Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Calculus 1 (3376)
|
4.0 stptn |
|
|
Calculus 2 (3323)
|
4.0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Calculus 1 (4543)
|
4.0 stptn |
|
|
Calculus 2 (3323)
|
4.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de fysica | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 7: De bachelor Fysica kan de in de fysica gebruikte wiskundige methodes toepassen en beschikt over een goede rekenvaardigheid, met inbegrip van computationele technieken en programmeervaardigheden. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student beheerst vlot de rekentechnieken aangeleerd in Calculus 1 zoals de verschillende integratietechnieken en Calculus 2 zoals integratie in meer dimensies, krommen in Euclidische ruimten en partiële differentiatie. De student kan de begrippen uit Calculus 2 zoals richtingsafgeleide en gradiënt berekenen en interpreteren.
|
|
|
1. De student beheerst het werken met vectorwaardige functies en kan deze gebruiken om een gepaste coördinatentransformatie toe te passen. Hij kan hiermee op een wiskundige manier banen en oppervlakken beschrijven in twee en drie dimensies.
2. De student beheerst het werken met cartesische, cylindrische en sferische coördinaten in een reële 3-dimensionale ruimte.
3.De student kent de notie van dubbele en drievoudige (eigenlijke en oneigenlijke) integraal en kan deze berekenen in
verschillende coördinatenstelsels. Hij begrijpt de onderlinge samenhang alsook de betekenis van de methoden en kan deze
hanteren in toepassingen.
4.De student kent de notie van scalair veld en van vectorveld, alsook van conservatief veld. Hij weet wat een lijnintegraal
en een oppervlakintegraal is. Hij kan deze noties berekenen en gebruiken in toepassingen zoals o.a. de berekening van
oppervlakte en flux. Hij weet wat het belang hierbij is van begrippen zoals enkelvoudige samenhang, oriëntatie, rand.
5.De student kent de noties van gradiënt- en van rotationeel vectorveld , alsook van divergentie en kan deze berekenen
zowel in cartesische, cylindrische als sferische coördinaten. Hij kent en begrijpt de stelling van Green in het vlak, de
divergentiestelling in 3-ruimte en de stelling van Stokes. Hij begrijpt het verband tussen deze stellingen en kent
toepassingen ervan.
6.De student kent, zowel in het Nederlands als in het Engels, de benaming van de relevante noties betreffende de
hierboven beschreven materie.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 90 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De huiswerktaken kunnen niet hernomen in de tweede examenkans. Als het cijfer voor de huiswerktaken minder is dan 10 dan telt het cijfer van het schriftelijk examen voor 100% |
|
|
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Calculus: A Complete Course,Robert A. Adams, Christopher Essex,8/9th Edition,Pearson |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Een leidraad en slides worden online ter beschikking gesteld |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|