Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Vakdidactiek wetenschappen en technologie (4209)
|
6.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek biologie | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master gaat op een positieve wijze om met diversiteit en talenten en geeft op een krachtige wijze vorm aan leren op het niveau van de lerenden en de leergroep en mede op het niveau van het (school)team en de partners & externen. | - EC
| De educatieve master gaat op een positieve wijze om met diversiteit en talenten en geeft op een krachtige wijze vorm aan leren op het niveau van de lerenden en de leergroep en mede op het niveau van het (school)team en de partners en externen. | - EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in wetenschappen en/of technologie en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in gezondheidswetenschappen en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master empowert samen met anderen vanuit een ethische houding de leer- en ontwikkelingsprocessen van elke lerende met het oog op het stimuleren van de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing. | - EC
| De educatieve master empowert samen met anderen vanuit een ethische houding de leer- en ontwikkelingsprocessen van elke lerende met het oog op het stimuleren van de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing. | - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. | - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student beschikt over de vakinhoudelijke expertise in het domein van de biologie die aan bod komt in de leerplannen van 2e en 3e graad van het secundair onderwijs, of is bereid zich deze in functie van de opdrachten eigen te maken.
Leerplan tweede graad
Leerplan derde graad
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel verdiepen we de competenties bereikt in het opleidingsonderdeel ‘vakdidactiek wetenschappen en technologie basis’ en zoomen we in op specifieke didactische componenten voor biologie-onderwijs. Naast een blijvende aandacht voor de pijler ‘krachtig leren’ en ‘diversiteit & talenten’, focussen we op ‘innovatie & ontwikkeling’ en ‘samenwerking & co-creatie’. In dit opleidingsonderdeel komen volgende inhouden aan bod:
- Specifieke didactische werkvormen voor biologie-onderwijs: demonstraties en practica, excursies, veldbiologische technieken... inclusief veiligheid en afvalverwerking (leergroep, partners & externen) - Concepten (object/structuur-, proces-, eigenschapsbegrip) in de biologie met inbegrip van evolutie, organisatieniveaus en de structuur-functierelatie (lerende) - Leerlingdenkbeelden en misconcepten, concept maps, cartoons (lerende) - Concept-context benadering (lerende) - Taalontwikkelend onderwijs, strategieën voor begripsontwikkeling in biologie-onderwijs (lerende) - Leermiddelen, media en ICT in biologie-onderwijs (leergroep) - Vakoverschrijdende eindtermen in biologie-onderwijs: gezondheidsopvoeding, milieueducatie - Samenwerking met partners in biologie-onderwijs (partners & externen) - Vakgroepwerking: duurzaamheid, milieuzorg op school (MOS), dikke truien dag, ... (team op school, partners & externen) - Vakdidactisch onderzoek in de domeinen wetenschappen en specifiek biologie (partners & externen)
De theorie wordt gekoppeld aan opdrachten en in de stage van de praktijk-opleidingsonderdelen toegepast.
|
|
|
|
|
|
|
Afstandsonderwijs ✔
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Micro-teaching ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Micro-teaching ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij een tolereerbaar cijfer heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij een tolereerbaar cijfer heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij een tolereerbaar cijfer heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student moet op elke deelopdracht minstens 8/20 halen. |
|
|
|
Gevolg | Indien een student een score lager dan 8/20 haalt op 1 of meer opdrachten, dan zal de eindscore gelijk zijn aan F (fail). |
|
|
|
Extra info | Evaluatiecriteria en het gewicht van de diverse evaluatieonderdelen worden vooraf aan de studenten meegedeeld. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Een student kan enkel herkansen voor deelevaluaties waar een score lager dan 10/20 behaald werd. De student kan deze deelopdrachten, met een score lager dan 10/20, herwerken op basis van de gekregen feedback. |
|
|
|
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
- Het vereiste lesmateriaal wordt via Blackboard ter beschikking gesteld.
- Ondersteunende informatie en relevante links worden eveneens opgelijst via Blackboard.
