Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Algemene chemie 1 (3830)
|
6.0 stptn |
|
|
Analytische chemie 1 (2707)
|
3.0 stptn |
|
|
Chemische labotechnieken (2564)
|
3.0 stptn |
|
|
Kwaliteitsvol en veilig onderzoek (4030)
|
3.0 stptn |
|
|
Organische chemie en procestechnologie (4088)
|
4.0 stptn |
|
|
Practicum Farma en Fijnchemie (4336)
|
4.0 stptn |
|
|
Practicum voedingsanalyse en biotechnologie (4468)
|
3.0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Algemene chemie 1 (3830)
|
6.0 stptn |
|
|
Analytische chemie 1 (2707)
|
3.0 stptn |
|
|
Chemische labotechnieken (2564)
|
3.0 stptn |
|
|
Kwaliteitsvol en veilig onderzoek (4030)
|
3.0 stptn |
|
|
Organische chemie en procestechnologie (4088)
|
4.0 stptn |
|
|
Practicum Voeding en Verpakking (4337)
|
4.0 stptn |
|
|
Practicum voedingsanalyse en biotechnologie (4468)
|
3.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelor in de industriële wetenschappen - chemie | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijke en technologisch toepassingsgerichte kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang van het specifieke domein. (kennis bezitten) | | - DC
| CE 1.2 De student heeft een ruime chemische basiskennis over de fysico-chemische eigenschappen en reactiviteit van (an)organische moleculen. | | | - BC
| De student kan het principe, de werking en chemische achtergrond van de verschillende analysetechnieken uitleggen. | | - DC
| CE 1.4 De student kent de principes, apparatuur en opbouw van chemische analysetechnieken. | | | - BC
| De student kan de opbouw van de diverse onderdelen van de apparatuur schematisch weergeven en/of beschrijven. | | | - BC
| De student kan de functies van de onderdelen van de apparatuur uitleggen en verklaren. | | | - BC
| De student kan de functie van de onderdelen van een analysetoestel verklaren. | | - DC
| CE 1.7 De student kent de begrippen inzake kwaliteitscontrole, validatie en meetonzekerheid. | | | - BC
| De student kan de belangrijkste kwaliteitsparameters bij een analyse benoemen, stalen inzake kwaliteitscontrole herkennen in een protocol en het doel van verschillende soorten kwaliteitscontrole stalen uitleggen. | - EC
| EC2 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen) | | - DC
| CE 2.2 De student kan fysico-chemische eigenschappen en reactiviteit van (an)organische verbindingen voorspellen en verklaren. | | | - BC
| De student kan op basis van de structuur van een organisch molecule een beschikbaar spectrum van dit molecule verklaren. | | - DC
| CE 2.8 De student heeft inzicht in de principes, opbouw en procesparameters van (bio)chemische en microbiologische analyse- en detectietechnieken en hun toepasbaarheid. | | | - BC
| De student kan de functie van de onderdelen van een nieuw analysetoestel (niet in de cursus behandeld) verklaren. | | | - BC
| De student kan op basis van de verschillen en gelijkenissen tussen de analysetoestellen de mogelijkheden en beperkingen van de geziene analysemethoden geven en dit motiveren. | | | - BC
| De student kan op basis van een chromatogram de beschrijvende parameters berekenen ivm efficiëntie, resolutie, ... | | | - BC
| De student kan de Van Deemter curve interpreteren en het effect van verschillende parameters op de curve verklaren. | | | - BC
| De student kan het uitzicht van chromatogrammen (locatie, vorm, hoogte en breedte van pieken) koppelen aan de basisprincipes voor het scheiden van moleculen. | | | - BC
| De student kan voorspellen welk effect werkingsparameters hebben op een chromatogram of meetresultaat. | | - DC
| CE 2.7 De student kan een protocol van een synthese, analyse of opzuivering begrijpen. | | | - BC
| De student kan een nieuw protocol of analysemethode begrijpen en hierover vragen beantwoorden en berekeningen uitvoeren. | - EC
| EC4 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan doelgericht relevante wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken en verzamelen of efficiënt en nauwgezet de benodigde informatie meten en correct refereren. (data verwerven) | | - DC
| 4.1 De student kan doelgericht wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken. | | | - BC
| De student kan de beschikbare spectra van een gekend organisch molecule verzamelen. | | | - BC
| De student kan ontbrekende informatie over fysico-chemische eigenschappen van moleculen, apparatuuronderdelen opzoeken om een analytisch probleem op te lossen. | - EC
