Vakdidactiek engineering en technologie (4215) | Contactpersoon : | dr. Els WIEERS |
Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Vakdidactiek wetenschappen en technologie (4209)
|
6.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek engineering & technology | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master gaat op een positieve wijze om met diversiteit en talenten en geeft op een krachtige wijze vorm aan leren op het niveau van de lerenden en de leergroep en mede op het niveau van het (school)team en de partners & externen. | - EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in wetenschappen en/of technologie en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master empowert samen met anderen vanuit een ethische houding de leer- en ontwikkelingsprocessen van elke lerende met het oog op het stimuleren van de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing. | - EC
| De educatieve master plant de onderwijs- en leeractiviteiten en organiseert een leer- en leefklimaat op korte en lange termijn rekening houdend met de lerende, de leergroep, het team op school en de partners en externen. | - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. | - EC
| ENG&TECH 2. De educatieve master heeft een gespecialiseerde kennis van en inzicht in de verworven vakdidactieken en kan deze creatief concipiëren, plannen en uitvoeren in een educatieve context en in het bijzonder als geïntegreerd deel van een methodologisch en projectmatig geordende reeks van handelingen binnen een multidisciplinair STEM project met een belangrijke onderzoeks- en/of innovatiecomponent. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student beschikt over de vakinhoudelijke expertise in het domein van de engineering en technologie die aan bod komt in de leerplannen van 2e en 3e graad van het secundair onderwijs of is bereid zich deze in functie van de opdrachten eigen te maken.
|
|
|
In het opleidingsonderdeel ‘vakdidactiek engineering en technologie’ verdiepen en verbreden de studenten hun vakdidactische competenties in het domein engineering en technologie (E&T). De inhouden van dit opleidingsonderdeel sluiten aan bij de drie pijlers van de opleiding (Leren en ontwikkeling, Diversiteit & talenten, Innovatie & co-creatie) en besteden bovendien aandacht aan de drie verschillende perspectieven (de lerende - de leergroep - (school)team, partners & externen). De studenten verdiepen en verbreden zich in deze vakdidactiek door middel van geïntegreerde opdrachten en een groepswerk.
We focussen op 3 aspecten
- Engineering en technologie in het secundair onderwijs
In de 3 geïntegreerde opdrachten is er aandacht voor volgende topics uit het domein engineering en technologie:
-
Specifieke onderwijsleermiddelen en externe actoren in het vakdomein van E&T
-
Lesopbouw en uitvoering van een specifiek E&T practicum met aandacht voor de specifieke eigenschappen van E&T practica (van apparatuurs- tot onderzoekslabo)
-
Logistiek van een praktijklabo: (onderhoud, veiligheid, inventaris, aankoop, prospectie, technische procedures, gemeenschappelijk gebruik van materialen en machines, ontwerp van een technische leeromgeving)
-
Inspelen op verschillen in technische en wetenschappelijke voorkennis en vaardigheden in projectmatig onderwijs
-
Integratie van soft skills (teamwork, communicatie, stakeholders...) in wetenschappelijke en technische opleiding
-
Specifieke evaluatievormen voor E&T (praktijk, verslaggeving, engineeringsprojecten, onderzoeksopdrachten)
-
Integratie van projecten in een jaarplan
-
Taken van een begeleider van engineeringsprojecten (Taken van een (co-)promotor van een intern/extern studentenproject)
In het groepswerk sTEm (samen met vakdidactiek ‘bio-engineering’) ontwikkelen de studenten een STEM-project met de nadruk op de T(echnologie) en E(ngineering).
Volgende topics komen aan bod:
-
Toepassen van transversale eindtermen binnen een STEM-activiteit met focus op ‘innovatie & co-creatie’ vanuit de rol als leraar ‘Engineering & Technology’ in samenwerking met leraren in andere disciplines, waarbij co-creatie centraal staat
-
Werken met ICT: identificeren en gebruiken van de juiste tool (nieuwe media, apps, software toepassingen (open source), leerplatform,...)
