Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Elektronische systemen (3831)
|
6.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelor in de industriële wetenschappen - elektronica-ICT | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
2de bachelor in de industriële wetenschappen - informatica | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
3de bachelor in de industriële wetenschappen - nucleaire technologie - focus nucleair en medisch | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijke en technologisch toepassingsgerichte kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang van het specifieke domein. (kennis bezitten) | | - DC
| EA 1.4 De student kent de werking en functie van de (geavanceerde) functionele bouwblokken voor digitale schakelingen. | | | - BC
| kan de begrippen parallellisatie, loop unrolling en pipelining uitleggen. | | - DC
| EA 1.5 De student kent de basisprincipes van hardware beschrijvingstalen. | | | - BC
| kan zijn ontwerp beschrijven in VHDL. | - EC
| EC2 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen) | | - DC
| EA 2.5 De student heeft inzicht in de basisprincipes van hardware ontwerp. | | | - BC
| kan het verschil tussen hardware programmeren en software programmeren uitleggen. | | | - BC
| kan het verschil tussen een implementatie op een FPGA en een implementatie in een microprocessor uitleggen (aan de hand van een voorbeeld). | | - DC
| EA 2.4 De student heeft inzicht in de functionaliteit van (geavanceerde) digitale componenten, signalen en systemen. | | | - BC
| kan de eigenschappen en de werking van de verschillende programmeerbare logische componenten uitleggen. | | | - BC
| kan de eigenschappen en de werking van de verschillende soorten ROM-geheugens uitleggen. | | | - BC
| kan de eigenschappen en de werking van de verschillende soorten RAM-geheugens uitleggen. | - EC
| EC5 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen analyseren, opsplitsen in deelproblemen, logisch structureren, de randvoorwaarden bepalen en de gegevens op een wetenschappelijke manier interpreteren. (analyseren) | | - DC
| 5.4 De student kan problemen opsplitsen in deelproblemen. | | | - BC
| kan een gegeven probleem opsplitsen in deelproblemen. | | - DC
| EA 5.3 De student kan digitale signalen en systemen beschrijven, analyseren en modelleren. | | | - BC
| kan gegeven VHDL-code analyseren en schematisch voorstellen a.d.h.v. flip-flops, multiplexers en logische poorten. | | | - BC
| kan de maximale klokfrequentie en de oppervlakte van een gegeven VHDL-ontwerp analyseren m.b.v. FPGA design tools. | - EC
| EC6 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan adequate oplossingsmethodes selecteren om niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen op te lossen en kan methodologisch te werk gaan in ontwerp en hierin gefundeerde keuzes maken. (oplossen en ontwerpen) | | - DC
| EA 6.5 De student kan een geavanceerd digitaal systeem ontwerpen. | | | - BC
| kan digitale elektronische schakelingen ontwerpen met een gegeven functionaliteit. | - EC
| EC7 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan de geselecteerde methodes en hulpmiddelen innovatief aanwenden om domeinspecifieke oplossingen en ontwerpen planmatig te implementeren met aandacht voor de praktische en economische randvoorwaarden en bedrijfsgebonden implicaties. (implementeren en operationaliseren) | | - DC
| EA 7.4 De student kan een geavanceerd digitaal systeem bouwen en implementeren. | | | - BC
| kan zijn ontwerp implementeren en operationaliseren in een FPGA. | | | - BC
| kan een digitale elektronische schakeling met gegeven specificaties ontwerpen, implementeren en uittesten. | | | - BC
| kan een testbench ontwerpen in VHDL. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kent en begrijpt de werking van de digitale basiscomponenten en kan een eenvoudige digitale schakeling ontwerpen met deze basiscomponenten.
|
|
|
Algemene omschrijving:
Dit opleidingsonderdeel maken we de brug van de digitale basiscomponenten en eenvoudige schakelingen die aan bod kwamen in Elektronische Systemen naar meer complexe digitale systemen. Voor het ontwerp van meer complexe digitale systemen, maken we gebruik van de hardware beschrijvingstaal VHDL. Daarnaast komen ook geavanceerde digitale componenten zoals geheugens en programmeerbare logica aan bod.
