Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Sterkteleer (4087)
|
5.0 stptn |
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Structuurmechanica 1 (2840)
|
5.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelor in de industriële wetenschappen - bouwkunde | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijke en technologisch toepassingsgerichte kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang van het specifieke domein. (kennis bezitten) | | - DC
| BK 1.3 De student heeft kennis van de principes van structuurmechanica. | | | - BC
| De student kan uitwendige belastingen correct omzetten in buigmomenten, dwarskracht en torsie. | | | - BC
| De student kan een evalutie maken van de spanningen in een doorsnede veroorzaakt door buigmomenten, dwarskracht en torsie. | | - DC
| BK 1.5 De student kent de eigenschappen van materialen in de bouwkunde. | | | - BC
| De student kent de eigenschappen van gewapend beton gebruikt in balken. | | - DC
| BK 1.6 De student kent de onderdelen van gebouwen en infrastructuurprojecten. | | | - BC
| De student kent de functie van een gewapende betonbalk. | - EC
| EC2 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen) | | - DC
| BK 2.5 De student heeft inzicht in de manier waarop materialen worden verwerkt tot constructieonderdelen. | | | - BC
| De student kent het principe en de functie van een gewapende beton balk. | - EC
| EC5 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen analyseren, opsplitsen in deelproblemen, logisch structureren, de randvoorwaarden bepalen en de gegevens op een wetenschappelijke manier interpreteren. (analyseren) | | - DC
| 5.3 De student kan een gegeven probleemstelling symbolisch/parametrisch correct (her)formuleren. | | | - BC
| De student kan de evenwichtsvergelijkingen (rotatie en translatie) opstellen van een geparametriseerde balkdoorsnede in gewapend beton. | | - DC
| 5.13 De student kan de krachtwerking in constructies analyseren. | | | - BC
| De student kan de belasting op een balk correct inschatten. | | - DC
| BK 5.1 De student kan de geschiktheid van bouwmaterialen voor een specifieke toepassing bepalen, analyseren en beoordelen. | | | - BC
| De student begrijpt de voor en nadelen van een gewapende betonbalk in het geheel van een constructie. | - EC
| EC6 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan adequate oplossingsmethodes selecteren om niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen op te lossen en kan methodologisch te werk gaan in ontwerp en hierin gefundeerde keuzes maken. (oplossen en ontwerpen) | | - DC
| 6.1 De student kan een gepaste oplossingsmethode selecteren. | | | - BC
| De student kan het domein waarin een balk werkzaam is, identificeren om vervolgens de correcte fomules toe te passen bij het berekenen van gewapend beton. | | | - BC
| De student kan naargelang de omstandigheden de juiste methode selecteren voor het bepalen van minimum wapening. | | - DC
| 6.3 De student kan technische hulpmiddelen zoals rekentoestellen, meettoestellen en software selecteren. | | | - BC
| De student kan (recurentie) formules met meerder parameters correct oplossen via een rekentoestel. | | - DC
| 6.4 De student kan een gegeven probleemstelling symbolisch/parametrisch correct oplossen. | | | - BC
| De student kan de evenwichtsvergelijkingen (rotatie en translatie) opstellen van een geparametriseerde balkdoorsnede in gewapend beton. | | - DC
| 6.14 De student kan spanningen en vervormingen in constructies berekenen. | | | - BC
| De student kan spanningen en vervormingen in gewapend beton balkdoorsnedes berekenen. | | - DC
| BK 6.1 De student kan courante bouwkundige constructies en constructie-elementen in verschillende materialen ontwerpen en berekenen. | | | - BC
| De student kan een balk in gewapend beton dimensioneren. | | | - BC
| De student kan het draagvermogen van een balk in gewapend beton bepalen. | - EC
| EC9 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan met vakgenoten mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren over domeingebonden aspecten in een relevante taal en met gebruik van de toepasselijke terminologie. (communiceren) | | - DC
| 9.1 De student kan correct, gestructureerd en gepast schriftelijk communiceren in relevante talen voor zijn vakgebied. | | | - BC
| De student kan via de wekelijkse permanente evaluatie een leesbare digitale rekennota opstellen. | - EC
| EC12 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan toepassings- en oplossingsgericht, met het vereiste doorzettingsvermogen, professioneel en academisch handelen met oog voor realisme en efficiëntie en geeft blijk van een onderzoekende houding tot levenslang leren. (ingenieursattitude) | | - DC
| 12.3 De student eigent zich een gepaste ingenieursattitude toe (nauwkeurig, efficiënt, veilig, resultaatgericht,...). | | | - BC
| De student kan correct omgaan met een deadline (tijdig indienen van de wekelijkse permanente evaluatie). |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Situering binnen het curriculum/leerdomein Dit opleidingsonderdeel behoort tot het leerdomein Materialen- en constructieleer. Het bouwt verder op de opgedane leerstof in Sterkteleer en Structuurmechanica en bereidt voor op Dimensioneren van Beton 2 en Project Stabiliteit.
