Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Borst, buik en bekken (3903)
|
11.0 stptn |
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Celcommunicatie en biochemie (3905)
|
11.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de geneeskunde | Verplicht | 297 | 11,0 | 297 | 11,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en inzicht in de werking van de cel, de weefsels, de organen en het menselijk lichaam, in normale en pathologische omstandigheden, in interactie met de omgeving en rekening houdend met de beschikbare evidentie. | | - DC
| DC1.1 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en inzicht in de werking van de cellen en weefsels in normale en pathologische omstandigheden. | | - DC
| DC1.2 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en inzicht in de werking van de organen en het menselijk lichaam in normale en pathologische omstandigheden. | | - DC
| DC1.3 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en inzicht in de invloed van omgevingsfactoren op de werking van het menselijk lichaam.
| | - DC
| DC1.4 De bachelor in de geneeskunde past de kennis uit de klinische en biomedische wetenschappen toe om veelvoorkomende medische problemen te identificeren, diagnosticeren en behandelen. | | - DC
| DC1.5 De bachelor in de geneeskunde is vertrouwd met de principes van evidence based medicine en kan de passende richtlijnen opzoeken, kritisch beoordelen en gebruiken. | - EC
| EC2 De bachelor in de geneeskunde is in staat om, onder begeleiding, een anamnese af te nemen, een lichamelijk onderzoek uit te voeren, enkele relevante hypothesen te verwoorden en een inschatting van de ernst en urgentie van de situatie te geven. | | - DC
| DC2.1 De bachelor in de geneeskunde neemt een patiënt-georiënteerde klinische anamnese af en voert lichamelijk onderzoek uit voor de meest voorkomende ziektebeelden. | | - DC
| DC2.2 De bachelor in de geneeskunde kan een diagnostisch landschap uittekenen dat in lijn is met het voorkomen en het gedrag van de patiënt. | - EC
| EC3 De bachelor in de geneeskunde integreert de rollen medisch expert, communicator, teamspeler, manager, gezondheidsbevorderaar, wetenschapper en professional. | - EC
| EC6 De bachelor in de geneeskunde kan functioneren in een bestaand team en erkent de meerwaarde van het werken in interdisciplinaire en interprofessionele context. | | - DC
| DC6.1 De bachelor in de geneeskunde werkt effectief samen met medestudenten, artsen en andere zorgverleners. | | - DC
| DC6.2 De bachelor in de geneeskunde toont een constructieve omgang met conflictsituaties. | - EC
| EC7 De bachelor in de geneeskunde kan het eigen werk effectief en efficiënt organiseren. | | - DC
| DC7.1 De bachelor in de geneeskunde maakt een realistische planning en respecteert deadlines. | | - DC
| DC7.2 De bachelor in de geneeskunde vertoont in groeiende mate zelfstandig probleemoplossend gedrag. | - EC
| EC10 De bachelor in de geneeskunde kan gericht relevante wetenschappelijke informatie opzoeken, kritisch analyseren en omzetten naar de praktijk. | | - DC
| DC10.1 De bachelor in de geneeskunde onderkent het belang van de (ethische) principes en de rol van wetenschappelijk onderzoek in de gezondheidszorg. | | - DC
| DC10.2 De bachelor in de geneeskunde kan wetenschappelijke informatie kritisch analyseren. | | - DC
| DC10.3 De bachelor in de geneeskunde kan gepaste kennisbronnen opzoeken en selecteren om vragen te beantwoorden. | | - DC
| DC10.4 De bachelor in de geneeskunde kent en respecteert de prinicpes van wetenschappelijke integriteit. | - EC
| EC11 De bachelor in de geneeskunde heeft een attitude van levenslang leren met een persoonlijke leerstrategie. | | - DC
| DC11.1 De bachelor in de geneeskunde ontwikkelt en onderhoudt een persoonlijk ontwikkelingsplan gericht op levenslang leren. | | - DC
| DC11.2 De bachelor in de geneeskunde gebruikt examenresultaten en feedback van docenten, begeleiders, coaches en medestudenten om zijn/haar eigen ontwikkeling kritisch te beschowen en te bevorderen. | - EC
| EC12 De bachelor in de geneeskunde kan het eigen functioneren kritisch evalueren. | | - DC
| DC12.1 De bachelor in de geneeskunde reflecteert over persoonlijke en professionele doelen en kan deze in de bredere context van de geneeskunde en patiëntgerichte gezondheidszorg situeren. | | - DC
| DC12.4 De bachelor in de geneeskunde handelt binnen de grenzen van zijn eigen competentie. | - EC
| EC13 De bachelor in de geneeskunde is in staat ethische problemen te herkennen, analyseren en een gepaste aanpak voor deze problemen in de praktijk te brengen. | | - DC
| DC13.1 De bachelor in de geneeskunde herkent medisch-ethische problemen in theorie en praktijk. | | - DC
| DC13.3 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en respecteert de ethische en juridische standaarden die binnen het domein van de gezondheidszorg en het wetenschappelijk onderzoek gelden. | | - DC
| DC13.4 De bachelor in de geneeskunde gaat respectvol om met culturele diversiteit. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Zie doelstellingen/inhoud van de OPO's:
- Borst, buik en bekken
- Celcommunicatie en biochemie
|
|
|
- De student(e) heeft inzicht in de regionale bouw en functie van de nek, de bovenste lidmaat, de rug en de onderste lidmaat.