Inhoud hoorcollege en geïntegreerde oefeningen:
- Inleiding
- Programmeerbare logica
- Geheugens
- Ontwerpprincipes voor synchrone logica
- Simulatie + evaluatie
Inhoud online zelfstudiemodules:
- VHDL
- Finite State Machines
Inhoud practicum:
- Praktische kennismaking met VHDL voor programmeerbare logica
- Ontwerp van een simpele microprocessor in VHDL
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Verplichte aanwezigheid in het labo. |
|
|
|
Gevolg | De labopunten worden evenredig met de afwezigheden van de student tijdens het labo gereduceerd. Bijvoorbeeld, als een student maar op 70% van de labozittingen aanwezig is, krijgt hij/zij 70% van het toegekende labopunt. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Er is geen tweede examenkans voor de praktijkevaluatie. Het labopunt wordt behouden in tweede zittijd. Het schriftelijk examen kan wel hernomen worden. Een labopunt van minimum 12/20 kan behouden worden voor het volgend academiejaar. |
|
|
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Relatie onderzoek: Een aantal topics die behandeld worden in dit opleidingsonderdeel, worden ook toegepast in het lopend onderzoek aan de universiteit. Er wordt in de les verwezen naar de relatie van de topics met het lopend onderzoek.
Relatie werkveld: Dit opleidingsonderdeel vormt, samen met Elektronische Systemen, de basis voor elke elektronica-ingenieur en is daarom belangrijk voor een breede waaier aan jobs.
Relatie curriculum: Dit opleidingsonderdeel maakt deel uit van het leerdomein Digitaal Systeemontwerp. Dit opleidingsonderdeel bouwt verder op Elektronische Systemen. Het opleidingsonderdeel vormt de basis voor Computer Architectures, HW/SW Co-design, SoC Design, Chipontwerp en Chip Design and Verification. |
|
|
|
|
|
| schakel IW Elektronica-ICT - deel 1 | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
schakel IW informatica - deel 2 | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
De student kent en begrijpt de werking van de digitale basiscomponenten en kan een eenvoudige digitale schakeling ontwerpen met deze basiscomponenten.
|
|
|
Algemene omschrijving:
Dit opleidingsonderdeel maken we de brug van de digitale basiscomponenten en eenvoudige schakelingen die aan bod kwamen in Elektronische Systemen naar meer complexe digitale systemen. Voor het ontwerp van meer complexe digitale systemen, maken we gebruik van de hardware beschrijvingstaal VHDL. Daarnaast komen ook geavanceerde digitale componenten zoals geheugens en programmeerbare logica aan bod.
Inhoud hoorcollege en geïntegreerde oefeningen:
- Inleiding
- Programmeerbare logica
- Geheugens
- Ontwerpprincipes voor synchrone logica
- Simulatie + evaluatie
Inhoud online zelfstudiemodules:
- VHDL
- Finite State Machines
Inhoud practicum:
- Praktische kennismaking met VHDL voor programmeerbare logica
- Ontwerp van een simpele microprocessor in VHDL
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Verplichte aanwezigheid in het labo. |
|
|
|
Gevolg | De labopunten worden evenredig met de afwezigheden van de student tijdens het labo gereduceerd. Bijvoorbeeld, als een student maar op 70% van de labozittingen aanwezig is, krijgt hij/zij 70% van het toegekende labopunt. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Er is geen tweede examenkans voor de praktijkevaluatie. Het labopunt wordt behouden in tweede zittijd. Het schriftelijk examen kan wel hernomen worden. Een labopunt van minimum 12/20 kan behouden worden voor het volgend academiejaar. |
|
|
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Relatie onderzoek: Een aantal topics die behandeld worden in dit opleidingsonderdeel, worden ook toegepast in het lopend onderzoek aan de universiteit. Er wordt in de les verwezen naar de relatie van de topics met het lopend onderzoek.
Relatie werkveld: Dit opleidingsonderdeel vormt, samen met Elektronische Systemen, de basis voor elke elektronica-ingenieur en is daarom belangrijk voor een breede waaier aan jobs.
Relatie curriculum: Dit opleidingsonderdeel maakt deel uit van het leerdomein Digitaal Systeemontwerp. Dit opleidingsonderdeel bouwt verder op Elektronische Systemen. Het opleidingsonderdeel vormt de basis voor Computer Architectures, HW/SW Co-design, SoC Design, Chipontwerp en Chip Design and Verification. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|