| EC5 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen analyseren, opsplitsen in deelproblemen, logisch structureren, de randvoorwaarden bepalen en de gegevens op een wetenschappelijke manier interpreteren. (analyseren) | | - DC
| 5.1 De student kan op gestructureerde wijze meetresultaten, resultaten uit simulaties, statistische data en/of technische informatie interpreteren. | | | - BC
| De student kan aan de hand van opgegeven spectra, afkomstig van verschillende spectroscopische technieken via een stapsgewijze analyse de structuur van een organisch molecule achterhalen om te komen tot een identificatie. | | - DC
| CE 5.1 De student kan bestaande processen, technieken of reacties uit de (bio)chemie, materiaalkunde of microbiologie doelgericht analyseren | | | - BC
| De student kan technische fiches of wetenschappelijke artikels over analysetechnieken begrijpen, toelichting geven, uitleggen,... op basis van zijn kennis over instrumentele analysetechnieken. | | | - BC
| De student kan berekeningen uitvoeren op analyseresultaten rekeninghoudende met de verschillende stappen tijdens de staalvoorbereiding. | - EC
| EC6 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan adequate oplossingsmethodes selecteren om niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen op te lossen en kan methodologisch te werk gaan in ontwerp en hierin gefundeerde keuzes maken. (oplossen en ontwerpen) | | - DC
| CE 6.1 De student kan onderbouwde keuzes maken inzake productiemethode, analysetechniek, materialen, apparatuur en/of procesparameters. | | | - BC
| De student kan voor een analytische probleem de gepaste analysetechniek en werkingsparameters selecteren en motiveren, rekening houdende met de randvoorwaarden. | | | - BC
| De student kan voor een analyse techniek de gepaste onderdelen van een analyse apparatuur selecteren en zijn keuze motiveren. | | | - BC
| De student kan de kwaliteit van bekomen chromatogrammen beoordelen en suggesties voor verbetering formuleren. | | - DC
| CE 6.5 De student kan chemische stoffen identificeren of kwantificeren op basis van analyseresultaten. | | | - BC
| kan aan de hand van opgegeven spectra, afkomstig van verschillende spectroscopische technieken via een stapsgewijze analyse de structuur van een organisch molecule achterhalen om te komen tot een identificatie. | | | - BC
| De student kan voor een gegeven analysetechniek en staalvoorbereiding de analyseresultaten gebruiken om de concentratie van analyten in een monster te bepalen. | - EC
| EC8 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan (onvolledige) resultaten interpreteren, kan omgaan met onzekerheden en beperkingen en kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | - DC
| CE 8.1 De student kan kritisch reflecteren over bekomen resultaten, modellen en vergelijkingen. | | | - BC
| De student kan de kwaliteit van bekomen chromatogrammen/spectra beoordelen en suggesties voor verbetering formuleren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kent de principes van spectrofotometrie en de eigenschappen van organische moleculen.
|
|
|
In het vak instrumentele analyse wordt de verworven kennis over spectrometrische technieken uit 2Ba verder uitgebreid. Er worden diverse instrumentele technieken besproken voor de kwalitatieve en kwantitatieve analyse van zowel organische als anorganische verbindingen.
Inhoud:
Onderdeel 'Instrumentele analysetechnieken' ‑ 4 SP:
- Elementanalyse: AAS (vlam‑ en oventechnieken), OES (ICP), ICP-MS, XRF
- Analytische scheidingstechnieken: HPLC, GC, IC met aandacht voor bandverbreding, staalvoorbereiding en kwantificatie
In dit gedeelte ligt de focus op het principe, apparatuur, werkingsparameters, selecteren en combineren van geschikte analysetechnieken. Een deel van kennis en inzicht wordt verworven aan de hand van artikels met vragen die zelfstandig door de student moeten verwerkt worden.
Onderdeel 'Analytische organische chemie' ‑ 2 SP
- Theorie analyse van organische moleculen: FT-IR, massaspectroscopie, 1H/13C ‑NMR spectroscopie
- Interpretatie van spectra
In dit gedeelte wordt naast het bespreken van het principe en apparatuur van de analysetechnieken ook dieper ingegaan op het interpreteren van individuele spectra en gecombineerde spectra om de structuur van een onbekend organisch molecule te ontrafelen. Er wordt aangeleerd welke methodiek kan gevolgd worden om dit te doen.