-
Specifieke leermiddelen voor engineering en technologie
-
Reflectie en integratie van sustainable development goals (SDG) in de STEM-activiteit
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | Combinatie van geïntegreerde opdrachten (65%) en STEM groepswerk (35%) |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van elk van de geïntegreerde opdrachten blijft behouden indien de student 10,0/20 of meer behaald. De punten van de STEM opdracht blijven altijd behouden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Om te slagen moet de student op beide onderdelen (Geïntegreerde opdrachten en STEM-groepswerk) minstens een 8,0/20 halen. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student op een van de onderdelen (Geïntegreerde opdrachten en STEM-groepswerk) minder dan 8,0/20 haalt, bestaat het totaalpunt uit het gewogen gemiddelde van beide delen met een maximum van 8/20. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor de geïntegreerde opdrachten is er een herkansing in de vorm van een mondeling examen waarbij de herwerkte opdrachten opnieuw worden ingediend en verdedigd. Enkel de opdrachten die onvoldoende waren moeten herwerkt worden. Voor het STEM-groepswerk is er geen herkansing mogelijk, de punten uit eerste examenkans blijven behouden. Om te slagen moet de student op beide onderdelen (Geïntegreerde opdrachten en STEM-groepswerk) minstens een 8,0/20 halen. Indien de student op een van de onderdelen (Geïntegreerde opdrachten en STEM-groepswerk) minder dan 8,0/20 haalt, bestaat het totaalpunt uit het gewogen gemiddelde van beide delen met een maximum van 8/20. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Al het lesmateriaal wordt ter beschikking gesteld op het elektronisch leerplatvorm. |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de wetenschappen en technologie - verkort traject - bijkomende vakdidactiek | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de wetenschappen en technologie verkort optie 1 vakdidactiek W&T en vakdidactiek PAV | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de wetenschappen en technologie verkort optie algemeen met 1 vakdidactiek W&T | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de wetenschappen en technologie verkort optie algemeen met 2 vakdidactieken W&T | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master gaat op een positieve wijze om met diversiteit en talenten en geeft op een krachtige wijze vorm aan leren op het niveau van de lerenden en de leergroep en mede op het niveau van het (school)team en de partners & externen. | - EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in wetenschappen en/of technologie en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master empowert samen met anderen vanuit een ethische houding de leer- en ontwikkelingsprocessen van elke lerende met het oog op het stimuleren van de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing. | - EC
| De educatieve master plant de onderwijs- en leeractiviteiten en organiseert een leer- en leefklimaat op korte en lange termijn rekening houdend met de lerende, de leergroep, het team op school en de partners en externen. | - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. | - EC
| ENG&TECH 2. De educatieve master heeft een gespecialiseerde kennis van en inzicht in de verworven vakdidactieken en kan deze creatief concipiëren, plannen en uitvoeren in een educatieve context en in het bijzonder als geïntegreerd deel van een methodologisch en projectmatig geordende reeks van handelingen binnen een multidisciplinair STEM project met een belangrijke onderzoeks- en/of innovatiecomponent. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student beschikt over de vakinhoudelijke expertise in het domein van de engineering en technologie die aan bod komt in de leerplannen van 2e en 3e graad van het secundair onderwijs of is bereid zich deze in functie van de opdrachten eigen te maken.
|
|
|
In het opleidingsonderdeel ‘vakdidactiek engineering en technologie’ verdiepen en verbreden de studenten hun vakdidactische competenties in het domein engineering en technologie (E&T). De inhouden van dit opleidingsonderdeel sluiten aan bij de drie pijlers van de opleiding (Leren en ontwikkeling, Diversiteit & talenten, Innovatie & co-creatie) en besteden bovendien aandacht aan de drie verschillende perspectieven (de lerende - de leergroep - (school)team, partners & externen). De studenten verdiepen en verbreden zich in deze vakdidactiek door middel van geïntegreerde opdrachten en een groepswerk.
