Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
Advies
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma in een voorgaande periode: gezondheidspromotie en communicatie deel 1 (3935).
|
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Verplicht | 135 | 5,0 | 67 | 68 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 3 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan, in functie van een efficiënt verloop van het kinesitherapeutisch handelen en met respect voor de identiteit/privacy van de cliënt, het resultaat van elke fase van het kinesitherapeutisch handelen, schriftelijk en mondeling communiceren, met inbegrip van het dossier. | | - DC
| De student bezit kennis over de communicatievaardigheden die relevant zijn voor de kinesitherapeut in de kinesitherapeut-patiënt relatie. | | | - BC
| De student kan kennis betreffende actief luisteren reproduceren. | | | - BC
| De student kan de attitudes die relevant zijn voor de kinesitherapeut-patiënt relatie benoemen, i.e. empathie, respect, positieve gezindheid, echtheid en transparantie. | | - DC
| De student kan de communicatievaardigheden die relevant zijn voor de kinesitherapeut in de kinesitherapeut-patiënt relatie toepassen. | | | - BC
| De student kan actief luisteren in de klinische praktijk. | | | - BC
| De student hanteert professioneel en correct taalgebruik aangepast aan het niveau van de patiënt. | | | - BC
| De student kan verbale en non-verbale communicatie op elkaar afstemmen. | | | - BC
| De student bezit de attitudes die relevant zijn voor de kinesitherapeut-patiënt relatie in de klinische praktijk, i.e. empathie, respect, positieve gezindheid, echtheid en transparantie. | | - DC
| De student kan een anamnese gesprek voeren | | | - BC
| De student kan zich voldoende voorbereiden op het anamnesegesprek. | | | - BC
| De student opent het anamnesegesprek op gepaste wijze. | | | - BC
| De student bevraagt op adequate wijze de hulpvraag van de patiënt. | | | - BC
| De student bevraagt op adequate wijze de voorgeschiedenis van de patiënt. | | | - BC
| De student bevraagt op adequate wijze het huidige functioneren van de patiënt. | | | - BC
| De student hanteert professioneel en correct taalgebruik aangepast aan het niveau van de patiënt. | | - DC
| De student beheerst de didactische principes die horen bij het geven van instructies aan individuen en groepen in de kinesitherapeutische context | | | - BC
| De student ken de didactische principes die horen bij het geven van instructies aan individuen. | | | - BC
| De student kent de didactische principes die horen bij het geven van instructies aan groepen. | | | - BC
| De student kan deze didactische principes toepassen in de klinische praktijk bij collega-studenten. | | | - BC
| De student kan deze didactische principes toepassen in de klinische praktijk bij verschillende doelgroepen. | | - DC
| De student kan correcte feedback geven over de communicatievaardigheden en het kinesitherapeutisch handelen van collega-studenten | | | - BC
| De student kan zijn feedback op een constructieve manier formuleren. | | | - BC
| De student kan het concrete gedrag en het effect ervan benoemen. | | - DC
| De student kan reflecteren over zijn eigen leerproces aangaande zijn communicatievaardigheden. | | | - BC
| De student kan reflecteren over zijn eigen functioneren in de kinesitherapeutische context aan de hand van de cirkel van Korthagen. | | | - BC
| De student past een juiste structuur toe bij het schrijven van een reflectieverslag rekening houdend met het doel ervan. | | | - BC
| De student toont inzicht in zijn eigen werkpunten en kan concreet formuleren op welke manier hij hier aan kan werken. | | - DC
| De student kan op een adequate en professionele wijze schriftelijk rapporteren. | | | - BC
| De student schrijft grammaticaal juist en met een correcte spelling. | | | - BC
| De student hanteert een zakelijk en professioneel taalgebruik, afgestemd op de doelgroep. | | | - BC
| De student kan een bondige en gestructureerde tekst schrijven. | - EC
| EC 4 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan onder begeleiding functioneren in teamverband binnen een multidisciplinaire context. | | - DC
| De student neemt op een democratische manier een actieve rol op binnen het team. | | | - BC
| De student kan samen met het team afspraken maken en deze nakomen in een groep (met input) van medestudenten/professionals. | | | - BC
| De student komt voorbereid naar teambijeenkomsten in een groep van medestudenten/professionals. | | | - BC
| De student draagt bij aan een aangenaam werkklimaat in een groep (met input) van medestudenten/professionals. | | | - BC
| De student houdt rekening met de opvattingen en meningen van de andere teamleden in een groep (met input) van medestudenten/professionals. | | | - BC
| De student stelt zich voldoende flexibel op in een groep (met input) van medestudenten/professionals. | | | - BC
| De student stelt zich open en eerlijk op t.o.v. de andere teamleden. | | | - BC
| De student kan actief luisteren, interpreteren, samenvatten en antwoorden. | | - DC
| De student kan in samenwerking met anderen een gemeenschappelijke opdracht uitvoeren. | | | - BC