|
|
|
Het berekenen van constructies in gewapend beton hoort als wetenschappelijke discipline tot de opleiding van elke ingenieur bouwkunde. De student moet kennis verwerven van de begrippen spanningen, rekken, krachten en vervormingen om deze zelfstandig te kunnen toepassen bij het ontwerpvraagstuk van een element in gewapend beton. Er wordt een vorming verzekerd met de nodige theoretische en praktische kennis om op een professionele manier om te gaan met dit materiaal. De student krijgt aldus een basisopleiding in gewapend beton die direct toepasbaar is in de praktijk en tevens een voldoende theoretische basis geeft om de zelfstudie van niet alledaagse problemen aan te moedigen.
DEEL 1 : BETON: GRONDSLAGEN VAN DE BEREKENING VAN CONSTRUCTIES IN GEWAPEND BETON: Inleiding tot, en overzicht van de berekeningsmethodes van constructies in gewapend beton: elastisch, partiële veiligheidsfactoren, probabilistisch, breuk; de methode van partiële veiligheidsfactoren: de aspecten belastingen en materiaalweerstand; synthese van de nodige berekeningsparameters; DE BASISTHEORIE VOOR DE ELASTISCHE BEREKENING VAN BALKEN IN GEWAPEND BETON: De hoofdwapening; dimensionering van doorsnedes in een bezwijktoestand, voor buiging, langskracht en torsie; bruikbaarheidsgrenstoestanden; principe van de spanningsbegrenzing, grenstoestand van scheurvorming, grenstoestand van vervorming; praktische uitwerking van de wapening; constructieve schikkingen; dimensioneren op afschuiving; berekening van scheurwijdte en vervormingen
SPANBETON : Inleiding tot het bepalen van de voorspanning.
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 35 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Beperkte formularia tijdens het examen |
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1.Een student dient deel te nemen aan alle onderdelen van de permanente evaluatie. |
|
|
|
Gevolg | 1. Indien een student niet deelneemt aan een (of meerdere) onderdelen van de permanente evaluatie, krijgt hij een nulscore voor dat onderdeel. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De punten van de permanente evaluatie van de eerste examenkans blijven behouden. Er worden geen (deel)punten overgedragen naar een volgend academiejaar. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Er is geen verplichte cursus. Slides en voorbeeldoefeningen worden beschikbaar gesteld via elektronisch leerplatform. |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Relatie met onderzoek De onderzoeksgroep bouwkunde (CERG) heeft een speerpunt in de ontwikkeling van geïntegreerde structurele oplossingen die gebruik maken van betonnen elementen. CERG is ook betrokken bij internationale onderzoeksactiviteiten in dit domein. Dit biedt een belangrijke meerwaarde voor het onderwijs.
Relatie met werkveld De student is in staat om in de praktijk balken in gewapend beton te ontwerpen volgens de structurele eurocodes.
Duurzaamheidsaspecten De studenten krijgen een inleiding tot de milieu-impact van het materiaal beton. |
|
|
|
|
|
| schakel IW Bouwkunde: pba bouw - deel 2 | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Situering binnen het curriculum/leerdomein Dit opleidingsonderdeel behoort tot het leerdomein Materialen- en constructieleer. Het bouwt verder op de opgedane leerstof in Sterkteleer en Structuurmechanica en bereidt voor op Dimensioneren van Beton 2 en Project Stabiliteit.
|
|
|
Het berekenen van constructies in gewapend beton hoort als wetenschappelijke discipline tot de opleiding van elke ingenieur bouwkunde. De student moet kennis verwerven van de begrippen spanningen, rekken, krachten en vervormingen om deze zelfstandig te kunnen toepassen bij het ontwerpvraagstuk van een element in gewapend beton. Er wordt een vorming verzekerd met de nodige theoretische en praktische kennis om op een professionele manier om te gaan met dit materiaal. De student krijgt aldus een basisopleiding in gewapend beton die direct toepasbaar is in de praktijk en tevens een voldoende theoretische basis geeft om de zelfstudie van niet alledaagse problemen aan te moedigen.
DEEL 1 : BETON: GRONDSLAGEN VAN DE BEREKENING VAN CONSTRUCTIES IN GEWAPEND BETON: Inleiding tot, en overzicht van de berekeningsmethodes van constructies in gewapend beton: elastisch, partiële veiligheidsfactoren, probabilistisch, breuk; de methode van partiële veiligheidsfactoren: de aspecten belastingen en materiaalweerstand; synthese van de nodige berekeningsparameters; DE BASISTHEORIE VOOR DE ELASTISCHE BEREKENING VAN BALKEN IN GEWAPEND BETON: De hoofdwapening; dimensionering van doorsnedes in een bezwijktoestand, voor buiging, langskracht en torsie; bruikbaarheidsgrenstoestanden; principe van de spanningsbegrenzing, grenstoestand van scheurvorming, grenstoestand van vervorming; praktische uitwerking van de wapening; constructieve schikkingen; dimensioneren op afschuiving; berekening van scheurwijdte en vervormingen
SPANBETON: Inleiding tot het bepalen van de voorspanning.
