Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Ondernemerschap (3538)
|
3.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de handelswetenschappen | Verplicht | 243 | 9,0 | 121 | 3,0 | 122 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor handelswetenschappen toont een ondernemende ingesteldheid. (Zelfsturing en ondernemerszin)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen werkt samen in teamverband met het oog op de multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch probleem. (Samenwerken in teamverband)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen analyseert, interpreteert en evalueert onder begeleiding onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen identificeert stakeholders en hun belangen en houdt hiermee rekening bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder Awareness)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen houdt rekening met de regionale en (inter)nationale beleids- en bedrijfscontext bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder Awareness) | - EC
| De bachelor handelswetenschappen vertaalt de strategische beslissingen naar een tactisch niveau, waardoor het beleid op operationeel niveau kan worden uitgestippeld. (Opleidingsspecifieke competenties)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen implementeert strategische beleidskeuzes van een organisatie gebruikmakend van ondernemerschaps- en managementvaardigheden. (Opleidingsspecifieke competenties)
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kent de verschillende aspecten van een volwaardig businessplan en kan deze toepassen op een eigen ondernemend idee
|
|
|
In het opleidingsonderdeel 'Ondernemen' moeten de studenten in groep een eigen business idee vertalen naar een volwaardig business plan. Dit business plan dient aan alle evaluatiecriteria van een potentiële kapitaalverschaffer te voldoen. Vervolgens voeren de studenten (facetten van) dit business plan ook uit. Tot slot vormen de soft skills die een ondernemer nodig heeft binnen dit opleidingsonderdeel in de verf gezet. Zo leren studenten hoe ze moeten pitchen, onderhandelen, werken in teams, enz.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Portfolio ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 60 % |
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
|
|
|
|
Mogelijke externe locatie | ✔ |
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 60 % |
|
|
|
|
|
Mogelijke externe locatie | ✔ |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Schriftelijke, individuele opdracht. De punten voor het businessplan en portfolio blijven behouden, enkel voor de presentaties en procesevaluatie kan een nieuw cijfer behaald worden |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Soft skills in ondernemerschap,Pieter Vandekerkhof en Marc Beenders,1ste,ASP,9789461171214 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het nodige studiemateriaal zal via Blackboard ter beschikking gesteld worden |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|