Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| schakel IW Chemie - gemeenschappelijk | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
schakel IW Nucleaire technologie - gemeenschappelijk - deel 1 | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijke en technologisch toepassingsgerichte kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang van het specifieke domein. (kennis bezitten) | | - DC
| 1.4 De student kent de elementaire functionele bouwblokken voor analoge en digitale schakelingen. | | | - BC
| De student kan de de basisbegrippen en eigenschappen van enkele specifieke schakelingen gebaseerd op opamps zoals bijvoorbeeld versterker, comparator, potentiostaat en galvanostaat benoemen en verklaren. | | - DC
| 1.5 De student kent de basiswetten van de elektrotechniek op het gebied van elektrodynamica en -statica, elektromagnetisme, één- en driefasige wisselstroom. | | | - BC
| De student kan de basisbegrippen, definities van grootheden en de belangrijkste stellingen van de elektrodynamica, wisselspanning en magnetisme reproduceren en toelichten in eigen woorden. | | | - BC
| De student kan de eigenschappen van enkele specifieke schakelingen zoals bijvoorbeeld de spanningsdeler, de brug van Wheatstone, etc benoemen en verklaren. | | | - BC
| De student kan verschillende elektrische meettechnieken en toestellen voor het meten van spanningen en stromen herkennen en kan het gebruik toelichten. | - EC
| EC2 - De bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeenwetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen) | | - DC
| 2.5 De student begrijpt de basiswetten van de elektrotechniek op het gebied van elektrodynamica en -statica, elektromagnetisme, één- en driefasige wisselstroom. | | | - BC
| De student kan verbanden leggen tussen definities, stellingen en toepassingen in de elektrodynamica, wisselstroomtheorie en magnetisme en kan dit aantonen in het labo. | | | - BC
| De student heeft inzicht in de verschillende elektrische grootheden van elektrodynamica, elektrostatica en elektromagnetisme en hun onderlinge verbanden zodat hij deze kan aanwenden voor het oplossen van uiteenlopende vraagstukken. | | | - BC
| De student heeft voldoende inzicht in de verschillende oplossingsmethodes zodat hij deze kan aanwenden voor het oplossen van uiteenlopende vraagstukken. | - EC
| EC4 - De bachelor in de industriële wetenschappen kan doelgericht relevante wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken en verzamelen of efficiënt en nauwgezet de benodigde informatie meten en correct refereren. (data verwerven) | | - DC
| 4.2 De student kan op gestructureerde wijze meetresultaten verzamelen. | | | - BC
| De student kan één of meerdere multimeters of digitale geheugenscoop gebruiken om elektrische grootheden (weerstand, impedantie, spanning, stromen, ) te meten in een elektrische schakeling. | - EC
| EC5 - De bachelor in de industriële wetenschappen kan niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen analyseren, opsplitsen in deelproblemen, logisch structureren, de randvoorwaarden bepalen en de gegevens op een wetenschappelijke manier interpreteren. (analyseren) | | - DC
| 5.9 De student kan elektrische kringen en schakelingen analyseren. | | | - BC
| De student kan een onbekend vraagstuk in het domein van elektrodynamica, wisselspanningstheorie of magnetisme analyseren. | | | - BC
| De student kan dit ook in de context van een labo waar hij een schakeling moet analyseren en moet beslissen welke meettechniek hij zal gebruiken. | | | - BC
| De student kan beslissen welke gegevens en randvoorwaarden van belang zijn en welke stellingen moeten worden toegepast. | - EC
| EC6 - De bachelor in de industriële wetenschappen kan adequate oplossingsmethodes selecteren om niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen op te lossen en kan methodologisch te werk gaan in ontwerp en hierin gefundeerde keuzes maken. (oplossen en ontwerpen) | | - DC
| 6.10 De student kan elektrische kringen en schakelingen doorrekenen.
| | | - BC
| De student kan de vraagstukken in de elektrodynamica, elektrostatica, wisselstroomtheorie en magnetisme (zoals beschreven in EC5) ook oplossen en dit toepassen op concrete voorbeelden. | - EC
| EC7 - De bachelor in de industriële wetenschappen kan de geselecteerde methodes en hulpmiddelen innovatief aanwenden om domeinspecifieke oplossingen en ontwerpen planmatig te implementeren met aandacht voor de praktische en economische randvoorwaarden en bedrijfsgebonden implicaties. (implementeren en operationaliseren) | | - DC
| 7.5 De student kan elektrische kringen en schakelingen bouwen en implementeren. | | | - BC
| De student kan in het labo een schakeling met ampere-, volt-meter of DSO bouwen om stromen, spanningen, weerstanden en vermogens te meten. | | | - BC
| De student kan een meetopstelling volgens opgegeven schema's nabouwen en de nodige metingen uitvoeren. | | | - BC
| De student kan gebruik maken van een symbolisch rekenstoestel voor het uitrekenen van stelsels. | | | - BC
| De student kan de multimeter of DSO correct gebruiken bij het meten van spanningen en stromen. | - EC
| EC8 - De bachelor in de industriële wetenschappen kan (onvolledige) resultaten interpreteren, kan omgaan met onzekerheden en beperkingen en kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | - DC
| 8.3 De student kan door kritische reflectie eigen denken en handelen bijsturen.
