Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2e masterjaar in de mobiliteitswetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1: De afgestudeerde past kennis toe op een zelfstandige en zelfsturende manier. De afgestudeerde is in staat om kritisch de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen en te evalueren en zorg te dragen voor eigen (kwaliteits-) controle. | | - DC
| DC2: De student toont in groepsverband initiatief, creëert kansen door te anticiperen en stelt zich flexibel op. | | - DC
| DC5: De student werkt op een zelfstandige en zelfsturende manier, doet hierbij aan zelfreflectie en streeft steeds verbetering na. | - EC
| EC2: De afgestudeerde heeft diepgaande kennis en inzicht in de concepten, methodes, en (onderzoeks)technieken van de mobiliteitswetenschappen en past deze adequaat en zelfstandig toe. | | - DC
| DC3: De student kan op basis van een bepaalde context zelfstandig de juiste concepten, methoden of technieken voor wetenschappelijk onderzoek selecteren en verantwoorden. | | - DC
| DC4: De student past de geselecteerde concepten, methoden of technieken voor wetenschappelijk onderzoek zelfstandig toe en interpreteert op een adequate wijze. | - EC
| EC3: De afgestudeerde voert zelfstandig een onderzoek uit in de mobiliteitswetenschappen en reikt realistische en duurzame oplossingen aan voor complexe mobiliteitsproblemen door het aanwenden van relevante theorieën en/of modellen uit het vakgebied van mobiliteitswetenschappen en uit gerelateerde vakgebieden. | | - DC
| DC1: De student kan relevante mobiliteitsproblemen identificeren in het vakgebied van mobiliteitswetenschappen. | | - DC
| DC2: De student biedt een realistische duurzame oplossing aan voor een bepaald probleem op basis van verworven kennis en inzichten uit zijn/haar academische opleiding. | | - DC
| DC3: De student onderbouwt de aangereikte oplossingen vanuit verschillende perspectieven. | - EC
| EC4: De afgestudeerde beschouwt de maatschappij inclusief alle belanghebbenden als belangrijke stakeholder en denkt kritisch na over de maatschappelijke relevantie en consequenties van adviezen en opdrachten. Hierbij streeft de master onder andere naar een duurzame impact op de regio. | | - DC
| DC2: De student kan zich inleven in en rekening houden met de standpunten van verschillende stakeholders bij het beoordelen en uitwerken van verschillende oplossingsmogelijkheden. | | - DC
| DC3: De student kan op basis van het uitgevoerde onderzoek aanbevelingen opstellen die praktisch relevant zijn voor de stakeholders en die bijdragen aan een duurzame impact op de regio. | - EC
| EC6: De afgestudeerde is in staat om te communiceren - zowel schriftelijk als mondeling - over zijn vakgebied met wetenschappers uit het eigen of aangrenzende vakgebieden en met brede maatschappelijke groeperingen en anderen hierbij te overtuigen. | | - DC
| DC1: De student is in staat om schriftelijk op een logisch gestructureerde en duidelijk begrijpbare manier het proces, de resultaten alsook zijn/haar standpunten kenbaar te maken en hierover van mening te wisselen. | | - DC
| DC2: De student is in staat om mondeling op een logisch gestructureerde en duidelijk begrijpbare manier het proces, de resultaten alsook zijn/haar standpunten kenbaar te maken en hierover van mening te wisselen. | - EC
| EC7: De afgestudeerde kan functioneren als lid van een (multidisciplinair) team en heeft zicht op de eigen rol binnen de organisatie en in een brede maatschappelijke en internationale context. | | - DC
| DC1: De student vormt zich een beter beeld van zijn/haar rol als mobiliteitswetenschapper in de brede maatschappelijke en/of internationale context. | | - DC
| DC3: De student levert een actieve en constructieve bijdrage aan het team. | | - DC
| DC5: De student werkt in overleg met anderen naar duurzame oplossingen toe. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Er is geen specifieke voorkennis vereist.
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel wordt binnen het thema CASE (Connected – Autonomous – Shared – Electrified) mobiliteit dieper ingegaan op vernieuwende mobiliteitsconcepten.
Het eerste deel focust op transitiemanagement, elektrische mobiliteit, mobiliteitsplanning binnen VVR, zero emissie logistiek, human centric design en een mobiliteitssafari in Antwerpen.
Het tweede deel gaat dieper in op het onderwerp ‘autonome voertuigen’ (ook gekend als ‘zelfrijdende voertuigen’ of ‘automatisch rijden’). Het onderwerp wordt multidisciplinair benaderd. Volgende aspecten kunnen hierbij aan bod komen (niet exhaustief): niveaus van autonoom rijden, historiek en huidige stand van zaken bij verschillende vervoersmodi, technische aspecten van autonome voertuigen, veiligheidsaspecten, interacties met en perceptie van autonome voertuigen door andere weggebruikers, relatie met andere disruptoren van de CASE-transitie, maatschappelijke effecten en impact, juridische aspecten van autonome voertuigen, ethische aspecten van autonome voertuigen en kansen en knelpunten.
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Seminarie ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel behoud van deelcijfer in het academiejaar indien min 10/20 (evaluatie tijdens onderwijsperiode) |
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel behoud van deelcijfer in het academiejaar indien min 10/20 (evaluatie tijdens onderwijsperiode) |
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel behoud van deelcijfer in het academiejaar indien min 10/20 op het schriftelijk gesloten-boek examen (evaluatie tijdens examenperiode) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het tijdig inleveren en presenteren van de opdracht (evaluatie tijdens onderwijsperiode) en actieve deelname aan het seminarie is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Indien de opdracht (evaluatie tijdens onderwijsperiode) niet of na de deadline ingeleverd en/of gepresenteerd is en/of de student niet heeft deelgenomen aan het seminarie kan dit leiden tot een N als eindresultaat op het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien de student 2e zit heeft, dient de student navraag te doen bij de coördinerend verantwoordelijke welk(e) onderde(e)l(en) hernomen moeten worden tijdens 2e zit. Afhankelijk van op welk(e) onderde(e)l(en) de student een onvoldoende heeft behaald tijdens de 1e zit kan een vervangende opdracht moeten worden uitgewerkt. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Autonome motorvoertuigen - Een multidisciplinair onderzoek naar de maatschappelijke impact.,De Bruyne Jan,Uitgeverij Vanden Broele,9789049618728 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Informatie op blackboard:
- Studieleidraad
- Slides van de hoorcolleges/werkzittingen
- Bijkomende literatuur
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|