Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
Advies
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma in een voorgaande periode: neurologische en inwendige systemen (3932).
|
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Verplicht | 324 | 12,0 | 324 | 12,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan - voor courante problemen en op basisniveau - in functie van preventief of curatief handelen evidenced based en op ethisch verantwoorde wijze een kinesitherapeutische diagnose stellen, uitgaande van de hulpvraag van de gesimuleerde patiënt/cliënt, de doelgerichte anamnese en het klinisch kinesitherapeutisch onderzoek en deze professioneel communiceren naar de patiënt/cliënt. | | - DC
| De student kent de pathofysiologie, diagnostiek en medische behandeling van obesitas, type 1 en 2 diabetes, hartziekten, perifere vaatziekten, lymfepathologie, chronisch nierfalen, COPD, astma, interstitieel longlijden, kanker, en kritieke ziekten. | | | - BC
| De student kan inzichtelijke vragen omtrent pathofysiologie, diagnostiek en medische behandeling van obesitas, type 1 en 2 diabetes, hartziekten, perifere vaatziekten, lymfepathologie, chronisch nierfalen, COPD, astma, interstitieel longlijden, kanker, en kritieke ziekten beantwoorden. | | - DC
| De student verwerft inzicht in de diverse verschijningsvormen, de mogelijke oorzakelijke factoren van eetstoornissen. | | | - BC
| De student kan inzichtelijke vragen omtrent diverse verschijningsvormen en de mogelijke oorzakelijke factoren van eetstoornissen beantwoorden. | | - DC
| De student heeft inzicht in de aangeboden psychopathologische beelden, zowel op vlak van diagnostiek als binnen de maatschappelijke context. | | | - BC
| De student kan inzichtelijke vragen omtrent aangeboden psychopathologische beelden, zowel op vlak van diagnostiek als binnen de maatschappelijke context, beantwoorden. | | - DC
| De kan student kan in de anamnese, op basis van symptomen, en tijdens klinisch onderzoek gele en rode vlaggen herkennen. | | | - BC
| De student kent de gele en rode vlaggen tijdens anamnese en klinisch onderzoek. | - EC
| EC 2 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan - voor courante problemen en op basisniveau - op basis van een kinesitherapeutische diagnose evidence based en op ethisch verantwoorde wijze een preventie- en behandelingsplan opstellen voor een gesimuleerde patiënt/cliënt, dit bespreken met de patiënt/cliënt, de preventieve/curatieve behandeling uitvoeren en de resultaten van deze behandeling evalueren en rapporteren. | | - DC
| De student kan de fysiologische effecten die optreden tijdens het uitvoeren van fysieke activiteiten en ten gevolge van een afname en een toename van fysieke activiteiten benoemen en beschrijven. | | | - BC
| De student kan inzichtelijke vragen omtrent de fysiologische effecten die optreden tijdens het uitvoeren van fysieke activiteiten en ten gevolge van een afname en een toename van fysieke activiteiten beantwoorden. | | - DC
| De student kan de fysieke activiteit in gezonde personen registreren en correct interpreteren. | | | - BC
| De student kan inzichtelijke vragen omtrent de registratie en interpretatie van de fysieke activiteit in gezonde personen beantwoorden, en kan deze zelfstandig toepassen. | | - DC
| De student kent principes van fysieke training en kan een trainingsprogramma opstellen voor gezonde personen. | | | - BC
| De student kan inzichtelijke vragen omtrent principes van fysieke training en trainingsprogramma's beantwoorden, alsook deze toepassen op gezonde personen. | | - DC
| De student kan de voedingsgewoonten, eetpatronen en lichaamssamenstelling registreren en correct interpreteren. | | | - BC
| De student kan inzichtelijke vragen omtrent de registratie van voedingsgewoonten, eetpatronen en lichaamssamenstelling beantwoorden en deze toepassen in gezonde personen. | | - DC
| De student heeft inzicht in de basisprincipes van ECG in een gezonde en zieke persoon, en kan deze correct interpreteren. | | | - BC
| De student kan inzichtelijke vragen omtrent het ECG in een gezond en ziek persoon beantwoorden en deze correct interpreteren. | | - DC
| De student heeft inzicht in de basisprincipes van longfunctietesten en inspanningstesten in een gezonde persoon, en kan deze correct interpreteren. | | | - BC
| De student kan inzichtelijke vragen omtrent longfunctietesten en inspanningstesten in een gezonde persoon correct beantwoorden. | | | - BC
