Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Celcommunicatie en biochemie (3905)
|
11.0 stptn |
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Borst, buik en bekken (3903)
|
11.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P4 SBU | P4 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de geneeskunde | Verplicht | 297 | 11,0 | 297 | 11,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en inzicht in de werking van de cel, de weefsels, de organen en het menselijk lichaam, in normale en pathologische omstandigheden, in interactie met de omgeving en rekening houdend met de beschikbare evidentie. | | - DC
| DC1.1 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en inzicht in de werking van de cellen en weefsels in normale en pathologische omstandigheden. | | - DC
| DC1.2 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en inzicht in de werking van de organen en het menselijk lichaam in normale en pathologische omstandigheden. | - EC
| EC7 De bachelor in de geneeskunde kan het eigen werk effectief en efficiënt organiseren. | | - DC
| DC7.1 De bachelor in de geneeskunde maakt een realistische planning en respecteert deadlines. | - EC
| EC9 De bachelor in de geneeskunde heeft inzicht in de principes en processen van ziektepreventie, gezondheidspromotie en gedragsverandering en past deze toe in zijn/haar omgeving. | | - DC
| DC9.2 De bachelor in de geneeskunde is vertrouwd met specifieke thema's in de gezondheidsbevordering, waaronder problemen uit de volksgezondheid, leefstijlgerelateerde gezondheidsrisico's en gezonheidszorg voor kwetsbare groepen. | - EC
| EC10 De bachelor in de geneeskunde kan gericht relevante wetenschappelijke informatie opzoeken, kritisch analyseren en omzetten naar de praktijk. | | - DC
| DC10.2 De bachelor in de geneeskunde kan wetenschappelijke informatie kritisch analyseren. | | - DC
| DC10.3 De bachelor in de geneeskunde kan gepaste kennisbronnen opzoeken en selecteren om vragen te beantwoorden. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Zie doelstellingen/inhoud van de OPO's:
- Borst, buik en bekken
- Celcommunicatie en biochemie
|
|
|
1. De student(e) heeft inzicht in het koolhydraten-, vet- en stikstofmetabolisme en de energiesystemen i.e. de metabole paden, hun (hormonale) regeling, wisselwerking en compartimentering. 2. De student(e) heeft inzicht in de systemische metabole adaptaties in functie van de voedingstoestand ter bewaring van de glucose-, lipiden- en ammoniumhomeostase en het belang van endocriene hormonen in dit gebeuren. 3. De student(e) heeft inzicht in de metabole adaptaties in functie van de geleverde inspanning ter bewaring van de energiehomeostase in de cel. 4. De student(e) doet praktijkervaring op met inspanningstesten. 5. De student(e) kan op basis van de normale stofwisselingsprocessen geselecteerde voorbeelden uit de pathologische biochemie beredeneren. 6. De student(e) heeft inzicht in de metabole adaptaties bij een toestand van gestoorde glucosehomeostase (diabetes mellitus type I en type II), gestoorde lipidenhomeostase (obesitas) en vermoeidheid. 7. De student(e) kent (het belang van) gezonde voeding. 8. De student(e) kan het gebruik van hyperselectieve diëten in de metabole geneeskunde beredeneren. 9. De student(e) heeft inzicht in de normale bouw en functie van de endocriene klieren. 10. De student(e) heeft inzicht in de structuur, de functie en de regulatie van de hormonen. 11. De student(e) kan een aantal klinische casussen over endocriene pathologie beredeneren samen met hun gebruikelijke behandelingswijze. 12. De student(e) kan een aantal klinische dynamische testen beredeneren op basis van de kennis van de endocriene feedback regulatiesystemen. 13. De student(e) begrijpt de gebruikelijke methoden voor hormonale bepaling met hun mogelijkheden en begrenzingen. 14. De student(e) leert theoretische kennis te integreren en te toetsen aan klinische situaties 15. De student(e) kan zelfstandig een probleemgestuurde zoekopdracht uitvoeren. 16. De student(e) begrijpt het werkingsmechanisme van verschillende klassen van geneesmiddelen in het bijzonder deze die inwerken op de hypofyse, hypothalamus en schildklier en bij uitbreiding, de klasse van de (synthetische) glucocortiocoïden. 17. De student(e) kan de al dan niet gewenste effecten van deze klassen van geneesmiddelen interpreteren en herkennen. 18. De student(e) kent de contra-indicaties die relevant zijn voor de geneesmiddelenkeuze in een klinische context. 19. De student(e) kan een gemotiveerd farmacotherapeutisch voorstel formuleren voor de behandeling van een selectie van endocriene (hypothyroïdie, acromegalie en diabetes mellitus type I) en metabole ziektebeelden (diabetes mellitus type II en hyperlipidemie). 20. De student(e) begrijpt het proces van ontwikkeling, evaluatie, registratie en terugbetaling van geneesmiddelen toegepast op PCSK-9 inhibitoren.
|
|
|
|
|
|
|
COO ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Kliniekcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 11,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijk examen | 100 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel de onderdelen hernemen waarvoor hij/zij niet geslaagd is of de compensatieregels niet van toepassing zijn. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Actieve deelname aan alle practica en de integratiecasussen is verplicht.
De evaluatie van het kwartiel bestaat uit verschillende onderdelen. Voor alle onderdelen (de gewogen kennistoetsen en de kwartieltoets) dient de student minstens 8/20 te behalen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student gewettigd afwezig is op een verplichte activiteit neemt de student contact op met de coördinerend verantwoordelijke om een ad hoc regeling uit te werken. Een student die ongewettigd afwezig is, maakt een alternatieve opdracht en dient deze in volgens de richtlijnen van de coördinator. Indien de opdracht als voldoende wordt beoordeeld, krijgt de student het behaalde eindcijfer van het opleidingsonderdeel. Indien de opdracht als onvoldoende wordt beoordeeld door de coördinator, krijgt de student ‘F’ (fail) als eindcijfer en neemt hij/zij contact op met de coördinator voor de opdracht in de tweede zitperiode.
Een student die op een onderdeel van de evaluatie een lager cijfer dan 8/20 behaalt, krijgt als eindresultaat voor het opleidingsonderdeel in zijn studentendossier ‘F’ (fail). Dit eindcijfer is niet tolereerbaar. Een student die voor alle onderdelen van de evaluatie minstens een 8/20 scoort, wordt een gewogen gemiddelde van de punten gemaakt als eindresultaat voor het opleidingsonderdeel. Dit eindcijfer is tolereerbaar.
Indien een student niet geslaagd is op het opleidingsonderdeel in de eerste zitperiode, neemt de student contact op met de coördinator van het opleidingsonderdeel om na te gaan welke onderdelen hij/zij moet hernemen. |
|
|
|
Extra info | De kennistoets (4sp), die de domeinspecifieke kennis bevraagt, wordt afgenomen op de dag van de kwartieltoets (7sp) in de examenperiode.
De kennistoets wordt afgenomen in Docimo/Ans met zekerheidsgraden. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Lippincott Illustrated Reviews: Biochemistry,D.R. Ferrier,8e editie,Wolters Kluwer,9781975155117 |
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
- Medical Physiology,Rhoades and Bell,Wolters Kluwer
- Katzung & Trevor's pharmacology: Examination board review,A.J. Trevor, B.G. Katzung, M. Kruidering-Hall,Mc Graw Hill
- Human Histology,A. Stevens, J. Lowe,Elsevier
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|