Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Vakdidactiek ontwerpwetenschappen (4170)
|
6.0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Vakdidactiek ontwerpwetenschappen (4459)
|
6.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | Educatieve master in de ontwerpwetenschappen jaar 1 | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
Educatieve master in de ontwerpwetenschappen verkort traject | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master gaat op een positieve wijze om met diversiteit en talenten en geeft op een krachtige wijze vorm aan leren op het niveau van de lerenden en de leergroep en mede op het niveau van het (school)team en de partners en externen. | - EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in ontwerpwetenschappen en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master empowert samen met anderen vanuit een ethische houding de leer- en ontwikkelingsprocessen van elke lerende met het oog op het stimuleren van de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing. | - EC
| De educatieve master plant de onderwijs- en leeractiviteiten en organiseert een leer- en leefklimaat op korte en lange termijn rekening houdend met de lerende, de leergroep, het team op school en de partners en externen.
| - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In het opleidingsonderdeel vakdidactiek architectuur verdiepen en verbreden de studenten hun vakdidactische competenties in de domeinen architectuurontwerp en bouwkunde. In dit opleidingsonderdeel zetten we in op de drie pijlers uit onze opleiding: leren & ontwikkeling, diversiteit & talenten en innovatie & co-creatie. Doorheen het semester komen er theoretische vakdidactische onderwerpen aan bod, maar wordt er ook gereflecteerd en geoefend aan de hand van geïntegreerde opdrachten en korte didactische oefeningen.
Theoretische vakdidactische onderwerpen:
- opbouw leerplannen secundair onderwijs in het domein architectuurontwerp & bouwkunde
- uitwerken van een verkort lesvoorbereidingsformulier (grafische voorstelling lesverloop)
- ontwikkelen vakspecifiek leermateriaal: afbakenen leerinhouden, ontwerp van leermateriaal, formuleren en instrueren van vakspecifieke opdrachten
- verdieping van vakspecifieke werkvormen: ontwerpbegeleiding, werkvormen in een ateliercontext, demonstratie m.b.t. psychomotorische vaardigheden, ICT-toepassingen (CAD lessen, ontwikkelen van tutorials en kennisclips), organisatie van extra-muros activiteiten
- verdieping van vakspecifieke evaluatie: jurysystemen, mondelinge en schriftelijke feedback, kritische zelfevaluatie als affectieve vaardigheid, leergesprekken
- binnenklasdifferentiatie in het domein architectuurontwerp & bouwkunde
- e-learning, kennisclips & demonstratietutorials
- team-teaching
Praktijkgerichte opdrachten:
- KORTE DIDACTISCHE OPDRACHTEN (KDO's): herwerken van een bestaand lesvoorbereidingsformulier tot een verkorte variant, zelfstudieopdrachten m.b.t. de theoretische concepten, uitwerken & toepassen van een evaluatie-instrument.
- GROTE DIDACTISCHE OPRDACHTEN (GDO's):
1. MICROTEACHING met focus op architectuurontwerp in het secundair onderwijs (KSO), het uitwerken van een vakspecifieke opdracht , het uitvoeren van vakspecifieke werkvormen (demonstratie + instructie) met aandacht voor differentiatie. Uitwerking en implementatie van een evaluatiefiche, uitwerken van een demonstratietutorial.
2. OPDRACHT BOUW: uitwerlen van een projectbundel bouw (vakspecifiek leermatreiaal + didactische wenken) in team met een praktijkleerkracht in de context van het BSO / TSO.
3. reflectie VISIE leraarschap + vakdidactiek architectuur.
