Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Leren en ontwikkeling (4159)
|
6.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| Educatieve master in de wetenschappen en technologie - engineering en technologie jaar 1 | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - verkort traject | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master gaat op een positieve wijze om met diversiteit en talenten en geeft op een krachtige wijze vorm aan leren op het niveau van de lerenden en de leergroep en mede op het niveau van het (school)team en de partners & externen. | - EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in wetenschappen en/of technologie en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master empowert samen met anderen vanuit een ethische houding de leer- en ontwikkelingsprocessen van elke lerende met het oog op het stimuleren van de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing. | - EC
| De educatieve master plant de onderwijs- en leeractiviteiten en organiseert een leer- en leefklimaat op korte en lange termijn rekening houdend met de lerende, de leergroep, het team op school en de partners en externen. | - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student beschikt over de vakinhoudelijke expertise in het domein van de gekozen specifieke vakdidactieken die aan bod komt in de leerplannen van 2e en 3e graad van het secundair onderwijs of is bereid zich deze in functie van de opdrachten eigen te maken.
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel (OPO) vertalen we het didactisch referentiekader naar de specifieke domeinen binnen ‘Wetenschappen en technologie’. We focussen in dit OPO hoofdzakelijk op de pijlers ‘Leren en ontwikkeling’ en ‘Diversiteit & talenten’ en hebben aandacht voor de lerende, de leergroep, het schoolteam en de partners & externen. Dit OPO bestaat uit twee delen: (i) een theoretisch vakdidactisch luik en (ii) een praktijkgericht vakdidactisch luik.
(i) In het theoretisch vakdidactisch luik komen onderstaande topics aan bod waarbij iedere topic telkens vertaald wordt naar het specifieke domein van ‘Wetenschappen en technologie’.
- Situering van ‘Wetenschappen en technologie’ in het Vlaamse onderwijslandschap
- Studie van de eindtermen en leerplannen
- Formuleren van lesdoelen
- Analyseren van de beginsituatie
- Selecteren van de gepaste werkvormen, groeperingsvormen en media
- UDL en binnenklasdifferentiatie
- Lesontwerp en lesvoorbereiding
- Feedback geven
- Klasmanagement
- Lesontwerp
- Formatieve en summatieve evaluatie
- Online onderwijs
- Taken van de leerkracht op macro-, meso- en microniveau
(ii) Het praktijkgericht luik bestaat uit een reeks van mini-lessen of micro-teachings voor de tweede of derde graad van secundair onderwijs in een gesimuleerde context waarbij de medestudenten de rol van klasgroep opnemen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Individueel begeleidingsmoment ✔
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Demonstraties ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
micro-teaching ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Probleemgestuurd onderwijs (PGO) ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel deelcijfers van minsten 8/20 kunnen worden overgedragen naar de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel deelcijfers van minsten 8/20 kunnen worden overgedragen naar de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
Andere: | Take-home opdracht, casussen, open-boek |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient op elk onderdeel van de evaluatie (praktijkevaluatie tijdens de onderwijsperiode + mondeling examen) minstens 8/20 te behalen. |
|
|
|
Gevolg | Wanneer de student op een onderdeel van de evaluatie minder dan 8/20 behaalt, wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans. |
|
|
|
Extra info | Er zijn enkele verplichte contactmomenten waarop de aanwezigheid van de student verwacht wordt. De data van deze contactmomenten worden gecommuniceerd via de studieleidraad en het overzicht van de lessenreeks tijdens het eerste contactmoment. Deze contactmomenten zijn verplicht gezien deze onder andere deel uitmaken van de evaluatieonderdelen van dit opleidingsonderdeel. Elke afwezigheid bij verplichte evaluatiemomenten dient gewettigd te worden, bijvoorbeeld d.m.v. een doktersattest. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het studiemateriaal (powerpointpresentaties lessen, literatuur,...) wordt via Blackboard ter beschikking gesteld. |
|
|
|
|
|
| 3de bachelorjaar in de biologie optie onderwijs | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
3de bachelorjaar in de chemie optie onderwijs | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
3de bachelorjaar in de fysica optie onderwijs | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
De student beschikt over de vakinhoudelijke expertise in het domein van de gekozen specifieke vakdidactieken die aan bod komt in de leerplannen van 2e en 3e graad van het secundair onderwijs of is bereid zich deze in functie van de opdrachten eigen te maken.
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel (OPO) vertalen we het didactisch referentiekader naar de specifieke domeinen binnen ‘Wetenschappen en technologie’. We focussen in dit OPO hoofdzakelijk op de pijlers ‘Leren en ontwikkeling’ en ‘Diversiteit & talenten’ en hebben aandacht voor de lerende, de leergroep, het schoolteam en de partners & externen. Dit OPO bestaat uit twee delen: (i) een theoretisch vakdidactisch luik en (ii) een praktijkgericht vakdidactisch luik.