We focussen op 3 aspecten
- Engineering en technologie in het secundair onderwijs
In de 3 geïntegreerde opdrachten is er aandacht voor volgende topics uit het domein engineering en technologie:
-
Specifieke onderwijsleermiddelen en externe actoren in het vakdomein van E&T
-
Lesopbouw en uitvoering van een specifiek E&T practicum met aandacht voor de specifieke eigenschappen van E&T practica (van apparatuurs- tot onderzoekslabo)
-
Logistiek van een praktijklabo: (onderhoud, veiligheid, inventaris, aankoop, prospectie, technische procedures, gemeenschappelijk gebruik van materialen en machines, ontwerp van een technische leeromgeving)
-
Inspelen op verschillen in technische en wetenschappelijke voorkennis en vaardigheden in projectmatig onderwijs
-
Integratie van soft skills (teamwork, communicatie, stakeholders...) in wetenschappelijke en technische opleiding
-
Specifieke evaluatievormen voor E&T (praktijk, verslaggeving, engineeringsprojecten, onderzoeksopdrachten)
-
Integratie van projecten in een jaarplan
-
Taken van een begeleider van engineeringsprojecten (Taken van een (co-)promotor van een intern/extern studentenproject)
In het groepswerk sTEm (samen met vakdidactiek ‘bio-engineering’) ontwikkelen de studenten een STEM-project met de nadruk op de T(echnologie) en E(ngineering).
Volgende topics komen aan bod:
-
Toepassen van transversale eindtermen binnen een STEM-activiteit met focus op ‘innovatie & co-creatie’ vanuit de rol als leraar ‘Engineering & Technology’ in samenwerking met leraren in andere disciplines, waarbij co-creatie centraal staat
-
Werken met ICT: identificeren en gebruiken van de juiste tool (nieuwe media, apps, software toepassingen (open source), leerplatform,...)
-
Specifieke leermiddelen voor engineering en technologie
-
Reflectie en integratie van sustainable development goals (SDG) in de STEM-activiteit
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | Combinatie van geïntegreerde opdrachten (65%) en STEM groepswerk (35%) |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van elk van de geïntegreerde opdrachten blijft behouden indien de student 10,0/20 of meer behaald. De punten van de STEM opdracht blijven altijd behouden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Om te slagen moet de student op beide onderdelen (Geïntegreerde opdrachten en STEM-groepswerk) minstens een 8,0/20 halen. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student op een van de onderdelen (Geïntegreerde opdrachten en STEM-groepswerk) minder dan 8,0/20 haalt, bestaat het totaalpunt uit het gewogen gemiddelde van beide delen met een maximum van 8/20. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor de geïntegreerde opdrachten is er een herkansing in de vorm van een mondeling examen waarbij de herwerkte opdrachten opnieuw worden ingediend en verdedigd. Enkel de opdrachten die onvoldoende waren moeten herwerkt worden. Voor het STEM-groepswerk is er geen herkansing mogelijk, de punten uit eerste examenkans blijven behouden. Om te slagen moet de student op beide onderdelen (Geïntegreerde opdrachten en STEM-groepswerk) minstens een 8,0/20 halen. Indien de student op een van de onderdelen (Geïntegreerde opdrachten en STEM-groepswerk) minder dan 8,0/20 haalt, bestaat het totaalpunt uit het gewogen gemiddelde van beide delen met een maximum van 8/20. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Al het lesmateriaal wordt ter beschikking gesteld op het elektronisch leerplatvorm. |
|
|
|
|
|
| opleidingsonderdelen industriële wetenschappen | Facultatief | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
De student beschikt over de vakinhoudelijke expertise in het domein van de engineering en technologie die aan bod komt in de leerplannen van 2e en 3e graad van het secundair onderwijs of is bereid zich deze in functie van de opdrachten eigen te maken.
|
|
|
In het opleidingsonderdeel ‘vakdidactiek engineering en technologie’ verdiepen en verbreden de studenten hun vakdidactische competenties in het domein engineering en technologie (E&T). De inhouden van dit opleidingsonderdeel sluiten aan bij de drie pijlers van de opleiding (Leren en ontwikkeling, Diversiteit & talenten, Innovatie & co-creatie) en besteden bovendien aandacht aan de drie verschillende perspectieven (de lerende - de leergroep - (school)team, partners & externen). De studenten verdiepen en verbreden zich in deze vakdidactiek door middel van geïntegreerde opdrachten en een groepswerk.