| De student neemt zijn verantwoordelijkheid in het behalen van de gezamenlijke doelstellingen geformuleerd binnen het team (met input) van medestudenten/professionals. | | | - BC
| De student helpt de andere teamleden in functie van de gezamenlijke opdracht in een team (met input) van medestudenten/professionals. | | | - BC
| De student komt taakgerelateerde afspraken binnen het team van medestudenten/professionals tijdig na. | | | - BC
| De student deelt zijn kennis met de andere groepsleden en geeft accuraat relevante informatie door in een team (met input) van medestudenten/professionals rekening houdend met de perspectieven van de verschillende teamleden. | | - DC
| De student kan reflecteren over zijn eigen functioneren en het functioneren van de groepsleden binnen het team. | | | - BC
| De student detecteert en formuleert sterke en zwakke punten wat betreft de eigen bijdrage in het groepswerk in een team met (input van) medestudenten/professionals. | | | - BC
| De student kan correcte feedback geven over de samenwerkingsvaardigheden van teamleden in een team (met input) van medestudenten/professionals. | | | - BC
| De student kan suggesties geven over mogelijke verbeteringen m.b.t. samenwerkingsvaardigheden binnen het team in een team (met input) van medestudenten/professionals. | - EC
| EC 5 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan zijn/haar werk doelmatig en tijdsefficiënt organiseren en hierop reflecteren. | | - DC
| De student kan eigen werkzaamheden doelgericht organiseren. | | | - BC
| De student levert opdrachten in volgens vooraf vastgelegde richtlijnen. | | - DC
| De student kan de eigen werkzaamheden tijdsefficiënt organiseren. | | | - BC
| De student levert opdrachten tijdig in. | | | - BC
| De student is tijdig aanwezig op gemaakte afspraken. | | - DC
| De student kan reflecteren over zijn eigen functioneren. | | | - BC
| De student detecteert sterke en zwakke punten binnen het organiseren van eigen werk en schrijft dit neer in een reflectieverslag. | | | - BC
| De student formuleert werkpunten in kader van optimaliseren van de organisatie van eigen functioneren. | - EC
| EC 7 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie heeft inzichten in de algemene gezondheidsproblemen en mogelijke preventie in een diversiteitscontext. | | - DC
| De student heeft inzicht in de principes van bewegingscoaching en kan deze toepassen. | | | - BC
| De student kan verschillende doelgroepen motiveren om te bewegen (bv. medestudenten, patiënten). |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student hanteert basiscommunicatie (professioneel (non)verbale communicatie op het niveau van het individu).
|
De student past basis didactische principes (vb. instructie, opstelling, feedback) correct toe op individueel en groepsniveau.
|
De student organiseert eigen werkzaamheden tijdsefficiënt en doelgericht.
|
|
|
Binnen dit OPO leert de student een kinesitherapeutische anamnese af te nemen. Dit wordt eerst geoefend met medestudenten en nadien met simulatiepatiënten. De student leert ook hoe bepaalde didactische principes dienen te worden toegepast bij het geven van instructies aan specifieke doelgroepen met betrekking tot aan de doelgroep aangepaste bewegingsactiviteiten. Tevens leert de student reflecteren over zijn communicatieve en didactische vaardigheden.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
|
|
Demonstraties ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Portfolio ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Andere: | Micro-teaching en rolstoelvaardigheden |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1. De student dient elke afwezigheid tijdens de organisatie en werkvormen te wettigen.
2. De evaluatie bestaat uit drie onderdelen, nl. schriftelijke evaluatie tijdens de onderwijsperiode (40%), mondelinge evaluatie tijdens de onderwijsperiode (30%) en en een andere evaluatievorm tijdens de onderwijsperiode namelijk micro-teaching en rolstoelvaardigheden(30%). Voor alle onderdelen van de evaluatie dient minstens een 8/20 behaald te worden om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | 1. Een student die meer dan één keer ongewettigd afwezig is, mag niet deelnemen aan de mondelinge evaluatie en/of de andere evaluatievorm (micro-teaching) tijdens de onderwijsperiode.
2. Een student die op één (of meerdere) onderdelen van de evaluatie een lager cijfer dan 8/20 behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier “F fail”. Dit eindcijfer is niet-tolereerbaar. Een student die op een (of meerdere) onderdelen een 8/20 of 9/20 behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier 9/20, ongeacht het rekenkundig gewogen gemiddelde. Dit eindcijfer is tolereerbaar. Bv. 8/20 + 16/20 = 9/20 (tolereerbaar). |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
VTS plus: Omgaan met G-sporters .,Van Biesen, D., Cans, E., Kerremans, J., Hoogmartens, P., Vekemans, J, Scheiris, I., & Van Calster I.,2019,Vlaamse Trainersschool, Brussel,Enkel digitaal te verkrijgen. Meer info via docent. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Leerpaden en elektronische leeromgeving |
|
Blokwijzer DO: gezondheidspromotie en communicatie deel 2, 1ste editie, Acco, EAN |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|