Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Sterkteleer (4087)
|
5.0 stptn |
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Structuurmechanica 1 (2840)
|
5.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelor in de industriële wetenschappen - bouwkunde | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijke en technologisch toepassingsgerichte kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang van het specifieke domein. (kennis bezitten) | | - DC
| BK 1.5 De student kent de eigenschappen van materialen in de bouwkunde. | | | - BC
| De student kent de eigenschappen van metselwerk die een rol spelen bij het dimensioneren van structuuronderdelen. | | - DC
| BK 1.10 De student kent de relevante wetgeving, normering en veiligheidsprocedures. | | | - BC
| De student weet welke structurele Eurocodes hij moet raadplegen bij het berekenen van metselwerkconstructies. | - EC
| EC2 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen) | | - DC
| BK 2.5 De student heeft inzicht in de manier waarop materialen worden verwerkt tot constructieonderdelen. | | | - BC
| De student kan de basisbegrippen (elementen,stabiliteitssystemen) van metselwerkconstructies in eigen woorden uitleggen. | | | - BC
| De student kent de globale werking van metselwerkstructuren en kan een lastendaling uitvoeren. | - EC
| EC6 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan adequate oplossingsmethodes selecteren om niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen op te lossen en kan methodologisch te werk gaan in ontwerp en hierin gefundeerde keuzes maken. (oplossen en ontwerpen) | | - DC
| 6.14 De student kan spanningen en vervormingen in constructies berekenen. | | | - BC
| De student kan spanningen en vervormingen in metselwerkconstructies berekenen. | | - DC
| BK 6.1 De student kan courante bouwkundige constructies en constructie-elementen in verschillende materialen ontwerpen en berekenen. | | | - BC
| De student kan courante bouwkundige constructies en constructie-elementen in metselwerk ontwerpen en berekenen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Situering binnen het curriculum/leerdomein Dit opleidingsonderdeel maakt deel uit van het leerdomein Materialen- en constructieleer. Het bouwt verder op de opgedane kennis in de opleidingsonderdelen Sterkteleer, Structuurmechanica en Bouwmaterialen en bereidt voor op Project stabiliteit.
|
|
|
Het berekenen van metselwerkconstructies hoort als wetenschappelijke discipline tot de opleiding van elke ingenieur. De student moet kennis verwerven van de begrippen spanningen, rekken, krachten en vervormingen om deze zelfstandig te kunnen toepassen bij het ontwerpvraagstuk van een element in metselwerk. Er wordt een vorming verzekerd met de nodige theoretische en praktische kennis om op een professionele manier om te gaan met dit materiaal. De student krijgt aldus een basisopleiding in metselwerk die direct toepasbaar is in de praktijk en tevens een voldoende theoretische basis geeft om de zelfstudie van niet alledaagse problemen aan te moedigen.
Dit houdt in:
- inleiding tot, en overzicht van de berekeningsmethodes van constructies in metselwerk : elastisch, partiële veiligheidsfactoren, probabilistisch, breuk volgens EC6;
- bepaling van de karakteristieke weerstanden van bakstenen, mortels en hun gecombineerd metselwerk;
- becijferen van slankheden, excentriciteiten en de impact hiervan op de stabiliteit van het metselwerk;
- stabiliteitsberekeningen onder invloed van verticale normaalkrachten;
- berekening van de lastendaling en -spreiding;
- berekening van de sterkte van metselwerkmuren;
- inschatting van het gedrag van het metselwerk bij scheuren en spatkrachten;
- globale horizontale stabiliteit van metselwerk gebouwen;
- gewapend metselwerk;
- duurzaamheid.
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De punten van de permanente evaluatie van de eerste examenkans blijven behouden. Geen enkel (deel)punt wordt overgedragen naar een volgend academiejaar. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
EC 6 en STS22, ter beschikking gesteld via elektronisch leerplatform + slides + voorbeeldoefeningen
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Relatie met onderzoek De onderzoeksgroep bouwkunde (CERG) heeft een speerpunt in de ontwikkeling van geïntegreerde structurele oplossingen die gebruik maken van metselwerkelementen. CERG is ook betrokken bij (inter)nationale onderzoeksactiviteiten in dit domein. Dit biedt een belangrijke meerwaarde voor het onderwijs.
Relatie met werkveld De student is in staat om in de praktijk structuren in metselwerk te ontwerpen volgens de structurele eurocode. Prof. Degée en prof. Vandoren zijn lid van de Belgische Spiegelcommissie Eurocode 6.
Duurzaamheidsaspecten De duurzaamheidsaspecten worden voorgesteld door gastsprekers uit de industrie. |
|
|
|
|
|
| schakel IW Bouwkunde: pba bouw - deel 1 | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Situering binnen het curriculum/leerdomein Dit opleidingsonderdeel maakt deel uit van het leerdomein Materialen- en constructieleer. Het bouwt verder op de opgedane kennis in de opleidingsonderdelen Sterkteleer, Structuurmechanica en Bouwmaterialen en bereidt voor op Project stabiliteit.
|
|
|
Het berekenen van metselwerkconstructies hoort als wetenschappelijke discipline tot de opleiding van elke ingenieur. De student moet kennis verwerven van de begrippen spanningen, rekken, krachten en vervormingen om deze zelfstandig te kunnen toepassen bij het ontwerpvraagstuk van een element in metselwerk. Er wordt een vorming verzekerd met de nodige theoretische en praktische kennis om op een professionele manier om te gaan met dit materiaal. De student krijgt aldus een basisopleiding in metselwerk die direct toepasbaar is in de praktijk en tevens een voldoende theoretische basis geeft om de zelfstudie van niet alledaagse problemen aan te moedigen.