Het praktisch gedeelte van de behandelde analysetechnieken komt aan bod in het vak Practicum Farma en Fijnchemie en Practicum Voeding en Verpakking.
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | zie evaluatievoorwaarde |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 70 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | zie evaluatievoorwaarden |
|
|
|
|
|
|
Andere: | examen online - niet op de campus |
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Het schriftelijk examen tijdens onderwijsperiode: gebruik van tabellen Het mondeling examen tijdens examenperiode: gebruik van op voorhand gekregen artikels |
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student kan enkel slagen voor het vak indien hij minimaal 8.0/20 behaalde voor het deel 'Instrumentele analysetechnieken' en minimaal 8.0/20 voor het deel ‘Analytische organische chemie’. |
|
|
|
Gevolg | Studenten die minder dan de min. score behalen op het onderdeel 'Instrumentele analysetechnieken' en/of 'Analytische organische chemie' behalen max. 9/20 ongeacht het gewogen gemiddelde. |
|
|
|
Extra info | Het onderdeel 'instrumentele analysetechnieken' wordt mondeling ondervraagd, waarbij de student een beperkte voorbereidingstijd krijgt. Enkel het mondeling gedeelte wordt beoordeeld. De overdracht van cijfer op het deel 'Instrumentele analysetechnieken' naar volgend academiejaar gebeurt automatisch vanaf 10/20. De overdracht van cijfer op het deel ‘Analytische organische chemie’ naar volgend academiejaar gebeurt automatisch vanaf 10/20. De student kan er voor kiezen om toch een deelevaluatie/-examen te hernemen maar hij moet dit dan expliciet melden aan de betrokken docent(en). |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Beide onderdelen worden geëvalueerd op dezelfde dag in de 2e kans examenperiode. De student mag het onderdeel waarvoor hij min. 8.0/20 behaalde overdragen naar de 2e examenkans. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Artikels die op Toledo worden geplaatst.
Powerpoint presentatie verspreid via Toledo. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Principles of instrumental analysis,Skoog, Holler and Crouch,7th ed.,Australia: Cengage Learning,9781305577213 |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering in het curriculum
Dit opleidingsonderdeel behoort tot de leerlijn analyse en monitoring en is gerelateerd aan en steunt op de theoretische kennis die aangeboden wordt via de opleidingsonderdelen basischemie en analytische chemie van 2ba CE.
In het kader van een brede algemene, wetenschappelijke en technische vorming is kennis over de instrumentele technieken in de anorganische en organische chemie onmismaar in de opleiding van elke ingenieur in de chemie en de biochemie. De student moet voldoende basiscompetenties in chemische begrippen en technieken verwerven, waarbij een beperkt gedeelte feitenkennis onontbeerlijk is. Daarnaast draagt de cursus ook bij tot het leren van een systematische probleemaanpak, logische redeneervaardigheden en het zelfstandig toepassen van de verworven kennis voor het aanpakken en oplossen van technische en wetenschappelijke problemen.
Relatie met onderzoek en met het werkveld
De besproken chemische analysemethoden zijn tegenwoordig onmisbaar in het werkveld en in het onderzoek. Identificatie van de structuur en eventueel de zuiverheid van organische verbindingen is een essentieel onderdeel in organische onderzoeksgroepen, maar ook in bedrijven waar organische verbindingen worden geïsoleerd of gesynthetiseerd. Bovendien vormen spectroscopische technieken een belangrijk aspect van de kwaliteitscontrole van aangekochte producten.
|
|
|
|
|
|
| schakel IW Chemie: pba agro- en biotechnologie voor optie voeding en packaging deel 2 | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
De student kent de principes van spectrofotometrie en de eigenschappen van organische moleculen.
|
|
|
In het vak instrumentele analyse wordt de verworven kennis over spectrometrische technieken uit 2Ba verder uitgebreid. Er worden diverse instrumentele technieken besproken voor de kwalitatieve en kwantitatieve analyse van zowel organische als anorganische verbindingen.