- Eventuele vakinhoudelijke ondersteuning: Biology, Campbell (Pearson Education) | (niet verplicht)
- Leerboeken biologie voor het secundair onderwijs zijn vrij beschikbaar in de bibliotheek van de Universiteit Hasselt
|
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de gezondheidswetenschappen keuzetraject BMW/GEN met vakdidactiek biologie | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen keuzetraject REKI met vakdidactiek biologie | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master gaat op een positieve wijze om met diversiteit en talenten en geeft op een krachtige wijze vorm aan leren op het niveau van de lerenden en de leergroep en mede op het niveau van het (school)team en de partners en externen. | - EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in gezondheidswetenschappen en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master empowert samen met anderen vanuit een ethische houding de leer- en ontwikkelingsprocessen van elke lerende met het oog op het stimuleren van de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing. | - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student beschikt over de vakinhoudelijke expertise in het domein van de biologie die aan bod komt in de leerplannen van 2e en 3e graad van het secundair onderwijs, of is bereid zich deze in functie van de opdrachten eigen te maken.
Leerplan tweede graad
Leerplan derde graad
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel verdiepen we de competenties bereikt in het opleidingsonderdeel ‘vakdidactiek wetenschappen en technologie basis’ en zoomen we in op specifieke didactische componenten voor biologie-onderwijs. Naast een blijvende aandacht voor de pijler ‘krachtig leren’ en ‘diversiteit & talenten’, focussen we op ‘innovatie & ontwikkeling’ en ‘samenwerking & co-creatie’. In dit opleidingsonderdeel komen volgende inhouden aan bod:
- Specifieke didactische werkvormen voor biologie-onderwijs: demonstraties en practica, excursies, veldbiologische technieken... inclusief veiligheid en afvalverwerking (leergroep, partners & externen) - Concepten (object/structuur-, proces-, eigenschapsbegrip) in de biologie met inbegrip van evolutie, organisatieniveaus en de structuur-functierelatie (lerende) - Leerlingdenkbeelden en misconcepten, concept maps, cartoons (lerende) - Concept-context benadering (lerende) - Taalontwikkelend onderwijs, strategieën voor begripsontwikkeling in biologie-onderwijs (lerende) - Leermiddelen, media en ICT in biologie-onderwijs (leergroep) - Vakoverschrijdende eindtermen in biologie-onderwijs: gezondheidsopvoeding, milieueducatie - Samenwerking met partners in biologie-onderwijs (partners & externen) - Vakgroepwerking: duurzaamheid, milieuzorg op school (MOS), dikke truien dag, ... (team op school, partners & externen) - Vakdidactisch onderzoek in de domeinen wetenschappen en specifiek biologie (partners & externen)
De theorie wordt gekoppeld aan opdrachten en in de stage van de praktijk-opleidingsonderdelen toegepast.
|
|
|
|
|
|
|
Afstandsonderwijs ✔
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Micro-teaching ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Micro-teaching ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij een tolereerbaar cijfer heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij een tolereerbaar cijfer heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij een tolereerbaar cijfer heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student moet op elke deelopdracht minstens 8/20 halen. |
|
|
|
Gevolg | Indien een student een score lager dan 8/20 haalt op 1 of meer opdrachten, dan zal de eindscore gelijk zijn aan F (fail). |
|
|
|
Extra info | Evaluatiecriteria en het gewicht van de diverse evaluatieonderdelen worden vooraf aan de studenten meegedeeld. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Een student kan enkel herkansen voor deelevaluaties waar een score lager dan 10/20 behaald werd. De student kan deze deelopdrachten, met een score lager dan 10/20, herwerken op basis van de gekregen feedback. |
|
|
|
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
- Het vereiste lesmateriaal wordt via Blackboard ter beschikking gesteld.
- Ondersteunende informatie en relevante links worden eveneens opgelijst via Blackboard.
