Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelor in de industriële wetenschappen - elektromechanica | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijke en technologisch toepassingsgerichte kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang van het specifieke domein. (kennis bezitten) | | - DC
| EM 1.11 De student heeft kennis van algemene begrippen, concepten en berekeningsmethodes met betrekking tot energiesystemen. | | | - BC
| De student kent het werkingsprincipe van een reeks systemen voor de opwekking en opslag van energiestromen. De student kan een eenvoudig systeem dimensioneren en de productie-output berekenen. | | | - BC
| De student kan de concepten smart cities, smart grids en E-mobility toelichten. | | - DC
| EM 1.12 De student heeft kennis van algemene begrippen, concepten en berekeningsmethodes met betrekking tot Life Cycle Engineering. | | | - BC
| De student kan het begrip duurzaamheid omschrijven en toelichten aan de hand van de sustainable development goals. | | | - BC
| De student kent de verschillende fases in de levenscyclus van een product. | - EC
| EC2 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen) | | - DC
| EM 2.13 De student heeft inzicht in algemene begrippen, concepten en berekeningsmethodes met betrekking tot energiesystemen. | | | - BC
| De student heeft inzicht in de geldende wetgeving en marktwerking binnen de energiesector. | | | - BC
| De student heeft inzicht in de belangrijkste eigenschappen en bijhorende voor- en nadelen van een reeks systemen voor de opwekking en opslag van energiestromen. | | - DC
| EM 2.14 De student heeft inzicht in algemene begrippen, concepten en berekeningsmethodes met betrekking tot Life Cycle Engineering. | | | - BC
| De student begrijpt het concept ecodesign en kan voorbeelden identificeren voor de verschillende fases binnen de levenscyclus van een product. | | | - BC
| De student begrijpt het concept levenscyclusanalyse (LCA) en kan dit toepassen op eenvoudige systemen. | - EC
| EC4 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan doelgericht relevante wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken en verzamelen of efficiënt en nauwgezet de benodigde informatie meten en correct refereren. (data verwerven) | | - DC
| 4.1 De student kan doelgericht wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken. | | | - BC
| De student kan relevante informatie opzoeken en verzamelen met betrekking tot het projectwerk. | - EC
| EC5 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen analyseren, opsplitsen in deelproblemen, logisch structureren, de randvoorwaarden bepalen en de gegevens op een wetenschappelijke manier interpreteren. (analyseren) | | - DC
| 5.1 De student kan op gestructureerde wijze meetresultaten, resultaten uit simulaties, statistische data en/of technische informatie interpreteren. | | | - BC
| De student kan uit beschikbare bronnen relevante data filteren en op een juiste manier interpreteren. | - EC
| EC8 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan (onvolledige) resultaten interpreteren, kan omgaan met onzekerheden en beperkingen en kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | - DC
| 8.2 De student kan kritisch reflecteren met betrekking tot een technisch-wetenschappelijk project. | | | - BC
| De student heeft een kritische houding t.o.v. bekomen resultaten en bijhorende inzichten. | | - DC
| 8.4 De student kan omgaan met onzekere en/of beperkende context. | | | - BC
| De student heeft inzicht in de nauwkeurigheid en betrouwbaarheid van gebruikte data. Waar nodig gebruikt de student sensitiviteitsanalyses om de invloed van de gebruikte data in kaart te brengen. | - EC
| EC9 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan met vakgenoten mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren over domeingebonden aspecten in een relevante taal en met gebruik van de toepasselijke terminologie. (communiceren) | | - DC
| 9.1 De student kan correct, gestructureerd en gepast schriftelijk communiceren in relevante talen voor zijn vakgebied. | | | - BC
| De student kan de resultaten van zijn projectwerk gepast schriftelijk toelichten in een rapport. | | - DC
| 9.2 De student kan correct, gestructureerd en gepast mondeling communiceren in relevante talen voor zijn vakgebied. | | | - BC
| De student kan de resultaten van zijn projectwerk gepast mondeling toelichten tijdens zijn eindpresentatie. | - EC
| EC10 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan op een constructieve en verantwoordelijke wijze functioneren als lid van een (multidisciplinair) team. (samenwerken) | | - DC
| 10.2 De student kan op een actieve constructieve manier samenwerken met anderen om een gemeenschappelijk doel te bereiken (product). | | | - BC
| De student levert een constructieve bijdrage aan het projectwerk in teamverband. | - EC
