Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de informatica | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde bachelor informatica is zich bewust van informatica als wetenschappelijke discipline, toont een kritische ingesteldheid en kan een standpunt innemen en verdedigen op basis van verworven kennis en inzicht. | | - DC
| De student kan problemen van matige tot redelijke complexiteit op een wetenschappelijke manier onderzoeken en systematisch aanpakken. | - EC
| De afgestudeerde bachelor informatica kan het oplossen van problemen algoritmisch benaderen en is vertrouwd met diverse programmeerparadigma's, -technieken en -methoden. | | - DC
| De student kent de principes van diverse programmeerparadigma''s (zoals imperatief, object-georiënteerd en functioneel programmeren) en kan deze toepassen. | | - DC
| De student begrijpt het belang van documentatie en kan code documenteren. | | - DC
| De student kan software integreren vanuit verschillende bronnen (zoals softwarebibliotheken en frameworks). | - EC
| De afgestudeerde bachelor beschikt over een breed referentiekader waardoor hij/zij de eigen kennis en vaardigheden van het vakgebied voortdurend kan actualiseren. | | - DC
| De student begrijpt de samenhang tussen belangrijke deelgebieden van de informatica en kan de kennis daaruit combineren. | | - DC
| De student kan denken en handelen vanuit de fundamenten van de informatica. | | - DC
| De student kan toepassingsgericht denken en handelen in informatica. | | - DC
| De student kan kennis over de architectuur van software en hardware gebruiken om concrete problemen op te lossen. | | - DC
| De student kan doelgericht zijn/haar (informatica)kennis actualiseren, vertrekkend van het bestaand referentiekader. | | - DC
| De student heeft inzicht in andere disciplines waarop informatica wordt toegepast of die een toepassing vinden in de informatica. | - EC
| De afgestudeerde bachelor informatica kan mogelijkheden om een informaticaprobleem op te lossen en de tools die hiervoor beschikbaar zijn, vergelijken en afwegen op hun bruikbaarheid, correctheid en efficiëntie. | | - DC
| De student kan een oplossing voor een probleem toepassen. | | - DC
| De student kan geschikte technologie voor de implementatie van een oplossing selecteren en gebruiken. | - EC
| De afgestudeerde bachelor informatica hecht belang aan de technische kwaliteit van het geleverde eindproduct, werkt nauwgezet en systematisch en kan de hieraan verbonden specificaties correct naar software vertalen. | | - DC
| De student kan nauwgezet werken aan opdrachten en projecten. | | - DC
| De student kan fouten opsporen, analyseren en corrigeren, en de correctie valideren. | | - DC
| De student kan verificatie en validatie uitvoeren op het eigen werk. | | - DC
| De student kan tools voor versiebeheer gebruiken. | | - DC
| De student kan de gevolgen van eigen technische keuzes uitleggen. | - EC
| De afgestudeerde bachelor informatica houdt rekening met gebruikersaspecten van de informatica. | | - DC
| De student kan rekening houden met doelgerichtheid en bruikbaarheid tijdens de uitvoering van het eigen werk, en heeft daarbij oog voor het respecteren van privacy. | | - DC
| De student kan reflecteren op de doelgerichtheid en bruikbaarheid van het eigen werk en dat van anderen. | - EC
| De afgestudeerde bachelor informatica kan over het eigen werk rapporteren en communiceren, en kan het presenteren, aan informatici. | | - DC
| De student kan de principes van een goede communicatie uitleggen. | | - DC
| De student kan een geschikte tool voor een presentatie selecteren en gebruiken. | | - DC
| De student kan het eigen werk mondeling presenteren aan informatici. | | - DC
| De student kan het eigen werk mondeling verdedigen tegenover informatici. | - EC
| De afgestudeerde bachelor informatica kan reflecteren over kritiek en kan op basis hiervan het eigen functioneren aanpassen. | | - DC
| De student kan op een systematische manier reflecteren over feedback van docenten, medestudenten of externen en deze gebruiken om het eigen werk te verbeteren. | | - DC
| De student kan de beschikbare tijd efficiënt indelen, en deze tijdsindeling evalueren en bijsturen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel heeft als doel een degelijke basis bij te brengen over basisbegrippen van de (digitale) elektronica. Tegenwoordig is het van primair belang dat elke student een degelijk inzicht heeft in de achtergrond en de mogelijkheden van elektronica. Het begrip begint bij het begrijpen van basisonderdelen die in de elektronica worden gebruikt. De voornaamste focus van de cursus zal liggen op de theoretische en praktische aspecten van hedendaagse componenten. In dit opleidingsonderdeel kom je meer te weten over de materialen en bouwstenen van elektronische componenten in zowel het analoge als digitale domein. Bovendien bestudeer je verschillende werkingsprincipes van sensoren, actuatoren en regelkringen. Daarnaast krijg je de kans om praktische vaardigheden te ontwikkelen door middel van hands-on projecten en experimenten. Je zult werken met echte elektronische componenten en circuits, waardoor je vertrouwd raakt met de praktische aspecten van elektronica. Tot slot zul je de mogelijkheid hebben om te werken aan een individueel project, waarbij je je opgedane kennis en vaardigheden kunt toepassen om een eigen elektronisch systeem te ontwerpen en implementeren. Dit project biedt je een kans om je creativiteit en probleemoplossend vermogen te tonen.
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 70 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Extra info | De praktijkevaluatie bestaat onder andere uit opdrachten die tijdens de applicatiecolleges dienen te worden uitgevoerd. Bij afwezigheid tijdens een applicatiecollege krijgt de student een nul-score voor de opdracht(en) van dat applicatiecollege. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Er is geen tweede examenkans mogelijk voor de permanente evaluatie. De punten uit de eerste examenkans worden overgenomen.
Overdracht van cijfer van de permanente evaluatie naar volgend academiejaar is mogelijk als minstens 12/20 behaald werd. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Elektronisch leerplatform met slides en aanvullende informatie Elektronicapakket (uitgedeeld tijdens de eerste les) |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|