovatief aanwenden om domeinspecifieke oplossingen en ontwerpen planmatig te implementeren met aandacht voor de praktische en economische randvoorwaarden en bedrijfsgebonden implicaties. (implementeren en operationaliseren) | | - DC
| 7.1 De student kan een experiment opbouwen en/of uitvoeren. | | | - BC
| De student kan in het kader van labo's een experiment correct uitvoeren zowel qua keuze van materialen en methoden als qua nauwkeurigheid | | - DC
| NT 7.4 De student kan nucleaire en chemische analysemethoden nauwkeurig implementeren. | | | - BC
| De student kan in het kader van labo's een experiment correct uitvoeren zowel qua keuze van materialen en methoden als qua nauwkeurigheid en het bekomen resultaat correct weergeven (beduidende cijfers, foutenweergave en eenheden) | - EC
| EC8 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan (onvolledige) resultaten interpreteren, kan omgaan met onzekerheden en beperkingen en kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | - DC
| 8.1 De student kan (berekende, gemeten of gesimuleerde) resultaten toetsen aan de literatuur en de werkelijkheid. | | | - BC
| de student kan in het kader van labo's de gemeten resultaten toetsen aan de literatuur en de werkelijkheid | | - DC
| 8.3 De student kan door kritische reflectie eigen denken en handelen bijsturen. | | | - BC
| De student kan tijdens labo's veilig en correct werken en handelingen bijsturen tijdens het verloop van het experiment. | - EC
| EC9 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan met vakgenoten mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren over domeingebonden aspecten in een relevante taal en met gebruik van de toepasselijke terminologie. (communiceren) | | - DC
| 9.1 De student kan correct, gestructureerd en gepast schriftelijk communiceren in relevante talen voor zijn vakgebied. | | | - BC
| De student kan Engelstalige literatuur verwerken en kan in het Nederlands correct, gestructureerd schriftelijk en mondeling communiceren | | | - BC
| De student kan in correcte vaktermen en chemische terminologie voor en tijdens de uitvoering van de laboproeven mondeling de verschillende handelingen toelichten |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Chemische analysetechnieken als wetenschappelijke discipline behoort in het kader van de algemene, wetenschappelijke en technische vorming tot de opleiding van elke ingenieur in de (nucleaire) milieutechnologie. Deze analysetechnieken/methoden worden toegepast in een specifieke context van milieuproblematieken zowel in het vervolgstudietraject (master) als in het latere beroepsleven als ingenieur milieutechnologie.
THEORIE :
Chemische analysetechnieken behandelt verdiepend zowel kwalitatieve als kwantitatieve aspecten van instrumentele analytische chemie (Elektrochemische, spectrochemische analysemethoden) gevolgd door een overzicht van scheidingsmethoden. Zowel theoretische grondslagen van analysetechnieken komen aan bod als praktische uitvoering, onderdelen van apparatuur en inherente foutenbronnen met eventuele remediëring. Een introductie van methodevalidatie wordt gegeven.
LABO : toepassen van
- analytische labovaardigheden
- elektrochemische analysemethoden
- spectrochemische analysemethoden
- instrumentele scheidingsmethoden
- vergelijking tussen chemische en nucleaire analysemethoden
- statistische dataverwerking
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
|
|
Procesevaluatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van het practicum blijven behouden bij de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van het practicum blijven behouden bij de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van het practicum blijven behouden bij de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Verplichte aanwezigheid tijdens alle labo's. Verslag inleveren voor afgesproken termijn. |
|
|
|
Gevolg | Bij gewettigde afwezigheid voor een practicum dient de student de docent binnen de 48 uur te contacteren voor een mogelijke vervangopdracht.
Bij gewettigde afwezigheid van maximum 25% van de practica, telt het gemiste practicum niet mee in het bepalen van het eindresultaat. Bij ongewettigde afwezigheid op één practicum of een gewettigde afwezigheid van meer dan 25% van de practica, krijgt de student als eindresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel een code N (dwz. evaluatie niet volledig afgelegd).