| De student kan inzichtelijke vragen omtrent een longfunctietest in een ziek persoon correct beantwoorden. | | - DC
| De student kent de effecten van bewegingsinterventie in gezonde personen. | | | - BC
| De student kan inzichtelijke vragen omtrent de effecten van bewegingsinterventie in gezonde personen correct beantwoorden. | | | - BC
| De student kan een bewegingsinterventie toepassen in een gezonde persoon. | - EC
| EC 7 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie heeft inzichten in de algemene gezondheidsproblemen en mogelijke preventie in een diversiteitscontext. | | - DC
| De student heeft inzicht in de principes van bewegingscoaching en kan deze toepassen. | | | - BC
| De student kent de gezondheids- en fitheidsnormen voor fysieke activiteit voor verschillende doelgroepen. | | - DC
| De student kan een gezondheidsprofiel opstellen en interpreteren. | | | - BC
| De student noteert op een gestructureerde wijze de resultaten en interpretaties (a.d.h.v. opgegeven referentiewaarden) van een aantal gezondheidsgerelateerde tests. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan de belangrijkste fysiologische processen van de verschillende lichaamsfuncties samenvatten: de circulatie, de ademhaling, de hormoonwerking, de spijsvertering, de excretie en het afweersysteem.
|
De student kan de onderlinge communicatie tussen lichamelijk stelsels toelichten en implementeren in kader van casuïstiek.
|
|
|
In dit OPO worden de basisprincipes omtrent fysieke activiteit, inspanning en trainingsinterventie voor gezonde personen aangereikt, inclusief evaluatiemethoden ter bepaling van lichaamssamenstelling, spierkracht, fysieke fitheid en hartfunctie (ECG). Daarnaast wordt in dit OPO de pathofysiologie, symptomatologie (gele en rode vlaggen) en medische behandeling beschouwd van obesitas, diabetes, hartziekten, perifere vaatziekten, lymfeziekten, longziekten, chronische nierziekten, kanker, en kritieke ziekten, inclusief de pyschosociale repercussies van deze ziekten, alsook courante gebruikte evaluatiemethoden.
|
|
|
|
|
|
|
Afstandsonderwijs ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 12,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Voor het toepassen van de compensatieregel hanteert met twee onderdelen: - onderdeel 1: schriftelijk examen en schriftelijke evaluatie tijdens de onderwijsperiode (samen 55%) - onderdeel 2: mondeling examen (45%)
De compensatieregel houdt in dat als een student minder dan de helft scoort op 1 van beide onderdelen, de student dit tekort in het andere onderdeel moet compenseren met een dubbel aantal positieve punten tegenover de behaalde negatieve punten (vb een 9/20 op ‘schriftelijk examen’ wordt gecompenseerd door een 12/20 op ‘praktijkexamen’). Of een student al dan niet heeft voldaan aan de compensatieregel, wordt berekend op basis van de niet afgeronde-deelcijfers. |
|
|
|
Gevolg | Als de student voldoet aan de compensatieregel, wordt zijn eindcijfer het gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde deelcijfers. Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een voldoende, wordt zijn eindcijfer een negen. Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een onvoldoende, dan wordt er van dit niet-afgerond gewogen gemiddelde 2 punten (op 20) afgetrokken. Dit resultaat wordt vervolgens conform de afrondingsregels van het OER afgerond en vormt het eindresultaat van het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
- Exercise Physiology: for health, fitness, and performance,Sharon A Plowman & Denise L Smith,6th,Wolters Kluwers,9781975215408
- The only ECG book you'll ever need,Malcolm S Thaler,10,Wolters Kluwers,9781975185831
- ACSM's health-related physical fitness assessment manual,ACSM,6,Wolters Kluwers,9781975164454
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
De inhouden en leerpaden van het blok 'Functioneren bij inwendige aandoeningen' worden in een digitale leeromgeving ter beschikking gesteld. |
|
Blokwijzer: Functioneren bij inwendige aandoeningen, D. Hansen, K. Verboven, editie 2023, Acco, 978-94-6467-169-8. |
|
|
|
|
|
| voorbereidingsprogramma revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Verplicht | 324 | 12,0 | 324 | 12,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
De student kan de belangrijkste fysiologische processen van de verschillende lichaamsfuncties samenvatten: de circulatie, de ademhaling, de hormoonwerking, de spijsvertering, de excretie en het afweersysteem.
