Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Ontwerpen 1A (3684)
|
7.0 stptn |
|
|
Ontwerpen 1B (3685)
|
9.0 stptn |
|
|
Ontwerpen 2A (3688)
|
9.0 stptn |
|
|
Ontwerpen 2B (3689)
|
9.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste masterjaar in de architectuur | Extra-curriculair | 81 | 3,0 | 27 | 54 | 3,0 | Nee | Ja | Numeriek | |
2de masterjaar in de architectuur | Extra-curriculair | 81 | 3,0 | 27 | 54 | 3,0 | Nee | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De student heeft kennis over materialen, constructieve samenhang, comfort, berekenings- en simulatiemethodes en uitvoeringswijzen en kan deze kennis doordacht en innoverend inzetten en verantwoorden in het ontwerp en ontwerpproces. | - EC
| De student kan zelfstandig en kritisch reflecteren over een complexe maatschappelijke vraag en ruimtelijke omgeving, en op basis hiervan visies en mogelijkheden formuleren en een concept vertalen naar een ruimtelijk samenhangend ontwerp op verschillende schaalniveaus, rekening houdend met economische, ecologische, sociale, historische en esthetische dimensies. | - EC
| De student kan de eigen ontwerppraktijk en ontwerpmethodes onderzoeken, evalueren en verbeteren. | - EC
| De student kan een eigen architectuurvisie- en taal formuleren en beargumenteren in het ontwerpen. | - EC
| De student kan ontwerpen en onderzoeken met zin voor verbeelding, kunstzinnigheid, intuïtie en emotie en met ruimtelijke intelligentie, zonder hierbij de bouwtechnische, architectuurwetenschappelijke en menswetenschappelijke aspecten uit het oog te verliezen. | - EC
| De student kan een persoonlijk concept uitwerken tot een ontwerp en dit communiceren als creatieve synthese. | - EC
| De student kan een architecturaal concept, ontwerp, ontwerpproces en onderzoeksdata inzichtelijk maken, doelgericht communiceren en ruimtelijk visualiseren op basis van een grondige beheersing van de beeldende media, zowel handmatig als digitaal, en dit zowel voor een breed als voor een gespecialiseerd publiek. | - EC
| De student kan projectmatig en resultaatgericht werken in een realistische omgeving met oog voor maatschappelijk verantwoord ondernemerschap. | - EC
| De student kan zelfstandig en in team functioneren in een multidisciplinaire, internationale en interculturele omgeving. | - EC
| De student heeft inzicht in de rol en betekenis van architectuur en de eigen handelingen hierbinnen in de samenleving en kan via architectuur in dialoog treden over ethische, culturele, maatschappelijke en esthetische kwesties en op deze wijze een meerwaarde creëren in zijn ontwerpen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Deelname aan dit opleidingsonderdeel gebeurt na selectie. De student dient zijn/haar aanvraag tot deelname voorafgaandelijk te richten aan de coördinerend verantwoordelijke van dit opleidingsonderdeel.
|
|
|
In principe wordt er deelgenomen aan de Architecture Student Contest, georganiseerd door Saint-Gobain: https://architecture-student-contest.saint-gobain.com
De teams bestaan uit 2 à 3 studenten. (Indien de student wenst deel te nemen aan een andere internationale wedstrijd moet dit ter goedkeuring worden voorgelegd aan de coördinerend verantwoordelijke)
De deelnemers volgen in het eerste semester een aantal colleges en on-line tutorials rond duurzaamheid en circulariteit die door Saint-Gobain ingericht worden.
Het winnende team gaat naar een internationale jury in het desbetreffende land.
De opgebouwde kennis in verband met duurzaamheid en presentatie bij deze wedstrijd, kan worden ingezet bij de reguliere projecten, en door de opgedane kennis binnen de (internationale) wedstrijd vinden de deelnemers snel een stageplaats.