- De student(e) kent etiologie, diagnose, differentieel diagnose en behandeling van de meest voorkomende aandoeningen van de nek, de bovenste lidmaat, de rug, en de onderste lidmaat.
- De student(e) kan de wervelkolom en (de grote gewrichten van) de ledematen locomotorisch onderzoeken (en de meest voorkomende afwijkingen herkennen).
- De student(e) kent voor de in dit kwartiel behandelde pathologie de indicaties voor de verschillende beeldvormingstechnieken en kan de gegeneerde beelden interpreteren.
- De student(e) is zich bewust van de ethische en maatschappelijke implicaties van zijn/haar handelen als arts.
- De student(e) kent de principes van gewrichtsinfiltraties en kan deze uitvoeren op fantomen.
- De student(e) kan klinische casussen oplossen.
- De student(e) kent de algemene principes van opvang en behandeling bij traumata.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkgroep ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 11,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 18 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel de onderdelen (kennis- en/of kwartieltoets) hernemen waarvoor hij/zij niet geslaagd is of de compensatieregels niet van toepassing zijn. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 82 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel de onderdelen (kennis- en/of kwartieltoets) hernemen waarvoor hij/zij niet geslaagd is of de compensatieregels niet van toepassing zijn. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Actieve deelname aan de werkzittingen klinisch onderzoek en anatomie in vivo en de integratiecasussen is verplicht.
De evaluatie van het kwartiel bestaat uit verschillende onderdelen. Voor alle onderdelen (de gewogen kennistoetsen en de kwartieltoets) dient de student minstens 8/20 te behalen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student gewettigd afwezig is op een verplichte activiteit neemt de student contact op met de coördinerend verantwoordelijke om een ad hoc regeling uit te werken. Een student die ongewettigd afwezig is, maakt een alternatieve opdracht en dient deze uiterlijk in op de dag van het examen. Indien de opdracht als voldoende wordt beoordeeld door de coördinator, krijgt de student het behaalde eindcijfer van het opleidingsonderdeel. Indien de opdracht als onvoldoende wordt beoordeeld door de coördinator, krijgt de student ‘F’ (fail) als eindcijfer en neemt hij/zij contact op met de coördinator voor de opdracht in de tweede zitperiode.
Een student die op een onderdeel van de evaluatie een lager cijfer dan 8/20 behaalt, krijgt als eindresultaat voor het opleidingsonderdeel in zijn studentendossier ‘F’ (fail). Dit eindcijfer is niet tolereerbaar. Een student die voor alle onderdelen van de evaluatie minstens een 8/20 scoort, wordt een gewogen gemiddelde van de punten gemaakt als eindresultaat voor het opleidingsonderdeel. Dit eindcijfer is tolereerbaar. Indien een student niet geslaagd is op het opleidingsonderdeel in de eerste zitperiode, neemt de student contact op met de coördinator van het opleidingsonderdeel om na te gaan welke onderdelen hij/zij moet hernemen. |
|
|
|
Extra info | De schriftelijke toets tijdens het blok bestaat uit één kennistoets (2sp) die de domeinspecifieke kennis bevraagt. Een tweede kennistoets (2sp) wordt afgenomen in de examenperiode. Aan de kennistoetsen wordt één gewogen deelcijfer toegekend (4sp). De kwartieltoets (7sp) wordt afgenomen in de examenperiode.
De kennistoetsen worden afgenomen in Docimo/Ans met zekerheidsgraden. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
- Fysische geneeskunde en revalidatie: musculoskeletale revalidatie,Lysens R & Peers K,1ste,Acco,9789463441124
- Leerboek Orthopedie,Verhaar en van Mourik (red),4e editie,Bohn Stafleu Van Loghum,9789036822756
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
- Before we are born: Essentials of embryology and birth defects,K. Moore, T.V.N. Persaud, M. Torchia,Elsevier
- Grant's Atlas of Anatomy,A. Agur & A. Dalley,Wolters Kluwer
- Katzung & Trevor's pharmacology: Examination & board review,A.J. Trevor, B.G. Katzung, M. Kruidering-Hall,McGraw-Hill Education
- Gray's anatomy for students,Drake R.L., Vogl A.W., Mitchell A.W.M.,Elsevier
- Geïllustreerd anatomisch zakwoordenboek,H. Feneis & W. Dauber,Bohn Stafleu Van Loghum
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Studiemateriaal via Blackboard |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Studenten dienen tijdens de vaardigheidstrainingen zowel de rol van arts als patiënt op te nemen. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|