Dit houdt in:
- inleiding tot, en overzicht van de berekeningsmethodes van constructies in metselwerk : elastisch, partiële veiligheidsfactoren, probabilistisch, breuk volgens EC6;
- bepaling van de karakteristieke weerstanden van bakstenen, mortels en hun gecombineerd metselwerk;
- becijferen van slankheden, excentriciteiten en de impact hiervan op de stabiliteit van het metselwerk;
- stabiliteitsberekeningen onder invloed van verticale normaalkrachten;
- berekening van de lastendaling en -spreiding;
- berekening van de sterkte van metselwerkmuren;
- inschatting van het gedrag van het metselwerk bij scheuren en spatkrachten;
- globale horizontale stabiliteit van metselwerk gebouwen;
- gewapend metselwerk;
- duurzaamheid.
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De punten van de permanente evaluatie van de eerste examenkans blijven behouden. Geen enkel (deel)punt wordt overgedragen naar een volgend academiejaar. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
EC 6 en STS22, ter beschikking gesteld via elektronisch leerplatform + slides + voorbeeldoefeningen
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Relatie met onderzoek De onderzoeksgroep bouwkunde (CERG) heeft een speerpunt in de ontwikkeling van geïntegreerde structurele oplossingen die gebruik maken van metselwerkelementen. CERG is ook betrokken bij (inter)nationale onderzoeksactiviteiten in dit domein. Dit biedt een belangrijke meerwaarde voor het onderwijs.
Relatie met werkveld De student is in staat om in de praktijk structuren in metselwerk te ontwerpen volgens de structurele eurocode. Prof. Degée en prof. Vandoren zijn lid van de Belgische Spiegelcommissie Eurocode 6.
Duurzaamheidsaspecten De duurzaamheidsaspecten worden voorgesteld door gastsprekers uit de industrie. |
|
|
|
|
|
| voorbereidingsprogramma industriële wetenschappen bouwkunde | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Situering binnen het curriculum/leerdomein Dit opleidingsonderdeel maakt deel uit van het leerdomein Materialen- en constructieleer. Het bouwt verder op de opgedane kennis in de opleidingsonderdelen Sterkteleer, Structuurmechanica en Bouwmaterialen en bereidt voor op Project stabiliteit.
|
|
|
Het berekenen van metselwerkconstructies hoort als wetenschappelijke discipline tot de opleiding van elke ingenieur. De student moet kennis verwerven van de begrippen spanningen, rekken, krachten en vervormingen om deze zelfstandig te kunnen toepassen bij het ontwerpvraagstuk van een element in metselwerk. Er wordt een vorming verzekerd met de nodige theoretische en praktische kennis om op een professionele manier om te gaan met dit materiaal. De student krijgt aldus een basisopleiding in metselwerk die direct toepasbaar is in de praktijk en tevens een voldoende theoretische basis geeft om de zelfstudie van niet alledaagse problemen aan te moedigen.
Dit houdt in:
- inleiding tot, en overzicht van de berekeningsmethodes van constructies in metselwerk : elastisch, partiële veiligheidsfactoren, probabilistisch, breuk volgens EC6;
- bepaling van de karakteristieke weerstanden van bakstenen, mortels en hun gecombineerd metselwerk;
- becijferen van slankheden, excentriciteiten en de impact hiervan op de stabiliteit van het metselwerk;
- stabiliteitsberekeningen onder invloed van verticale normaalkrachten;
- berekening van de lastendaling en -spreiding;
- berekening van de sterkte van metselwerkmuren;
- inschatting van het gedrag van het metselwerk bij scheuren en spatkrachten;
- globale horizontale stabiliteit van metselwerk gebouwen;
- gewapend metselwerk;
- duurzaamheid.
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De punten van de permanente evaluatie van de eerste examenkans blijven behouden. Geen enkel (deel)punt wordt overgedragen naar een volgend academiejaar. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
EC 6 en STS22, ter beschikking gesteld via elektronisch leerplatform + slides + voorbeeldoefeningen
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Relatie met onderzoek De onderzoeksgroep bouwkunde (CERG) heeft een speerpunt in de ontwikkeling van geïntegreerde structurele oplossingen die gebruik maken van metselwerkelementen. CERG is ook betrokken bij (inter)nationale onderzoeksactiviteiten in dit domein. Dit biedt een belangrijke meerwaarde voor het onderwijs.
Relatie met werkveld De student is in staat om in de praktijk structuren in metselwerk te ontwerpen volgens de structurele eurocode. Prof. Degée en prof. Vandoren zijn lid van de Belgische Spiegelcommissie Eurocode 6.
Duurzaamheidsaspecten De duurzaamheidsaspecten worden voorgesteld door gastsprekers uit de industrie. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|