Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Leren en ontwikkeling (4159)
|
6.0 stptn |
|
|
Vakdidactiek economie basis (4167)
|
6.0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Leren en ontwikkeling (4159)
|
6.0 stptn |
|
|
Vakdidactiek gezondheidswetenschappen (4175)
|
6.0 stptn |
|
Of groep 3 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Leren en ontwikkeling (4159)
|
6.0 stptn |
|
|
Vakdidactiek ontwerpwetenschappen (4170)
|
6.0 stptn |
|
Of groep 4 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Leren en ontwikkeling (4159)
|
6.0 stptn |
|
|
Vakdidactiek ontwerpwetenschappen (4459)
|
6.0 stptn |
|
Of groep 5 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Leren en ontwikkeling (4159)
|
6.0 stptn |
|
|
Vakdidactiek wetenschappen en technologie (4209)
|
6.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| Educatieve master in de economie verkort traject | Verplicht | 243 | 9,0 | 108 | 135 | 9,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in economie en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master communiceert op een heldere wijze in diverse talige situaties en werkt op een constructieve wijze samen met lerenden, collega’s, ouders en externen in functie van het leren. | - EC
| De educatieve master, gericht op co-creatie, participeert en geeft mede leiding aan disciplinair en interdisciplinair overleg. | - EC
| De educatieve master neemt op een genuanceerde en beargumenteerde wijze deel aan maatschappelijke debatten, gericht op kwaliteit, ontwikkeling en innovatie van onderwijs. | - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. | - EC
| De educatieve master gaat in onderwijs en praktijkgericht onderzoek bewust om met de mogelijkheden en grenzen van theorieën en wetenschappelijke studies met betrekking tot pedagogische, (vak)didactische en domeininhoudelijke thema’s. | - EC
| De educatieve master doorloopt een volledige onderzoekscyclus over een onderwijsrelevant thema in functie van innovatie en ontwikkeling van de praktijk. | - EC
| De educatieve master daagt zichzelf en anderen via samenwerking en co-creatie uit tot schoolontwikkeling, -innovatie en levert een actieve bijdrage aan schoolbeleid. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Onderzoek uitvoeren in de onderwijscontext is de focus van de masterproeven aan de educatieve masters van UHasselt. Dit onderzoek kan gericht zijn op vakdidactische thema’s, pedagogische onderwerpen en beroepsrelevante vraagstukken in de klas of op school. Ook onderwerpen gekoppeld aan actuele maatschappelijke onderwijskundige en educatieve uitdagingen kunnen gekozen worden op basis van interesses.
Tijdens de verkorte masterproef doorlopen de studenten stap voor stap de verschillende fasen van een onderzoekscyclus gericht op een educatieve probleemstelling. Ze verkennen de wetenschappelijke literatuur, stellen gericht onderzoeksvragen, verzamelen data en analyseren en rapporteren deze conform wetenschappelijke criteria. Dit proces gebeurt typisch in groep, samen met medestudenten. Op die manier bewaken we de evenredigheid in de omvang, opzet en de kwaliteit van masterproeven die sterk verschillen in studiebelasting (cf verkorte versus volledige educatieve masteropleiding). Bij de beoordeling van dit groepswerk geldt er een peer assessment procedure, die individuele correcties toelaat.
De masterproef resulteert in een wetenschappelijk eindproduct. Daarnaast is er ook aandacht voor het onderzoeksproces, de beroepspraktijk (in de vorm van een creatief ontwerp) en wetenschapscommunicatie (o.a. via diverse voorstellingsvormen).
Ondersteunend bij de masterproef worden er diverse leeractiviteiten en -bijeenkomsten gepland, gericht op methoden van sociaal-wetenschappelijk onderzoek en het proces van onderzoek in de onderwijspraktijk.
De begeleiding gebeurt door een promotor (zelfstandig academisch personeelslid/ZAP of post-doc), evt. bijgestaan door een co-promotor (ZAP of post-doc) of begeleider. De begeleider kan zowel een pre-doc onderzoeker zijn evenals een onderwijsprofessionals uit scholen of onderwijsinstellingen.
We voorzien tevens alternatieve onderzoeksmogelijkheden voor studenten die wensen individueel te werken.