| EC11 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan bij het realiseren van een opdracht verantwoord denken en handelen rekening houdend met de maatschappelijke en internationale waarden, relaties en consequenties. (internationaal gericht en maatschappelijk verantwoord handelen) | | - DC
| 11.1 De student heeft oog voor duurzaamheid in de verschillende fases van de innovatieketen. | | | - BC
| De student kan een (ruwe) inschatting maken van de technische, ecologische en economische gevolgen van beslissingen binnen de verschillende fases van de levenscyclus van een product. | | - DC
| 11.2 De student heeft inzicht en houdt rekening met de belangen van verschillende stakeholders. | | | - BC
| De student kent de verschillende stakeholders in de energiesector en een productlevenscyclus en kan een inschatting maken van de invloed van bepaalde beslissingen voor elk van hen. | | - DC
| 11.3 De student heeft inzicht in en houdt rekening met de maatschappelijke relevantie en consequenties in het realiseren van een opdracht. | | | - BC
| De student heeft inzicht in de mogelijke maatschappelijke gevolgen van bepaalde beslissingen. | - EC
| EC12 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan toepassings- en oplossingsgericht, met het vereiste doorzettingsvermogen, professioneel en academisch handelen met oog voor realisme en efficiëntie en geeft blijk van een onderzoekende houding tot levenslang leren. (ingenieursattitude) | | - DC
| 12.3 De student eigent zich een gepaste ingenieursattitude toe (nauwkeurig, efficiënt, veilig, resultaatgericht,...). | | | - BC
| De student reflecteert kritisch op bekomen resultaten en inzichten. | | | - BC
| De student werkt in teamverband de projectopdracht af tegen de opgegeven deadline. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student heeft inzicht in mechanische en elektrische grootheden zoals vermogen, energie, rendement...
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel kadert en bespreekt:
Algemene begrippen, concepten en berekeningsmethodes met betrekking tot energiesystemen.
=> Voorbeelden: wetgeving en marktwerking energiesector, smart cities, smart grids, E-mobility, systemen voor energieopwekking (wind, zon, waterstof...) en energieopslag,...
Algemene begrippen, concepten en berekeningsmethodes met betrekking tot Life Cycle Engineering.
=> Voorbeelden: sustainable development goals (SDGs), circulaire economie, ecodesign, duurzaam ontwerp en productie, levenscyclusanalyses (LCA)...
Naast de hoorcolleges met geïntegeerde oefeningen omvat dit opleidingsonderdeel ook een projectwerk waarin de studenten met de opgedane inzichten aan de slag gaan in kleine teams.
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Behoud van deelcijfer mogelijk vanaf 8/20. Automatisch behoud van deelcijfer vanaf 10/20. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 75 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Behoud van deelcijfer mogelijk vanaf 8/20. Automatisch behoud van deelcijfer vanaf 10/20. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient op beide onderdelen (project en schriftelijk examen) minstens 8/20 te behalen om te kunnen slagen voor het volledige opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student op 1 van de onderdelen minder dan 8/20 scoort is de maximale score voor het totale opleidingsonderdeel 9/20. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het nodige cursusmateriaal wordt ter beschikking gesteld via Toledo. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Duurzame energietechniek,Joop Ouwehand & Trynke Papa,4de druk,Boom,9789058755551 |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
|
|
|
|
| master in de industriële wetenschappen: chemie | Keuze | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Master in de industriële wetenschappen: chemie kan in eigen professioneel denken en handelen -- met een gepaste ingenieursattitude en met continue aandacht voor de eigen vorming -- adequaat communiceren, effectief samenwerken, en rekening houden met de economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving. | | - DC
| DC8 - De student kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| De student heeft een kritische houding t.o.v. bekomen resultaten en bijhorende inzichten. | | | - BC
| De student heeft inzicht in de nauwkeurigheid en betrouwbaarheid van gebruikte data. Waar nodig gebruikt de student sensitiviteitsanalyses om de invloed van de gebruikte data in kaart te brengen. | | - DC
| DC9 - De student kan mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren. (communiceren) | | | - BC
| De student kan de resultaten van zijn projectwerk zowel schriftelijk (rapport) als mondeling (eindpresentatie) gepast toelichten. | | - DC
| DC10 - De student kan constructief en verantwoordelijk functioneren als lid van een (multidisciplinair) team. (samenwerken) | | | - BC
| De student levert een constructieve bijdrage aan het projectwerk in teamverband. | | - DC
| DC11 - De student handelt maatschappelijk verantwoord en binnen een internationaal kader. (internationaal gericht en maatschappelijk verantwoord handelen) | | | - BC