Per dag dat een verslag te laat wordt ingeleverd (zonder geldige reden), wordt het bekomen resultaat met 10 % verminderd. |
|
|
|
Extra info | Voor de permanente evaluatie van de practica is het kunnen afronden van de opdracht(en) in het voorziene tijdsbestek onderdeel van de evaluatie. Studenten in bijzondere omstandigheden die als faciliteit een relatieve meertijd kregen toegekend kunnen hierop daarom geen beroep doen voor de bovenstaande deelevaluaties.
De studenten worden zowel beoordeeld op de ingeleverde verslagen als op de inzet en het inzicht om praktische problemen op te lossen. Hij/zij wordt hierbij permanent geëvalueerd waarbij gekeken wordt hoe opdrachten, ontwerpen en berekeningen voorbereid worden. Er wordt verwacht dat de student zelfstandig de labozittingen tot een goed einde kan brengen. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor de permanente evaluatie is er geen tweede examenkans. De behaalde punten van de eerste examenkans blijven behouden.
Overdracht van het cijfer van de permanente evaluatie naar een volgend academiejaar gebeurt automatisch indien de student minimaal 12/20 behaalde. De student kan er voor kiezen om toch de permanente evaluatie te hernemen, maar hij moet dit expliciet melden aan de betrokken docent(en) tijdens de eerste ontmoeting. Studenten die minder dan 12/20 behaalden dienen de permanente evaluatie volledig opnieuw uit te voeren. Het is de verantwoordelijkheid van de student om tijdens de eerste ontmoeting met de docent navraag te doen naar het behaalde punt van het vorig academiejaar. |
|
|
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Fundamentals of Analytical Chemistry,Douglas A. Skoog; Donald M. West; F. James Holler; Stanley R. Crouch,10th edition,Published by Cengage Learning,9780357450390,uitgegeven vanaf 25 juni 2021, 1072p |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
labotekst chemische analysetechnieken |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Extra studiematerialen (ppt, oef, pdf, labohandleiding) mbt de cursus worden via Toledo aangeboden. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Introduction to Spectroscopy,Donald L. Pavia; Gary M. Lampman; George S. Kriz; James A. Vyvyan,5th edition,Cengage,9781285460123 |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering binnen leerdomein/curriculum: Milieu.
Relatie met onderzoek: chemische analysetechnieken legt de basis voor Bachelor- (3aba) en Masterproef binnen de specialisatie Milieu. Onderzoeksgerelateerde onderwerpen zullen aan bod komen. Aangetoond vanuit de eigen expertise van het milieu-en energetisch speerpunt van de onderzoeksgroep NuTeC Relatie met werkveld: verworven competenties in chemische analyses worden toegepast in het latere beroepsleven voor de kwalitatieve en kwantitatieve analyse van milieuparameters. |
|
|
|
|
|
| schakel IW Nucleaire technologie-Milieu: pba elektronica-ICT 2 - deel 2 | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
schakel IW Nucleaire technologie-Milieu: pba medische beeldvorming - deel 2 | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Chemische analysetechnieken als wetenschappelijke discipline behoort in het kader van de algemene, wetenschappelijke en technische vorming tot de opleiding van elke ingenieur in de (nucleaire) milieutechnologie. Deze analysetechnieken/methoden worden toegepast in een specifieke context van milieuproblematieken zowel in het vervolgstudietraject (master) als in het latere beroepsleven als ingenieur milieutechnologie.
THEORIE :
Chemische analysetechieken behandelt verdiepend zowel kwalitatieve als kwantitatieve aspecten van instrumentele analytische chemie (Elektrochemische, spectrochemische analysemethoden) gevolgd door een overzicht van scheidingsmethoden. Zowel theoretische grondslagen van analysetechnieken komen aan bod als praktische uitvoering, onderdelen van apparatuur en inherente foutenbronnen met eventuele remediëring. Een introductie van methodevalidatie wordt gegeven.
LABO : toepassen van
- analytische labovaardigheden
- elektrochemische analysemethoden
- spectrochemische analysemethoden
- instrumentele scheidingsmethoden
- vergelijking tussen chemische en nucleaire analysemethoden
- statistische dataverwerking
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
|
|
Procesevaluatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van het practicum blijven behouden bij de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van het practicum blijven behouden bij de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van het practicum blijven behouden bij de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Verplichte aanwezigheid tijdens alle labo's. Verslag inleveren voor afgesproken termijn. |
|
|
|
Gevolg | Bij gewettigde afwezigheid voor een practicum dient de student de docent binnen de 48 uur te contacteren voor een mogelijke vervangopdracht.
