Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | P2 SBU | P2 SP | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelorjaar in de mobiliteitswetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 54 | 2,0 | 54 | 2,0 | 54 | 2,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1: De afgestudeerde bouwt zelfstandig, zelfsturend en kritisch kennis op. De afgestudeerde is in staat de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen en te evalueren en zorg te dragen voor eigen (kwaliteits-) controle. | | - DC
| DC1: De student is in staat om (in groep) de vereiste opdrachten te organiseren en uit te voeren binnen de voorziene tijdsperiode. De docent biedt richtlijnen en kaders die de student hierbij helpen. | | - DC
| DC4: De student leert zichzelf kennen door schriftelijke zelfreflectie en door discussie over zijn/haar werk. | - EC
| EC3: De afgestudeerde is in staat om op basis van verworven kennis en inzicht te komen tot duurzame oplossingen voor complexe mobiliteitsvraagstukken. Daarnaast benadert de bachelor mobiliteitsproblemen vanuit het ruimere systeem door verbanden te leggen binnen het domein van mobiliteit en in relatie tot andere disciplines. | | - DC
| DC1: De student heeft zicht op het bredere interdisciplinaire kader waarin mobiliteitswetenschappen zich situeert. | | - DC
| DC2: De student kan de samenhang tussen het vakgebied van mobiliteitswetenschappen en aanverwante disciplines aantonen. | - EC
| EC4: De afgestudeerde beschouwt de maatschappij inclusief alle belanghebbenden als belangrijke stakeholder en denkt kritisch na over de maatschappelijke relevantie en consequenties van adviezen en opdrachten. | | - DC
| DC1: De student reflecteert over de maatschappelijke relevantie van mobiliteitsgerelateerde onderwerpen. | | - DC
| DC2: De student kan naast de maatschappij ook de andere stakeholders (belanghebbenden) en hun specifieke belangen identificeren. | | - DC
| DC3: De student kan beredeneren en beschrijven welke invloed stakeholders mogelijk zullen ervaren van een advies en kan hierover een standpunt innemen en dit beargumenteren. | - EC
| EC5: De afgestudeerde wordt bewustgemaakt van en heeft inzicht in het regionale en internationale beleidskader, de gelijkenissen en verschillen inzake mobiliteitsbeleid. De bachelor wordt gestimuleerd om contacten te leggen met diverse (inter)nationale gesprekspartners inzake mobiliteit. | | - DC
| DC1: De student kan relevante beleidskaders identificeren | | - DC
| DC3: De student treedt in interactie met verschillende gesprekspartners in het werkveld. | - EC
| EC6: De afgestudeerde is in staat om te communiceren - zowel schriftelijk als mondeling - over zijn vakgebied met wetenschappers uit het eigen of aangrenzende vakgebieden en met brede maatschappelijke groeperingen. | | - DC
| DC1: De student is in staat om op een professionele manier schriftelijk te communiceren. | | - DC
| DC2: De student is in staat om op een professionele manier mondeling te communiceren. | - EC
| EC7: De afgestudeerde is in staat om constructief en coöperatief in teamverband naar oplossingen toe te werken. | | - DC
| DC1: De student staat open voor het gedachtegoed van anderen. | | - DC
| DC2: De student kan onderbouwde feedback aan medestudenten geven alsook ontvangen. | | - DC
| DC3: De student werkt actief mee in de groepsdynamische processen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Er is geen specifieke voorkennis vereist.
|
|
|
De student maakt een portfolio van een aantal actuele topics (zoals studiedagen, gastsprekers, media, stadsbezoek, enz.) waarin hij/zij kritisch reflecteert en dit koppelt aan de volledige opleiding. Het voornaamste doel is dat studenten actief met de mobiliteitsgerelateerde actualiteit bezig zijn, de actualiteit op de voet volgen, hier kritisch over reflecteren met behulp van hun verworven kennis en de interactie tussen verschillende disciplines, leerlijnen en opleidingsonderdelen ontdekken.
Een greep uit de mogelijke topics die aan bod kunnen komen tijdens het OPO:
- Principe WorldCafé: in een aantal parallelle sessies wordt creatief omgegaan met historische evoluties op vlak van verkeer en vervoer en vervolgens wordt er meer gefocust op actuele thema's. Toekomstvisies over verkeer en vervoer: alternatieve brandstoffen, autonome voertuigen, maglev, hyperloop,...
- Debatteren over actuele en maatschappelijke visies m.b.t. verkeer en vervoer: volgen van de mobiliteitsgerelateerde actualiteit in binnen- en buitenland en hierover debatteren/reflecteren
- Studenten nemen deel aan een studiedag.
