Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Vakdidactiek gezondheidswetenschappen (4175)
|
6.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| Educatieve master in de gezondheidswetenschappen jaar 1 | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen verkort traject optie vakdidactiek medische wetenschappen en 1 vakdidactiek W&T | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master gaat op een positieve wijze om met diversiteit en talenten en geeft op een krachtige wijze vorm aan leren op het niveau van de lerenden en de leergroep en mede op het niveau van het (school)team en de partners en externen. | - EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in gezondheidswetenschappen en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master empowert samen met anderen vanuit een ethische houding de leer- en ontwikkelingsprocessen van elke lerende met het oog op het stimuleren van de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing. | - EC
| De educatieve master communiceert op een heldere wijze in diverse talige situaties en werkt op een constructieve wijze samen met lerenden, collega’s, ouders en externen in functie van het leren. | - EC
| De educatieve master, gericht op co-creatie, participeert en geeft mede leiding aan disciplinair en interdisciplinair overleg.
| - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. | - EC
| De educatieve master gaat in onderwijs en praktijkgericht onderzoek bewust om met de mogelijkheden en grenzen van theorieën en wetenschappelijke studies met betrekking tot pedagogische, (vak)didactische en domeininhoudelijke thema’s. | - EC
| De educatieve master daagt zichzelf en anderen via samenwerking en co-creatie uit tot schoolontwikkeling, -innovatie en levert een actieve bijdrage aan schoolbeleid. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Volgende begincompetenties worden verwacht: - De student kan een lesvoorbereiding opmaken conform de richtlijnen van de educatieve masteropleiding aan UHasselt. - De student kan een leerplan en leerplandoelstelling selecteren m.b.t. tot gezondheidswetenschappen. - De student kan correcte lesdoelen formuleren i.f.v. de leerplandoelstelling(en) en beginsituatie van de lerenden. - De student kan correcte en relevante leerinhoud selecteren met als doel de vooropgestelde lesdoelstellingen te bereiken. - De student kan gepaste activerende werkvormen selecteren om de lesdoelstellingen te bereiken. - De student beschikt over de vereiste inhoudelijke expertise, vertaalt de inhouden naar een gepast abstractieniveau en speelt vlot en correct in op de vragen en antwoorden van de lerenden. - De student kan gepaste differentiërende werkvormen selecteren. - De student kan geschikte evaluatievormen (formatief en summatief) selecteren om de lesdoelstellingen te toetsen.
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel worden de specifieke vakdidactische competenties die aan bod kwamen in het OPO ’vakdidactiek gezondheidswetenschappen basis’ verder uitgediept en toegepast op meer complexe onderwijssituaties en dit binnen de context van de medische wetenschappen. Naast een blijvende aandacht voor de pijler ‘leren en ontwikkeling', focussen we op ‘innovatie & co-creatie’ en ‘diversiteit en talenten’. Concreet komen volgende inhouden aan bod:
- Onderzoekscompetenties en onderzoekend leren
- Organiseren en evalueren van praktijkgericht onderwijs in de medische wetenschappen (onderzoekspractica, vaardigheidstraining, skillslabs, …)
- Organiseren en evalueren van stages in de medische wetenschappen
- Blended onderwijs, ICT en nieuwe media binnen onderwijs in medische wetenschappen
- Aandacht voor aanschouwelijkheid binnen onderwijs in de medische wetenschappen
- Gezondheidsbeleid
- Samenwerking binnen het (school)team en met partners & externen bij het organiseren van onderwijs in de medische wetenschappen
- Ethisch handelen binnen onderwijs in de medische wetenschappen
|
|
|
|
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Microteaching ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 70 % |
|
Andere: | Combinatie van verschillende opdrachten |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De evaluatie bestaat uit twee onderdelen. Voor beide onderdelen dient minstens een 8/20 behaald te worden om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Een student die op een van beide onderdelen van de evaluatie een lager cijfer dan 8/20 behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier “F fail”. Dit eindcijfer is niet-tolereerbaar. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de gezondheidswetenschappen verkort traject - bijkomende vakdidactiek | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen verkort traject optie 1 vakdidactiek GZW en vakdidactiek PAV | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen verkort traject optie algemeen met 1 vakdidactiek GZW | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master gaat op een positieve wijze om met diversiteit en talenten en geeft op een krachtige wijze vorm aan leren op het niveau van de lerenden en de leergroep en mede op het niveau van het (school)team en de partners en externen. | - EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in gezondheidswetenschappen en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master empowert samen met anderen vanuit een ethische houding de leer- en ontwikkelingsprocessen van elke lerende met het oog op het stimuleren van de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing. | - EC
| De educatieve master communiceert op een heldere wijze in diverse talige situaties en werkt op een constructieve wijze samen met lerenden, collega’s, ouders en externen in functie van het leren. | - EC
| De educatieve master, gericht op co-creatie, participeert en geeft mede leiding aan disciplinair en interdisciplinair overleg.
| - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. | - EC
| De educatieve master gaat in onderwijs en praktijkgericht onderzoek bewust om met de mogelijkheden en grenzen van theorieën en wetenschappelijke studies met betrekking tot pedagogische, (vak)didactische en domeininhoudelijke thema’s. | - EC
| De educatieve master daagt zichzelf en anderen via samenwerking en co-creatie uit tot schoolontwikkeling, -innovatie en levert een actieve bijdrage aan schoolbeleid. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Volgende begincompetenties worden verwacht: - De student kan een lesvoorbereiding opmaken conform de richtlijnen van de educatieve masteropleiding aan UHasselt. - De student kan een leerplan en leerplandoelstelling selecteren m.b.t. tot gezondheidswetenschappen. - De student kan correcte lesdoelen formuleren i.f.v. de leerplandoelstelling(en) en beginsituatie van de lerenden. - De student kan correcte en relevante leerinhoud selecteren met als doel de vooropgestelde lesdoelstellingen te bereiken. - De student kan gepaste activerende werkvormen selecteren om de lesdoelstellingen te bereiken. - De student beschikt over de vereiste inhoudelijke expertise, vertaalt de inhouden naar een gepast abstractieniveau en speelt vlot en correct in op de vragen en antwoorden van de lerenden. - De student kan gepaste differentiërende werkvormen selecteren. - De student kan geschikte evaluatievormen (formatief en summatief) selecteren om de lesdoelstellingen te toetsen.
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel worden de specifieke vakdidactische competenties die aan bod kwamen in het OPO ’vakdidactiek gezondheidswetenschappen basis’ verder uitgediept en toegepast op meer complexe onderwijssituaties en dit binnen de context van de medische wetenschappen. Naast een blijvende aandacht voor de pijler ‘leren en ontwikkeling', focussen we op ‘innovatie & co-creatie’ en ‘diversiteit en talenten’. Concreet komen volgende inhouden aan bod:
- Onderzoekscompetenties en onderzoekend leren
- Organiseren en evalueren van praktijkgericht onderwijs in de medische wetenschappen (onderzoekspractica, vaardigheidstraining, skillslabs, …)
- Organiseren en evalueren van stages in de medische wetenschappen
- Blended onderwijs, ICT en nieuwe media binnen onderwijs in medische wetenschappen
- Aandacht voor aanschouwelijkheid binnen onderwijs in de medische wetenschappen
- Gezondheidsbeleid
- Samenwerking binnen het (school)team en met partners & externen bij het organiseren van onderwijs in de medische wetenschappen
- Ethisch handelen binnen onderwijs in de medische wetenschappen
|
|
|
|
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Microteaching ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 70 % |
|
Andere: | Combinatie van verschillende opdrachten |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De evaluatie bestaat uit twee onderdelen. Voor beide onderdelen dient minstens een 8/20 behaald te worden om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Een student die op een van beide onderdelen van de evaluatie een lager cijfer dan 8/20 behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier “F fail”. Dit eindcijfer is niet-tolereerbaar. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|