Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| schakel IW Elektromechanica optie automatisering - deel 3 | Overgangscurriculum | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
schakel IW Elektromechanica optie ontwerp en productie - deel 3 | Overgangscurriculum | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
schakel IW Energie - deel 3 | Overgangscurriculum | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijke en technologisch toepassingsgerichte kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang van het specifieke domein. (kennis bezitten) | | - DC
| 1.5 De student kent de basiswetten van de elektrotechniek op het gebied van elektrodynamica en -statica, elektromagnetisme, één- en driefasige wisselstroom. | | | - BC
| De student kent de oplossingsmethoden voor 1f en 3f schakelingen. | | | - BC
| De student kent de begrippen voor parallel en serie resonantie. | | | - BC
| De student kent de opbouw, de werking, de basisformules (+ afleiding) en het equivalent schema (+ afleiding) van 1 fasige-transformator, DC-machine en inductiemotor. | | | - BC
| De student kent de overgangsverschijnselen bij het inschakelen van een DC- of AC-bron met als belasting de combinatie van resistieve, inductieve of capacitieve belasting. | | | - BC
| De student kent de werking van de gelijkrichter en de PBM-convertor voor het omzetten van DC naar AC en omgekeerd. | - EC
| EC2 - De bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeenwetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen) | | - DC
| 2.5 De student begrijpt de basiswetten van de elektrotechniek op het gebied van elektrodynamica en -statica, elektromagnetisme, één- en driefasige wisselstroom. | | | - BC
| De student kan op basis van meetgegevens het equivalent schema opstellen van elektrisch machines. | | | - BC
| De student kan op basis van de kenplaat of op basis van catalogus gegevens het equivalent schema opstellen voor elektrisch machines. | | | - BC
| De student kan op basis van belastingsgegevens de juiste machine selecteren. | - EC
| EC5 - De bachelor in de industriële wetenschappen kan niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen analyseren, opsplitsen in deelproblemen, logisch structureren, de randvoorwaarden bepalen en de gegevens op een wetenschappelijke manier interpreteren. (analyseren) | | - DC
| 5.9 De student kan elektrische kringen en schakelingen analyseren. | | | - BC
| De student kan de meetresultaten van elektrische machines vertalen naar een equivalent schema. | | | - BC
| De student kan de theoretische modellen uit de cursus toepassen op de meetgegevens van het labo of op catalogus-gegevens voor motoren. | - EC
| EC6 - De bachelor in de industriële wetenschappen kan adequate oplossingsmethodes selecteren om niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen op te lossen en kan methodologisch te werk gaan in ontwerp en hierin gefundeerde keuzes maken. (oplossen en ontwerpen) | | - DC
| 6.10 De student kan elektrische kringen en schakelingen doorrekenen.
| | | - BC
| De student kan op basis van een opgave een gepaste oplossingsmethode selecteren. | - EC
| EC8 - De bachelor in de industriële wetenschappen kan (onvolledige) resultaten interpreteren, kan omgaan met onzekerheden en beperkingen en kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | - EC
| EC12 - De bachelor in de industriële wetenschappen kan toepassings- en oplossingsgericht, met het vereiste doorzettingsvermogen, professioneel en academisch handelen met oog voor realisme en efficiëntie en geeft blijk van een onderzoekende houding tot levenslang leren. (ingenieursattitude) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Elektrische machines vormen een belangrijk basis voor industriële processen en voor distributie van elektrische energie. De theoretische benadering van de hoorcollegs wordt ondersteund door oefeningen, laboproeven en verwerken van meetresultaten met Python.
|
Hoorcolleges: Bieden de student een theoretische basis over de verschillende machines. Naast de opbouw, de werking en de toepassing is er ook aandacht voor een equivalent schema dat de werking zo goed mogelijk benadert.
- Herhaling 1f- en 3f-wisselspanning met extra aandacht voor de complexe notatie.
- Overzicht elektromagnetisme
- 1f-transformator
- DC-machine
- Inductiemotor
- Vermogen-electronica: overgangsverschijnselen, PWM-techniek, U/f aansturing
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
|
Extra info | Bij het schriftelijk examen mag de student gebruik maken van een beknopt formularium (toegevoegd aan de opgave) en van een grafisch rekenmachine. Het examen bestaat enerzijds uit meer-keuze-vragen (bevragen van theorie en eenvoudige berekeningen) en moeilijkere oefeningen. Het project vervalt en wordt vervangen door extra oefeningen. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Grafisch rekentoestel.
Extra informatie is terug te vinden op Toledo. |
|
 
|
Opmerkingen |
|
TELS - Situering in het curriculum / Volgtijdelijkheid: Vormt de voorbereiding op EAND(P) 4353(4356): - Basiskennis en rekenen voor wisselspanning systemen - Basiskennis elektrische machines
Relatie met onderzoek / werkveld: De elektrische machines komen nog uitgebreid aanbod bij de industriële aandrijving en automatisatie. In dit vak wordt de basis gelegd voor een verantwoorde keuze van de juiste machine. Contacten met de industrie zorgen ervoor dat het cursusmateriaal regelmatig wordt bijgewerkt en aangepast wordt aan de nieuwste ontwikkelingen. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|