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 9,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Andere: | Procesevaluatie bij het onderzoek, beoordeeld door de promotor(en) en begeleider(s) |
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 50 % |
|
Andere: | Schriftelijke eindproduct, beoordeeld door promotor(en)/begeleider(s) en min. een tweede onafhankelijke wetenschappelijke beoordelaar |
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 20 % |
|
Andere: | Voorstelling en verdediging van het onderzoek, beoordeeld door minstens twee onafhankelijke praktijkgerichte beoordelaars |
|
|
|
|
|
Ander examen | 10 % |
|
Andere: | Creatief ontwerp bij het onderzoek, beoordeeld door minstens twee onafhankelijke praktijkgerichte beoordelaars |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student moet alle onderdelen indienen / afleggen om te kunnen slagen. De student moet geslaagd zijn op het schriftelijk examen en minstens een tolereerbaar cijfer halen op de procesevaluatie, de voorstelling en verdediging van het onderzoek en het creatieve ontwerp bij het onderzoek om te kunnen slagen op het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student een bepaald onderdeel niet indient / aflegt, kan de student niet slagen voor dit opleidingsonderdeel. Indien de student niet geslaagd is op het schriftelijk eindproduct en/of geen tolereerbaar cijfer behaalt voor de mondelinge voorstelling en verdediging van het onderzoek en/of het creatief ontwerp, kan de student niet slagen op het opleidingsonderdeel. In zijn/haar studentendossier zal een 'fail' voor dit opleidingsonderdeel verschijnen. |
|
|
|
Extra info | Er wordt gebruik gemaakt van peer assessment in de vorm van een multiplicatorscore. De multiplicatorscore kan het eindresultaat positief, negatief of niet beïnvloeden. Zowel de scores van het proces als het product worden via peer evaluatie gecorrigeerd. Dit geldt uiteraard enkel voor studenten die het onderzoek in groep uitvoeren. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De masterproef kan ingediend worden tijdens de derde evaluatieperiode in augustus. De deadline is 15 augustus.
Indien herkansing noodzakelijk is, herwerkt de student minstens de onderdelen waarvoor hij/zij niet geslaagd is op basis van de feedback. |
|
|
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de gezondheidswetenschappen verkort traject | Verplicht | 243 | 9,0 | 108 | 135 | 9,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in gezondheidswetenschappen en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master communiceert op een heldere wijze in diverse talige situaties en werkt op een constructieve wijze samen met lerenden, collega’s, ouders en externen in functie van het leren. | - EC
| De educatieve master, gericht op co-creatie, participeert en geeft mede leiding aan disciplinair en interdisciplinair overleg.
| - EC
| De educatieve master neemt op een genuanceerde en beargumenteerde wijze deel aan maatschappelijke debatten, gericht op kwaliteit, ontwikkeling en innovatie van onderwijs.
| - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. | - EC
| De educatieve master gaat in onderwijs en praktijkgericht onderzoek bewust om met de mogelijkheden en grenzen van theorieën en wetenschappelijke studies met betrekking tot pedagogische, (vak)didactische en domeininhoudelijke thema’s. | - EC
| De educatieve master doorloopt een volledige onderzoekscyclus over een onderwijsrelevant thema in functie van innovatie en ontwikkeling van de praktijk. | - EC
| De educatieve master daagt zichzelf en anderen via samenwerking en co-creatie uit tot schoolontwikkeling, -innovatie en levert een actieve bijdrage aan schoolbeleid. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Onderzoek uitvoeren in de onderwijscontext is de focus van de masterproeven aan de educatieve masters van UHasselt. Dit onderzoek kan gericht zijn op vakdidactische thema’s, pedagogische onderwerpen en beroepsrelevante vraagstukken in de klas of op school. Ook onderwerpen gekoppeld aan actuele maatschappelijke onderwijskundige en educatieve uitdagingen kunnen gekozen worden op basis van interesses.
Tijdens de verkorte masterproef doorlopen de studenten stap voor stap de verschillende fasen van een onderzoekscyclus gericht op een educatieve probleemstelling. Ze verkennen de wetenschappelijke literatuur, stellen gericht onderzoeksvragen, verzamelen data en analyseren en rapporteren deze conform wetenschappelijke criteria. Dit proces gebeurt typisch in groep, samen met medestudenten. Op die manier bewaken we de evenredigheid in de omvang, opzet en de kwaliteit van masterproeven die sterk verschillen in studiebelasting (cf verkorte versus volledige educatieve masteropleiding). Bij de beoordeling van dit groepswerk geldt er een peer assessment procedure, die individuele correcties toelaat.
De masterproef resulteert in een wetenschappelijk eindproduct. Daarnaast is er ook aandacht voor het onderzoeksproces, de beroepspraktijk (in de vorm van een creatief ontwerp) en wetenschapscommunicatie (o.a. via diverse voorstellingsvormen).
Ondersteunend bij de masterproef worden er diverse leeractiviteiten en -bijeenkomsten gepland, gericht op methoden van sociaal-wetenschappelijk onderzoek en het proces van onderzoek in de onderwijspraktijk.