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Microteaching ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 60 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Indien de student geslaagd is (min. 10/20) op een evaluatieonderdeel, kan dit deelpunt worden overgedragen naar de tweede examenkans |
|
|
|
|
|
Andere: | KDO's (30%) + GDO ARCHITECTUUR (30%) |
|
|
|
|
|
Ander examen | 40 % |
|
Andere: | GDO BOUW (25%) + GDO REFLECTIE (15%) |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Indien de student geslaagd is (min. 10/20) op een evaluatieonderdeel, kan dit deelpunt worden overgedragen naar de tweede examenkans |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1. De student dient op elk onderdeel van de evaluatie (KDO's + GDO ARCHITECTUUR + GDO BOUW + GDO REFLECTIE) minstens 8/20 te behalen. 2. Alle deeltaken worden ingediend op de afgesproken deadlines. |
|
|
|
Gevolg | 1. Wanneer de student op een onderdeel van de evaluatie (KDO's + GDO ARCHITECTUUR + GDO BOUW + GDO REFLECTIE) minder dan 8/20 behaalt, wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans. 2. Deeltaken die niet op de afgesproken deadline worden ingeleverd krijgen een beoordeling van 0/20. |
|
|
|
Extra info | Er zijn enkele verplichte contactmomenten waarop de aanwezigheid vd student verwacht wordt. De data van deze contactmomenten worden gecommuniceerd via het overzicht van de lessenreeks tijdens het eerste contactmoment. Deze contactmomenten zijn verplicht gezien deze deel uitmaken van de evaluatieonderdelen van dit opleidingsonderdeel. Iedere afwezigheid dient voorafgaandelijk gecommuniceerd te worden of nadien gewettigd te worden d.m.v. een doktersattest. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Elk evaluatieonderdeel (permanente evaluatie 60% + GDO BOUW & REFLECTIE 40%) waarvoor een onvoldoende werd behaald dient herkanst te worden. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Aanvullend studiemateriaal (bv. powerpoints van de lessen) wordt ter beschikking gesteld op Blackboard. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Anders evalueren,Filip Dochy, Wouter Schelfhout, Steven Janssens,LannooCampus,9789020953480
- Leren & onderwijzen, inleiding tot de algemene didactiek,Roger Standaert, Firmin Troch, Inge Peeters, Ilse Stroobants,7,Acco,9789463444118
|
|
|
|
|
|
 | Educatieve master in de ontwerpwetenschappen verkort traject - bijkomende vakdidactiek | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master gaat op een positieve wijze om met diversiteit en talenten en geeft op een krachtige wijze vorm aan leren op het niveau van de lerenden en de leergroep en mede op het niveau van het (school)team en de partners en externen. | - EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in ontwerpwetenschappen en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master empowert samen met anderen vanuit een ethische houding de leer- en ontwikkelingsprocessen van elke lerende met het oog op het stimuleren van de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing. | - EC
| De educatieve master plant de onderwijs- en leeractiviteiten en organiseert een leer- en leefklimaat op korte en lange termijn rekening houdend met de lerende, de leergroep, het team op school en de partners en externen.
| - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In het opleidingsonderdeel vakdidactiek architectuur verdiepen en verbreden de studenten hun vakdidactische competenties in de domeinen architectuurontwerp en bouwkunde. In dit opleidingsonderdeel zetten we in op de drie pijlers uit onze opleiding: leren & ontwikkeling, diversiteit & talenten en innovatie & co-creatie. Doorheen het semester komen er theoretische vakdidactische onderwerpen aan bod, maar wordt er ook gereflecteerd en geoefend aan de hand van geïntegreerde opdrachten en korte didactische oefeningen.