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 35 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Beperkte formularia tijdens het examen |
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1.Een student dient deel te nemen aan alle onderdelen van de permanente evaluatie. |
|
|
|
Gevolg | 1. Indien een student niet deelneemt aan een (of meerdere) onderdelen van de permanente evaluatie, krijgt hij een nulscore voor dat onderdeel. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De punten van de permanente evaluatie van de eerste examenkans blijven behouden. Er worden geen (deel)punten overgedragen naar een volgend academiejaar. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Er is geen verplichte cursus. Slides en voorbeeldoefeningen worden beschikbaar gesteld via elektronisch leerplatform. |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Relatie met onderzoek De onderzoeksgroep bouwkunde (CERG) heeft een speerpunt in de ontwikkeling van geïntegreerde structurele oplossingen die gebruik maken van betonnen elementen. CERG is ook betrokken bij internationale onderzoeksactiviteiten in dit domein. Dit biedt een belangrijke meerwaarde voor het onderwijs.
Relatie met werkveld De student is in staat om in de praktijk balken in gewapend beton te ontwerpen volgens de structurele eurocodes.
Duurzaamheidsaspecten De studenten krijgen een inleiding tot de milieu-impact van het materiaal beton. |
|
|
|
|
|
| voorbereidingsprogramma industriële wetenschappen bouwkunde | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Situering binnen het curriculum/leerdomein Dit opleidingsonderdeel behoort tot het leerdomein Materialen- en constructieleer. Het bouwt verder op de opgedane leerstof in Sterkteleer en Structuurmechanica en bereidt voor op Dimensioneren van Beton 2 en Project Stabiliteit.
|
|
|
Het berekenen van constructies in gewapend beton hoort als wetenschappelijke discipline tot de opleiding van elke ingenieur bouwkunde. De student moet kennis verwerven van de begrippen spanningen, rekken, krachten en vervormingen om deze zelfstandig te kunnen toepassen bij het ontwerpvraagstuk van een element in gewapend beton. Er wordt een vorming verzekerd met de nodige theoretische en praktische kennis om op een professionele manier om te gaan met dit materiaal. De student krijgt aldus een basisopleiding in gewapend beton die direct toepasbaar is in de praktijk en tevens een voldoende theoretische basis geeft om de zelfstudie van niet alledaagse problemen aan te moedigen.
DEEL 1 : BETON: GRONDSLAGEN VAN DE BEREKENING VAN CONSTRUCTIES IN GEWAPEND BETON: Inleiding tot, en overzicht van de berekeningsmethodes van constructies in gewapend beton: elastisch, partiële veiligheidsfactoren, probabilistisch, breuk; de methode van partiële veiligheidsfactoren: de aspecten belastingen en materiaalweerstand; synthese van de nodige berekeningsparameters; DE BASISTHEORIE VOOR DE ELASTISCHE BEREKENING VAN BALKEN IN GEWAPEND BETON: De hoofdwapening; dimensionering van doorsnedes in een bezwijktoestand, voor buiging, langskracht en torsie; bruikbaarheidsgrenstoestanden; principe van de spanningsbegrenzing, grenstoestand van scheurvorming, grenstoestand van vervorming; praktische uitwerking van de wapening; constructieve schikkingen; dimensioneren op afschuiving; berekening van scheurwijdte en vervormingen
SPANBETON: Inleiding tot het bepalen van de voorspanning.
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 35 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Beperkte formularia tijdens het examen |
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1.Een student dient deel te nemen aan alle onderdelen van de permanente evaluatie. |
|
|
|
Gevolg | 1. Indien een student niet deelneemt aan een (of meerdere) onderdelen van de permanente evaluatie, krijgt hij een nulscore voor dat onderdeel. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De punten van de permanente evaluatie van de eerste examenkans blijven behouden. Er worden geen (deel)punten overgedragen naar een volgend academiejaar. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Er is geen verplichte cursus. Slides en voorbeeldoefeningen worden beschikbaar gesteld via elektronisch leerplatform. |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Relatie met onderzoek De onderzoeksgroep bouwkunde (CERG) heeft een speerpunt in de ontwikkeling van geïntegreerde structurele oplossingen die gebruik maken van betonnen elementen. CERG is ook betrokken bij internationale onderzoeksactiviteiten in dit domein. Dit biedt een belangrijke meerwaarde voor het onderwijs.
Relatie met werkveld De student is in staat om in de praktijk balken in gewapend beton te ontwerpen volgens de structurele eurocodes.
Duurzaamheidsaspecten De studenten krijgen een inleiding tot de milieu-impact van het materiaal beton. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|