Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
Advies
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma in een voorgaande periode: neurologische en inwendige systemen.
|
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Verplicht | 324 | 12,0 | 324 | 12,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan - voor courante problemen en op basisniveau - in functie van preventief of curatief handelen evidenced based en op ethisch verantwoorde wijze een kinesitherapeutische diagnose stellen, uitgaande van de hulpvraag van de gesimuleerde patiënt/cliënt, de doelgerichte anamnese en het klinisch kinesitherapeutisch onderzoek en deze professioneel communiceren naar de patiënt/cliënt. | | - DC
| De student heeft kennis en inzicht in de neurale bewegingssturing in normale en pathologische condities. | | | - BC
| De student beschrijft de anatomie, fysiologie en pathologie van de mechanismen gerelateerd aan de bewegingssturing in normale en pathologische condities en beantwoordt hierover inzichtelijke vragen. | | | - BC
| De student beschrijft de kinesiologie en pathokinesiologie op functie- en activiteitenniveau en beantwoordt hierover inzichtelijke vragen. | | - DC
| De student heeft inzicht in de aangeboden psychopathologische beelden, zowel op vlak van diagnostiek als binnen de maatschappelijke context. | | - DC
| De student kent de pathologie, symptomen, functioneringsproblemen en het natuurlijk en afwijkend beloop van neurologische aandoeningen. | | - DC
| De student kent de rode vlaggen voor doorverwijzing naar een specialist. | | - DC
| De student voert de anamnese en het klinisch neurologisch onderzoek uit. Deze deelcompetentie omvat het onderzoek op functie- en activiteitenniveau. | | | - BC
| De student kan het onderzoek correct uitvoeren, beoordelen en de bevindingen juist interpreteren. | | | - BC
| De student stelt een gepast onderzoeksplan juist op. | | - DC
| De student hanteert professioneel en correct taalgebruik aangepast aan het niveau van de patiënt. | | | - BC
| De student communiceert op een correcte wijze met de cliënt/patiënt tijdens de anamnese en het klinisch neurologisch onderzoek. | - EC
| EC 3 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan, in functie van een efficiënt verloop van het kinesitherapeutisch handelen en met respect voor de identiteit/privacy van de cliënt, het resultaat van elke fase van het kinesitherapeutisch handelen, schriftelijk en mondeling communiceren, met inbegrip van het dossier. | | - DC
| De student kan de communicatievaardigheden die relevant zijn voor de kinesitherapeut in de kinesitherapeut-patiënt relatie toepassen. | | | - BC
| De student kan actief luisteren in de klinische praktijk. | | | - BC
| De student hanteert professioneel en correct taalgebruik aangepast aan het niveau van de patiënt. | | | - BC
| De student bezit de attitudes die relevant zijn voor de kinesitherapeut-patiënt relatie in de klinische praktijk, i.e. empathie, respect, positieve gezindheid, echtheid en transparantie. | | - DC
| De student kan een anamnese gesprek voeren | | | - BC
| De student kan zich voldoende voorbereiden op het anamnesegesprek. | | | - BC
| De student opent het anamnesegesprek op gepaste wijze. | | | - BC
| De student bevraagt op adequate wijze de hulpvraag van de patiënt. | | | - BC
| De student bevraagt op adequate wijze de voorgeschiedenis van de patiënt. | | | - BC
| De student bevraagt op adequate wijze het huidige functioneren van de patiënt. | | | - BC
| De student hanteert professioneel en correct taalgebruik aangepast aan het niveau van de patiënt. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan de structuren van het centrale en perifere zenuwstelsel benoemen en verklaren. De student herkent en verklaart de functionele betekenis van deze structuren en samenwerkingsverbanden.
|
De student kan een basis neurologisch onderzoek uitvoeren.
|
|
|
Het opleidingsonderdeel (OPO) Functioneren bij neurologische aandoeningen is gekenmerkt door een periode van acht lesweken. Het OPO is gesitueerd binnen de leerlijn neurologische revalidatie. De inhouden bouwen verder op de opleidingsonderdelen “Neurologische en Inwendige Systemen” en “Biopsychosociaal model: jong tot oud” en bereiden voor op het OPO Neurologische revalidatie (3de bachelor). De vakgebieden neurowetenschappen, kinesiologie, neuropathologie en functioneren vormen de pijlers voor de inhouden.
Uit het brede vakgebied van de kinesiologie worden de deeldomeinen motorische controle, neurofysiologie, functionele neuroanatomie en functionele bewegingsleer aan elkaar gekoppeld. Zo worden voor bewegingshandelingen zoals het stappen en manuele vaardigheden zowel de functionele aspecten (bewegingsanalyse) as de onderliggende neurale mechanismen en processen bestudeerd. Integratie van kennis en inzicht uit beide deelgebieden van de kinesiologie vormen de basis voor de klinische en wetenschappelijk onderbouwde praktijk.
De pathologie en pathofysiologie van het neurologische systeem verschaffen kennis en inzicht in de functioneringsproblemen en hun onderliggende mechanismen. Voor de kinesitherapeut is de kennis van stoornissen beperkingen ten gevolge van centrale en perifere neurologische aandoeningen voorwaardelijk om te komen tot het opmaken van een functionele status van een patiënt.