De begeleiding gebeurt door een promotor (zelfstandig academisch personeelslid/ZAP of post-doc), evt. bijgestaan door een co-promotor (ZAP of post-doc) of begeleider. De begeleider kan zowel een pre-doc onderzoeker zijn evenals een onderwijsprofessionals uit scholen of onderwijsinstellingen.
We voorzien tevens alternatieve onderzoeksmogelijkheden voor studenten die wensen individueel te werken.
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 9,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Andere: | Procesevaluatie bij het onderzoek, beoordeeld door de promotor(en) en begeleider(s) |
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 50 % |
|
Andere: | Schriftelijke eindproduct, beoordeeld door promotor(en)/begeleider(s) en min. een tweede onafhankelijke wetenschappelijke beoordelaar |
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 20 % |
|
Andere: | Voorstelling en verdediging van het onderzoek, beoordeeld door minstens twee onafhankelijke praktijkgerichte beoordelaars |
|
|
|
|
|
Ander examen | 10 % |
|
Andere: | Creatief ontwerp bij het onderzoek, beoordeeld door minstens twee onafhankelijke praktijkgerichte beoordelaars |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student moet alle onderdelen indienen / afleggen om te kunnen slagen. De student moet geslaagd zijn op het schriftelijk examen en minstens een tolereerbaar cijfer halen op de procesevaluatie, de voorstelling en verdediging van het onderzoek en het creatieve ontwerp bij het onderzoek om te kunnen slagen op het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student een bepaald onderdeel niet indient / aflegt, kan de student niet slagen voor dit opleidingsonderdeel. Indien de student niet geslaagd is op het schriftelijk eindproduct en/of geen tolereerbaar cijfer behaalt voor de mondelinge voorstelling en verdediging van het onderzoek en/of het creatief ontwerp, kan de student niet slagen op het opleidingsonderdeel. In zijn/haar studentendossier zal een 'fail' voor dit opleidingsonderdeel verschijnen. |
|
|
|
Extra info | Er wordt gebruik gemaakt van peer assessment in de vorm van een multiplicatorscore. De multiplicatorscore kan het eindresultaat positief, negatief of niet beïnvloeden. Zowel de scores van het proces als het product worden via peer evaluatie gecorrigeerd. Dit geldt uiteraard enkel voor studenten die het onderzoek in groep uitvoeren. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De masterproef kan ingediend worden tijdens de derde evaluatieperiode in augustus. De deadline is 15 augustus.
Indien herkansing noodzakelijk is, herwerkt de student minstens de onderdelen waarvoor hij/zij niet geslaagd is op basis van de feedback. |
|
|
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de ontwerpwetenschappen verkort traject | Verplicht | 243 | 9,0 | 108 | 135 | 9,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in ontwerpwetenschappen en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master communiceert op een heldere wijze in diverse talige situaties en werkt op een constructieve wijze samen met lerenden, collega’s, ouders en externen in functie van het leren. | - EC
| De educatieve master, gericht op co-creatie, participeert en geeft mede leiding aan disciplinair en interdisciplinair overleg.
| - EC
| De educatieve master neemt op een genuanceerde en beargumenteerde wijze deel aan maatschappelijke debatten, gericht op kwaliteit, ontwikkeling en innovatie van onderwijs.
| - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. | - EC
| De educatieve master gaat in onderwijs en praktijkgericht onderzoek bewust om met de mogelijkheden en grenzen van theorieën en wetenschappelijke studies met betrekking tot pedagogische, (vak)didactische en domeininhoudelijke thema’s. | - EC
| De educatieve master doorloopt een volledige onderzoekscyclus over een onderwijsrelevant thema in functie van innovatie en ontwikkeling van de praktijk. | - EC
| De educatieve master daagt zichzelf en anderen via samenwerking en co-creatie uit tot schoolontwikkeling, -innovatie en levert een actieve bijdrage aan schoolbeleid. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Onderzoek uitvoeren in de onderwijscontext is de focus van de masterproeven aan de educatieve masters van UHasselt. Dit onderzoek kan gericht zijn op vakdidactische thema’s, pedagogische onderwerpen en beroepsrelevante vraagstukken in de klas of op school. Ook onderwerpen gekoppeld aan actuele maatschappelijke onderwijskundige en educatieve uitdagingen kunnen gekozen worden op basis van interesses.