- 1 meeloopdag bij een stad of gemeente (zelf te kiezen en te organiseren door student).
- Excursie
- Uitwerken van een mobiliteitsinitiatief (uit te voeren in jaar 2) tijdens de Mobiliteitsweek voor secundaire scholen.
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Portfolio ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 2,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 85 % |
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1) De student dient deel te nemen aan de vooropgestelde activiteiten (zie studieleidraad). 2) De student moet tijdig zijn portfolio indienen. 3) De student moet minstens een tolereerbaar cijfer behalen (minstens 8/20) op zijn portfolio, om te kunnen slagen voor het volledige opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | 1) Indien de student niet voldoet aan bovengenoemd punt 1, krijgt hij/zij de score 'N' en zal hij het opleidingsonderdeel in het volgende academiejaar volledig opnieuw moeten opnemen. Een herkansing tijdens tweede zit is dan niet mogelijk. 2) Indien de student zijn portfolio laattijdig indient krijgt hij als eindresultaat N. De student krijgt de mogelijkheid om zijn portfolio opnieuw in te dienen tijdens de tweede examenkans. 3) Indien de student geen tolereerbaar cijfer behaalt krijgt hij als eindresultaat fail. De student krijgt de mogelijkheid om zijn (herwerkt) portfolio opnieuw in te dienen tijdens de tweede examenkans. |
|
|
|
Extra info | Indien de student het vak niet succesvol afrondt in eerste zit, dient hij bij de docent navraag te doen of 2e zit mogelijk is, of dat het opleidingsonderdeel hernomen dient te worden in het volgend academiejaar. |
|
Periode 2 Studiepunten 2,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 70 % |
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1) De student dient deel te nemen aan de vooropgestelde activiteiten (zie studieleidraad). 2) De student moet tijdig zijn portfolio indienen. 3) De student moet minstens een tolereerbaar cijfer behalen (minstens 8/20) op zijn portfolio, om te kunnen slagen voor het volledige opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | 1) Indien de student niet voldoet aan bovengenoemd punt 1, krijgt hij/zij de score 'N' en zal hij het opleidingsonderdeel in het volgende academiejaar volledig opnieuw moeten opnemen. Een herkansing tijdens tweede zit is dan niet mogelijk. 2) Indien de student zijn portfolio laattijdig indient krijgt hij als eindresultaat N. De student krijgt de mogelijkheid om zijn portfolio opnieuw in te dienen tijdens de tweede examenkans. 3) Indien de student geen tolereerbaar cijfer behaalt krijgt hij als eindresultaat fail. De student krijgt de mogelijkheid om zijn (herwerkt) portfolio opnieuw in te dienen tijdens de tweede examenkans. |
|
|
|
Extra info | Indien de student het vak niet succesvol afrondt in eerste zit, dient hij bij de docent navraag te doen of 2e zit mogelijk is, of dat het opleidingsonderdeel hernomen dient te worden in het volgend academiejaar. |
|
Periode 3 Studiepunten 2,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 70 % |
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1) De student dient deel te nemen aan de vooropgestelde activiteiten (zie studieleidraad). 2) De student moet tijdig zijn portfolio indienen. 3) De student moet minstens een tolereerbaar cijfer behalen (minstens 8/20) op zijn portfolio, om te kunnen slagen voor het volledige opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | 1) Indien de student niet voldoet aan bovengenoemd punt 1, krijgt hij/zij de score 'N' en zal hij het opleidingsonderdeel in het volgende academiejaar volledig opnieuw moeten opnemen. Een herkansing tijdens tweede zit is dan niet mogelijk. 2) Indien de student zijn portfolio laattijdig indient krijgt hij als eindresultaat N. De student krijgt de mogelijkheid om zijn portfolio opnieuw in te dienen tijdens de tweede examenkans. 3) Indien de student geen tolereerbaar cijfer behaalt krijgt hij als eindresultaat fail. De student krijgt de mogelijkheid om zijn (herwerkt) portfolio opnieuw in te dienen tijdens de tweede examenkans. |
|
|
|
Extra info | Indien de student het vak niet succesvol afrondt in eerste zit, dient hij bij de docent navraag te doen of 2e zit mogelijk is, of dat het opleidingsonderdeel hernomen dient te worden in het volgend academiejaar. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Al het benodigd studiemateriaal wordt tijdens het academiejaar online geplaatst. Hiernaast gaan de studenten zelf op zoek naar interessante artikels / onderwerpen gebaseerd op verschillende mediabronnen. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|