Bij gewettigde afwezigheid van maximum 25% van de practica, telt het gemiste practicum niet mee in het bepalen van het eindresultaat. Bij ongewettigde afwezigheid op één practicum of een gewettigde afwezigheid van meer dan 25% van de practica, krijgt de student als eindresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel een code N (dwz. evaluatie niet volledig afgelegd).
Per dag dat een verslag te laat wordt ingeleverd (zonder geldige reden), wordt het bekomen resultaat met 10 % verminderd. |
|
|
|
Extra info | Voor de permanente evaluatie van de practica is het kunnen afronden van de opdracht(en) in het voorziene tijdsbestek onderdeel van de evaluatie. Studenten in bijzondere omstandigheden die als faciliteit een relatieve meertijd kregen toegekend kunnen hierop daarom geen beroep doen voor de bovenstaande deelevaluaties.
De studenten worden zowel beoordeeld op de ingeleverde verslagen als op de inzet en het inzicht om praktische problemen op te lossen. Hij/zij wordt hierbij permanent geëvalueerd waarbij gekeken wordt hoe opdrachten, ontwerpen en berekeningen voorbereid worden. Er wordt verwacht dat de student zelfstandig de labozittingen tot een goed einde kan brengen. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor de permanente evaluatie is er geen tweede examenkans. De behaalde punten van de eerste examenkans blijven behouden.
Overdracht van het cijfer van de permanente evaluatie naar een volgend academiejaar gebeurt automatisch indien de student minimaal 12/20 behaalde. De student kan er voor kiezen om toch de permanente evaluatie te hernemen, maar hij moet dit expliciet melden aan de betrokken docent(en) tijdens de eerste ontmoeting. Studenten die minder dan 12/20 behaalden dienen de permanente evaluatie volledig opnieuw uit te voeren. Het is de verantwoordelijkheid van de student om tijdens de eerste ontmoeting met de docent navraag te doen naar het behaalde punt van het vorig academiejaar. |
|
|
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Fundamentals of Analytical Chemistry,Douglas A. Skoog; Donald M. West; F. James Holler; Stanley R. Crouch,10th edition,Published by Cengage Learning,9780357450390,uitgegeven vanaf 25 juni 2021, 1072p |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
labotekst chemische analysetechnieken |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Extra studiematerialen (ppt, oef, pdf, labohandleiding) mbt de cursus worden via Toledo aangeboden. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Introduction to Spectroscopy,Donald L. Pavia; Gary M. Lampman; George S. Kriz; James A. Vyvyan,5th edition,Cengage,9781285460123 |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering binnen leerdomein/curriculum: Milieu.
Relatie met onderzoek: chemische analysetechnieken legt de basis voor Bachelor- (3aba) en Masterproef binnen de specialisatie Milieu. Onderzoeksgerelateerde onderwerpen zullen aan bod komen. Aangetoond vanuit de eigen expertise van het milieu-en energetisch speerpunt van de onderzoeksgroep NuTeC Relatie met werkveld: verworven competenties in chemische analyses worden toegepast in het latere beroepsleven voor de kwalitatieve en kwantitatieve analyse van milieuparameters. |
|
|
|
|
|
| voorbereidingsprogramma industriële wetenschappen: nucleaire technologie - milieu | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Chemische analysetechnieken als wetenschappelijke discipline behoort in het kader van de algemene, wetenschappelijke en technische vorming tot de opleiding van elke ingenieur in de (nucleaire) milieutechnologie. Deze analysetechnieken/methoden worden toegepast in een specifieke context van milieuproblematieken zowel in het vervolgstudietraject (master) als in het latere beroepsleven als ingenieur milieutechnologie.