Tijdens de verkorte masterproef doorlopen de studenten stap voor stap de verschillende fasen van een onderzoekscyclus gericht op een educatieve probleemstelling. Ze verkennen de wetenschappelijke literatuur, stellen gericht onderzoeksvragen, verzamelen data en analyseren en rapporteren deze conform wetenschappelijke criteria. Dit proces gebeurt typisch in groep, samen met medestudenten. Op die manier bewaken we de evenredigheid in de omvang, opzet en de kwaliteit van masterproeven die sterk verschillen in studiebelasting (cf verkorte versus volledige educatieve masteropleiding). Bij de beoordeling van dit groepswerk geldt er een peer assessment procedure, die individuele correcties toelaat.
De masterproef resulteert in een wetenschappelijk eindproduct. Daarnaast is er ook aandacht voor het onderzoeksproces, de beroepspraktijk (in de vorm van een creatief ontwerp) en wetenschapscommunicatie (o.a. via diverse voorstellingsvormen).
Ondersteunend bij de masterproef worden er diverse leeractiviteiten en -bijeenkomsten gepland, gericht op methoden van sociaal-wetenschappelijk onderzoek en het proces van onderzoek in de onderwijspraktijk.
De begeleiding gebeurt door een promotor (zelfstandig academisch personeelslid/ZAP of post-doc), evt. bijgestaan door een co-promotor (ZAP of post-doc) of begeleider. De begeleider kan zowel een pre-doc onderzoeker zijn evenals een onderwijsprofessionals uit scholen of onderwijsinstellingen.
We voorzien tevens alternatieve onderzoeksmogelijkheden voor studenten die wensen individueel te werken.
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 9,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Andere: | Procesevaluatie bij het onderzoek, beoordeeld door de promotor(en) en begeleider(s) |
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 50 % |
|
Andere: | Schriftelijke eindproduct, beoordeeld door promotor(en)/begeleider(s) en min. een tweede onafhankelijke wetenschappelijke beoordelaar |
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 20 % |
|
Andere: | Voorstelling en verdediging van het onderzoek, beoordeeld door minstens twee onafhankelijke praktijkgerichte beoordelaars |
|
|
|
|
|
Ander examen | 10 % |
|
Andere: | Creatief ontwerp bij het onderzoek, beoordeeld door minstens twee onafhankelijke praktijkgerichte beoordelaars |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student moet alle onderdelen indienen / afleggen om te kunnen slagen. De student moet geslaagd zijn op het schriftelijk examen en minstens een tolereerbaar cijfer halen op de procesevaluatie, de voorstelling en verdediging van het onderzoek en het creatieve ontwerp bij het onderzoek om te kunnen slagen op het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student een bepaald onderdeel niet indient / aflegt, kan de student niet slagen voor dit opleidingsonderdeel. Indien de student niet geslaagd is op het schriftelijk eindproduct en/of geen tolereerbaar cijfer behaalt voor de mondelinge voorstelling en verdediging van het onderzoek en/of het creatief ontwerp, kan de student niet slagen op het opleidingsonderdeel. In zijn/haar studentendossier zal een 'fail' voor dit opleidingsonderdeel verschijnen. |
|
|
|
Extra info | Er wordt gebruik gemaakt van peer assessment in de vorm van een multiplicatorscore. De multiplicatorscore kan het eindresultaat positief, negatief of niet beïnvloeden. Zowel de scores van het proces als het product worden via peer evaluatie gecorrigeerd. Dit geldt uiteraard enkel voor studenten die het onderzoek in groep uitvoeren. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De masterproef kan ingediend worden tijdens de derde evaluatieperiode in augustus. De deadline is 15 augustus.
Indien herkansing noodzakelijk is, herwerkt de student minstens de onderdelen waarvoor hij/zij niet geslaagd is op basis van de feedback. |
|
|
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de wetenschappen en technologie - verkort traject | Verplicht | 243 | 9,0 | 108 | 135 | 9,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in wetenschappen en/of technologie en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master communiceert op een heldere wijze in diverse talige situaties en werkt op een constructieve wijze samen met lerenden, collega’s, ouders en externen in functie van het leren. | - EC
| De educatieve master, gericht op co-creatie, participeert en geeft mede leiding aan disciplinair en interdisciplinair overleg. | - EC
| De educatieve master neemt op een genuanceerde en beargumenteerde wijze deel aan maatschappelijke debatten, gericht op kwaliteit, ontwikkeling en innovatie van onderwijs. | - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. | - EC
| De educatieve master gaat in onderwijs en praktijkgericht onderzoek bewust om met de mogelijkheden en grenzen van theorieën en wetenschappelijke studies met betrekking tot pedagogische, (vak)didactische en domeininhoudelijke thema’s. | - EC
| De educatieve master doorloopt een volledige onderzoekscyclus over een onderwijsrelevant thema in functie van innovatie en ontwikkeling van de praktijk. | - EC
| De educatieve master daagt zichzelf en anderen via samenwerking en co-creatie uit tot schoolontwikkeling, -innovatie en levert een actieve bijdrage aan schoolbeleid. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Onderzoek uitvoeren in de onderwijscontext is de focus van de masterproeven aan de educatieve masters van UHasselt. Dit onderzoek kan gericht zijn op vakdidactische thema’s, pedagogische onderwerpen en beroepsrelevante vraagstukken in de klas of op school. Ook onderwerpen gekoppeld aan actuele maatschappelijke onderwijskundige en educatieve uitdagingen kunnen gekozen worden op basis van interesses.
