Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Leren en ontwikkeling (4159)
|
6.0 stptn |
|
|
Vakdidactiek ontwerpwetenschappen (4170)
|
6.0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Leren en ontwikkeling (4159)
|
6.0 stptn |
|
|
Vakdidactiek ontwerp (4460)
|
3.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| Educatieve master in de ontwerpwetenschappen jaar 2 | Verplicht | 648 | 24,0 | 243 | 405 | 24,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in ontwerpwetenschappen en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master communiceert op een heldere wijze in diverse talige situaties en werkt op een constructieve wijze samen met lerenden, collega’s, ouders en externen in functie van het leren. | - EC
| De educatieve master, gericht op co-creatie, participeert en geeft mede leiding aan disciplinair en interdisciplinair overleg.
| - EC
| De educatieve master neemt op een genuanceerde en beargumenteerde wijze deel aan maatschappelijke debatten, gericht op kwaliteit, ontwikkeling en innovatie van onderwijs.
| - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. | - EC
| De educatieve master gaat in onderwijs en praktijkgericht onderzoek bewust om met de mogelijkheden en grenzen van theorieën en wetenschappelijke studies met betrekking tot pedagogische, (vak)didactische en domeininhoudelijke thema’s. | - EC
| De educatieve master doorloopt een volledige onderzoekscyclus over een onderwijsrelevant thema in functie van innovatie en ontwikkeling van de praktijk. | - EC
| De educatieve master daagt zichzelf en anderen via samenwerking en co-creatie uit tot schoolontwikkeling, -innovatie en levert een actieve bijdrage aan schoolbeleid. | - EC
| De educatieve master verdiept of verbreedt zijn domeininhoudelijke expertise verworven in de bachelor in de domeinen ontwerpen, bouwkunde, beelding en cultuur verder in minstens twee van deze domeinen op masterniveau. Hij beschikt daardoor over ontwerpmatige, bouwtechnische, beeldend-artistieke en cultuur- en menswetenschappelijke kennis en vaardigheden en kan deze aanwenden in zijn onderwijspraktijk. | - EC
| De educatieve master kan zelfstandig onderzoek verrichten binnen de domeinen architectuurontwerp, bouwkunde, beelding en/of mens en cultuur, op het niveau van een beginnend onderzoeker en de onderzoeksresultaten evalueren en presenteren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Onderzoek uitvoeren in de onderwijscontext is de focus van de masterproeven aan de educatieve masters van UHasselt. Dit onderzoek is gericht op vakdidactische thema’s en educatieve onderwerpen die leraarschap en domeinspecifieke expertise verbinden.
Tijdens de masterproef doorloopt de student stap voor stap de verschillende fasen van een onderzoekscyclus gericht op een educatieve probleemstelling. De student verkent de wetenschappelijke literatuur, stelt gericht onderzoeksvragen, verzamelt data en analyseert en rapporteert deze conform wetenschappelijke criteria. Dit proces gebeurt typisch individueel. Op die manier bewaken we de evenredigheid in de omvang, opzet en de kwaliteit van masterproeven die sterk verschillen in studiebelasting (cf verkorte versus volledige educatieve masteropleiding).
De masterproef resulteert in een wetenschappelijk eindproduct. Daarnaast is er ook aandacht voor het onderzoeksproces, de beroepspraktijk (in de vorm van een creatief ontwerp) en wetenschapscommunicatie (o.a. via diverse voorstellingsvormen).
Ondersteunend bij de masterproef worden er diverse leeractiviteiten en -bijeenkomsten gepland, gericht op methoden van sociaal-wetenschappelijk onderzoek en het proces van onderzoek in de onderwijspraktijk.
De begeleiding gebeurt door een promotor (zelfstandig academisch personeelslid/ZAP of post-doc), evt. bijgestaan door een co-promotor (ZAP of post-doc) of begeleider. De begeleider kan zowel een pre-doc onderzoeker zijn evenals een onderwijsprofessionals uit scholen of onderwijsinstellingen.
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 24,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Andere: | Procesevaluatie bij het onderzoek |
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 50 % |
|
Andere: | Schriftelijk eindproduct |
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 20 % |
|
Andere: | Voorstelling en verdediging van de masterproef |
|
|
|
|
|
Ander examen | 10 % |
|
Andere: | Creatief ontwerp bij het onderzoek |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student moet alle onderdelen indienen / afleggen om te kunnen slagen. De student moet geslaagd zijn op het schriftelijk examen en minstens een tolereerbaar cijfer halen op de procesevaluatie, de verdediging van de masterproef en het creatieve ontwerp om te kunnen slagen op het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student een bepaald onderdeel niet indient / aflegt, kan de student niet slagen voor dit opleidingsonderdeel. Indien de student niet geslaagd is op het schriftelijk eindproduct en/of geen tolereerbaar cijfer behaalt voor de mondelinge voorstelling en verdediging van het onderzoek en/of het creatief ontwerp, kan de student niet slagen op het opleidingsonderdeel. In zijn/haar studentendossier zal een 'fail' voor dit opleidingsonderdeel verschijnen. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De masterproef kan ingediend worden tijdens de derde evaluatieperiode in augustus. De deadline is 15 augustus. Indien herkansing noodzakelijk is, herwerkt de student minstens de onderdelen waarvoor hij/zij niet geslaagd is op basis van de feedback. |
|
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|