THEORIE :
Chemische analysetechnieken behandelt verdiepend zowel kwalitatieve als kwantitatieve aspecten van instrumentele analytische chemie (Elektrochemische, spectrochemische analysemethoden) gevolgd door een overzicht van scheidingsmethoden. Zowel theoretische grondslagen van analysetechnieken komen aan bod als praktische uitvoering, onderdelen van apparatuur en inherente foutenbronnen met eventuele remediëring. Een introductie van methodevalidatie wordt gegeven.
LABO : toepassen van
- analytische labovaardigheden
- elektrochemische analysemethoden
- spectrochemische analysemethoden
- instrumentele scheidingsmethoden
- vergelijking tussen chemische en nucleaire analysemethoden
- statistische dataverwerking
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
|
|
Procesevaluatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van het practicum blijven behouden bij de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van het practicum blijven behouden bij de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van het practicum blijven behouden bij de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Verplichte aanwezigheid tijdens alle labo's. Verslag inleveren voor afgesproken termijn. |
|
|
|
Gevolg | Bij gewettigde afwezigheid voor een practicum dient de student de docent binnen de 48 uur te contacteren voor een mogelijke vervangopdracht.
Bij gewettigde afwezigheid van maximum 25% van de practica, telt het gemiste practicum niet mee in het bepalen van het eindresultaat. Bij ongewettigde afwezigheid op één practicum of een gewettigde afwezigheid van meer dan 25% van de practica, krijgt de student als eindresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel een code N (dwz. evaluatie niet volledig afgelegd).
Per dag dat een verslag te laat wordt ingeleverd (zonder geldige reden), wordt het bekomen resultaat met 10 % verminderd. |
|
|
|
Extra info | Voor de permanente evaluatie van de practica is het kunnen afronden van de opdracht(en) in het voorziene tijdsbestek onderdeel van de evaluatie. Studenten in bijzondere omstandigheden die als faciliteit een relatieve meertijd kregen toegekend kunnen hierop daarom geen beroep doen voor de bovenstaande deelevaluaties.
De studenten worden zowel beoordeeld op de ingeleverde verslagen als op de inzet en het inzicht om praktische problemen op te lossen. Hij/zij wordt hierbij permanent geëvalueerd waarbij gekeken wordt hoe opdrachten, ontwerpen en berekeningen voorbereid worden. Er wordt verwacht dat de student zelfstandig de labozittingen tot een goed einde kan brengen. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor de permanente evaluatie is er geen tweede examenkans. De behaalde punten van de eerste examenkans blijven behouden.
Overdracht van het cijfer van de permanente evaluatie naar een volgend academiejaar gebeurt automatisch indien de student minimaal 12/20 behaalde. De student kan er voor kiezen om toch de permanente evaluatie te hernemen, maar hij moet dit expliciet melden aan de betrokken docent(en) tijdens de eerste ontmoeting. Studenten die minder dan 12/20 behaalden dienen de permanente evaluatie volledig opnieuw uit te voeren. Het is de verantwoordelijkheid van de student om tijdens de eerste ontmoeting met de docent navraag te doen naar het behaalde punt van het vorig academiejaar. |
|
|
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Fundamentals of Analytical Chemistry,Douglas A. Skoog; Donald M. West; F. James Holler; Stanley R. Crouch,10th edition,Published by Cengage Learning,9780357450390,uitgegeven vanaf 25 juni 2021, 1072p |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
labotekst chemische analysetechnieken |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Extra studiematerialen (ppt, oef, pdf, labohandleiding) mbt de cursus worden via Toledo aangeboden. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Introduction to Spectroscopy,Donald L. Pavia; Gary M. Lampman; George S. Kriz; James A. Vyvyan,5th edition,Cengage,9781285460123 |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering binnen leerdomein/curriculum: Milieu.
Relatie met onderzoek: chemische analysetechnieken legt de basis voor Bachelor- (3aba) en Masterproef binnen de specialisatie Milieu. Onderzoeksgerelateerde onderwerpen zullen aan bod komen. Aangetoond vanuit de eigen expertise van het milieu-en energetisch speerpunt van de onderzoeksgroep NuTeC Relatie met werkveld: verworven competenties in chemische analyses worden toegepast in het latere beroepsleven voor de kwalitatieve en kwantitatieve analyse van milieuparameters. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|