Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
Advies
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma in een voorgaande periode: wetenschappelijke vorming deel 1 (4006).
|
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P4 SBU | P4 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Verplicht | 108 | 4,0 | 54 | 54 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 9 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan onder begeleiding en op het niveau van een beginnend onderzoeker een wetenschappelijk onderzoek binnen het domein van de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie voorbereiden, opzetten en uitvoeren binnen een ethisch verantwoord onderzoekskader. | | - DC
| De student kan een wetenschappelijk onderzoek voorbereiden. | | | - BC
| De student kan op basis van een onderzoeksvraag en het bijpassend onderzoeksdesign een geschikte statistische methode kiezen en een nulhypothese formuleren. | | - DC
| De student kan een wetenschappelijk onderzoek opzetten en uitvoeren. | | | - BC
| De student kan, op basis van een aangereikte of zelf samengestelde dataset, een geschikte statistische methode uitvoeren (in jmp), de gekoppelde resultaten interpreteren en rapporteren. | | | - BC
| De student kan de samenvattende resultaten van een kwantitatief onderzoek helder rapporteren, hierover reflecteren en correct concluderen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan eenvoudige statistische verwerkingen (beschrijvende statistiek, parametrische toets voor vergelijking 2 groepen, correlatie) interpreteren.
|
De student heeft een basiskennis van excel, kan gegevens importeren en exporteren, data ordenen en basis statistische bewerkingen uitvoeren in excel.
|
De student kan op een systematische manier artikels opzoeken en de onderzoeksvragen en hypotheses analyseren.
|
|
|
Gedurende dit onderdeel wordt de student begeleid in het verwerven van inzichten en vaardigheden die nodig zijn voor de statistische verwerking van onderzoeksresultaten in het domein van de revalidatiewetenschappen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Andere: | Statistische analyse a.d.h.v een dataset |
|
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Open boek examen tijdens de voorbereiding van het mondeling examen |
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De compensatieregel houdt in dat als een student minder dan de helft scoort op 1 van beide onderdelen, de student dit tekort in het andere onderdeel moet compenseren met een dubbel aantal positieve punten tegenover de behaalde negatieve punten (vb een 9/20 op ‘schriftelijk examen’ wordt gecompenseerd door een 12/20 op ‘praktijkexamen’). Of een student al dan niet heeft voldaan aan de compensatieregel, wordt berekend op basis van de niet afgeronde-deelcijfers. |
|
|
|
Gevolg | Als de student voldoet aan de compensatieregel, wordt zijn eindcijfer het gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde deelcijfers.
Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een voldoende, wordt zijn eindcijfer een negen.
Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een onvoldoende, dan wordt er van dit niet-afgerond gewogen gemiddelde 2 punten (op 20) afgetrokken.
Dit resultaat wordt vervolgens conform de afrondingsregels van het OER afgerond en vormt het eindresultaat van het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Extra info | Permanente evaluatie: De student dient zonder uitzondering elke afwezigheid tijdens de permanente evaluaties te wettigen. Elke student is zelf verantwoordelijk voor het meebrengen van een goed functionerende laptop met toegang tot BB voor de permanente evaluatie. Indien een student ongewettigd afwezig is of niet in het bezit is van een goed functionerende laptop met toegang tot BB op het moment van de evaluatie, krijgt hij een 0 voor dat deel van permanente evaluatie en heeft hij geen recht op een inhaaltoets. |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
leerpaden in digitale leeromgeving |
|
Blokwijzer: Wetenschappelijke vorming deel 2, R. Meesen, R. Nysen, 1ste editie, Acco, 9789463797887 |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Foundations of Clinical Research: Pearson International Edition,Portney Watkins,3,Pearson,9781292020365
- Statistiek in woorden,A. Slotboom,5,Wolters Noordhoff,9789001818586
|
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|