Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Vakdidactiek economie basis (4167)
|
6.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| Educatieve master in de economie jaar 1 | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de economie verkort traject | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master gaat op een positieve wijze om met diversiteit en talenten en geeft op een krachtige wijze vorm aan leren op het niveau van de lerenden en de leergroep en mede op het niveau van het (school)team en de partners en externen. | - EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in economie en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master empowert samen met anderen vanuit een ethische houding de leer- en ontwikkelingsprocessen van elke lerende met het oog op het stimuleren van de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing. | - EC
| De educatieve master, gericht op co-creatie, participeert en geeft mede leiding aan disciplinair en interdisciplinair overleg. | - EC
| De educatieve master neemt op een genuanceerde en beargumenteerde wijze deel aan maatschappelijke debatten, gericht op kwaliteit, ontwikkeling en innovatie van onderwijs. | - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. | - EC
| De educatieve master gaat in onderwijs en praktijkgericht onderzoek bewust om met de mogelijkheden en grenzen van theorieën en wetenschappelijke studies met betrekking tot pedagogische, (vak)didactische en domeininhoudelijke thema’s. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In het opleidingsonderdeel (OPO) 'vakdidactiek economie verdieping' verdiepen en verbreden we de competenties bereikt in het OPO 'vakdidactiek economie basis'. We bouwen verder aan de pijler 'Diversiteit & talenten' en zetten sterk in op de pijler 'Innovatie & co-creatie'. In dit OPO realiseren we de volgende leerdoelen:
- Je geeft blijk van een open, leergierige en professionele attitude in je rol als (toekomstige) leerkracht
- Je kan het belang van financiële educatie voor iedereen motiveren, er lessen voor ontwerpen en een bestaand educatief aanbod kritisch evalueren op basis van vakdidactisch onderzoek in dit domein
- Je kan gepaste werkvormen (vb. mini-onderneming, oefenfirma, ...) hanteren om ondernemingszin en ondernemerschap bij je leerlingen te stimuleren
- Je kan diverse vormen van werkplekleren, zoals bedrijfsbezoeken en stages in binnen- en buitenland, organiseren en evalueren
- Je kan creatieve werkvormen toepassen vanuit je rol van economieleerkracht bij het bereiken van sleutelcompetenties voor de 21ste eeuw en interdisciplinaire projecten
- Je kan onderzoeksopdrachten formuleren met het oog op onderzoekend leren en kadert deze binnen een leerlijn rond onderzoekscompetenties
- Je volgt onderwijsinnovaties en vakdidactisch onderzoek in het economisch vakgebied
- Je kan doorlichtingsverslagen interpreteren en verbetersuggesties formuleren voor het economisch vakgebied vanuit het referentiekader voor onderwijskwaliteit en met behulp van pedagogische begeleiding
- Je breidt je formatieve en summatieve evaluatievaardigheden uit vanuit het perspectief van breed, groei- en competentiegericht evalueren
- Je kan taalgericht economie-onderwijs vormgeven
- Je kan binnenklasdifferentiatie en universal design for learning toepassen in de lessen economie
- Je kan innovatieve werkvormen ontwerpen (vb. klasexperimenten) voor economische leerinhouden
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Conferentie/symposium ✔
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
Andere: | Groepswerk waar zowel schriftelijke als mondelinge onderdelen aan verbonden zijn. |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Het cijfer kan behouden worden op voorwaarde dat je slaagt voor het groepswerk. |
|
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Het cijfer kan behouden worden op voorwaarde dat je slaagt voor het mondelinge examen. |
|
|
|
|
|
|
Andere: | Mondeling, open boek examen met schriftelijke voorbereiding. |
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Het mondelinge examen is open boek. Je mag de handboeken en al het cursusmateriaal op Blackboard gebruiken. Je mag dus gebruik maken van je laptop bij de schriftelijke voorbereiding, maar het is verboden te communiceren tijdens de schriftelijke voorbereiding. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De student krijgt een tweede kans voor het examen indien hij/zij niet geslaagd is. De student kan het groepswerk waarvoor hij/zij niet geslaagd is, individuele herwerken op basis van de feedback. |
|
|
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Vakdidactiek voor leraren economie,Fastré, Lucien; Tulleneers, Veerle; Vlayen, Karolien,Laatste editie,Lannoo campus,9789401444453 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
De slides van de hoorcolleges en bijkomende, verplichte literatuur (wetenschappelijk onderzoek) worden ter beschikking gesteld op Blackboard. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Onderwijs voor de 21ste eeuw,Kris Van den Branden,Acco,9789462922853 |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|