- Eventuele vakinhoudelijke ondersteuning: Biology, Campbell (Pearson Education) | (niet verplicht)
- Leerboeken biologie voor het secundair onderwijs zijn vrij beschikbaar in de bibliotheek van de Universiteit Hasselt
|
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de wetenschappen en technologie - verkort traject - bijkomende vakdidactiek | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de wetenschappen en technologie verkort optie 1 vakdidactiek W&T en vakdidactiek PAV | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de wetenschappen en technologie verkort optie algemeen met 1 vakdidactiek W&T | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de wetenschappen en technologie verkort optie algemeen met 2 vakdidactieken W&T | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master gaat op een positieve wijze om met diversiteit en talenten en geeft op een krachtige wijze vorm aan leren op het niveau van de lerenden en de leergroep en mede op het niveau van het (school)team en de partners & externen. | - EC
| De educatieve master gaat op een positieve wijze om met diversiteit en talenten en geeft op een krachtige wijze vorm aan leren op het niveau van de lerenden en de leergroep en mede op het niveau van het (school)team en de partners en externen. | - EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in wetenschappen en/of technologie en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in gezondheidswetenschappen en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master empowert samen met anderen vanuit een ethische houding de leer- en ontwikkelingsprocessen van elke lerende met het oog op het stimuleren van de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing. | - EC
| De educatieve master empowert samen met anderen vanuit een ethische houding de leer- en ontwikkelingsprocessen van elke lerende met het oog op het stimuleren van de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing. | - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. | - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student beschikt over de vakinhoudelijke expertise in het domein van de biologie die aan bod komt in de leerplannen van 2e en 3e graad van het secundair onderwijs, of is bereid zich deze in functie van de opdrachten eigen te maken.
Leerplan tweede graad
Leerplan derde graad
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel verdiepen we de competenties bereikt in het opleidingsonderdeel ‘vakdidactiek wetenschappen en technologie basis’ en zoomen we in op specifieke didactische componenten voor biologie-onderwijs. Naast een blijvende aandacht voor de pijler ‘krachtig leren’ en ‘diversiteit & talenten’, focussen we op ‘innovatie & ontwikkeling’ en ‘samenwerking & co-creatie’. In dit opleidingsonderdeel komen volgende inhouden aan bod:
- Specifieke didactische werkvormen voor biologie-onderwijs: demonstraties en practica, excursies, veldbiologische technieken... inclusief veiligheid en afvalverwerking (leergroep, partners & externen) - Concepten (object/structuur-, proces-, eigenschapsbegrip) in de biologie met inbegrip van evolutie, organisatieniveaus en de structuur-functierelatie (lerende) - Leerlingdenkbeelden en misconcepten, concept maps, cartoons (lerende) - Concept-context benadering (lerende) - Taalontwikkelend onderwijs, strategieën voor begripsontwikkeling in biologie-onderwijs (lerende) - Leermiddelen, media en ICT in biologie-onderwijs (leergroep) - Vakoverschrijdende eindtermen in biologie-onderwijs: gezondheidsopvoeding, milieueducatie - Samenwerking met partners in biologie-onderwijs (partners & externen) - Vakgroepwerking: duurzaamheid, milieuzorg op school (MOS), dikke truien dag, ... (team op school, partners & externen) - Vakdidactisch onderzoek in de domeinen wetenschappen en specifiek biologie (partners & externen)
De theorie wordt gekoppeld aan opdrachten en in de stage van de praktijk-opleidingsonderdelen toegepast.
|
|
|
|
|
|
|
Afstandsonderwijs ✔
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Micro-teaching ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Micro-teaching ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij een tolereerbaar cijfer heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij een tolereerbaar cijfer heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij een tolereerbaar cijfer heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student moet op elke deelopdracht minstens 8/20 halen. |
|
|
|
Gevolg | Indien een student een score lager dan 8/20 haalt op 1 of meer opdrachten, dan zal de eindscore gelijk zijn aan F (fail). |
|
|
|
Extra info | Evaluatiecriteria en het gewicht van de diverse evaluatieonderdelen worden vooraf aan de studenten meegedeeld. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Een student kan enkel herkansen voor deelevaluaties waar een score lager dan 10/20 behaald werd. De student kan deze deelopdrachten, met een score lager dan 10/20, herwerken op basis van de gekregen feedback. |
|
|
|
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
- Het vereiste lesmateriaal wordt via Blackboard ter beschikking gesteld.
- Ondersteunende informatie en relevante links worden eveneens opgelijst via Blackboard.
