Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1e masterjaar in de mobiliteitswetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1: De afgestudeerde past kennis toe op een zelfstandige en zelfsturende manier. De afgestudeerde is in staat om kritisch de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen en te evalueren en zorg te dragen voor eigen (kwaliteits-) controle. | | - DC
| DC1: De student toont op individuele basis initiatief, creëert kansen door te anticiperen en stelt zich flexibel op. | | - DC
| DC2: De student toont in groepsverband initiatief, creëert kansen door te anticiperen en stelt zich flexibel op. | | - DC
| DC5: De student werkt op een zelfstandige en zelfsturende manier, doet hierbij aan zelfreflectie en streeft steeds verbetering na. | - EC
| EC2: De afgestudeerde heeft diepgaande kennis en inzicht in de concepten, methodes, en (onderzoeks)technieken van de mobiliteitswetenschappen en past deze adequaat en zelfstandig toe. | | - DC
| DC3: De student kan op basis van een bepaalde context zelfstandig de juiste concepten, methoden of technieken voor wetenschappelijk onderzoek selecteren en verantwoorden. | | - DC
| DC4: De student past de geselecteerde concepten, methoden of technieken voor wetenschappelijk onderzoek zelfstandig toe en interpreteert op een adequate wijze. | - EC
| EC3: De afgestudeerde voert zelfstandig een onderzoek uit in de mobiliteitswetenschappen en reikt realistische en duurzame oplossingen aan voor complexe mobiliteitsproblemen door het aanwenden van relevante theorieën en/of modellen uit het vakgebied van mobiliteitswetenschappen en uit gerelateerde vakgebieden. | | - DC
| DC2: De student biedt een realistische duurzame oplossing aan voor een bepaald probleem op basis van verworven kennis en inzichten uit zijn/haar academische opleiding. | | - DC
| DC3: De student onderbouwt de aangereikte oplossingen vanuit verschillende perspectieven. | | - DC
| DC4: De student bezit het vermogen om om te gaan met onzekerheden die gepaard gaan met complexe mobiliteitsproblemen en ontwikkelt hiervoor op een creatieve manier gepaste duurzame oplossingsstrategieën. | - EC
| EC6: De afgestudeerde is in staat om te communiceren - zowel schriftelijk als mondeling - over zijn vakgebied met wetenschappers uit het eigen of aangrenzende vakgebieden en met brede maatschappelijke groeperingen en anderen hierbij te overtuigen. | | - DC
| DC1: De student is in staat om schriftelijk op een logisch gestructureerde en duidelijk begrijpbare manier het proces, de resultaten alsook zijn/haar standpunten kenbaar te maken en hierover van mening te wisselen. | | - DC
| DC3: De student communiceert respectvol met brede maatschappelijke groeperingen en wetenschappers en kan hen overtuigen van de eigen standpunten. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Er is geen specifieke voorkennis vereist.
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel worden diverse instrumenten die kunnen worden aangewend voor verkeeranalyse behandeld. Zo wordt ingegaan op een aantal sub-modellen die in realistische microscopische simulatiemodellen aanwezig zijn. Voorbeelden van sub-modellen die aan bod komen zijn o.a. de voertuig-volgmodellen van General Motors en rijstrookwissel modellen. Daarnaast worden ook cellulaire automaten modellen behandeld zoals bijvoorbeeld het Nagel-Schreckenberg model.
Ook het beheren van projecten waarin een microsimulatie studie wordt uitgevoerd komt aan bod.
Een belangrijk aandachtspunt in dit opleidingsonderdeel bestaat uit de praktische toepasbaarheid van microscopische simulatiemodellen tijdens de werkzittingen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Geen specifieke voorwaarde: de score uit de eerste kans blijft behouden. |
|
|
|
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Andere: | Groepswerk. Laattijdige inlevering kan leiden tot een aangepaste score. |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Geen specifieke voorwaarde: de score uit de eerste kans blijft behouden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
- Reader (selectie van een aantal wetenschappelijke artikels) beschikbaar via Blackboard. - PowerPoint slides gebruikt tijdens de hoorcolleges en beschikbaar gesteld via Blackboard. - Alexiadis, V., Jeannotte, K., & Chandra, A. (2004). Traffic analysis toolbox volume i: Traffic analysis tools primer (No. FHWA-HRT-04-038). Beschikbaar via: http://ops.fhwa.dot.gov/trafficanalysistools/tat_vol1/vol1_primer.pdf of Blackboard. - Jeannotte, K., Chandra, A., Alexiadis, V., & Skabardonis, A. (2004). Traffic analysis toolbox Volume II: Decision support methodology for selecting traffic analysis tools (No. FHWA-HRT-04-039). Beschikbaar via: http://ops.fhwa.dot.gov/trafficanalysistools/tat_vol2/Vol2_Methodology.pdf of Blackboard. - Dowling, R., Skabardonis, A., & Alexiadis, V. (2004). Traffic analysis toolbox volume III: guidelines for applying traffic microsimulation modeling software(No. FHWA-HRT-04-040). Beschikbaar via: http://ops.fhwa.dot.gov/trafficanalysistools/tat_vol3/vol3_guidelines.pdf of Blackboard. - Dowling, R., Holland, J., & Huang, A. Guidelines for Applying Traffic Micro simulation Modeling Software, 2002. Dowling Associates, Oakland. Beschikbaar via Blackboard. - May, A. D. (1990). Traffic flow fundamentals. Hoofdstukken 6 en 11. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|