Tijdens de verkorte masterproef doorlopen de studenten stap voor stap de verschillende fasen van een onderzoekscyclus gericht op een educatieve probleemstelling. Ze verkennen de wetenschappelijke literatuur, stellen gericht onderzoeksvragen, verzamelen data en analyseren en rapporteren deze conform wetenschappelijke criteria. Dit proces gebeurt typisch in groep, samen met medestudenten. Op die manier bewaken we de evenredigheid in de omvang, opzet en de kwaliteit van masterproeven die sterk verschillen in studiebelasting (cf verkorte versus volledige educatieve masteropleiding). Bij de beoordeling van dit groepswerk geldt er een peer assessment procedure, die individuele correcties toelaat.
De masterproef resulteert in een wetenschappelijk eindproduct. Daarnaast is er ook aandacht voor het onderzoeksproces, de beroepspraktijk (in de vorm van een creatief ontwerp) en wetenschapscommunicatie (o.a. via diverse voorstellingsvormen).
Ondersteunend bij de masterproef worden er diverse leeractiviteiten en -bijeenkomsten gepland, gericht op methoden van sociaal-wetenschappelijk onderzoek en het proces van onderzoek in de onderwijspraktijk.
De begeleiding gebeurt door een promotor (zelfstandig academisch personeelslid/ZAP of post-doc), evt. bijgestaan door een co-promotor (ZAP of post-doc) of begeleider. De begeleider kan zowel een pre-doc onderzoeker zijn evenals een onderwijsprofessionals uit scholen of onderwijsinstellingen.
We voorzien tevens alternatieve onderzoeksmogelijkheden voor studenten die wensen individueel te werken.
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 9,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Andere: | Procesevaluatie bij het onderzoek, beoordeeld door de promotor(en) en begeleider(s) |
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 50 % |
|
Andere: | Schriftelijke eindproduct, beoordeeld door promotor(en)/begeleider(s) en min. een tweede onafhankelijke wetenschappelijke beoordelaar |
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 20 % |
|
Andere: | Voorstelling en verdediging van het onderzoek, beoordeeld door minstens twee onafhankelijke praktijkgerichte beoordelaars |
|
|
|
|
|
Ander examen | 10 % |
|
Andere: | Creatief ontwerp bij het onderzoek, beoordeeld door minstens twee onafhankelijke praktijkgerichte beoordelaars |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student moet alle onderdelen indienen / afleggen om te kunnen slagen. De student moet geslaagd zijn op het schriftelijk examen en minstens een tolereerbaar cijfer halen op de procesevaluatie, de voorstelling en verdediging van het onderzoek en het creatieve ontwerp bij het onderzoek om te kunnen slagen op het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student een bepaald onderdeel niet indient / aflegt, kan de student niet slagen voor dit opleidingsonderdeel. Indien de student niet geslaagd is op het schriftelijk eindproduct en/of geen tolereerbaar cijfer behaalt voor de mondelinge voorstelling en verdediging van het onderzoek en/of het creatief ontwerp, kan de student niet slagen op het opleidingsonderdeel. In zijn/haar studentendossier zal een 'fail' voor dit opleidingsonderdeel verschijnen. |
|
|
|
Extra info | Er wordt gebruik gemaakt van peer assessment in de vorm van een multiplicatorscore. De multiplicatorscore kan het eindresultaat positief, negatief of niet beïnvloeden. Zowel de scores van het proces als het product worden via peer evaluatie gecorrigeerd. Dit geldt uiteraard enkel voor studenten die het onderzoek in groep uitvoeren. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De masterproef kan ingediend worden tijdens de derde evaluatieperiode in augustus. De deadline is 15 augustus.
Indien herkansing noodzakelijk is, herwerkt de student minstens de onderdelen waarvoor hij/zij niet geslaagd is op basis van de feedback. |
|
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|