- Eventuele vakinhoudelijke ondersteuning: Biology, Campbell (Pearson Education) | (niet verplicht)
- Leerboeken biologie voor het secundair onderwijs zijn vrij beschikbaar in de bibliotheek van de Universiteit Hasselt
|
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de gezondheidswetenschappen verkort traject - bijkomende vakdidactiek | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen verkort traject optie vakdidactiek medische wetenschappen en 1 vakdidactiek W&T | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master gaat op een positieve wijze om met diversiteit en talenten en geeft op een krachtige wijze vorm aan leren op het niveau van de lerenden en de leergroep en mede op het niveau van het (school)team en de partners en externen. | - EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in gezondheidswetenschappen en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master empowert samen met anderen vanuit een ethische houding de leer- en ontwikkelingsprocessen van elke lerende met het oog op het stimuleren van de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing. | - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student beschikt over de vakinhoudelijke expertise in het domein van de biologie die aan bod komt in de leerplannen van 2e en 3e graad van het secundair onderwijs, of is bereid zich deze in functie van de opdrachten eigen te maken.
Leerplan tweede graad
Leerplan derde graad
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel verdiepen we de competenties bereikt in het opleidingsonderdeel ‘vakdidactiek wetenschappen en technologie basis’ en zoomen we in op specifieke didactische componenten voor biologie-onderwijs. Naast een blijvende aandacht voor de pijler ‘krachtig leren’ en ‘diversiteit & talenten’, focussen we op ‘innovatie & ontwikkeling’ en ‘samenwerking & co-creatie’. In dit opleidingsonderdeel komen volgende inhouden aan bod:
- Specifieke didactische werkvormen voor biologie-onderwijs: demonstraties en practica, excursies, veldbiologische technieken... inclusief veiligheid en afvalverwerking (leergroep, partners & externen) - Concepten (object/structuur-, proces-, eigenschapsbegrip) in de biologie met inbegrip van evolutie, organisatieniveaus en de structuur-functierelatie (lerende) - Leerlingdenkbeelden en misconcepten, concept maps, cartoons (lerende) - Concept-context benadering (lerende) - Taalontwikkelend onderwijs, strategieën voor begripsontwikkeling in biologie-onderwijs (lerende) - Leermiddelen, media en ICT in biologie-onderwijs (leergroep) - Vakoverschrijdende eindtermen in biologie-onderwijs: gezondheidsopvoeding, milieueducatie - Samenwerking met partners in biologie-onderwijs (partners & externen) - Vakgroepwerking: duurzaamheid, milieuzorg op school (MOS), dikke truien dag, ... (team op school, partners & externen) - Vakdidactisch onderzoek in de domeinen wetenschappen en specifiek biologie (partners & externen)
De theorie wordt gekoppeld aan opdrachten en in de stage van de praktijk-opleidingsonderdelen toegepast.
|
|
|
|
|
|
|
Afstandsonderwijs ✔
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Micro-teaching ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Micro-teaching ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij een tolereerbaar cijfer heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij een tolereerbaar cijfer heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij een tolereerbaar cijfer heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student moet op elke deelopdracht minstens 8/20 halen. |
|
|
|
Gevolg | Indien een student een score lager dan 8/20 haalt op 1 of meer opdrachten, dan zal de eindscore gelijk zijn aan F (fail). |
|
|
|
Extra info | Evaluatiecriteria en het gewicht van de diverse evaluatieonderdelen worden vooraf aan de studenten meegedeeld. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Een student kan enkel herkansen voor deelevaluaties waar een score lager dan 10/20 behaald werd. De student kan deze deelopdrachten, met een score lager dan 10/20, herwerken op basis van de gekregen feedback. |
|
|
|
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
- Het vereiste lesmateriaal wordt via Blackboard ter beschikking gesteld.
- Ondersteunende informatie en relevante links worden eveneens opgelijst via Blackboard.
- Eventuele vakinhoudelijke ondersteuning: Biology, Campbell (Pearson Education) | (niet verplicht)
- Leerboeken biologie voor het secundair onderwijs zijn vrij beschikbaar in de bibliotheek van de Universiteit Hasselt
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|