Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Leren en ontwikkeling (4159)
|
6.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| Educatieve master in de gezondheidswetenschappen jaar 1 | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen verkort traject | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master gaat op een positieve wijze om met diversiteit en talenten en geeft op een krachtige wijze vorm aan leren op het niveau van de lerenden en de leergroep en mede op het niveau van het (school)team en de partners en externen. | - EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in gezondheidswetenschappen en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master empowert samen met anderen vanuit een ethische houding de leer- en ontwikkelingsprocessen van elke lerende met het oog op het stimuleren van de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing. | - EC
| De educatieve master plant de onderwijs- en leeractiviteiten en organiseert een leer- en leefklimaat op korte en lange termijn rekening houdend met de lerende, de leergroep, het team op school en de partners en externen.
| - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In het OPO ‘Vakdidactiek gezondheidswetenschappen basis’ staat de vakdidactische expertise van de leraar centraal. In dit opleidingsonderdeel worden de theoretische leerinhouden die in de pedagogisch-didactische vakken uitgewerkt worden praktisch vertaald naar het specifieke domein van de gezondheidswetenschappen (incl. medische en verpleegwetenschappen). Doorheen dit opleidingsonderdeel ontwikkelen de studenten didactische competenties zodat ze in staat zijn om, rekening houdend met en vertrekkend vanuit diversiteit en talenten van lerenden, krachtig medisch-wetenschappelijk onderwijs vorm te geven. Dit opleidingsonderdeel bestaat uit twee delen: (i) een theoretisch vakdidactisch luik (3 SP) en (ii) een praktijkgericht vakdidactisch luik (3 SP).
(i) In het theoretisch vakdidactisch luik (3SP) komen de volgende inhouden aan bod:
- Situering van het onderwijs in de gezondheidswetenschappen binnen het Vlaamse onderwijs
- Analyse van eindtermen en leerplannen (SO) / eindcompetenties (HO) in het onderwijs in de gezondheidswetenschappen
- Analyse van een jaarplan
- Opstellen van een lesvoorbereiding
- Analyseren van de beginsituatie
- Formuleren van doelstellingen en selecteren van leerinhouden
- Selecteren van werkvormen, groeperingsvormen en media
- Activerende werkvormen
- Klasmanagement
- Formatieve en summatieve evaluatievormen
- Differentiatie in functie van het inspelen op de diversiteit in de leergroep en de talenten van de lerenden
- Rol van de leraar
- Gezondheidseducatie
(ii) Het praktijkgericht vakdidactisch luik (3SP) bestaat uit drie micro-teachings waarvan 2 gericht op het secundair onderwijs en 1 op het hoger onderwijs. Tijdens microteachings geven studenten les aan elkaar. Deze oefenmomenten in kleine groep dienen als voorbereiding op de stages.
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
flipped classroom ✔
|
|
|
microteaching ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Demonstraties ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
lesontwerp ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | minimum 10/20 |
|
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | minimum 10/20 |
|
|
|
|
|
|
|
Andere: | mondeling openboekexamen met schriftelijke voorbereiding |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient op elk onderdeel van de evaluatie (mondeling openboekexamen + microteachings) minstens 8/20 te behalen. |
|
|
|
Gevolg | Wanneer de student op een onderdeel van de evaluatie minder dan 8/20 behaalt, wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans. |
|
|
|
Extra info | Er zijn verplichte contactmomenten waarop de aanwezigheid van de student verwacht wordt. De data van deze contactmomenten worden gecommuniceerd via het overzicht van de lessenreeks tijdens het eerste contactmoment. Deze contactmomenten zijn verplicht aangezien ze deel uitmaken van de evaluatieonderdelen van dit opleidingsonderdeel. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien de student in eerste zittijd niet slaag, dient voor elk opleidingsonderdeel waarvoor een lager resultaat dan 10/20 wordt behaald, een tweede examenkans te worden afgelegd.
In tegenstelling tot het praktijkexamen in eerste zit (waar 3 microteachings het cijfer bepalen), moet de student hier zijn lesvoorbereidingen van de drie microteachings herwerken/verbeteren en 1 onderdeel hieruit opnieuw (les)geven. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het verplicht studiemateriaal wordt aangeboden via het elektronisch leerplatform Blackboard. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|