Projecten voorgaande jaren (zie https://sites.google.com/uhasselt.be/woonstraat/mch)
2013-2014: ontwerp van een school te Gaziantep, Turkije
2014-2015: ontwerp van wooncomplexen in het extreme klimaat te Astana, Kazachstan
2015-2016: opdracht van multi family houses te Brest, Wit Rusland
2016-2017: herbestemmingsproject te Madrid
2017-2018: huisvesting voor Expats te Dubai
2018-2019: stedenbouwkundige en architecturale opdracht te Milaan in een stationsomgeving
2019-2020: stedenbouwkundige en architecturale opdracht te Parijs, binnen een te ontwerpen parklandschap
2021-2022: stedenbouwkundige en architecturale opdracht te Warschau, binnen een verlaten industriële site met herbestemming van enkele historische panden
|
|
|
|
|
|
|
Individueel begeleidingsmoment ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | Evaluatie o.b.v. deelname aan wedstrijd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 3de bachelorjaar in de architectuur | Extra-curriculair | 81 | 3,0 | 27 | 54 | 3,0 | Nee | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De student heeft kennis over materialen, constructieve samenhang, comfort, berekenings- en simulatiemethodes en uitvoeringswijzen en kan hierover kritisch reflecteren in relatie tot een ontwerp. | - EC
| De student is in staat om onder begeleiding en binnen een afgebakende context en gedefinieerde randvoorwaarden maatschappelijke vragen te analyseren en te vertalen naar een architecturaal concept en naar een ruimtelijk samenhangend ontwerp, rekening houdend met economische, ecologische, sociale, historische en esthetische dimensies. | - EC
| De student brengt in het ontwerpen bouwkundige, architectuurwetenschappelijke, menswetenschappelijke en cultureel-artistieke kennis en inzichten op effectieve wijze tot synthese, waarbij het gebruik steeds centraal staat. | - EC
| De student kan bij het ontwerpen creatief gebruikmaken van inzichten in diverse aspecten van de architectuur met zin voor verbeelding, kunstzinnigheid, intuïtie en emotie en zonder hierbij de bouwtechnische aspecten en het gebruik uit het oog te verliezen. | - EC
| De student is in staat om onder begeleiding ontwerpend onderzoek te verrichten. | - EC
| De student kan zelfstandig en in team opdrachten managen in de tijd, in functie van een onderzoek/ontwerp. | - EC
| De student heeft inzicht in de rol en betekenis van architectuur in de samenleving en kan via architectuur in dialoog treden over ethische, culturele, maatschappelijke en esthetische kwesties. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Deelname aan dit opleidingsonderdeel gebeurt na selectie. De student dient zijn/haar aanvraag tot deelname voorafgaandelijk te richten aan de coördinerend verantwoordelijke van dit opleidingsonderdeel.
|
|
|
In principe wordt er deelgenomen aan de Architecture Student Contest, georganiseerd door Saint-Gobain: https://architecture-student-contest.saint-gobain.com
De teams bestaan uit 2 à 3 studenten. (Indien de student wenst deel te nemen aan een andere internationale wedstrijd moet dit ter goedkeuring worden voorgelegd aan de coördinerend verantwoordelijke)
De deelnemers volgen in het eerste semester een aantal colleges en on-line tutorials rond duurzaamheid en circulariteit die door Saint-Gobain ingericht worden.
Het winnende team gaat naar een internationale jury in het desbetreffende land.
De opgebouwde kennis in verband met duurzaamheid en presentatie bij deze wedstrijd, kan worden ingezet bij de reguliere projecten, en door de opgedane kennis binnen de (internationale) wedstrijd vinden de deelnemers snel een stageplaats.
Projecten voorgaande jaren (zie https://sites.google.com/uhasselt.be/woonstraat/mch)
2013-2014: ontwerp van een school te Gaziantep, Turkije
2014-2015: ontwerp van wooncomplexen in het extreme klimaat te Astana, Kazachstan
2015-2016: opdracht van multi family houses te Brest, Wit Rusland
2016-2017: herbestemmingsproject te Madrid
2017-2018: huisvesting voor Expats te Dubai
2018-2019: stedenbouwkundige en architecturale opdracht te Milaan in een stationsomgeving
2019-2020: stedenbouwkundige en architecturale opdracht te Parijs, binnen een te ontwerpen parklandschap
2021-2022: stedenbouwkundige en architecturale opdracht te Warschau, binnen een verlaten industriële site met herbestemming van enkele historische panden
|
|
|
|
|
|
|
Individueel begeleidingsmoment ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | Evaluatie o.b.v. deelname aan wedstrijd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|