(i) In het theoretisch vakdidactisch luik komen onderstaande topics aan bod waarbij iedere topic telkens vertaald wordt naar het specifieke domein van ‘Wetenschappen en technologie’.
- Situering van ‘Wetenschappen en technologie’ in het Vlaamse onderwijslandschap
- Studie van de eindtermen en leerplannen
- Formuleren van lesdoelen
- Analyseren van de beginsituatie
- Selecteren van de gepaste werkvormen, groeperingsvormen en media
- UDL en binnenklasdifferentiatie
- Lesontwerp en lesvoorbereiding
- Feedback geven
- Klasmanagement
- Lesontwerp
- Formatieve en summatieve evaluatie
- Online onderwijs
- Taken van de leerkracht op macro-, meso- en microniveau
(ii) Het praktijkgericht luik bestaat uit een reeks van mini-lessen of micro-teachings voor de tweede of derde graad van secundair onderwijs in een gesimuleerde context waarbij de medestudenten de rol van klasgroep opnemen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Individueel begeleidingsmoment ✔
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Demonstraties ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
micro-teaching ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Probleemgestuurd onderwijs (PGO) ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel deelcijfers van minsten 8/20 kunnen worden overgedragen naar de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel deelcijfers van minsten 8/20 kunnen worden overgedragen naar de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
Andere: | Take-home opdracht, casussen, open-boek |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient op elk onderdeel van de evaluatie (praktijkevaluatie tijdens de onderwijsperiode + mondeling examen) minstens 8/20 te behalen. |
|
|
|
Gevolg | Wanneer de student op een onderdeel van de evaluatie minder dan 8/20 behaalt, wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans. |
|
|
|
Extra info | Er zijn enkele verplichte contactmomenten waarop de aanwezigheid van de student verwacht wordt. De data van deze contactmomenten worden gecommuniceerd via de studieleidraad en het overzicht van de lessenreeks tijdens het eerste contactmoment. Deze contactmomenten zijn verplicht gezien deze onder andere deel uitmaken van de evaluatieonderdelen van dit opleidingsonderdeel. Elke afwezigheid bij verplichte evaluatiemomenten dient gewettigd te worden, bijvoorbeeld d.m.v. een doktersattest. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het studiemateriaal (powerpointpresentaties lessen, literatuur,...) wordt via Blackboard ter beschikking gesteld. |
|
|
|
|
|
| 3de bachelorjaar in de biologie optie keuzeopleidingsonderdelen biologie | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
3de bachelorjaar in de biologie pakket keuzeopleidingsonderdelen biologie | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
3de bachelorjaar in de chemie pakket vrije keuze aanvulling | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
3de bachelorjaar in de fysica optie vrije keuze aanvulling | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
3de bachelorjaar in de informatica | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
bachelor in de wiskunde - verbreding onderwijs | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
De student beschikt over de vakinhoudelijke expertise in het domein van de gekozen specifieke vakdidactieken die aan bod komt in de leerplannen van 2e en 3e graad van het secundair onderwijs of is bereid zich deze in functie van de opdrachten eigen te maken.
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel (OPO) vertalen we het didactisch referentiekader naar de specifieke domeinen binnen ‘Wetenschappen en technologie’. We focussen in dit OPO hoofdzakelijk op de pijlers ‘Leren en ontwikkeling’ en ‘Diversiteit & talenten’ en hebben aandacht voor de lerende, de leergroep, het schoolteam en de partners & externen. Dit OPO bestaat uit twee delen: (i) een theoretisch vakdidactisch luik en (ii) een praktijkgericht vakdidactisch luik.
(i) In het theoretisch vakdidactisch luik komen onderstaande topics aan bod waarbij iedere topic telkens vertaald wordt naar het specifieke domein van ‘Wetenschappen en technologie’.