| | | - BC
| De student is kritisch op de uitkomsten van zijn uitwerkingen van vraagstukken en meetresultaten in het labo (zie EC5 en EC6). | | | - BC
| De student is kritisch op de uitkomsten van zijn uitwerkingen van vraagstukken (zie EC5 en EC6). | - EC
| EC9 - De bachelor in de industriële wetenschappen kan met vakgenoten mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren over domeingebonden aspecten in een relevante taal en met gebruik van de toepasselijke terminologie. (communiceren) | | - DC
| 9.2 De student kan correct, gestructureerd en gepast mondeling communiceren in relevante talen voor zijn vakgebied. | | | - BC
| De student kan tijdens labozittingen en op het examenlabo zijn oplossingen neerschrijven en de meetresultaten en methode schriftelijk toelichten. Hij maakt hierbij gebruik van de juiste terminologie en eenheden. | | | - BC
| De student kan tijdens labozittingen en op het examenlabo zijn oplossingen toelichten en basis meetprincipes in eigen woorden met de juiste terminologie en eenheden uitleggen. | | | - BC
| De student kan een elektrische kring schematisch weergeven. | - EC
| EC12 - De bachelor in de industriële wetenschappen kan toepassings- en oplossingsgericht, met het vereiste doorzettingsvermogen, professioneel en academisch handelen met oog voor realisme en efficiëntie en geeft blijk van een onderzoekende houding tot levenslang leren. (ingenieursattitude) | | - DC
| 12.3 De student eigent zich een gepaste ingenieursattitude toe (nauwkeurig, efficiënt, veilig, resultaatgericht,...). | | | - BC
| De student leert uit de feedback en ervaring die hij opdoet in de oefenzittingen en labo's. | | | - BC
| De student werkt op een veilige manier in het labo en heeft respect voor de materialen die hij gebruikt. | | | - BC
| De student heeft bij het oplossen van vraagstukken en bij het afleiden van een stelling oog voor orde en duidelijkheid. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student is vertrouwd met vector-rekenen en complexe getallen.
|
|
|
Deel 1: Elektrodynamica – DC-schakeling / elektrische grootheden / oplossingsmethoden Deel 2: Wisselspanning – uitbreiding voor AC / extra componenten C, L / resonanties Deel 3: Elektromagnetisme – toepassingen: Transformator, Motor en generator, Elektrische veiligheid Deel 4: Analoge elektronica - Basisschakelingen met operationele versterkers – toepassingen: Potentiostaat, Galvanostaat
Labo (8 x 2u): Lezen van schema’s, meten en interpreteren van eenvoudige schakelingen met behulp van basis meetinstrumenten.
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Bij het examen mag er gebruik gemaakt worden van het formularium (wordt voorzien samen met met de opgave) en een grafisch en/of symbolisch rekenmachine (het werkgeheugen en het permanent geheugen moet leeg zijn voor de start van het examen). |
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Verplichte aanwezigheid tijdens alle labo's. |
|
|
|
Gevolg | Bij ongewettigde afwezigheid tijdens een labo worden de behaalde punten van het labo-examen, per gemist labo door ongewettigde afwezigheid, met 12,5% verminderd. |
|
|
|
Extra info | Overdracht van labocijfer naar volgend academiejaar is mogelijk indien minimum 12/20 behaald werd. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Punten van de praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode worden overgenomen en er is geen tweede herkansing mogelijk. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Cursus Elektriciteit schakel
- Labo-teksten
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Relatie met onderzoek: Het opleidingsonderdeel Elektriciteit schakel stelt resultaten van onderzoek voor zonder expliciet te verwijzen naar de onderzoeker of het onderzoek zelf.
Relatie met werkveld: Het juist hanteren van de disciplinegebonden wetmatigheden, grootheden en eenheden is een minimum eis om in het werkveld op eenduidige wijze te kunnen communiceren. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|