| De student kan een (ruwe) inschatting maken van de technische, ecologische en economische gevolgen van beslissingen binnen de verschillende fases van de levenscyclus van een product. | | | - BC
| De student kent de verschillende stakeholders in de energiesector en een productlevenscyclus en kan een inschatting maken van de invloed van bepaalde beslissingen voor elk van hen. | | | - BC
| De student heeft inzicht in de mogelijke maatschappelijke gevolgen van bepaalde beslissingen. | | - DC
| DC12 - De student geeft blijk van een gepaste ingenieursattitude. (ingenieursattitude) | | | - BC
| De student reflecteert kritisch op de bekomen resultaten en inzichten. | | | - BC
| De student werkt in teamverband de projectopdracht af tegen de opgegeven deadline. | - EC
| EC4 - De Master in de industriële wetenschappen: chemie heeft gevorderde of gespecialiseerde kennis van en inzicht in de principes, opbouw en gebruikte technologieën van diverse chemische industriële processen en kan hierin complexe, multidisciplinaire, niet-vertrouwde, praktijkgerichte ontwerp- of optimalisatieproblemen autonoom herkennen, kritisch analyseren en methodisch en gefundeerd oplossen met oog voor selectie van materialen, verpakking, duurzaamheid,veiligheid, milieu en kringloopsluiting, bewust van praktische beperkingen en met aandacht voor de actuele technologische ontwikkelingen. | | - DC
| DC1 - De student heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten) | | | - BC
| De student kan het begrip duurzaamheid omschrijven en toelichten aan de hand van de sustainable development goals. | | | - BC
| De student kent de verschillende fases in de levenscyclus van een product. | | | - BC
| De student kent het werkingsprincipe van een reeks systemen voor de opwekking en opslag van energiestromen. De student kan een eenvoudig systeem dimensioneren en de productie-output berekenen. | | | - BC
| De student kan de concepten smart cities, smart grids en E-mobility toelichten. | | - DC
| DC2 - De student heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen) | | | - BC
| De student begrijpt het concept ecodesign en kan voorbeelden identificeren voor de verschillende fases binnen de levenscyclus van een product. | | | - BC
| De student begrijpt het concept levenscyclusanalyse (LCA) en kan dit toepassen op eenvoudige systemen. | | | - BC
| De student heeft inzicht in de geldende wetgeving en marktwerking binnen de energiesector. | | | - BC
| De student heeft inzicht in de belangrijkste eigenschappen en bijhorende voor- en nadelen van een reeks systemen voor de opwekking en opslag van energiestromen. | | - DC
| DC4 - De student kan informatie opzoeken, meten of verzamelen en correct refereren. (data verwerven) | | | - BC
| De student kan relevante informatie opzoeken en verzamelen met betrekking tot het projectwerk. | | - DC
| DC5 - De student kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren) | | | - BC
| De student kan op gestructureerde wijze meetresultaten, resultaten uit simulaties, statistische data en/of technische informatie interpreteren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student heeft inzicht in mechanische en elektrische grootheden zoals vermogen, energie, rendement...
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel kadert en bespreekt:
Algemene begrippen, concepten en berekeningsmethodes met betrekking tot energiesystemen.
=> Voorbeelden: wetgeving en marktwerking energiesector, smart cities, smart grids, E-mobility, systemen voor energieopwekking (wind, zon, waterstof...) en energieopslag,...
Algemene begrippen, concepten en berekeningsmethodes met betrekking tot Life Cycle Engineering.
=> Voorbeelden: sustainable development goals (SDGs), circulaire economie, ecodesign, duurzaam ontwerp en productie, levenscyclusanalyses (LCA)...
Naast de hoorcolleges met geïntegeerde oefeningen omvat dit opleidingsonderdeel ook een projectwerk waarin de studenten met de opgedane inzichten aan de slag gaan in kleine teams.
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Behoud van deelcijfer mogelijk vanaf 8/20. Automatisch behoud van deelcijfer vanaf 10/20. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 75 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Behoud van deelcijfer mogelijk vanaf 8/20. Automatisch behoud van deelcijfer vanaf 10/20. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient op beide onderdelen (project en schriftelijk examen) minstens 8/20 te behalen om te kunnen slagen voor het volledige opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student op 1 van de onderdelen minder dan 8/20 scoort is de maximale score voor het totale opleidingsonderdeel 9/20. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het nodige cursusmateriaal wordt ter beschikking gesteld via Toledo. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Duurzame energietechniek,Joop Ouwehand & Trynke Papa,4de druk,Boom,9789058755551 |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|