Inhoud:
Onderdeel 'Instrumentele analysetechnieken' ‑ 4 SP:
- Elementanalyse: AAS (vlam‑ en oventechnieken), OES (ICP), ICP-MS, XRF
- Analytische scheidingstechnieken: HPLC, GC, IC met aandacht voor bandverbreding, staalvoorbereiding en kwantificatie
In dit gedeelte ligt de focus op het principe, apparatuur, werkingsparameters, selecteren en combineren van geschikte analysetechnieken. Een deel van kennis en inzicht wordt verworven aan de hand van artikels met vragen die zelfstandig door de student moeten verwerkt worden.
Onderdeel 'Analytische organische chemie' ‑ 2 SP
- Theorie analyse van organische moleculen: FT-IR, massaspectroscopie, 1H/13C ‑NMR spectroscopie
- Interpretatie van spectra
In dit gedeelte wordt naast het bespreken van het principe en apparatuur van de analysetechnieken ook dieper ingegaan op het interpreteren van individuele spectra en gecombineerde spectra om de structuur van een onbekend organisch molecule te ontrafelen. Er wordt aangeleerd welke methodiek kan gevolgd worden om dit te doen.
Het praktisch gedeelte van de behandelde analysetechnieken komt aan bod in het vak Practicum Farma en Fijnchemie en Practicum Voeding en Verpakking.
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | zie evaluatievoorwaarde |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 70 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | zie evaluatievoorwaarden |
|
|
|
|
|
|
Andere: | examen online - niet op de campus |
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Het schriftelijk examen tijdens onderwijsperiode: gebruik van tabellen Het mondeling examen tijdens examenperiode: gebruik van op voorhand gekregen artikels |
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student kan enkel slagen voor het vak indien hij minimaal 8.0/20 behaalde voor het deel 'Instrumentele analysetechnieken' en minimaal 8.0/20 voor het deel ‘Analytische organische chemie’. |
|
|
|
Gevolg | Studenten die minder dan de min. score behalen op het onderdeel 'Instrumentele analysetechnieken' en/of 'Analytische organische chemie' behalen max. 9/20 ongeacht het gewogen gemiddelde. |
|
|
|
Extra info | Het onderdeel 'instrumentele analysetechnieken' wordt mondeling ondervraagd, waarbij de student een beperkte voorbereidingstijd krijgt. Enkel het mondeling gedeelte wordt beoordeeld. De overdracht van cijfer op het deel 'Instrumentele analysetechnieken' naar volgend academiejaar gebeurt automatisch vanaf 10/20. De overdracht van cijfer op het deel ‘Analytische organische chemie’ naar volgend academiejaar gebeurt automatisch vanaf 10/20. De student kan er voor kiezen om toch een deelevaluatie/-examen te hernemen maar hij moet dit dan expliciet melden aan de betrokken docent(en). |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Beide onderdelen worden geëvalueerd op dezelfde dag in de 2e kans examenperiode. De student mag het onderdeel waarvoor hij min. 8.0/20 behaalde overdragen naar de 2e examenkans. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Artikels die op Toledo worden geplaatst.
Powerpoint presentatie verspreid via Toledo. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Principles of instrumental analysis,Skoog, Holler and Crouch,7th ed.,Australia: Cengage Learning,9781305577213 |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering in het curriculum
Dit opleidingsonderdeel behoort tot de leerlijn analyse en monitoring en is gerelateerd aan en steunt op de theoretische kennis die aangeboden wordt via de opleidingsonderdelen basischemie en analytische chemie van 2ba CE.
In het kader van een brede algemene, wetenschappelijke en technische vorming is kennis over de instrumentele technieken in de anorganische en organische chemie onmismaar in de opleiding van elke ingenieur in de chemie en de biochemie. De student moet voldoende basiscompetenties in chemische begrippen en technieken verwerven, waarbij een beperkt gedeelte feitenkennis onontbeerlijk is. Daarnaast draagt de cursus ook bij tot het leren van een systematische probleemaanpak, logische redeneervaardigheden en het zelfstandig toepassen van de verworven kennis voor het aanpakken en oplossen van technische en wetenschappelijke problemen.
Relatie met onderzoek en met het werkveld
De besproken chemische analysemethoden zijn tegenwoordig onmisbaar in het werkveld en in het onderzoek. Identificatie van de structuur en eventueel de zuiverheid van organische verbindingen is een essentieel onderdeel in organische onderzoeksgroepen, maar ook in bedrijven waar organische verbindingen worden geïsoleerd of gesynthetiseerd. Bovendien vormen spectroscopische technieken een belangrijk aspect van de kwaliteitscontrole van aangekochte producten.
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|