Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de informatica | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde bachelor informatica is zich bewust van informatica als wetenschappelijke discipline, toont een kritische ingesteldheid en kan een standpunt innemen en verdedigen op basis van verworven kennis en inzicht. | | - DC
| De student kan problemen van matige tot redelijke complexiteit op een wetenschappelijke manier onderzoeken en systematisch aanpakken. | - EC
| De afgestudeerde bachelor informatica kan gefundeerd redeneren, abstraheren en formaliseren, gebruik makend van kennis van en inzicht in de wiskundige basis van de informatica. | | - DC
| De student kan een correcte logische redenering opbouwen. | - EC
| De afgestudeerde bachelor informatica kan in teamverband werken aan een project van matige complexiteit. Hierbij zijn niet alleen vakinhoudelijke aspecten van belang maar ook communicatieve en sociale vaardigheden en het kunnen maken van goede taakafspraken. | | - DC
| De student is vertrouwd met de principes van effectief en efficiënt groepswerk. | | - DC
| De student kan constructief samenwerken aan een opdracht of project. | | - DC
| De student kan op een constructieve manier communiceren met groepsleden over het project. | | - DC
| De student kan in samenwerking met groepsleden de prioriteiten van een opdracht of project bepalen. | | - DC
| De student kan in samenwerking met groepsleden een taakverdeling opstellen en, indien nodig, bijsturen. | | - DC
| De student kan in samenwerking met groepsleden een werkplan opstellen en, indien nodig, bijsturen. | | - DC
| De student kan reflecteren op het eigen functioneren in een groepswerk en, indien nodig, het eigen handelen bijsturen. | | - DC
| De student kan reflecteren op het functioneren van de groepsleden binnen de samenwerking. | - EC
| De afgestudeerde bachelor informatica kan over het eigen werk rapporteren en communiceren, en kan het presenteren, aan informatici. | | - DC
| De student kan de principes van een goede communicatie uitleggen. | | - DC
| De student kan een geschikte tool voor een presentatie selecteren en gebruiken. | | - DC
| De student kan het eigen werk mondeling presenteren aan informatici. | | - DC
| De student kan het eigen werk mondeling verdedigen tegenover informatici. | | - DC
| De student kan over het eigen werk schriftelijk rapporteren op het niveau van informatici. | - EC
| De afgestudeerde bachelor informatica is zich bewust van de ethisch-maatschappelijke context waarin informatica gebruikt wordt. Hij/zij kan ethische en deontologische problemen herkennen en analyseren, en hiernaar handelen. | | - DC
| De student kan de maatschappelijke impact van wetenschap, en in het bijzonder informatica, duiden. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In dit opleidingsonderdeel wordt een overzicht gegeven van verschillende natuurkundige principes die aan de basis liggen van nieuwe technologieën, van F1 tot wearables. Hierbij is een doelstelling om de studenten vertrouwd te maken met natuurkundige basisbegrippen, wat hen in staat zal stellen te communiceren met technisch gevormde academici (ingenieurs en wetenschappers) en de werkingsprincipes te begrijpen van tal van klassieke en moderne technologieën. Fysische beginselen en toepassingen komen aan bod op het gebied van mechanica, thermodynamica/warmteleer, elektromagnetisme en halfgeleiderfysica. Nieuwe technologieën die aan bod komen zijn o.a. airbags, crashtests, werking van motoren, halfgeleidertechnologie (LEDs, zonnecellen,..),.. De aangebrachte natuurkundige principes zullen tevens aangewend worden om technologische/fysische problems/vraagstukken op te lossen.
Tijdens de hoorcolleges zullen verschillende natuurkundige principes gedemonstreerd worden met experimenten.
De studenten zullen uitgedaagd worden om in een portfolio-opdracht een technologisch project uit te voeren.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Physics: Principles with Applications,Douglas C. Giancoli,Global Edition, 7/E,Pearson Education Limited,1292057122,http://catalogue.pearsoned.co.uk/educator/product/Physics-Principles-with-Applications-Global-Edition/9781292057125.page |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Reader (selectie van verdiepende artikels, aanvullende teksten : cfr. blackboard) |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|