Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
3D-analyse en differentiaalvergelijkingen (3829)
|
6.0 stptn |
|
|
Algemene chemie 1 (3830)
|
6.0 stptn |
|
|
Fysische chemie en transportverschijnselen (4466)
|
6.0 stptn |
|
|
Industriële proceschemie (2512)
|
3.0 stptn |
|
|
Organische chemie en procestechnologie (4088)
|
3.0 stptn |
|
|
Thermodynamica (4086)
|
5.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelor in de industriële wetenschappen - chemie | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijke en technologisch toepassingsgerichte kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang van het specifieke domein. (kennis bezitten) | | - DC
| CE 1.3 De student kent de kernbegrippen, werkingsprincipes, denkkaders en berekeningswijzen van eenheidsbewerkingen, courante installaties en procesregelingen in de (bio)chemische industrie. | | | - BC
| De student kent het fase-evenwicht en het chemisch evenwicht. | | | - BC
| kent de kernbegrippen inzake destillatie (principe, constant molaire overloop, vereenvoudigingen bij gebruikte methodes, principe van MESH vergelijkingen, batch en flash), extractie, filtratie en membraanfiltratie. | | | - BC
| toont aan dat hij/zij de basisbegrippen inzake de geziene scheidingstechnieken kent door stellingen op hun juistheid te beoordelen, dit te motiveren en indien nodig aan te passen. | - EC
| EC2 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen) | | - DC
| CE 2.3 De student kan kernbegrippen, denkkaders en berekeningswijzen van diverse eenheidsbewerkingen uit de chemische industrie herkennen en toepassen. | | | - BC
| De student kan binaire en ternaire fasediagrammen aflezen. | | | - BC
| De student kan het voorkomen van een fase-evenwicht en reactie-evenwicht herkennen in een opdracht/probleem en toepassen. | | | - BC
| De student kan de invloed van de waarde van fysische ( bv dampspanning,..) en chemische eigenschappen op eenheidsbewerkingen (destillatie, ..) aantonen, dit oa ahv formules,grafieken (voorstellingspunten aanduiden) en tabellen. | | | - BC
| kan een proces op basis van bestaande gegevens voorstellen of construeren in een gegeven evenwichtsdiagram (x-y of T-x-y- diagram, ternair diagram,...) | | | - BC
| toont aan dat hij de werking van scheidingsprocessen begrijpt en hun toepasbaarheid en wijzigingen kan inschatten door stellingen op hun juistheid te beoordelen, antwoord logisch te motiveren en indien nodig de stelling aan te passen. | | | - BC
| begrijpt de analogie tussen de verschillende behandelde scheidingsprocessen, legt verbanden doorheen de cursus en kan daardoor de gebruikte methodes onderling vergelijken. | - EC
| EC4 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan doelgericht relevante wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken en verzamelen of efficiënt en nauwgezet de benodigde informatie meten en correct refereren. (data verwerven) | | - DC
| 4.1 De student kan doelgericht wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken. | | | - BC
| De student kan ontbrekende gegevens zelfstandig identificeren en terugvinden in tabellen, grafieken, appendices, die beschikbaar zijn op het examen of voor het deel scheidingsprocessen uit de cursus zelf gezien het oefeningenexamen open boek is. | - EC
| EC5 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen analyseren, opsplitsen in deelproblemen, logisch structureren, de randvoorwaarden bepalen en de gegevens op een wetenschappelijke manier interpreteren. (analyseren) | | - DC
| CE 5.1 De student kan bestaande processen, technieken of reacties uit de (bio)chemie, materiaalkunde of microbiologie doelgericht analyseren | | | - BC
| De student kan een bestaand industrieel scheidingsproces analyseren om de nodige aanpassingen te doen op basis van afwijkende productspecificaties. | | | - BC
| De student kan voor de behandelde scheidingstechnieken nieuwe, gelijkaardige systemen analyseren op basis van een gegeven veranderende omstandigheid of optredend probleem. | | - DC
| 5.1 De student kan op gestructureerde wijze meetresultaten, resultaten uit simulaties, statistische data en/of technische informatie interpreteren. | | | - BC
| De student is in staat om Engelstalige eenheden / grafieken/ tabellen te interpreteren en te gebruiken. | - EC
| EC6 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan adequate oplossingsmethodes selecteren om niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen op te lossen en kan methodologisch te werk gaan in ontwerp en hierin gefundeerde keuzes maken. (oplossen en ontwerpen) | | - DC
| 6.1 De student kan een gepaste oplossingsmethode selecteren. | | | - BC
| De student kiest bij een opgave de gepaste vergelijkingen en de strategie om deze te combineren/ in te vullen. | | - DC