- Situering van ‘Wetenschappen en technologie’ in het Vlaamse onderwijslandschap
- Studie van de eindtermen en leerplannen
- Formuleren van lesdoelen
- Analyseren van de beginsituatie
- Selecteren van de gepaste werkvormen, groeperingsvormen en media
- UDL en binnenklasdifferentiatie
- Lesontwerp en lesvoorbereiding
- Feedback geven
- Klasmanagement
- Lesontwerp
- Formatieve en summatieve evaluatie
- Online onderwijs
- Taken van de leerkracht op macro-, meso- en microniveau
(ii) Het praktijkgericht luik bestaat uit een reeks van mini-lessen of micro-teachings voor de tweede of derde graad van secundair onderwijs in een gesimuleerde context waarbij de medestudenten de rol van klasgroep opnemen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Individueel begeleidingsmoment ✔
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Demonstraties ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
micro-teaching ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Probleemgestuurd onderwijs (PGO) ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel deelcijfers van minsten 8/20 kunnen worden overgedragen naar de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel deelcijfers van minsten 8/20 kunnen worden overgedragen naar de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
Andere: | Take-home opdracht, casussen, open-boek |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient op elk onderdeel van de evaluatie (praktijkevaluatie tijdens de onderwijsperiode + mondeling examen) minstens 8/20 te behalen. |
|
|
|
Gevolg | Wanneer de student op een onderdeel van de evaluatie minder dan 8/20 behaalt, wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans. |
|
|
|
Extra info | Er zijn enkele verplichte contactmomenten waarop de aanwezigheid van de student verwacht wordt. De data van deze contactmomenten worden gecommuniceerd via de studieleidraad en het overzicht van de lessenreeks tijdens het eerste contactmoment. Deze contactmomenten zijn verplicht gezien deze onder andere deel uitmaken van de evaluatieonderdelen van dit opleidingsonderdeel. Elke afwezigheid bij verplichte evaluatiemomenten dient gewettigd te worden, bijvoorbeeld d.m.v. een doktersattest. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het studiemateriaal (powerpointpresentaties lessen, literatuur,...) wordt via Blackboard ter beschikking gesteld. |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de wetenschappen en technologie - wetenschappen jaar 1 | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master gaat op een positieve wijze om met diversiteit en talenten en geeft op een krachtige wijze vorm aan leren op het niveau van de lerenden en de leergroep en mede op het niveau van het (school)team en de partners & externen. | - EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in wetenschappen en/of technologie en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master empowert samen met anderen vanuit een ethische houding de leer- en ontwikkelingsprocessen van elke lerende met het oog op het stimuleren van de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing. | - EC
| De educatieve master plant de onderwijs- en leeractiviteiten en organiseert een leer- en leefklimaat op korte en lange termijn rekening houdend met de lerende, de leergroep, het team op school en de partners en externen. | - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student beschikt over de vakinhoudelijke expertise in het domein van de gekozen specifieke vakdidactieken die aan bod komt in de leerplannen van 2e en 3e graad van het secundair onderwijs of is bereid zich deze in functie van de opdrachten eigen te maken.
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel (OPO) vertalen we het didactisch referentiekader naar de specifieke domeinen binnen ‘Wetenschappen en technologie’. We focussen in dit OPO hoofdzakelijk op de pijlers ‘Leren en ontwikkeling’ en ‘Diversiteit & talenten’ en hebben aandacht voor de lerende, de leergroep, het schoolteam en de partners & externen. Dit OPO bestaat uit twee delen: (i) een theoretisch vakdidactisch luik en (ii) een praktijkgericht vakdidactisch luik.
(i) In het theoretisch vakdidactisch luik komen onderstaande topics aan bod waarbij iedere topic telkens vertaald wordt naar het specifieke domein van ‘Wetenschappen en technologie’.
- Situering van ‘Wetenschappen en technologie’ in het Vlaamse onderwijslandschap
- Studie van de eindtermen en leerplannen
- Formuleren van lesdoelen
- Analyseren van de beginsituatie
- Selecteren van de gepaste werkvormen, groeperingsvormen en media
- UDL en binnenklasdifferentiatie
- Lesontwerp en lesvoorbereiding
- Feedback geven
- Klasmanagement
- Lesontwerp
- Formatieve en summatieve evaluatie
- Online onderwijs
- Taken van de leerkracht op macro-, meso- en microniveau
(ii) Het praktijkgericht luik bestaat uit een reeks van mini-lessen of micro-teachings voor de tweede of derde graad van secundair onderwijs in een gesimuleerde context waarbij de medestudenten de rol van klasgroep opnemen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Individueel begeleidingsmoment ✔
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Demonstraties ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
micro-teaching ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Probleemgestuurd onderwijs (PGO) ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel deelcijfers van minsten 8/20 kunnen worden overgedragen naar de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel deelcijfers van minsten 8/20 kunnen worden overgedragen naar de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
Andere: | Take-home opdracht, casussen, open-boek |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient op elk onderdeel van de evaluatie (praktijkevaluatie tijdens de onderwijsperiode + mondeling examen) minstens 8/20 te behalen. |
|
|
|
Gevolg | Wanneer de student op een onderdeel van de evaluatie minder dan 8/20 behaalt, wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans. |
|
|
|
Extra info | Er zijn enkele verplichte contactmomenten waarop de aanwezigheid van de student verwacht wordt. De data van deze contactmomenten worden gecommuniceerd via de studieleidraad en het overzicht van de lessenreeks tijdens het eerste contactmoment. Deze contactmomenten zijn verplicht gezien deze onder andere deel uitmaken van de evaluatieonderdelen van dit opleidingsonderdeel. Elke afwezigheid bij verplichte evaluatiemomenten dient gewettigd te worden, bijvoorbeeld d.m.v. een doktersattest. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het studiemateriaal (powerpointpresentaties lessen, literatuur,...) wordt via Blackboard ter beschikking gesteld. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|