Theoretische vakdidactische onderwerpen:
- opbouw leerplannen secundair onderwijs in het domein architectuurontwerp & bouwkunde
- uitwerken van een verkort lesvoorbereidingsformulier (grafische voorstelling lesverloop)
- ontwikkelen vakspecifiek leermateriaal: afbakenen leerinhouden, ontwerp van leermateriaal, formuleren en instrueren van vakspecifieke opdrachten
- verdieping van vakspecifieke werkvormen: ontwerpbegeleiding, werkvormen in een ateliercontext, demonstratie m.b.t. psychomotorische vaardigheden, ICT-toepassingen (CAD lessen, ontwikkelen van tutorials en kennisclips), organisatie van extra-muros activiteiten
- verdieping van vakspecifieke evaluatie: jurysystemen, mondelinge en schriftelijke feedback, kritische zelfevaluatie als affectieve vaardigheid, leergesprekken
- binnenklasdifferentiatie in het domein architectuurontwerp & bouwkunde
- e-learning, kennisclips & demonstratietutorials
- team-teaching
Praktijkgerichte opdrachten:
- KORTE DIDACTISCHE OPDRACHTEN (KDO's): herwerken van een bestaand lesvoorbereidingsformulier tot een verkorte variant, zelfstudieopdrachten m.b.t. de theoretische concepten,
uitwerken & toepassen van een evaluatie-instrument.
- GROTE DIDACTISCHE OPRDACHTEN (GDO's):
1. MICROTEACHING met focus op architectuurontwerp in het secundair onderwijs (KSO), het uitwerken van een vakspecifieke opdracht , het uitvoeren van vakspecifieke werkvormen (demonstratie + instructie) met aandacht voor differentiatie. Uitwerking en implementatie van een evaluatiefiche, uitwerken van een demonstratietutorial.
2. OPDRACHT BOUW: uitwerlen van een projectbundel bouw (vakspecifiek leermatreiaal + didactische wenken) in team met een praktijkleerkracht in de context van het BSO / TSO.
3. reflectie VISIE leraarschap + vakdidactiek architectuur.
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Microteaching ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 60 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Indien de student geslaagd is (min. 10/20) op een evaluatieonderdeel, kan dit deelpunt worden overgedragen naar de tweede examenkans |
|
|
|
|
|
Andere: | KDO's (30%) + GDO ARCHITECTUUR (30%) |
|
|
|
|
|
Ander examen | 40 % |
|
Andere: | GDO BOUW (25%) + GDO REFLECTIE (15%) |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Indien de student geslaagd is (min. 10/20) op een evaluatieonderdeel, kan dit deelpunt worden overgedragen naar de tweede examenkans |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1. De student dient op elk onderdeel van de evaluatie (KDO's + GDO ARCHITECTUUR + GDO BOUW + GDO REFLECTIE) minstens 8/20 te behalen. 2. Alle deeltaken worden ingediend op de afgesproken deadlines. |
|
|
|
Gevolg | 1. Wanneer de student op een onderdeel van de evaluatie (KDO's + GDO ARCHITECTUUR + GDO BOUW + GDO REFLECTIE) minder dan 8/20 behaalt, wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans. 2. Deeltaken die niet op de afgesproken deadline worden ingeleverd krijgen een beoordeling van 0/20. |
|
|
|
Extra info | Er zijn enkele verplichte contactmomenten waarop de aanwezigheid vd student verwacht wordt. De data van deze contactmomenten worden gecommuniceerd via het overzicht van de lessenreeks tijdens het eerste contactmoment. Deze contactmomenten zijn verplicht gezien deze deel uitmaken van de evaluatieonderdelen van dit opleidingsonderdeel. Iedere afwezigheid dient voorafgaandelijk gecommuniceerd te worden of nadien gewettigd te worden d.m.v. een doktersattest. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Elk evaluatieonderdeel (permanente evaluatie 60% + GDO BOUW & REFLECTIE 40%) waarvoor een onvoldoende werd behaald dient herkanst te worden. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Aanvullend studiemateriaal (bv. powerpoints van de lessen) wordt ter beschikking gesteld op Blackboard. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Anders evalueren,Filip Dochy, Wouter Schelfhout, Steven Janssens,LannooCampus,9789020953480
- Leren & onderwijzen, inleiding tot de algemene didactiek,Roger Standaert, Firmin Troch, Inge Peeters, Ilse Stroobants,7,Acco,9789463444118
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|