Deze leerstof zal aangeboden worden in drie overkoepelende delen. In het eerste deel ligt de nadruk op de neurologische (dys)functies die het resultaat zijn van neurale processen tussen verscheidene anatomische structuren. In het tweede deel wordt stilgestaan bij de neuro(psycho)pathologie van prevalentie tot pathologie-specifieke evaluatietechnieken. In het laatste deel wordt aandacht besteed aan de kinesitherapeutische evaluatietechnieken op activiteiten- en functieniveau.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 12,00
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De compensatieregel houdt in dat als een student minder dan de helft scoort op 1 van beide onderdelen, de student dit tekort in het andere onderdeel moet compenseren met een dubbel aantal positieve punten tegenover de behaalde negatieve punten (vb een 9/20 op ‘schriftelijk examen’ wordt gecompenseerd door een 12/20 op ‘praktijkexamen’). Of een student al dan niet heeft voldaan aan de compensatieregel, wordt berekend op basis van de niet afgeronde-deelcijfers. |
|
|
|
Gevolg | Als de student voldoet aan de compensatieregel, wordt zijn eindcijfer het gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde deelcijfers. Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een voldoende, wordt zijn eindcijfer een negen. Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een onvoldoende, dan wordt er van dit niet-afgerond gewogen gemiddelde 2 punten (op 20) afgetrokken.
Dit resultaat wordt vervolgens conform de afrondingsregels van het OER afgerond en vormt het eindresultaat van het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
- Lifespan Neurorehabilitation, A patient-centered approach from examination to interventions and outcomes,Denis Fell, Karen Y Lunnen, Reva Rauk,Eerste editie,F.A. Davis,9780803646094
- Physical Rehabilitation,Susan B. O'Sullivan, Thomas J. Schmitz, George Fulk,7th edition,F.A. Davis,9780803661622
- Psychiatrie. Een inleiding.,Jeffrey S. Nevid, Spencer A. Rathus en Beverly Greene,10e editie,Pearson,9789043038126
- Motor Control, Translating Research into Clinical Practice,Anne Shumway-Cook, Marjorie H. Woollacott,6th edition,Wolters Kluwer,9781975209575
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
leerpaden in digitale leeromgeving |
|
Blokwijzer: Functioneren bij neurologische aandoeningen, P. Feys, E. Verbecque, 1ste editie, Acco, 9789463797306 |
|
|
|
|
|
| voorbereidingsprogramma revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Verplicht | 324 | 12,0 | 324 | 12,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Het opleidingsonderdeel (OPO) Functioneren bij neurologische aandoeningen is gekenmerkt door een periode van acht lesweken. Het OPO is gesitueerd binnen de leerlijn neurologische revalidatie. De inhouden bouwen verder op de opleidingsonderdelen “Neurologische en Inwendige Systemen” en “Biopsychosociaal model: jong tot oud” en bereiden voor op het OPO Neurologische revalidatie (3de bachelor). De vakgebieden neurowetenschappen, kinesiologie, neuropathologie en functioneren vormen de pijlers voor de inhouden.
Uit het brede vakgebied van de kinesiologie worden de deeldomeinen motorische controle, neurofysiologie, functionele neuroanatomie en functionele bewegingsleer aan elkaar gekoppeld. Zo worden voor bewegingshandelingen zoals het stappen en manuele vaardigheden zowel de functionele aspecten (bewegingsanalyse) as de onderliggende neurale mechanismen en processen bestudeerd. Integratie van kennis en inzicht uit beide deelgebieden van de kinesiologie vormen de basis voor de klinische en wetenschappelijk onderbouwde praktijk.
De pathologie en pathofysiologie van het neurologische systeem verschaffen kennis en inzicht in de functioneringsproblemen en hun onderliggende mechanismen. Voor de kinesitherapeut is de kennis van stoornissen beperkingen ten gevolge van centrale en perifere neurologische aandoeningen voorwaardelijk om te komen tot het opmaken van een functionele status van een patiënt.
Deze leerstof zal aangeboden worden in drie overkoepelende delen. In het eerste deel ligt de nadruk op de neurologische (dys)functies die het resultaat zijn van neurale processen tussen verscheidene anatomische structuren. In het tweede deel wordt stilgestaan bij de neuro(psycho)pathologie van prevalentie tot pathologie-specifieke evaluatietechnieken. In het laatste deel wordt aandacht besteed aan de kinesitherapeutische evaluatietechnieken op activiteiten- en functieniveau.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 12,00
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De compensatieregel houdt in dat als een student minder dan de helft scoort op 1 van beide onderdelen, de student dit tekort in het andere onderdeel moet compenseren met een dubbel aantal positieve punten tegenover de behaalde negatieve punten (vb een 9/20 op ‘schriftelijk examen’ wordt gecompenseerd door een 12/20 op ‘praktijkexamen’). Of een student al dan niet heeft voldaan aan de compensatieregel, wordt berekend op basis van de niet afgeronde-deelcijfers. |
|
|
|
Gevolg | Als de student voldoet aan de compensatieregel, wordt zijn eindcijfer het gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde deelcijfers. Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een voldoende, wordt zijn eindcijfer een negen. Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een onvoldoende, dan wordt er van dit niet-afgerond gewogen gemiddelde 2 punten (op 20) afgetrokken.
Dit resultaat wordt vervolgens conform de afrondingsregels van het OER afgerond en vormt het eindresultaat van het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
- Lifespan Neurorehabilitation, A patient-centered approach from examination to interventions and outcomes,Denis Fell, Karen Y Lunnen, Reva Rauk,Eerste editie,F.A. Davis,9780803646094
- Physical Rehabilitation,Susan B. O'Sullivan, Thomas J. Schmitz, George Fulk,7th edition,F.A. Davis,9780803661622
- Psychiatrie. Een inleiding.,Jeffrey S. Nevid, Spencer A. Rathus en Beverly Greene,10e editie,Pearson,9789043038126
- Motor Control, Translating Research into Clinical Practice,Anne Shumway-Cook, Marjorie H. Woollacott,6th edition,Wolters Kluwer,9781975209575
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
leerpaden in digitale leeromgeving |
|
Blokwijzer: Functioneren bij neurologische aandoeningen, P. Feys, E. Verbecque, 1ste editie, Acco, 9789463797306 |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|