Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelorjaar in de handelswetenschappen | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor handelswetenschappen werkt samen in teamverband met het oog op de multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch probleem. (Samenwerken in teamverband)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen voert onder begeleiding een literatuurstudie uit. (Onderzoeksvaardigheden)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen stelt onder begeleiding een onderzoeksplan op. (Onderzoeksvaardigheden)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen analyseert, interpreteert en evalueert onder begeleiding onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden)
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Onderzoek is belangrijk voor bedrijven, overheden en andere organisaties omdat het kennis en nieuwe inzichten kan opleveren die een overgang naar een gewenste situatie mogelijk kunnen maken. We beschouwen zowel praktijkgericht als fundamenteel onderzoek vanuit een bedrijfseconomische context. Dit opleidingsonderdeel gaat over de basisvormen van onderzoeksmethoden. Onderzoek wordt op een systematische wijze uitgevoerd en bestaat uit een proces met verschillende fases: (i) de aanleiding van het onderzoek, (ii) het formuleren van een onderzoeksvraag (iii) opmaak van een literatuurstudie (iv) dataverzameling en analyse en (v) rapportage. Bij het data aspect wordt er een onderscheid gemaakt tussen het verzamelen en analyseren van kwantitatieve gegevens en kwalitatieve gegevens.
Zowel theorie als praktijk komen aan bod in dit opleidingsonderdeel. Nadat de nodige kennis aangereikt is, zal er in groep gewerkt worden aan een onderzoeksproject waarbij toepassing van de leerstof belangrijk is.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien de student in totaal niet geslaagd is, zijn er twee opties: - Indien de student geslaagd is op het groepswerk, dient enkel het schriftelijk examen (70%) hernomen te worden in tweede examenkans. De score op het groepswerk uit eerste examenkans wordt dan behouden. - Indien de student niet geslaagd is op het groepswerk in eerste examenkans, dient een individuele opdracht gemaakt te worden ter vervanging van het groepswerk (30%) en dient het schriftelijk examen (70%) hernomen te worden in tweede examenkans |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Methoden en technieken van onderzoek,Mark Saunders, Philip Lewis en Adrian Thornhill,8e editie,Pearson,9789043036450 |
|
|
|
|
|
| schakelprogramma handelswetenschappen: gemeenschappelijk deel | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
voorbereidingsprogramma handelswetenschappen | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Onderzoek is belangrijk voor bedrijven, overheden en andere organisaties omdat het kennis en nieuwe inzichten kan opleveren die een overgang naar een gewenste situatie mogelijk kunnen maken. We beschouwen zowel praktijkgericht als fundamenteel onderzoek vanuit een bedrijfseconomische context. Dit opleidingsonderdeel gaat over de basisvormen van onderzoeksmethoden. Onderzoek wordt op een systematische wijze uitgevoerd en bestaat uit een proces met verschillende fases: (i) de aanleiding van het onderzoek, (ii) het formuleren van een onderzoeksvraag (iii) opmaak van een literatuurstudie (iv) dataverzameling en analyse en (v) rapportage. Bij het data aspect wordt er een onderscheid gemaakt tussen het verzamelen en analyseren van kwantitatieve gegevens en kwalitatieve gegevens.
Zowel theorie als praktijk komen aan bod in dit opleidingsonderdeel. Nadat de nodige kennis aangereikt is, zal er in groep gewerkt worden aan een onderzoeksproject waarbij toepassing van de leerstof belangrijk is.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien de student in totaal niet geslaagd is, zijn er twee opties: - Indien de student geslaagd is op het groepswerk, dient enkel het schriftelijk examen (70%) hernomen te worden in tweede examenkans. De score op het groepswerk uit eerste examenkans wordt dan behouden. - Indien de student niet geslaagd is op het groepswerk in eerste examenkans, dient een individuele opdracht gemaakt te worden ter vervanging van het groepswerk (30%) en dient het schriftelijk examen (70%) hernomen te worden in tweede examenkans |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Methoden en technieken van onderzoek,Mark Saunders, Philip Lewis en Adrian Thornhill,8e editie,Pearson,9789043036450 |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|