| 6.2 De student kan de gekozen oplossingsmethode correct uitvoeren. | | | - BC
| De student kan de geziene methodes (Mc Cabe Thiele, Fenske-Gilliland-Underwood,kook- en dauwpuntsberekening,...) correct toepassen. | | - DC
| CE 6.4 De student kan voor een gegeven probleem modelvergelijkingen opstellen en oplossen. | | | - BC
| kan de aangeleerde procedures voor de dimensionering zelfstandig toepassen op nieuwe situaties. Dit omvat wijzigingen in een bestaand proces of een niet gezien scheidingsproces op basis van analogie met behandelde processen. | - EC
| EC8 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan (onvolledige) resultaten interpreteren, kan omgaan met onzekerheden en beperkingen en kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | - DC
| CE 8.1 De student kan kritisch reflecteren over bekomen resultaten, modellen en vergelijkingen. | | | - BC
| Op het examen schrijft de student zijn kritische bedenkingen bij toegepaste vergelijkingen/modellen en bekomen resultaten. | | | - BC
| De student kan oefeningen oplossen met oog voor de fysische mogelijkheid van het resultaat en de eenheden. | | | - BC
| De student toetst het bekomen resultaat aan de verwachting op basis van inzicht in het scheidingsproces en de werkingsparameters (stijging, daling,...) en beoordeelt het tevens met voeling voor de realiteit. | - EC
| EC9 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan met vakgenoten mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren over domeingebonden aspecten in een relevante taal en met gebruik van de toepasselijke terminologie. (communiceren) | | - DC
| 9.1 De student kan correct, gestructureerd en gepast schriftelijk communiceren in relevante talen voor zijn vakgebied. | | | - BC
| De student kan zijn gekozen strategie onderbouwd motiveren en gestructureerd voorstellen. | | | - BC
| De student beargumenteert zijn gekozen strategie op basis van de behandelde thermodynamische concepten. | | - DC
| 9.2 De student kan correct, gestructureerd en gepast mondeling communiceren in relevante talen voor zijn vakgebied. | | | - BC
| De student kan gestructureerd figuren, grafieken, oplossingsmethodes en bekomen resultaten toelichten. | | - DC
| 9.3 De student kan correct, gestructureerd en gepast grafisch communiceren. | | | - BC
| De student maakt op het examen gepaste schetsen en diagrammen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De cursus behandelt veel voorkomende scheidingsprocessen uit de chemische industrie. De nadruk ligt op het ontwerpen en berekenen van deze installaties en een diepgaand begrip van de werkingsvoorwaarden en de samenhang tussen werkingsvoorwaarden en ontwerp. Behandelde scheidingsprocessen omvatten:
- Destillatie (Binaire continue destillatie en complexe systemen, multicomponenten destillatie, batchdestillatie, flash)
- Extractie
- Filtratie - Membraanprocessen
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijk examen | 100 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Deeloverdracht naar tweede examenkans is mogelijk vanaf 10/20. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Het gedeelte theorie is gesloten boek en wordt eerst afgelegd zonder formularium. Daarna mag de student zijn handboek en notities gebruiken voor het oplossen van de oefeningen. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Scheidingsprocessen
- Oefeningen Scheidingsprocessen
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering in het curriculum:
Dit vak behoort tot de leerlijn proces design and engineering. |
|
|
|
|
|
| schakel IW Chemie - gemeenschappelijk | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
De cursus behandelt veel voorkomende scheidingsprocessen uit de chemische industrie. De nadruk ligt op het ontwerpen en berekenen van deze installaties en een diepgaand begrip van de werkingsvoorwaarden en de samenhang tussen werkingsvoorwaarden en ontwerp. Behandelde scheidingsprocessen omvatten:
- Destillatie (Binaire continue destillatie en complexe systemen, multicomponenten destillatie, batchdestillatie, flash)
- Extractie
- Filtratie - Membraanprocessen
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijk examen | 100 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Het gedeelte theorie is gesloten boek en wordt eerst afgelegd zonder formularium. Daarna mag de student zijn handboek en notities gebruiken voor het oplossen van de oefeningen. |
|
|
|
Extra info | Deeloverdracht naar tweede examenkans en volgend academiejaar is mogelijk vanaf 10/20. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Scheidingsprocessen
- Oefeningen Scheidingsprocessen
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering in het curriculum:
Dit vak behoort tot de leerlijn proces design and engineering. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|