|
De student kan de onderlinge communicatie tussen lichamelijk stelsels toelichten en implementeren in kader van casuïstiek.
|
|
|
In dit OPO worden de basisprincipes omtrent fysieke activiteit, inspanning en trainingsinterventie voor gezonde personen aangereikt, inclusief evaluatiemethoden ter bepaling van lichaamssamenstelling, spierkracht, fysieke fitheid en hartfunctie (ECG). Daarnaast wordt in dit OPO de pathofysiologie, symptomatologie (gele en rode vlaggen) en medische behandeling beschouwd van obesitas, diabetes, hartziekten, perifere vaatziekten, lymfeziekten, longziekten, chronische nierziekten, kanker, en kritieke ziekten, inclusief de pyschosociale repercussies van deze ziekten, alsook courante gebruikte evaluatiemethoden.
|
|
|
|
|
|
|
Afstandsonderwijs ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 12,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Voor het toepassen van de compensatieregel hanteert met twee onderdelen: - onderdeel 1: schriftelijk examen en schriftelijke evaluatie tijdens de onderwijsperiode (samen 55%) - onderdeel 2: mondeling examen (45%)
De compensatieregel houdt in dat als een student minder dan de helft scoort op 1 van beide onderdelen, de student dit tekort in het andere onderdeel moet compenseren met een dubbel aantal positieve punten tegenover de behaalde negatieve punten (vb een 9/20 op ‘schriftelijk examen’ wordt gecompenseerd door een 12/20 op ‘praktijkexamen’). Of een student al dan niet heeft voldaan aan de compensatieregel, wordt berekend op basis van de niet afgeronde-deelcijfers. |
|
|
|
Gevolg | Als de student voldoet aan de compensatieregel, wordt zijn eindcijfer het gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde deelcijfers. Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een voldoende, wordt zijn eindcijfer een negen. Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een onvoldoende, dan wordt er van dit niet-afgerond gewogen gemiddelde 2 punten (op 20) afgetrokken. Dit resultaat wordt vervolgens conform de afrondingsregels van het OER afgerond en vormt het eindresultaat van het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
- Exercise Physiology: for health, fitness, and performance,Sharon A Plowman & Denise L Smith,6th,Wolters Kluwers,9781975215408
- The only ECG book you'll ever need,Malcolm S Thaler,10,Wolters Kluwers,9781975185831
- ACSM's health-related physical fitness assessment manual,ACSM,6,Wolters Kluwers,9781975164454
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
De inhouden en leerpaden van het blok 'Functioneren bij inwendige aandoeningen' worden in een digitale leeromgeving ter beschikking gesteld. |
|
Blokwijzer: Functioneren bij inwendige aandoeningen, D. Hansen, K. Verboven, editie 2023, Acco, 978-94-6467-169-8. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|