We focussen op 3 aspecten
- Engineering en technologie in het secundair onderwijs
In de 3 geïntegreerde opdrachten is er aandacht voor volgende topics uit het domein engineering en technologie:
-
Specifieke onderwijsleermiddelen en externe actoren in het vakdomein van E&T
-
Lesopbouw en uitvoering van een specifiek E&T practicum met aandacht voor de specifieke eigenschappen van E&T practica (van apparatuurs- tot onderzoekslabo)
-
Logistiek van een praktijklabo: (onderhoud, veiligheid, inventaris, aankoop, prospectie, technische procedures, gemeenschappelijk gebruik van materialen en machines, ontwerp van een technische leeromgeving)
-
Inspelen op verschillen in technische en wetenschappelijke voorkennis en vaardigheden in projectmatig onderwijs
-
Integratie van soft skills (teamwork, communicatie, stakeholders...) in wetenschappelijke en technische opleiding
-
Specifieke evaluatievormen voor E&T (praktijk, verslaggeving, engineeringsprojecten, onderzoeksopdrachten)
-
Integratie van projecten in een jaarplan
-
Taken van een begeleider van engineeringsprojecten (Taken van een (co-)promotor van een intern/extern studentenproject)
In het groepswerk sTEm (samen met vakdidactiek ‘bio-engineering’) ontwikkelen de studenten een STEM-project met de nadruk op de T(echnologie) en E(ngineering).
Volgende topics komen aan bod:
-
Toepassen van transversale eindtermen binnen een STEM-activiteit met focus op ‘innovatie & co-creatie’ vanuit de rol als leraar ‘Engineering & Technology’ in samenwerking met leraren in andere disciplines, waarbij co-creatie centraal staat
-
Werken met ICT: identificeren en gebruiken van de juiste tool (nieuwe media, apps, software toepassingen (open source), leerplatform,...)
-
Specifieke leermiddelen voor engineering en technologie
-
Reflectie en integratie van sustainable development goals (SDG) in de STEM-activiteit
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | Combinatie van geïntegreerde opdrachten (65%) en STEM groepswerk (35%) |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van elk van de geïntegreerde opdrachten blijft behouden indien de student 10,0/20 of meer behaald. De punten van de STEM opdracht blijven altijd behouden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Om te slagen moet de student op beide onderdelen (Geïntegreerde opdrachten en STEM-groepswerk) minstens een 8,0/20 halen. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student op een van de onderdelen (Geïntegreerde opdrachten en STEM-groepswerk) minder dan 8,0/20 haalt, bestaat het totaalpunt uit het gewogen gemiddelde van beide delen met een maximum van 8/20. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor de geïntegreerde opdrachten is er een herkansing in de vorm van een mondeling examen waarbij de herwerkte opdrachten opnieuw worden ingediend en verdedigd. Enkel de opdrachten die onvoldoende waren moeten herwerkt worden. Voor het STEM-groepswerk is er geen herkansing mogelijk, de punten uit eerste examenkans blijven behouden. Om te slagen moet de student op beide onderdelen (Geïntegreerde opdrachten en STEM-groepswerk) minstens een 8,0/20 halen. Indien de student op een van de onderdelen (Geïntegreerde opdrachten en STEM-groepswerk) minder dan 8,0/20 haalt, bestaat het totaalpunt uit het gewogen gemiddelde van beide delen met een maximum van 8/20. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Al het lesmateriaal wordt ter beschikking gesteld op het elektronisch leerplatvorm. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|